Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:31

ze staan er nog ja, ze gaan vanacht weer bezig heb ik begrepen
aantal mensen hier uit de buurt gaan morgen die kant op om evt. paarden op te vangen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:32

De paarden zijn al van onderdak voorzien Knipoog

HinkevdW

Love_TimeOut schreef:
Ik heb wel gehoord dat de eigenaar deze paarden tot december in 't land laat lopen. En dat alles door elkaar heen loopt (hengsten, merries, ruinen). En dat als daar n paard dood gaat, dat ze 't dan gewoon n tijd laten liggen!
Ze wisten daar toch dat 't water zou gaan stijgen, haal dan op tijd die paarden daar weg! Zo'n iemand is ook geen paard waard!! Boos! Wat 'n ***!!

de eigenaar is ind niet zo'n lieverdje, zijn wel meerdere klachten geweest..............
maar het Fryske Gea is ook hartstikke fout bezig..maarja nu is het makkelijk praten, het belangrijkste is nu dat die paarden gered worden en daarna kunnen ze deze mensen wel gaan aanpakken..

Malima

Jolliegirl schreef:
aantal mensen hier uit de buurt gaan morgen die kant op om evt. paarden op te vangen

gaan jullie vanuit beilen naar markum??

Caesar

Maar wat is er dan war van het geval van die schijnwerpers?

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:33

Het A.I.D. vind ik ook schuldig hieraan.
Het blijkt dat deze man al eerder op zijn vingers is getikt, omdat hij zijn dieren verwaarloosde.
Dat zal vast niet bij 1 keer zijn gebleven.

Hoe is het toch mogelijk dat zo een man dan toch nog dieren mag houden.
Weer zo'n slap beleid. Stoom uit je oren

Ik hoop dat de overige paarden zo snel mogelijk een droog onderkomen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Nazgul op 02-11-06 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:34

leandrotje schreef:
Jolliegirl schreef:

gaan jullie vanuit beilen naar markum??

ik niet, maar aantal mensen hier uit de buurt hebben vanmiddag de auto en trailers gepakt
ik weet niet hoe het zit, ken ze niet persoonlijk.

morgen word er geprobeerd de paarden op het droge te zetten , tot die tijd krijgen ze water en hooi

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:34

'Rampenplan was ramp voor redding paarden'

Uitgegeven: 2 november 2006 15:45
MARRUM - De hulpverleningsdiensten en de autoriteiten hadden zich niet moeten bemoeien met het evacueren van circa honderd paarden die bij Marrum sinds woensdag omringd zijn door water. "Ze kwamen met een rampenplan en dat heeft inderdaad een ramp veroorzaakt", aldus de plaatselijk bekende boer Skelte Hoogland donderdag. Hij is woest.

De agrariër uit Marrum is eigenaar van veertig hectare buitendijks land. Hij stelt dat het wel vaker voorkomt dat vee buitendijks in het zeewater vast komt te zitten. "Dit is maar een kleine overstroming. Wij hadden de paarden gisteren al weg kunnen halen, maar dat mocht niet van de autoriteiten; wij mochten ons er niet meer mee bemoeien", stelt Hoogland. Volgens de boer is het zaak dieren die door het opkomende water in de verdrukking raken juist het water in te drijven. Daarna moeten de dieren zo snel mogelijk worden gedwongen naar de zeedijk te zwemmen.

Landschapsorganisatie It Fryske Gea, eigenaar van het buitendijkse gebied waar de paarden staan, stelde donderdagmiddag dat de dieren pas vrijdagochtend van hun plek kunnen. "We hebben ze water en hooi gebracht en het weer zit mee, dus zakt het water", aldus districtshoofd Nico Minnema van It Fryske Gea. "Morgen om 09.00 uur kijken we of het water genoeg is gezakt zodat de dieren naar de dijk kunnen lopen."

Bron: http://www.nu.nl

Frusty Gestoord Lips are sealed Hamer Misselijk

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:35

Cyntje schreef:
De paarden zijn al van onderdak voorzien Knipoog

er staan er nog ene hoop op dat eilandje hoor

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:36

hmm owke Haha!
wel goed Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:36

pfff wat een gedoe!
hopen dat ze allemaal aan land komen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:37

Ik zag net een voorstukje van Hart van Nederland -vroege editie-, daarin komt Sjef Jansen die denkt dat de paarden hier wel wat aan overhouden.
Hoezo de media zit er bovenop. Cool

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:38

Sjef Jansen Haha! Dat is dan weer het andere toppunt Haha!

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:39

jahw...ik ben bang dat er toch nog wel paarden onderkoelt raken....

Anoniem

Het zou me ook niet verbazen als ze er iets aan over houden

Ik kan niet snappen met 12 uur licht op een dag dat de paarden er nog staan.

waar is de dierenbescherming nu?
waar is de AIVD nu?

Afmaken kunnen ze snel, redden is blijkbaar niet nodig

Anoniem

ik hoorde net dat de paarden allemaal van verschillende eigenaren waren en dat die ze uiterlijk vóór 15 oktober zouden ophalen maar dat hebben sommige dus blijkbaar niet gedaan want ze hadden een contract gemaakt

ThePast03

John_1983 schreef:
'Rampenplan was ramp voor redding paarden'

Uitgegeven: 2 november 2006 15:45
MARRUM - De hulpverleningsdiensten en de autoriteiten hadden zich niet moeten bemoeien met het evacueren van circa honderd paarden die bij Marrum sinds woensdag omringd zijn door water. "Ze kwamen met een rampenplan en dat heeft inderdaad een ramp veroorzaakt", aldus de plaatselijk bekende boer Skelte Hoogland donderdag. Hij is woest.

