Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:55

ThePast03 schreef:
Nikka schreef:
Hij geeft aan in de Paardenkrant, dat in het interview met Coby, tussen de regels door, je zou kunnen constateren dat het op zijn advies was om P&P zo te longeren. Hier distantieert hij zich van. Het lijkt erop dat Coby een stuk rugdekking zoekt.

Jammer dat hierover zo'n soap wordt gemaakt terwijl er over de foto's van Anky geen enkele ophef wordt gemaakt.
Het is en blijft toch meten met twee maten.

Komt vanzelf wel, wacht maar af.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:16

Mireille1970 schreef:
Waar het in den beginne in deze discussie mis gaat is bij het feit dat mensen denken dat "te diep", "ldr", "rollkur" en "opknopen aan de longe zoals power" 1 zijn...
Dit zijn 4 totaal verschillende dingen, die elkaar vreselijk bijten...

Daarnaast wordt Cony nu als zondebok gebruikt voor de paardensport in het algemeen, want als dit al nader onderzoek vergt, waarom wordt er dan niet sinds jaar en dag ieder weekend in de B al nader onderzoek gedaan.

In de B is inderdaad ook veel droefenis, al lijkt het mij als redelijke nieuwkomer bij deze tak van "sport" dat dat komt omdat er zoveel mensen zijn die denken dat 1 van de 4 dingen die jij hier noemt, of een cocktail daarvan, helpen om die krul in de nek te krijgen (want dat is modern en je schijnt er prijzen mee te kunnen winnen).

Coby is natuurlijk, vergeleken met die andere toppers, voornamelijk schuldig aan onhandig en schijnheilig gedrag en daarom reageren er ook veel mensen die normaal hun mond houden, tel daar nog eens alle andere mensen bij op die normaal al in de pen klimmen en zoals je al zei pagina's vol commentaar. Ik denk niet dat schijnheiligheid in strijd is met de KNHS reglementen en gedragsregels, kunnen ze wel bezig blijven, dus het zal zo'n vaart wel niet lopen.
Mocht Coby toch als enige worden geofferd op het altaar van de dressuurreinheid dan beloof ik dat ik onmiddellijk mijn lidmaatschap zal opzeggen.

Maar ik zou zo graag willen dat je me eens uitlegt wat dan precies het verschil is tussen "te diep", "ldr", "rollkur" en "opknopen aan de longe zoals power" want voor mij is er geen touw aan vast te knopen.
De overeenkomst weet ik al wel want bij al deze plaatjes die de laatste tijd circuleren zegt mijn man steevast: "waarom kwellen ze dat arme paard toch zo".

Dus voor de duidelijkheid, leg me nou alsjeblieft eens goed uit wat "te diep", "ldr", "rollkur" en "opknopen" dan precies is, het liefst natuurlijk met foto's of verwijzing naar foto's.
Wat is het doel van deze vier "dingen" en welke spieren worden er dan precies getraind bij deze 4 dingen die zo totaal verschillen en waarom bijten ze elkaar eigenlijk?
Ook wil ik wel graag weten waaraan jij kunt zien dat P&P zoals jij stelt "ontspannen" was tijdens deze opknoping, want van wat ik tot nu toe heb geleerd dacht ik juist dat hij zijn rug wegdrukt en niet de goede nekspieren gebruikt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:24

En zeker zijn achterbenen niet meer onder de massa plaatst...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:13

Dees schreef:
http://www.photoservice.com/phsv4_volum ... 5435_0.jpg
http://www.photoservice.com/phsv4_volum ... 0609_0.jpg

Waarom zie ik CvB op beide kanten aan die slof prutsen en is op geen van deze fotos ook maar 1 zijde losser?

Dat was de uitleg toch, dat Cobi constateerde dat het fout zat en toen onmiddelijk de bijzet correct zou hebben gezet?

