Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:27

Het sarcasme was niet duidelijk in je bericht.
tita schreef:
kazary schreef:
Zelf zou ik nooit willen dat mijn paard 24/7 naar buiten gaat.

Is het antwoord *zucht* daar op zijn plek?



Wat bedoel jij daar nou mee :o?

Dat deze campagne niet bedoeld is om te pleten voor de paarden 24 uur per dag buiten te zetten. En dat is al zo vaak aangehaald. En dan kom jij daar nog maar een keer mee aanzetten. Of is dat ook sarcasme?

essiesilly, dat valt enorm mee met blessures. Ja de stallen die niet weten hoe ze groepen moeten maken zullen daar wel tegen aan lopen. Een soort van onkunde omdat ze dat niet kennen. Ik woon gelukkig in een omgeving waar er nog wel stallen zijn met weidegang samen en ik kan in alle jaren dat ik paardrij op 1 hand blessures in het land tellen. Wat me niet lukt met overige blessures.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:28

detour schreef:
Tita, aan mok kun je wat doen, op stal staan is dan symptoombestrijding en je depriveert het paard van zijn paardenbehoeftes.

Maar ik geloof echt wel dat je doet dat jij denkt dat eht beste voor je dier is!

Ik vind echter 5 uur per dag nmog te weinig, staan ze nóg 19 uur per dag binnen!

Omdat paarden enorm adapteren, "pikken", ze onze aanpak enorm. Het zijn gewoontedieren, weten- zij- veel, eht zal wel. maar of ze fysiek en psychisch lijden onder het feit dat ze geen paard mogen zijn? tsja, dat denk ik wel..Maagzweren, te weinig beweging, stress, aangetast immuunsysteem.. Weet niet hoor..


Ik smeer er dagelijks iets van leovet op, wil er niet veel aan doen want ik heb schilferige mok en zolang het geen wonden worden, vind ik het best.
Of doe ik nu dom dit is ff een serieuze vraag heb namelijk geen ervaring met mok.

Ik doe wat het beste is voor dit dier, maar ik moet heel eerlijk zijn stel dat ik een boer zou vinden waar hij 24/7 naar buiten mag, dan zou ik hem nog op deze stal houden.
In de winter weet ik niet beter tenminste tot een jaar of 2 geleden de laatste jaren denk ik er vaker over na.
Maar het moet wel leuk blijven ook voor mij, daar wil ik mee zeggen dat ik niet 3 kwartier ga rijden om naar mijn paard te gaan.

Vervolgens stuurde iemand mij een pb dat er in Deil een hit-stal was, en dat is niet ver van Gorinchem.
Ja dat weet ik maar wel weer 17km verder van mijn huis en een hit-stal is de mijne helemaal niet geschikt voor ivm leeftijd en dominant gedrag.

Ik hoop dat op mijn volgende stalling iets van stapmolen komt en iets van lang losgooien (met service) zodat hij in de winter er 2 uur meer uit komt als nu, dit zou voor ons en in mijn omgeving heel apart zijn.
Verder wil ik kost wat het kost (desnoods verhuizen) dat hij in de zomer hele dagen dus meer dan 5 uur op de weide komt.

Zijn pensioen wordt goed geregeld net als dat ik er morgen niet meer op kan rijden omdat ie iets heeft, dan zal ie naar die kennis gaan anders naar een rusthuis (een goed waar normaal voor betaald moet worden)
Laatst bijgewerkt door tita op 06-03-09 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Berichten: 7835
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:28

ik zal t even uitleggen, thuis staan mijn paarden bij elkaar hoor de merries bij elkaar, en de hengsten bij elkaar maar op een sportstal of handelstal of wat dan ook kan dat niet zomaar, je krijgt vaak nieuwe paarden, als je die in een kudde zet gaan ze altijd vechten om leiderschap wat dus weer kan lijden tot blessures!

als je bijv een handelstal hebt, en je stopt steeds nieuwe paarden bij elkaar die elkaar niet kennen krijg je dat ook waardoor er sneller blessures ontstaan en wondjes en dan nog niet gedacht aan evt. ziektes.
dus daarom vind ik t onzin dat ALLE paarden bij elkaar moeten.

bij ons gaan zelfs de paarden die net een blessure achter de rug hebben in een klein weitje (ook buiten dus) die kan je toch ook niet zomaar bij andere paarden jagen
en wat denk je van hengsten (dekhengsten) zou je die ook bij elkaar zetten"?????

