KiWiKo schreef:kan best Ara........ maar die geven wel op veel meer plaatsen heel veel druk.............. ik heb al eerder gezegd, dat ik echt paarden in mijn omgeving heb die echt niet tegen die druk zouden kunnen........... de hittemetitjes waar ik mee werkte zouden echt compleet gaan flippen van zo een optoming...... die kunnen echt niet tegen DIE druk

en dan heb ik het over DIE druk op meerdere plaatsen van het hoofd

dus dan rij jij op zon leren bitje dat alleen druk in de mond geeft?
Die aantal kilo's is echt niet van scharzenegger:
Citaat:
Metingen
Preuschoft (1993, 1999) en Preuschoft et al (1999) bevestigden elektronische meetapparaten aan de uiteinden van de teugels (Fig. 3). Ervaren ruiters gebruikten krachten tot 30 Newton in stap (= ruim 3 kilo) tot 75 Newton in draf (= ruim 7,6 kilo) en tot 60 Newton in galop (= ruim 6 kilo). De gemiddelde teugelkrachten van 30 Newton in stap werden gemeten terwijl de paarden bereden werden op een loopband (Roepstorff en Weishaupt, 2005). De teugels brengen de signalen van de handen van de ruiter over op het bit, of in het geval van een bitloos hoofdstel op andere anatomische structuren. Slechts kleine, zachte signalen die voor het paard begrijpelijk zouden moeten zijn, zouden naar het hoofdgebied moeten worden overgebracht. Wanneer hoofdzakelijk zit- en beenhulpen worden gebruikt, zouden de teugelhulpen deze slechts moeten aanvullen en ondersteunen. Het feit dat Preuschoft (1993) krachten van zelfs 150 Newton (= circa 15 kilo) waarnam, verdient de nodige aandacht.
Ik concludeer meteen dat de posters hier dus niet de moeite hebben genomen om mijn link te lezen, anders hadden ze die opmerking niet gemaakt 
Citaat:
Inwerking
De gemiddelde 'normale' leren teugel is zo'n 19 mm breed, de ruiterhand is zo'n 100 mm hoog, dus dat geeft gezamelijk 1900 mm².
Het trensbit (uitgaande van een basis trensbit zonder extra hefboom-, knijp- en kettingwerkingen, deze variëren van 7 tot 18 mm) nemen we op 12 mm dik en beschouwen de vorm van het bit als "vectormatig plat" (en daarmee rekenen we van ons af; de biomechanische werking van bitten is veel ingewikkelder en het werkelijke effect een stuk "scherper").
De lagen waarop het bit inwerkt, nemen we samen 20 mm breed (héél ruim genomen). *1)
Als drukoppervlak verkrijgen we hiermee 12 mm x 20 mm = 240 mm². Vervolgens delen we 240 mm² op 1900 mm² = 8 wat betekent dat iedere inwerking van de ruiter via het bit 8 keer sterker doorkomt.
Teugeldruk
De standaard en 'geaccepteerde 2,26 kilo basis teugeldruk wordt hiermee al (x 8) 18 kilo druk in de paardemond.
Een leren teugel weegt zo'n 400 gram, dit keer 8 en het paard heeft al meer dan 3 kilo in de mond hangen. *2)
Dit bij elkaar opgeteld geeft een druk in de mond van ruim 21 kilo cumulatief. En dit is dan een berekening op basis van een als "vriendelijk" beschouwd bit en een "vriendelijke" ruiter
zo kan een ogenschijnlijk vriendelijk bitje met een lichte ruiterhand toch nog doorwerken naar vele kilo's in de paardenmond 
En of de teugeldruk nou 10 kilo is, of 1 kilo, het doorkomen in de paardenmond/hoofd blijft een verhouding van DUIZENMAAL láger