Nou hier reactie van een gefrustreerd wentelteefje die ook de B maar niet uitkomt. Even reactie op dit verhaal. ik denk dat de bijzet zo vreselijk strak zit dat ze het niet meer los konden krijgen. Ik vind deze beelden een vreselijk gezicht. Prima dat het onderzocht wordt maar vrees met grote vreze dat zoiets niet op welk niveau dan ook in de toekomst nooit meer zal voorkomen. Schandelijk dat wie dan ook een paard zo neerzet. Het spreekwoord van mijn oma "verbeter de wereld, begin bij jezelf" is al een mooie 1e stap voor velen. Wanneer gaan we met zijn allen een paard nou eens zien als een intelligent wezen dat met respect behandeld moet worden (ook al zijn ze zo heerlijk vergevingsgezind)? Laat die dieren in hun waarde en stop met alle machtsmisbruik om iets af te dwingen waar een paard helemaal niet op zit te wachten. Prima hoor springen, dressuren voor karretjes, corrigerende tikken, strakke hulpteugels, met dikke dekens in een nauwe box. Ik gun een ieder zijn hobby, ook de professionals maar probeer ook eens vanuit de positie van het dier te denken en ga dan bij jezelf te rade of je goed bezig bent en of je jezelf aan het eind van de rit recht in de ogen durft te kijken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-07 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: SVP geen foto's quoten.

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:20

jezus die foto's echt walgelijk ziek van hun om hem zo te laten lopen dit gaat er echt wel over :s
en ik dacht dat ik al slecht eraan deed met een thiedeman Clown

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:25

Mag ik iets vreselijk doms vragen (waarschijnlijk) ... ik hoorde ergens roepen dat Coby vervolgd wordt , is dat nu zo of niet?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:33

daydream schreef:
Mag ik iets vreselijk doms vragen (waarschijnlijk) ... ik hoorde ergens roepen dat Coby vervolgd wordt , is dat nu zo of niet?

Daar ben ik ook benieuwd naar!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:33

nee náder onderzoek. Ze gaan even met wat mensen práten, maar ik moet nog maar zien dat er daarna iets mee gedáán gaat worden....No Cheer

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:47

Hier had ik dus vandaan dat ze vervolgd zou worden, maar dat is dus niet zo, dat is de interpretatie van Ulissa?:

viewtopic.php?f=1&t=839158&st=0&sk=t&sd=a
Ulissa schreef:
DVB wordt vervolgd voor het te kort bijgezet longeren van de pony Power and Paint. Dit is de 1ste keer dat deze Stal negatief in de publiciteit komt.

In Zweden waar het PP verhaal is begonnen werd gisteren doodleuk een *clinic* gegeven
door AvG en SJ.

Ik ben benieuwd of het Zweedse Magazine Tidningen Ridsport hier ook een verhaal van gaat maken.
Voor mij zijn deze foto's even erg.

(fotos LDR clinic Anky in Zweden, herinnerde me dat je geen fotos mocht quoten)

http://www.hippson.se/cldoc/18900.htm

Denk dat het haar interpretatie is want valt ook nergens op internet te vinden verder. (Is het al zo laat... ga maar slapen denk k)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:55

Yrrah schreef:
Dit topic zal niet helemaal zonder schuld zijn daaraan. Dat vind ik bijzonder triest.

Ja doeg... Diegene die er voor kiezen om onvolwassen zulke dingen te gaan doen op haar hyves, die zijn er schuld aan! Hier wordt vooralsnog op een redelijk normale manier gediscusseerd, met af en toe een stomme opmerking van derde en gene. Maar niet dit topic noch bokt heeft schuld aan het feit dat Angela d'r hyves zelf(!) heeft verwijderd en dat er kinderachtige mensen rondlopen. Je moet de schuld bij hun zoeken.

Arabesk schreef:
nee náder onderzoek. Ze gaan even met wat mensen práten, maar ik moet nog maar zien dat er daarna iets mee gedáán gaat worden....No Cheer

Jup nader onderzoek.

Citaat:
ERMELO (KNHS) –In de media zijn beelden verschenen van het longeren van de pony Power and Paint door amazone Angela Krooswijk onder begeleiding van haar instructrice Coby van Baalen tijdens de Europese Kampioenschappen Dressuur Pony’s in het Duitse Freudenberg. Naar aanleiding van deze beelden is er in de paardenwereld een discussie op gang gebracht over de manier waarop de pony op dat moment was opgetoomd.