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:24

Mik_ schreef:
Pablo doet lekker gek, want Pablo staat al 3 maanden lekker binnen.
Ik vind het ergens wel goed, maar idd de achterliggende gedachte erbij zou wel handig zijn.


Idd misschien heeft Pablo wel een ernstige peesblessure en moet hij daarom verplichte boxrust ;) omdat Pablo andere meteen linea recta naar de schappen van de AH kan :D

_O- vind die campagne best wel lachwekkend eerlijk gezegd :D Alleen mensen die niks van paarden weten denken helaas nu wellicht dat het met álle paarden slecht gesteld is.

Vraag me af waneer de campagne begint voor konijntjes, hondjes in benches, kanariepietjes enz enz....

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:30

Vippie schreef:
Mik_ schreef:
Pablo doet lekker gek, want Pablo staat al 3 maanden lekker binnen.
Ik vind het ergens wel goed, maar idd de achterliggende gedachte erbij zou wel handig zijn.


Idd misschien heeft Pablo wel een ernstige peesblessure en moet hij daarom verplichte boxrust ;) omdat Pablo andere meteen linea recta naar de schappen van de AH kan :D

_O- vind die campagne best wel lachwekkend eerlijk gezegd :D Alleen mensen die niks van paarden weten denken helaas nu wellicht dat het met álle paarden slecht gesteld is.

Vraag me af waneer de campagne begint voor konijntjes, hondjes in benches, kanariepietjes enz enz....


Ja krijgen we straks weer gelijk als ik mijn paard een dag op stal zet omdat ze droog moet zijn voor de fysio of chiro dat mensen gelijk de DB gaan bellen omdat er een paard opgesloten staat in een stal :n . Of als ze ziek en/of geblessuurd is, dan bellen ze gelijk de DB. Want ze hebben tenslotte het nu allemaal via de spotjes kunnen horen dat binnen staan zielig is.
Ik heb toch al van zulke zielige paarden, die maar 2 keer per dag te eten krijgen en zomer's op een kale wei worden gezet. Ik denk dat ik ze dan maar alvast beter klaar kan maken voor de slacht.

En wat betreft de andere beessies. Toch wel zielig dat mijn konijntje en cavia al de hele winter in hun hok moeten zitten en dat ze straks als het zomer is pas een paar uurtjes in het gras mogen lopen. Volgens mij zijn ze nu al aan het wegkwijnen.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:32

Vraag me af waneer de campagne begint voor konijntjes, hondjes in benches, kanariepietjes enz enz....
Daar ben ik het helemaal mee eens. Daar mag zeker ook een campagne voor komen.
Nijntje zit al haar hele leven in een te klein hokje zonder aandacht.

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:36

kazary schreef:
Vraag me af waneer de campagne begint voor konijntjes, hondjes in benches, kanariepietjes enz enz....
Daar ben ik het helemaal mee eens. Daar mag zeker ook een campagne voor komen.
Nijntje zit al haar hele leven in een te klein hokje zonder aandacht.


En hoelang ben jezelf al in een te klein hokje gestopt?

Vind dat je het ook kan overdrijven. Tuurlijk zijn er ook dieren die het niet goed hebben en in een te klein hok worden geduwd. Maar er zijn ook dieren die in een klein hokje zitten, die wel hun aandacht en verzorging krijgen. Dat toevallig nou net iemand langs komt als hij weer in zijn hokje is terug gezet, wil nog niet zeggen dat ze de rest van de dag geen vrijheid of aandacht hebben gehad.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:40

Ik zelf? die snap ik niet.

