Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 00:00

Over onderling sociaal contact is al wel degelijk gesproken, ook in de politiek. Of het ervan komt is een tweede.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:56

Nikka schreef:
Kendra schreef:
En zo kun je wel van alles verzinnen....kan me niet voorstellen dat zoiets in de wet komt te staan, volgens mij is daar echt nog nooit over gesproken en verzint iedereen nu maar wat. Als er een welzijnswet komt, zal overlegd worden met iedereen - en tot nu toe hebben de economische en handelsbelangen het nog erg vaak 'gewonnen', dus het zal echt niet zomaar doorslaan naar de andere kant. Bovendien geeft een wet kaders aan.

Maar als we met z'n allen willen dat het nooit wat wordt, dan moeten we inderdaad dit soort discussies gaan voeren.

Moet je wel hopen, dat de beslissingnemers iets van paarden weten.........

Als de paardensector zelf niet met iets komt, krijgen we wel degelijk iets opgelegd door de politiek??? Dan gaan de rapporten van Machteld van D. de doorslag geven (zie welzijnsnota) en dan hebben vele paardeneigenaren toch een probleem. De politiek zal misschien kijken naar het Zweedse model; daar is weidegang met soortgenoten toch onlangs verplicht geworden?

Er zal in het voortel van de sectorraad zeker iets in moeten komen over sociaal contact met soortgenoten. De overleg fase is nu, over een jaar is er geen overleg meer mogelijk.

Vandaar ook dat iemand begonnen is met een rijtje waar iedereen zich in kan vinden. Alleen is het rijtje nog niet zo lang. We zijn vastgelopen bij oog/snuffelcontact met soortgenoten. Afschaffen van stands en minimale stalmaten vastleggen (gerelateerd aan stokmaat?) is tot nu toe het enige waar we het over eens zijn......, toch???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:16

ja, en de controles op wedstrijdterreinen geloof ik.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 02:27

Het rijtje waar bokt het (tot nu toe) onverdeeld over eens is (heb ook dingen uit andere topics gehaald):
* Weg met de Stands!!
* minimale boxmaat afhankelijk van stokmaat, bij merrie & veulen groter.
* Controle bij het inrijterrein tijdens wedstrijden op asociaal gedrag tegen zowel ruiter als paard.
(1 duidelijk aanwezig en 1 mystery guest in cognito?) Die tevens controleerd op foute bitten, illegale sporen en te strak getrokken kettingen.
* Strengere straffen op dierenmishandeling, verwaarlozing en seksuele handelingen met dieren
* De kwaliteit van de instructeurs die afkomen van ORUN en Deurne drastisch omhoog.
* Omheining zonder prikkeldraad.
* Kwaliteit hoefsmeden, zadelmakers/-passers, etc. gecontroleerd en aan banden gelegd, zonder extra kosten voor de beroepsbeoefenaars in de sector.
* verbod op het houden van 1 paard.
* Geen bijna fulltime ophokplicht voor veulens en enters.
* Trainingsmethoden die meer pijn veroorzaken dan strict noodzakelijk. Zoals springschoenen met pinnen, bierdopjes/spijkers op springbalken, etc.
* Het inspuiten van goederen voor estetische doeleinden of doeleinden die het paard niet dienen. Zoals staartverlammers, schoftoperaties (ivm stokmaat), etc.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 02:31

Rivano schreef:
Trainingsmethoden die meer pijn veroorzaken dan strict noodzakelijk.

Met ´meer pijn dan strict noodzakelijk´ bedoel ik dus de excessen. Anders kun je zweep en sporen er ook onder rekenen, en die zijn -soms- noodzakelijk als hulpmiddel. Alhoewel je paard gewoon goed voor elkaar hebben een indrukwekkender alternatief is. Knipoog

*Edit: Verdorie, blijf typefouten maken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:19

Ben op zich niet tegen weidegang met soortgenoten maar dan met de mogelijkheid tot ontheffing.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:21

verbod op het houden van maar 1 paard? Wat bedoel je daar mee?

En toch rivano, ondanks dat ik hun denkwijze begrijp, wil ik ook geen kleine etter die schreeuwend langs de bak loopt gezien mijn merrie inderdaad zo'n hysterisch kreng is en ik wil trainen en niet een uur lang op een paard zitten dat aan de kletter gaat. Clown Dat is IMO voor geen enkele aanwezige partij een veilige situatie. Knipoog Dus inderdaad, als ik een proef rijd, zeggen mensen aan de kant die haar kennen vaak al "ssshhht" als er echt "onbekend" geluid is of ze gaan staan springen als ik er op een twintig cm langs door moet. Simpelweg omdat ze de merrie kennen en niet willen dat ze me tegen de omheining plakt. Knipoog Tijdens mijn proeven ben ik daar ook echt niet happy om als er mensen gaan schreeuwen en doen.