Het KNHS-bestuur heeft opdracht gegeven aan KNHS-aanklager Mr. Aukje Kroondijk om nader onderzoek te verrichten naar deze zaak. Voor de KNHS is het welzijn van het paard het uitgangspunt bij het bedrijven van de paardensport

Wat is welzijn hier? Wie kan duidelijk met bewijs aantonen dat P&P hier geen welzijn bij heeft. Dat hij schade krijgt. En dan niet puur op je gevoel komen met: Maar hij staat zo kort en dit en dat. Kom met overtuigend bewijs dat P&P door deze houding 'ongelukkig' is en een 'slechte gezondheid' heeft opgelopen..

wel·zijn (het ~)
1 toestand waarbij men in materieel en geestelijk opzicht voorspoedig, gelukkig is => welbevinden
2 goede gezondheid

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:52

DVB Wordt vervolgd is wel een beetje overdreven.

Er wordt een nader onderzoek ingesteld is het in werkelijkheid. Ik verwacht niet dat hier veel uit gaat komen hooguit een OW.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:56

Sammie schreef:
Wat is welzijn hier? Wie kan duidelijk met bewijs aantonen dat P&P hier geen welzijn bij heeft. Dat hij schade krijgt. En dan niet puur op je gevoel komen met: Maar hij staat zo kort en dit en dat. Kom met overtuigend bewijs dat P&P door deze houding 'ongelukkig' is en een 'slechte gezondheid' heeft opgelopen..

wel·zijn (het ~)
1 toestand waarbij men in materieel en geestelijk opzicht voorspoedig, gelukkig is => welbevinden
2 goede gezondheid

Ik wil niet lullig doen hoor, maar je kunt mij niet wijsmaken dat het leuk is om in een houding gedwongen te worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:59

Zo'n reactie had ik verwacht, maar je kunt je menselijke gevoelens niet projecteren op een paard. Een paard dénkt nl. helemaal niet zo. Wees dan reeel en eerlijk, want een paard staat bij voorkeur het liefst enkel te grazen ipv van werken en oefenen, al zijn er wrs wel paarden die graag willen werken. Maar dat is immers ook in een houding gedwongen worden.

(het gaat mij hier niet of dit goed/fout is, maar om wat het knhs beweert ten aanzien van het welzijn van het paard.)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:10

Een bepaalde oeffening vragen is altijd nog heel wat anders als dwingen. En het heet niets met denken te maken maar met spieren die (blijkbaar op een koud paard) in een houding gertokken worden zonder enige ruimte om een andere houding aan te nemen. Dwingen is niet goed, zeker niet bij zo'n extreme houding. Verkramping en verzuring van spieren kan nooit de bedoeling zijn van een training...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:15

Esperanza schreef:
Verkramping en verzuring van spieren kan nooit de bedoeling zijn van een training...

Dit behoort dan een reden te zijn waardoor je kunt zeggen: dit is geen welzijn van/voor het paard. Puur dit wat jij nu aangeeft, niet dat hij in zo'n houding wordt gezet (al is het er wel een oorzaak van). Omdat er is aangetoond (bij mensen en je redelijkerwijs aankunt nemen dat dit ook bij andere dieren zo is) dat er verkramping optreedt als je koud zo direct begint.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:28

Sammie schreef:
Esperanza schreef:
Verkramping en verzuring van spieren kan nooit de bedoeling zijn van een training...

Dit behoort dan een reden te zijn waardoor je kunt zeggen: dit is geen welzijn van/voor het paard. Puur dit wat jij nu aangeeft, niet dat hij in zo'n houding wordt gezet (al is het er wel een oorzaak van). Omdat er is aangetoond (bij mensen en je redelijkerwijs aankunt nemen dat dit ook bij andere dieren zo is) dat er verkramping optreedt als je koud zo direct begint.