Waarom overdrijven? Heel veel diertjes die van bijvoorbeeld kinderen zijn, waar in het begin wel de aandacht heen ging, maar door onkunde wel gingen bijten of zoiets, zitten daarna in hun hokje. Krijgen wat eten neer gegooid, mama die er geen zin in heeft trekt 1 keer in de week vlug dat hok schoon en dat is het.Dat is niet overdreven, maar helaas het lot van teveel dieren.

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:45

En dan denk jij dat dit soort spotjes deze eigenaren op andere kunnen brengen? Dus niet.
Het enige wat je dus krijgt is dat er mensen gaan bellen die wel al meegaant met dieren waren en die nu dat toevallig bij jou eventjes zien dat ze in een hok zitten. Deze mensen krijgen dus de bevestig van de spotjes dat het zielig is en hangen dus gelijk bij de DB aan de bel.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:48

Al is er maar 1 persoon die eens nadenkt en het anders gaat doen, dat is al mooi.
Helaas zullen er teveel mensen vinden dat het niet voor hun dier geldt, dat hij het wel prima heeft. Dat zie je bij de paarden, dat is bij andere dieren niet anders. Maar het valt wel te proberen, geen voorlichting is helemaal niet geschoten en altijd mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:49

Dat is toch leuk voor de DB, heeft die ook eens wat aandacht :).

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:57

Lovely schreef:
Dat is toch leuk voor de DB, heeft die ook eens wat aandacht :).


Ja alleen niet leuk voor de eigenaren en voor de DB als ze daardoor plat gebeld gaan worden. Ik heb jaren geleden ook steeds gehad dat mensen de DB gingen bellen omdat mijn fjord op een te kale wei zou staan en ze me 2 keer per dag zagen gaan rijden. Raar hé, als ze tegen hoefbevangenheid aan liep en ze van de dierenkliniek in rap tempo moest afvallen om haar weer gezond te krijgen. Op een gegeven moment na een aantal keren kijken wist de DB genoeg en kwamen ze niet meer, maar het irritereerde ze wel op een gegeven moment dat ze toch constant telefoontjes bleven krijgen.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:58

Sammie schreef:
Ik weet niet of het echt veel nut heeft om Anky hier tot in den treure te bespreken..
Eveneens heb ik al eens eerder opgemerkt dat de paarden van de Grand Prix ruiters veelal méér beweging krijgen dan die van de gemiddelde B-Z ruiter. Ookal is dat niet persé weidegang. Ik meen mij echter wel een stuk te herinneren uit de P&S waarin elke maand de hoe en wat van paard X wordt besproken. Dat ging toen over Salinero en daar stond géén losse weidegang met gezellige shet bij. Wel aan de hand stappen en aan de hand grazen.
Dat was bij P&P ook. Die werd elke dag gereden, aan de hand en ik dacht ook in de molen (weet ik niet meer zeker) + longeren.

Misschien wordt eens tijd om beweging niet gelijk te stellen aan = los in de wei/paddock.. P[aarden kunnen wel 2 uur in een paddock staan.. lekker op één plek. Zijn ze wel buiten geweest, maar beweging hebben ze niet gehad.


Sammie, ik hoef niet met jou op dezelfde golflengte te zitten, maar begrijp ik het goed dat jij dus het grazen en wandelen aan de hand een prima vervanging vindt voor vrije beweging? Is het niet juist belangrijk dat een paard even kan doen waar hij zin in heeft? En het sociale contact is toch net zo belangrijk? Het gaat er bij deze campagne niet om hoeveel meters het paard maakt, maar wel om een aantal uur vrije beweging.


anneliesdj schreef:
En júíst dat vind ik wel belangrijk.
Ik vind dat een paard speeltijd moet hebben, tijd waarin hij helemaal zelf mag weten wat hij doet.
Als hij los in de bak staat mag hij helemaal zelf beslissen of hij in de zon staat te luieren, of ie gaat rollen en waar, kan hij ineens bokkend wegrennen, een hapje gras eten enz.
Waarom moet je als eigenaar exact bepalen wat je paard doet en wanneer? Gun hem toch gewoon zijn vrije uurtje, wordt ie een beter paard van.