De agrariër uit Marrum is eigenaar van veertig hectare buitendijks land. Hij stelt dat het wel vaker voorkomt dat vee buitendijks in het zeewater vast komt te zitten. "Dit is maar een kleine overstroming. Wij hadden de paarden gisteren al weg kunnen halen, maar dat mocht niet van de autoriteiten; wij mochten ons er niet meer mee bemoeien", stelt Hoogland. Volgens de boer is het zaak dieren die door het opkomende water in de verdrukking raken juist het water in te drijven. Daarna moeten de dieren zo snel mogelijk worden gedwongen naar de zeedijk te zwemmen.

Landschapsorganisatie It Fryske Gea, eigenaar van het buitendijkse gebied waar de paarden staan, stelde donderdagmiddag dat de dieren pas vrijdagochtend van hun plek kunnen. "We hebben ze water en hooi gebracht en het weer zit mee, dus zakt het water", aldus districtshoofd Nico Minnema van It Fryske Gea. "Morgen om 09.00 uur kijken we of het water genoeg is gezakt zodat de dieren naar de dijk kunnen lopen."

Bron: http://www.nu.nl

Frusty Gestoord Lips are sealed Hamer Misselijk

En dat is de derde keer dat dit bericht langskomt Haha!

Toen de vrouw die de hulpdiensten heeft gebeld ter plekke kwam dreven er al dode paarden in het water en was er geen boer te bekennen.
Die boeren hebben zo makkelijk praten achteraf.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:40

dat is dus hét probleem

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:40

Sjoert schreef:
En de ervaringsdeskundige zou daar best eens gelijk in kunnen hebben. Ja

//edit was reactie op SANEX

Ja dat denk ik eigenlijk ook wel, maar dan hadden ze er al moeten zijn voor die 18 paarden het eigen heft in hoeven namen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:41

ik zou mij laten droppen op het eiland, dan de leidende merrie een halster omdoen en die in het water leiden en naar de kant brengen.....de eigenaar weet wel welke altijd voorop loopt en welke het gemakkelijkste te benaderen is...

dan lijkt mij de kans het grootst dat de kudde volgt...

met vreemde paarden er naar toe gaan lijkt mij niet erg verstandig, ook niet voor de gezondheid van het paard..maar ook omdat die paarden niet tot dezelfde kudde behoren.

Ik denk als het water laag genoeg is de leidende paarden in de kudde, vanzelf naar de kant komen..deze paarden lopen daar al heel de zomer en weten precies waar ze wel of niet kunnen lopen......misschien moeten we meer op het instinct van de paarden vertrouwen,...geef ze maar lekker nog wat eten voor de nacht, als het water nog meer zakt....komen ze vanzelf weer aan de wal....

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:41

pff jeetje dat duurt nog wel even Boos!
arme paarden
ik moet er niet aan denken als mijne er bij zou staan dan zou ik helemaal gek worden en het liefst naar hem toe zwemmen Boos!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:42

Volgens een veearts, die de dieren heeft bekeken, zijn er een aantal zwakkeren tussen als ze de dieren nu zouden gaan verplaatsen bestaat de kans dat de zwakkere dieren door de sterkeren onder de voet worden gelopen en het niet overleven.
Ze hebben hooi en water en ze staan droog, het weer blijft redelijk en niet heel erg koud dus is het beter ze te laten staan tot morgen.
De zwakkeren hebben dan de kans gehad wat aan te sterken en kunnen de overtocht waarschijnlijk beter aan.

Ben benieuwd hoe het afloopt, maar hoop toch dat het water snel zover zal zakken dat de dieren er snel en veilig weg kunnen.

Las in een reactie van iemand dat voor opvang van de dieren is gezorgd, waar heb je dat gehoord of gelezen?
Volgens mij gaan de dieren gewoon naar de eigenaar, of niet?

ThePast03

runningkawa schreef:
Het zou me ook niet verbazen als ze er iets aan over houden

Ik kan niet snappen met 12 uur licht op een dag dat de paarden er nog staan.

waar is de dierenbescherming nu?
waar is de AIVD nu?

Afmaken kunnen ze snel, redden is blijkbaar niet nodig

Geen idee, ik begrijp het ook allemaal niet.
Ik krijg het idee (ik volg de uitzendingen op Omroep Friesland maar mijn Fries is niet al te best) dat ze heel bang zijn om fouten te maken nu er zoveel pers aanwezig is en heel Nederland meeleeft.
Of het de beste oplossing is om ze nog een nacht te laten staan?
Er is een dierenarts aanwezig en die zegt dat het kan, dus daar moet je dan maar op vertrouwen denk ik.

CarpeDiem

wrs liggen een groot deel van de leidende paarden al bij de hoop met dode dieren..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:43

Ja, maar de hulpdiensten hadden wel kunnen luisteren naar de boeren (ervaringsdeskundigen) i.p.v. hun eigen plan te bedenken.

Zoals ik de paarden net op tv zag staan, denk ik dat ze zo nog niet zo verkeerd staan. Van eten worden ze ook lekker warm. Ik denk dat dat gehutsel met die dieren meer slachtoffers op zal leveren, dan ze nu te laten staan en te wachten totdat het water gewoon is gezakt.

Dus mijn mening: laten staan, met hooi en water. Dat weghalen is nu echt te laat. Dat had meteen moeten gebeuren.

Edit: dit was dus een reactie op dit:
ThePast03 schreef:
En dat is de derde keer dat dit bericht langskomt Haha!

Toen de vrouw die de hulpdiensten heeft gebeld ter plekke kwam dreven er al dode paarden in het water en was er geen boer te bekennen.
Die boeren hebben zo makkelijk praten achteraf.

Het topic gaat ook zo snel Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 02-11-06 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt