Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:21

KiWiKo schreef:
Arabesk............. vind jij de bitloze hoofdstellen dan vriendelijker???

niet alle, hackemore en S-hack en de sidepull met harde neusriem mogen van mijn linea recta de prullenbak in :+

Afbeelding

toch wel druk achter de oren: zodra de schaar naar achteren beweegt wordt zowel de kinketting tegen de kaak gedrukt als de bakstukken strakker aangetrokken, omdat het andere eind van het bit juist naar voren schaart: het draaipunt ligt in de mond.

Net als vroeger op de wip geldt: kracht maal arm

Hoe verder je van het draaipunt afzit hoe meer kracht je kunt uitoefenen op iets dat aan de andere kant van het draaipunt dichter bij het DP zit.

Afbeelding

Afbeelding

het breekijzer, de kniptang, betonschaar etc berusten ook op die werking, met een kleine kracht een grote kracht produceren.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-07-09 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:23

van mij mogen de crossropes zo de prullebak in :)

vind het dierontwaardig........... al die drukpunten :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:28

De crossropes geven een DUIZENDMAAL lagere druk per vierkante cm dan een bit

Per vierkante centimeter, uitgaande van bovenstaande rekensommen, komen we op het volgende uit:
* een bit geeft 21 kilo druk per 2 cm² (de lagen) = 21 : 2 = 10,5 kilo per cm²
* een bitloos hoofdstel als de sidepull geeft 3,5 kilo druk per 140 cm² = 3,5 : 140 = 0,025 kilo per cm²
* een kruislings werkend bitloos hoofdstel geeft 1,8 kilo druk per 200 cm² = 1,8 : 200 = 0,009 kilo per cm²

Pure natuurkunde en goed rekenen, hoe kan je dan zeggen dat een DUIZENDMAAL lagere druk dieronvriendelijker is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:32

10 kilo per vierkante centimeter? Wie zit er dan aan die teugels te trekken, Schwarzenegger èn zijn broer? Dit soort cijfers zijn echt grote kolder hoor, ik snap niet waarom iemand daar ook maar enige waarde aan hecht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:34

kan best Ara........ maar die geven wel op veel meer plaatsen heel veel druk.............. ik heb al eerder gezegd, dat ik echt paarden in mijn omgeving heb die echt niet tegen die druk zouden kunnen........... de hittemetitjes waar ik mee werkte zouden echt compleet gaan flippen van zo een optoming...... die kunnen echt niet tegen DIE druk :)

en dan heb ik het over DIE druk op meerdere plaatsen van het hoofd :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:40

Even stukje tekst van hierboven geleend, alleen quote ging weer eens hopeloos mis. Maakt ook niet uit wie het zei.
Overigens allemaal eigenlijk off topic, aangezien dit niet met bit versus bitloos te maken heeft.

Maar soms is het wel eens nodig om met je paard op het randje te gaan zitten... Hem eens over een bepaalde grens heen te trekken... Als ik mijn paarden nooit eens 'kietel' om net even meer uit te strekken, net even meer sprong te maken... Alles om maar de lieve vrede en de ontspanning te bewaren... Dan zal ik nooit zijn 'atletisch vermogen' vergroten. Ik neem dan het risico dat hij dan even 'ontploft', wegschiet... En als dat gebeurd vind ik dat niet zo erg... Ik krijg dan tenminste WEL reactie op mijn hulpen, en zoek daarna weer de ontspanning op waarbij ik hoop dat beetje extra weer vast te kunnen houden. (kunst is natuurlijk wel om de grens op te zoeken binnen wat je paard mentaal en fysiek aankan en hem niet continu onder druk te zetten.)

Is het niet eigenlijk de bedoeling om dat thuis te doen, aldaar het atletisch vermogen te vergroten?
En dit niet op wedstrijd te doen? Thuis in een les loopt mijn pony om enkele redenen anders.
(buiten dat ze nooit de sterren van de hemel zal lopen omdat a. zij het altetisch vermogen mist en de anatomische bouw ervoor, b. ik het talent mis _O- .) namelijk omdat ik anders rij en daarbij op proef nog weer eens anders rij, omdat je ook het plaatje compleet wilt hebben en laten we eerlijk zijn 9 van de 10, ook ik, zijn toch gespannen en rijden anders.