Helemaal mee eens, Anneliesdj. Ik word er persoonlijk ook erg blij van om mijn paard even gek te zien doen, of wanneer hij lekker staat te grazen of knuffelen met zijn vriendje. :)
Het ziet er gelukzalig uit.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:48

nobbygaard, beter een (paar) keer teveel gebeld dan te weinig.

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:59

Denk dat ruzie zoeken niet zoveel zin heeft. Iedereen gaat op 'zijn' manier goed met hun beesten om anders zouden ze het wel anders doen. Wat ik doe hoeft een ander nog niet goed te vinden en andersom. Iedereen heeft altijd zoveel kritiek op mekaar, kan dat nou niet anders. We doen toch met z'n allen wat we het liefste doen en dat is met paarden omgaan. Denk dat ze met deze campagne ook veel mensen tegen willen houden om uberhaupt een paard te kopen, sommige mensen hebben niet veel tijd voor een paard om ze genoeg beweging te geven en denk dat een paard die een paar dagen van de week op z'n hok blijft staan daar ook niet echt vrolijker of beter van wordt. Ik vind de opzet van deze campagne zeer zeker erg goed, hoe iedereen het opvat en er mee omgaat is een ander. Ik hoop dat iedereen goed over deze campagne nadenkt en misschien wel tot de conclusie komt dat hun beesten misschien toch wat meer beweging kunnen krijgen.

Olikea

Berichten: 5462
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:06

tita schreef:
ALs ik onze paddock neem heb ik gister gemeten met voetstappen dan is ie ong 21x18 vind ik geen plek om hem hele dagen te laten staan.
En die mensen ken ik dus ook een redelijk paddock donderen er hooi in en zoooooooooooooo mijn paarden staan buiten.
Die van mij zal dat niet echt leuk vinden


Dat is nog altijd een heel stuk groter dan 3x3 (of 4x4)
meer ruimte is imo altijd beter..

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:44

en wat is daar mis mee tita?
En waarom zou jouw paard een ruime paddock met hooi, en andere paarden om zich heen minder leuk vinden dan op stal met hooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:51

Ach Tita, ze zijn buiten, hebben wellicht een vriendje er bij, hebben hooi en water. Toch wel even wat beter dan op een stal een hele dag.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:49

kazary schreef:
Vraag me af waneer de campagne begint voor konijntjes, hondjes in benches, kanariepietjes enz enz....
Daar ben ik het helemaal mee eens. Daar mag zeker ook een campagne voor komen.
Nijntje zit al haar hele leven in een te klein hokje zonder aandacht.



Ik hoop snel. Ze hebben elk jaar een thema die centraal staat in hun campagnes. Vorig jaar waren dat de asieldieren. Daar is toen een grote campagne voor gemaakt (misschien dat jullie de tv-spotjes nog kunnen herinneren en de leuke contactadvertentie-posters)
http://www.haagsedierenbescherming.nl/l ... _baas.html

Ik heb bijvoorbeeld als kind parkietjes gehad, jawel in een kooitje. Nu ik zelf ouder ben en mij meer bewust van hoe dieren van nature in elkaar zitten, zal ik nooit meer een pietje in een kooitje nemen.
Vreselijk. Die beesten vliegen van nature, leven in hele grote groepen.

Maar nee ik had parkietje Gigolo, in zijn eentje opgesloten in een kooi. Ja hij mocht er best uit, een uurtje of 2. Daarna moest hij zich maar weer vermaken met zijn spiegelbeeld...voor de gek gehouden dat daar een ander pietje tegen hem aan het praten was.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:53

dejavu schreef:
Sammie, ik hoef niet met jou op dezelfde golflengte te zitten, maar begrijp ik het goed dat jij dus het grazen en wandelen aan de hand een prima vervanging vindt voor vrije beweging? Is het niet juist belangrijk dat een paard even kan doen waar hij zin in heeft? En het sociale contact is toch net zo belangrijk? Het gaat er bij deze campagne niet om hoeveel meters het paard maakt, maar wel om een aantal uur vrije beweging.