Tijdens mijn les doen ze maar, dan heb ik mijn lesgeefster die me kan leren daarmee om te gaan gezien het voor mij het eerste paard is dat zo'n schrikgedrag vertoond en ik daar toch nog steeds aan moet wennen als madame een sprintje trekt voor een papiertje dat een meter verschoven is ten op zichte van de vorige volte die ze er langs heen moest doen Clown

Máár toch zou die omschakeling geleidelijk wel moeten komen denk ik...Dat veulens gewend worden gemaakt en drukte enz. Ik denk inderdaad dat als je met die "koelbloedige" (wat betreft schrikken) spanjaarden bezig bent, je die KWPN'ers hysterische beesten vind *LOL*

Enneh, wat doe je als je een ruin, een merrie en een hengst hebt, en je wéét dat de ruin de hengst verrot zal trappen maar dat die wel met de merrie samen kan. (en de merrie met hem)? Clown Wat doe je dan met die sullige hengst? Toch ma verrot laten trappen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:01

pharagirlke schreef:

Dat je altijd voor gezelschap moet zorgen.

Nikka schreef:
Ben op zich niet tegen weidegang met soortgenoten maar dan met de mogelijkheid tot ontheffing.

Ja, ja, daar wordt het leuk van. Direct ontheffingen gaan regelen, weer 20 ambtenaren erbij, zie de paardenbelasting al komen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:01

Nikka schreef:

Ja, ja, daar wordt het leuk van. Direct ontheffingen gaan regelen, weer 20 ambtenaren erbij, zie de paardenbelasting al komen.[/quote]

Nou wat is dan jouw oplossing? je kan toch beter een basis afspraak maken en een aantal uitzonderingsgevallen formuleren. Hoe zie je anders bijvoorbeeld de weidegang van een hengst (in groepsverband)?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:55

pharagirlke schreef:

Een pony kopen, in zijn uppie in een weiland zetten, en dan alleen op zondag komen borstelen. Volgens mij is dat in Finland ook al verboden. Dan moet je er een geit, schaap of shetlander bijzetten als gezeldschap.

pharagirlke schreef:
Dus inderdaad, als ik een proef rijd, zeggen mensen aan de kant die haar kennen vaak al "ssshhht" als er echt "onbekend" geluid is of ze gaan staan springen als ik er op een twintig cm langs door moet.

Nee, was ook niet bedoeld als nieuwe omgangsvorm in Nederland. Lijkt me inderdaad heel gevaarlijk als we nu met zijn allen tijdens het buitenseizoen gaan voetballen in de ring naast je waar even geen proef is. Neemt niet weg dat er tijdens lessen en wedstrijden altijd wel wat kan gebeuren zoals loslopende honden, kinderen, etc. En op een van jongs af aan getraind paard kun je je proef zonder minpunten afmaken. Dus is eigenlijk ook een investering in je eigen winstpunten carriere. Neemt niet weg dat dit niet voor elk paard haalbaar is. Sommige zijn nu eenmaal zo hyper gemaakt, gefokt, geworden, onstaan.

pharagirlke schreef:
Máár toch zou die omschakeling geleidelijk wel moeten komen denk ik...Dat veulens gewend worden gemaakt en drukte enz.

Lijkt me inderdaad voor paard en ruiter een goede investering. Is toch cool dat wanneer er tijdens je proef een hond de ring in komt rennen achterna gezeten door de scheeuwende eigenaar, en jij gewoon sierlijk en onverstoorbaar je proef afmaakt. Dat is toch ook dressuur? Uit de Bokt Wiki: Het doel van dressuur is op een harmonieuze manier het paard gehoorzaam aan de ruiter te maken. Nee, ik zou daar trots op zijn.

pharagirlke schreef:
Ik denk inderdaad dat als je met die "koelbloedige" (wat betreft schrikken) spanjaarden bezig bent, je die KWPN'ers hysterische beesten vind *LOL*

Moest er erg aan wennen hoor. Haha!
Tijdens een buitenrit kwamen er 4 crossmotoren aan en het pad was best smal, dus ik meteen proberen te gebaren dat ze moesten afremmen, probeerde een afslag te vinden, om uiteindelijk "offroad" een plek tussen de bomen te gaan zoeken. De rest bleef op het pad en kwam niet meer bij van het lachen... "The dutch riders are as crazy as the dutch horses!"
Vanaf dat moment vind ik buitenritten ook weer leuk!!! Knipoog
(En al helemaal omdat hier geen vliegende insecten zijn. Alleen mooie vlinders, (roof-)vogels, koeien, etc.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:12

Met mijn pony kon dat Rivano Haha!
Die bleef onverstoorbaar aan mijn hulpen gehoorzamen ondanks dat er een jack half in zijn staart hing en de eigenaresse aan de kant op en neer stond te hupsen en dat ding zn naam stond te gillen *LOL* enige nadeel was dat ik mijn lezer slecht hoorde Clown Maar mijn merrie zou in dat zelfde scenario al lang weggevlogen zijn *LOL* Nu moet ze ook nog veel leren wat betreft gehoorzaamheid *LOL*