Overigens ook wel eens proeven op het randje gereden, resultaat wisselend :D . Afh. van het moment, mezelf, de jury en de pony.
Zoveel factoren (alweer)

Soms zie je dat in proeven ook wel eens gebeuren (een consequente ruiter rijdt tenminste net zoals thuis en zal bij een niet gewenste reactie toch even extra ingrijpen). Ik zie liever ruiters die rijden met een beetje lef, met het risico dat er dan eens wat misgaat. Dan van die ruiters die zo braaf en 'ontspannen' de proef doortuffen maar totaal niet de capaciteiten van hun paard optimaal aanspreken. Met een net-niet aanleuning, met eigenlijk een fractie te weinig impuls... Van die ruiters zie ik er in vooral de basissport toch meer wel erg veel van... En die gaan vaak met wp naar huis (wel dan met allemaal 6-jes proeven...)

Even lekker simpel, de capaciteiten van je paard optimaal aanspreken, tja, is het niet gewoon zo dat er veel ruiters in de basis
sport zitten die dat gewoon ook niet kunnen? Is niet l*llig bedoeld deze opmerking, maar we zijn nou eenmaal niet alllemaal
topruiters en het heet niet voor niets basissport.
Weet zeker dat op veel van de in de basissport lopende paarden een getalenteerde verder geschoolde ruiter er vermoedelijk
aanzienlijk meer uit rijdt. (zelfs uit mijn fjord, als ze even aan het dribbellen gewend zijn en het feit dat als je teveel vraagt,
madam dat niet pikt en type tank wordt.) Is dat erg? Het is basissport, hobby voor velen, de bedoeling is plezier hebben
samen met je paard en gaandeweg nog leren ook. Of je nou basis sporter op fjord of basissporter op een Jazz bent.

Overigens bewust gekozen die bewuste vrijdag avond, om braaf te rijden. Was de bedoeling dat ze de optoming beoordeelden,
niet of ik de meest flitstende proef ooit reed. (was het zeker niet) Mijn keus, zal d'r mee moeten leven.

Zie dat erondertussen weer ontopic gepost is, moet weer bijschrijven.
Qua kilo's heb je allicht gelijk, maar gaat het niet ook om het gevoel dat iets geeft?
Een bepaalde druk op de ene plek kan een geheel andere sensatie (pijngevoel of wat dan ook) geven dan op een andere locatie.

Zitten we weer met een probleem met kwantificeren van parameters.

Ik kan alleen zeggen dat Sjol niets begreep van een cross link, in haar schulpje kroop en zich afsloot.
(zou paar weken moeten investeren om daar door heen te komen, nu te kort dag en vond ik niet de moeite aangezien ze
met bit goed loopt en ik niet perse, bitloos hoef)
Weet niet of dat was vanwege het feit dat ze het gewoon niet snapte, danwel dat druk nu werd gelegd op bepaalde
plaatsen die ze onaangenaam vond. (aangezien dit doorgaans haar reactie is op iets onaangenaams)

Ben het wel weer eens dat ik nou niet met de meest vriendelijke optoming tevoorschijn kwam.
(weer terug bij optoming is zo scherp als de ruiterhand)

Begrijp me niet verkeerd, ben nog steeds voor het eventueel toelaten van een vorm van bitloos in bepaalde klassen,
maar zie ook de problemen. Ik hou het nog even op bit, als bloem wordt toegestaan denk ik bloem.
Kaptoom wil ik nog proberen en sidepull. (gaat kennissen kring lief aankijken, heb al kaptoom ontdekt, maar kan die
ook niet echt zacht noemen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:49

KiWiKo schreef:
kan best Ara........ maar die geven wel op veel meer plaatsen heel veel druk.............. ik heb al eerder gezegd, dat ik echt paarden in mijn omgeving heb die echt niet tegen die druk zouden kunnen........... de hittemetitjes waar ik mee werkte zouden echt compleet gaan flippen van zo een optoming...... die kunnen echt niet tegen DIE druk :)

en dan heb ik het over DIE druk op meerdere plaatsen van het hoofd :)

dus dan rij jij op zon leren bitje dat alleen druk in de mond geeft?

Die aantal kilo's is echt niet van scharzenegger:

Citaat:
Metingen
Preuschoft (1993, 1999) en Preuschoft et al (1999) bevestigden elektronische meetapparaten aan de uiteinden van de teugels (Fig. 3). Ervaren ruiters gebruikten krachten tot 30 Newton in stap (= ruim 3 kilo) tot 75 Newton in draf (= ruim 7,6 kilo) en tot 60 Newton in galop (= ruim 6 kilo). De gemiddelde teugelkrachten van 30 Newton in stap werden gemeten terwijl de paarden bereden werden op een loopband (Roepstorff en Weishaupt, 2005). De teugels brengen de signalen van de handen van de ruiter over op het bit, of in het geval van een bitloos hoofdstel op andere anatomische structuren. Slechts kleine, zachte signalen die voor het paard begrijpelijk zouden moeten zijn, zouden naar het hoofdgebied moeten worden overgebracht. Wanneer hoofdzakelijk zit- en beenhulpen worden gebruikt, zouden de teugelhulpen deze slechts moeten aanvullen en ondersteunen. Het feit dat Preuschoft (1993) krachten van zelfs 150 Newton (= circa 15 kilo) waarnam, verdient de nodige aandacht.