Nee dat begrijp je niet goed. Ik vind het geen prima vervanging.. Ik zou zelf ten alle tijde voor weidegang met andere paarden kiezen, ik geef enkel aan dat de GP ruiters (waar op een gegeven moment zo op afgegeven werd) wiens paarden dus niet los in de wei mogen, voldoende andere mogelijkheden hebben om aan voldoende beweging te komen. Gedurende dag hebben ze meerdere keren beweging/variatie en vervelen zich op die manier niet. In tegenstelling tot de ruiters die naast een fulltime baan een paard hebben dat niet buiten mag uit angst voor... Díe paarden komen niet buiten, maar staan wel 23 uur in hun hok en één uur rijden of longeren. Als ik moest kiezen tussen dat of een paard op stal dat er meerdere keren per dag uit komt en beweging krijgt.. dan ging ik dus voor laatstgenoemde... En vind ik dus dat die ruiters niet heel slecht met hun paarden bezig zijn, al blijf ik het ergens wel jammer vinden dat ze hun paarden niet gewoon lekker op een (klein) stuk gras zetten.


Overigs waar het paard ´zin´ in heeft is enorm subjectief... Er is niemand die letterlijk aan zijn paard kan vragen En heb je zin om naar buiten te gaan. We kunnen wel een goede inschatting maken op zijn basisbehoeften.. we weten uit ervaring dat paarden groepsdieren zijn en in de natuurlijk de hele dag bewegen voor voedsel.. Maar paarden zijn naast groepsdieren ook enorm snel gewend aan een situatie en accepteren dat heel makkelijk. Een paard ´mist´ zijn portie weidegang op een andere manier dan wij er van balen als we het niet kunnen bieden. Afleiding en variatie is dan ook belangrijk, vind ik. Ik zie zat paarden vervelend bij een hek staan en dan ziet het er imo uit dat ze er geen drol aanvinden.. Dan staan ze wel buiten (en laat ze aub ook daar staan als het weer en grond het toelaat), maar als je ze zo 15 jaar laat staan zitten ze vastgeroest.. M.a.w. Ik vind naast weidegang en (´s winters) paddocklosgooitijd het ook belangrijk dat een paard voldoende beweging krijgt. Daarom staat imo weidegang bij MIJ niet gelijk aan veel beweging..


Mijn toetsenbord werkt op dit moment niet erg mee, vandaar dat hier en daar een vraagteken en andere leestekens ontbreken.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:18

Helder, Sammie! :)
En uiteraard is 'waar het paard zin in heeft' subjectief, maar je noemt zelf de basisbehoeften inderdaad. Daarbij bepalen wij vrij veel voor onze paarden, wanneer we rijden wel/geen deken, brok/geen brok, naar buiten/binnen en noem maar op. 'Zin in hebben' is misschien verkeerd geformuleerd van mij, maar ik vind het belangrijk dat mijn paard, buiten mijn aanwezigheid om, kan doen en laten wat ie leuk vindt. Hij heeft ook een leven. :)

(Ben het trouwens met je eens, Sammie. Ik lichtte alleen mijn eerdere antwoord toe.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:46

Jongens het is WOW-weer, onze boktpaardjes gaan toch wel de hele dag lekker naar buiten toe?? ;) Wordt 9 graden en dekentje gaat ook lekker af in de zon.

Wat zullen onze paardjes toch blij dat ze bij bokkers gekomen zijn..... }>

marrlinde
Berichten: 4280
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:48

haha nou er zijn echt mensen die ik die paarden echt helemaal niet gun, gewoon omdat ze er vreselijk mee omgaan.. hheel de dag in de stal, weer of geen weer.. :n

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:49

GISTER HOORDE IK VOOR HET EERST EEN DB-RECLAME OP DE RADIO!

Hoe is het mogelijk. Of we ze niet samen konden houden, want het zijn groepsdieren. Kijk eens aan! of het helpt..

Hier ook mooi weer, maar ze staan nog ff binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:59

Nu net de spot over Pablo die al 3 maanden binnen staat ;(