Hoogstwaarschijnlijk zullen ze dan de videobeelden van het losrijden en de proef er vlak na bekijken en een lekker los door het lijf bewegende pony aantreffen met een breedsmilende Angela erop, een pony die op dat moment de sterren van de hemel loopt, ruimte heeft om ook even te schudden en dan gewoon het achterbeen meer op de plek heeft dan menig theorieruiter hier ooit zal aantreffen. Dus: welzijn. Immers, geen verkramping/verzuring.

Next.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:32

Ik denk dat je dit ook puur anatomisch kan onderbouwen. Ik heb er ooit met een dierenarts over gepraat, ik kan het niet meer exact reconstrueren maar het komt erop neer dat er daar een pees/spier zit die helemaal niet gemaakt is om zo extreem opgerekt te worden.
Om nog maar te zwijgen van het slikken en het kunnen ademhalen dat volgens mij ook in het gedrang komt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:35

OOK dat is 'happy athlete'...

Geef het beest een stalbestaan met louter sterk gecontroleerde beweging en zorg dat hij absoluut beter weet.... dan weet je zeker dat ie wél blij beweegt en kijkt als hij een rondje mag gaan met een lichtgewichtje op zijn rug Ja
Laatst bijgewerkt door Dees op 30-09-07 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:35

Teigetje schreef:
Ik denk dat je dit ook puur anatomisch kan onderbouwen. Ik heb er ooit met een dierenarts over gepraat, ik kan het niet meer exact reconstrueren maar het komt erop neer dat er daar een pees/spier zit die helemaal niet gemaakt is om zo extreem opgerekt te worden.
Om nog maar te zwijgen van het slikken en het kunnen ademhalen dat volgens mij ook in het gedrang komt.

Dat onderzoek heeft al plaatsgevonden. En daar is uitgekomen dat het niet slecht is en geen kwaad doet.
Dus dat kan ook niet meer worden aangedragen.

Next.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:37

Dees schreef:
OOK dat is 'happy athlete'...

Geef het beest een stalbestaan en louter sterk gecontroleerde beweging.. dan weet je zeker dat ie wél blij beweegt en kijkt als hij een rondje mag gaan met een lichtgewichtje op zijn rug Ja

Ook dat is geen reden tot vervolging.
Ook P&P net als de overige toppers lust en eet gras... kent zijn rust- en rijtijden (meer dan menig manegepaard) en kent zijn buitenritten, staprondjes op straat, buitenspeelmomenten...

Next.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:38

Teigetje, waar jij het over hebt ben ik ook al eens tegengekomen. D'r is ook een site van. Maar daar tegenover staan de voorstanders van zo'n houding (rug komt lekker los enz. enz.) Dus: geen feiten, maar puur verschil van mening. Daar komt bij dat Anky zo rijdt, en die wint vrijwel alleen maar dus... dan zal het toch wel niet zo slecht zijn als men denkt (eventjes kort door de bocht gedacht). Verschil van mening = verschil van houden. Natural's houden hun paarden anders dan de gemiddelde recreatie/dressuur/springruiter, maar geen van beide methodes van houden valt slecht te noemen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:39

buitenspeelmomentjes heeft hij niet hoor Knipoog Alleen aan de hand grazen, maar dat is niet hetzelfde.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:44

Nessah schreef:
buitenspeelmomentjes heeft hij niet hoor Knipoog Alleen aan de hand grazen, maar dat is niet hetzelfde.

DAT is voor sommige paarden (neem al die paarden die in de Randstad staan, of in een deel van NL waar het altijd te nat is) hun buitenspeelmomentje. Paarden zijn gewoonte dieren, wat jij ze in alle openheid en liefde leert vinden ze normaal en leuk. Dat is dus ook dit buitenspeelmoment.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:47

Oke als jij dat ook een buitenspeel moment vind heb je gelijk.

Waar kan ik die paardenkrant vinden dan? Waar kan je die kopen ofzo? Want ben nu wel erg benieuwd naar de draf foto..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:49

Daar moet je lid van zijn, is niet in de winkel te koop.