Ik concludeer meteen dat de posters hier dus niet de moeite hebben genomen om mijn link te lezen, anders hadden ze die opmerking niet gemaakt ;-)

Citaat:
Inwerking
De gemiddelde 'normale' leren teugel is zo'n 19 mm breed, de ruiterhand is zo'n 100 mm hoog, dus dat geeft gezamelijk 1900 mm².
Het trensbit (uitgaande van een basis trensbit zonder extra hefboom-, knijp- en kettingwerkingen, deze variëren van 7 tot 18 mm) nemen we op 12 mm dik en beschouwen de vorm van het bit als "vectormatig plat" (en daarmee rekenen we van ons af; de biomechanische werking van bitten is veel ingewikkelder en het werkelijke effect een stuk "scherper").
De lagen waarop het bit inwerkt, nemen we samen 20 mm breed (héél ruim genomen). *1)
Als drukoppervlak verkrijgen we hiermee 12 mm x 20 mm = 240 mm². Vervolgens delen we 240 mm² op 1900 mm² = 8 wat betekent dat iedere inwerking van de ruiter via het bit 8 keer sterker doorkomt.

Teugeldruk
De standaard en 'geaccepteerde 2,26 kilo basis teugeldruk wordt hiermee al (x 8) 18 kilo druk in de paardemond.
Een leren teugel weegt zo'n 400 gram, dit keer 8 en het paard heeft al meer dan 3 kilo in de mond hangen. *2)
Dit bij elkaar opgeteld geeft een druk in de mond van ruim 21 kilo cumulatief. En dit is dan een berekening op basis van een als "vriendelijk" beschouwd bit en een "vriendelijke" ruiter

zo kan een ogenschijnlijk vriendelijk bitje met een lichte ruiterhand toch nog doorwerken naar vele kilo's in de paardenmond :)*

En of de teugeldruk nou 10 kilo is, of 1 kilo, het doorkomen in de paardenmond/hoofd blijft een verhouding van DUIZENMAAL láger

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:55

dat lerenbitje in de mond ken ik ook wel............ vind het rete eng :D :D

maar daar lopen sommige paarden heel goed op, absoluut......

ik heb het meer over de optomingen die ik voorbij heb zien komen ........... en dan kan ik toch echt zeggen dat je daarmee de grootste hufter op zn hohouder kan zetten..........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:56

Je gaat niet in op mijn argumenten, wat je nu schrijft ben ik het deels mee eens. (Ik zou niet graag een paard stoppen met heel veel pijn, want het is heel waarschijnlijk dat een paard harder gaat rennen van veel pijn, immers als een tijger aan z'n been hangt gaat ie ook niet stoppen omdat het zo zeer doet :+ )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:58

ik snap je argument niet :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:00

misschien paard al ondervonden dat bij deze tijger wegrennen niet helpt, maar stilstaan wel?
(kunt daar mooi verhaal op los laten denk ik wat betreft ethologie, maar daar komt het dan uiteindelijk op neer)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:05

deze tijger ontneemt de mogelijkheid om te rennen........... omdat deze tijger het paard zo de mogelijkheid neemt te rennen........ deze tijger zet de rug en de schouders vast (waarvan een mooi , helaas, voorbeeld gezien op de bewuste avond, ) dus ik ga niet snel rennen.......... welke optoming er ook opzit

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:28

Ik volg deze discussie en meer van dat soort discussies altijd. :Y) Volgensmij ga je hier nooit een duidelijk antwoord op krijgen. Nu rijd ik geen 'dresuur'. Nouja af en toe een rondje in de bak. :P Ik heb een bitloos hoofdstel, maar ik heb ook jaren met bit gereden. (pak het hoofdstel af en toe nog steeds) Zelf merk ik niet echt heel veel verschil als ik naar mijn pony kijk.
Af en toe wilt ze met buitenrijden wel eens omdraaien. Met bit, zonder, tja het maakt dan niet uit.
Ik ben van mening dat je niet alleen naar je eigen overtuiging moet kijken. Maar dat je moet kijken naar wat voor Jou, maar ook voor je paard werkt. De combinatie moet gewoon klikken.
Ik kijk graag naar een ruiter/paard combinatie die samen aan het genieten zijn en echt een zijn. Of dat nu met of zonder bit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:14

