Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:19

Nee natuurlijk niet.
Maar wel dat Helgstrand de kans kreeg alvorens het uitgezonden werd de volledige content te zien en dat dit beoordeeld zou worden door experts. En dat er niet lukraak geknipt en geplakt word en vervolgens op tv uitgezonden en daarmee mensen al bij voorbaat kapot maken. Eenmaal uitgezonden is het kwaad namelijk al geschied.
En daarom heeft hij gelijk dat de privacy hiermee geschonden wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:22

Volgens TV2 kreeg hij die mogelijkheid wel, alleen krijgt hij niet alle opnamen die ze hebben te zien, en krijgt hij ze ook niet in bezit. Dat is vrij normaal ivm bronbescherming en voorkomen dat er inhoud gedeeld wordt voor het programma op tv is.

Maar goed, dat is hun woord tegen het zijne. Wie weet hebben ze idd gezegd dat hij niks mag zien. Geen idee.

Privacy schenden mag als het schenden van die privacy een algemeen sociaal doel dient. En daar gaat de rechter zich over buigen, of dat doel idd gediend wordt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:26

Nee hij kreeg de kans om voor het oog van de camera die beelden te bekijken. Ik vind het dan niet heel gek dat hij daarmee naar de rechter is gestapt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:27

BeFunny schreef:
Nee hij kreeg de kans om voor het oog van de camera die beelden te bekijken. Ik vind het dan niet heel gek dat hij daarmee naar de rechter is gestapt.

Volgens artikelen die ik las, kon hij de beelden bekijken zonder camera erbij. Ik zal even zoeken of ik die terug kan vinden.

BeFunny

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:28

Dan zijn er verschillende berichten over dat kan ook zomaar zijn hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:29

_San87_ schreef:
Babootje schreef:
Baas boven baas San87. Ik rijd zelfs niet (op dit ogenblik). Ben 60+ en hard aan het werk om die dure paarden te betalen. _O-

Op een braaf 'beesje' wil ik graag nog eens opstappen.
Heb er nu de paarden niet voor. Mijn dochter rijd wedstrijden op paarden die voor mij nu te sensibel zijn om op te stappen (ik ken mn grenzen) . Ik ben wel eigenaar en fokker dus ik zit nog wel volledig in de paarden. En ben heel betrokken bij de rijderij en training van onze paarden.

Ik stap ook niet meer op de bommetjes, die tijd heb ik wel gehad, daarin volg ik je echt prima :D. Helemaal als je o.a. kostwinner bent. Sowieso heb/rijd ik momenteel geen paarden meer, eerst maar eens wat kilo's eraf voor ik opstappen weer overweeg :=.

Welk niveau rijdt je dochter?

Ze mag Z starten nu op ons ADHD-ertje die in zn jonge(re) jaren wel eens een kapotte mondhoek had. Supergaaf paard maar niet voor de beginner.
Naast dat paard hebben we nog een 3-jarige die ze net zadelmak heeft gemaakt en je best een onervaren ruiter op kan zetten zo lief en makkelijk, en nog een merrie nu drachtig van Sir Donnerhal.
Paarden zadelmak maken en een beetje doorrijden is wat ze het liefste doet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:30

@BeFunny

Citaat:
Mr Nørgaard added that TV2 has offered Andreas Helgstrand the possibility of watching the “relevant section of the clandestine recordings without us filming him watching it.”
Bron: H&H

In het artikel van H&H staat dit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:32

Babootje schreef:
_San87_ schreef:

Ik stap ook niet meer op de bommetjes, die tijd heb ik wel gehad, daarin volg ik je echt prima :D. Helemaal als je o.a. kostwinner bent. Sowieso heb/rijd ik momenteel geen paarden meer, eerst maar eens wat kilo's eraf voor ik opstappen weer overweeg :=.

Welk niveau rijdt je dochter?