Het is weer de ene drogreden na de ander mbt bitgebruik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:15

Volgens mij draaien we met een select groepje bokkers in hetzelfde rondje rond :+, vraag me af hoeveel er nog meeleest :D

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:18

Arabesk schreef:
Volgens mij draaien we met een select groepje bokkers in hetzelfde rondje rond :+, vraag me af hoeveel er nog meeleest :D

Genoeg :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:19

Kijk weet je, aan het andere einde van die teugel zit 'ik' nog steeds als ruiter en zou dus dezelfde druk moeten voelen in 1 hand en op elke vinger. Echt, de tijd dat ik 18 kg met een hand op kan tillen en omhoog kan houden moet nog komen, het lukt mij niet eens om een dergelijke kracht op de plek te houden. Dus je kan me wat met je cijfertjes en sommetjes, het is niet waar, niet betrouwbaar, blabla in de ruimte en dus drogredenen. Dat jij dat wil geloven moet je zelf weten, er geloven wel meer mensen in onzin :).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:20

weet ik niet arabesk............. ik stop een paard omdat ik hem de mogelijkheid tot rennen ontneem met mijn lijf............. tot waar het kan naturlijk.............

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:21

Lovely schreef:
Kijk weet je, aan het andere einde van die teugel zit 'ik' nog steeds als ruiter en zou dus dezelfde druk moeten voelen in 1 hand en op elke vinger. Echt, de tijd dat ik 18 kg met een hand op kan tillen en omhoog kan houden moet nog komen, het lukt mij niet eens om een dergelijke kracht op de plek te houden. Dus je kan me wat met je cijfertjes en sommetjes, het is niet waar, niet betrouwbaar, blabla in de ruimte en dus drogredenen. Dat jij dat wil geloven moet je zelf weten, er geloven wel meer mensen in onzin :).

voor mij is het geen kwestie van geloven, maar van rekenen.

Als je een appel loslaat valt die ook nog altijd naar benden en zweeft ie niet omhoog, pure natuurkundewetten: kracht X arm, hefboomwerking. En of dat nou een wip, een tang, een breekijzer, of een bit met scharen is.

Enfin, ik heb altijd het idee dat bij discussies als deze de meelezer wel afhaakt bij pagina 20 :+ 'oh het zijn Arabesk, lovely, kiwiko etc weer' :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:22

daar waar het niet kan kom ik in met de mogelijkheden die ik heb qua bit en slof en hoofstel, zadel en meer :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:23

tis mijjn makke.......... maar ook tegelijkerijd mijn lijf waar ik oud mee moet worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:26

Arabesk, is het wel eens in je opgekomen dat je niet goed rekent en dat de cijfers waar je mee smijt niet kloppen en niet waar zijn? Wat je vertelt kan namelijk niet.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:27

Het ver haal van de 8x sterkere kracht op het bit dan in de hand geldt alleen per vierkante centimeter (en er is voor het gemak even vergeten dat de tong ook nog het een en ander op zich neemt.)
Maar de totale kracht blijft gelijk (actie=-reactie) De basis van de mechanica.
Het is dus NIET zo, dat wanneer jij met een kracht van 10kg (wat ik errug veel vind) trekt, het paard 80kg te verwerken krijgt.
Ook hij krijgt 10 kg voor zijn kiezen, maar verdeeld over een kleiner oppervlakte.
Laatst bijgewerkt door idje op 15-07-09 21:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:30

Lovely schreef:
Arabesk, is het wel eens in je opgekomen dat je niet goed rekent en dat de cijfers waar je mee smijt niet kloppen en niet waar zijn? Wat je vertelt kan namelijk niet.

Heb je het héle artikel gelezen dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:34

Arabesk, ik heb vorig jaar op Horse Event nog getest. Heb menteugels in mijn handen gekregen en heb voor de gein er even aan gesleurd alsof mijn paard aan de kletter ging en ik er uit alle macht aan trok (wat je in het echt niet doet want dan geef je ophoudingen, maar wou effe kijken wat ik op mijn allerergste moment kon uitrichten in een paardenmond). Als ik uit alle macht aan het trekken ben, krijg ik als topresultaat 3,5 kilo op de teller. Heb overigens alles eens uit zitten proberen, in draf met een onrustige hand zit ik op topniveau op anderhalve kilo. Heb ook het zelfde contact opgezocht wat Wrangler destijds maakte in beginnende oprichting (die voelde zo zwaar aan toen) en dat was 0,8 kilo.
Het is me een raadsel hoe iemand ooit aan 10 kilo komt hoor! Ik kreeg het niet voor elkaar op dat toestel.