Ze mag Z starten nu op ons ADHD-ertje die in zn jonge(re) jaren wel eens een kapotte mondhoek had. Supergaaf paard maar niet voor de beginner.
Naast dat paard hebben we nog een 3-jarige die ze net zadelmak heeft gemaakt en je best een onervaren ruiter op kan zetten zo lief en makkelijk, en nog een merrie nu drachtig van Sir Donnerhal.
Paarden zadelmak maken en een beetje doorrijden is wat ze het liefste doet.

Tot mijn 25e of zo was dat ook iets wat ik geweldig vond, jonge paarden zadelmak maken/beleren. Nu ik oud ben, niet meer echt :=. Doorrijden nog wel, maar echt zadelmak maken, nee, dat durf ik niet meer goed :o.

Tof dat ze dat allemaal lekker zelf doet +:)+. Moet je ook maar kunnen/willen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:41

Urbanus schreef:
Laat ik mijn vraag even veralgemenen, ik ben benieuwd wat iedereen hier start.

Gecorrigeerd, maak nog steeds zadelmak, meerdere paarden naar het Z gereden en bij verschillende professionele stallen en internationale amazones mogen meewerken en mee op wedstrijd gaan als groom (en ‘betaald’ in lessen. Toen ging dat nog zo. :+ als je wilde leren moest je de handen uit de mouwen steken.) dus ook mogen proeven van dat circuit.
Momenteel terug in de B gezien het mijn paard haar eerste seizoen is. :+
Bezig met het op starten van een hengstenopfok en hoewel elk paard anders is. Is de total hope afstammeling die hier loopt niet gevaarlijker of moeilijker dan de PRE. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-08-23 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:46

Urbanus schreef:

Ayasha schreef:
Gecorrigeerd, maak nog steeds zadelmak, meerdere paarden naar het Z gereden en bij verschillende professionele stallen en internationale amazones mogen meewerken en mee op wedstrijd gaan als groom (en ‘betaald’ in lessen. Toen ging dat nog zo. :+ ) dus ook mogen proeven van dat circuit.

Mag dat in Belgie? Als je meer paarden in het Z hebt gereden mag je hier niet meer in de B beginnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:48

Babootje schreef:
Urbanus schreef:

Ayasha schreef:
Gecorrigeerd, maak nog steeds zadelmak, meerdere paarden naar het Z gereden en bij verschillende professionele stallen en internationale amazones mogen meewerken en mee op wedstrijd gaan als groom (en ‘betaald’ in lessen. Toen ging dat nog zo. :+ ) dus ook mogen proeven van dat circuit.

Mag dat in Belgie? Als je meer paarden in het Z hebt gereden mag je hier niet meer in de B beginnen.

Ja. Pas als je nationaal start mag je niet meer in de B. Via mijn federatie is niveau 4 starten (subtop in NL, ik denk ZZ of ZZL (wat komy er na Z2 bij jullie?) geen b meer rijden.
Hoe de LRV dat doet weet ik niet. Die volgen meer jullie systeem geloof ik.
Onze proeven zijn ook heel anders op gebouwd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:22

_San87_ schreef:
Nikass schreef:
Hoe kun je nou zeggen "wat je niet kent kun je ook niet missen"? Dat doet alles ten aanzien van paardenwelzijn teniet. -O-
Het is net of ik dhr V. Valk hoor, toen hij zei dat de paarden in de stands te dom zijn om het daglicht en de wei te missen. "ze weten niet beter". 8)7

Ik bedoel het in de context dat topsportpaarden op hun manier happy zijn omdat ze bepaalde dingen niet kennen en dus ook niet meteen missen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het goed vind. Ik weet niet wie V. Valk is, maar bedankt voor de vergelijking, of zo.

De eigenaar van een bepaalde manege..
Ik denk dat je redenatie niet klopt. Als ze happy zijn en iets niet missen, is dat niet omdat ze het niet kennen.
Elk paard is pas happy als het krijgt wat het nodig heeft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:25

Maar niet elk paard is het zelfde en zul je ook aanpassingen moeten maken naar de behoefde van je paard :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:29

Nikass schreef:
_San87_ schreef:

Ik bedoel het in de context dat topsportpaarden op hun manier happy zijn omdat ze bepaalde dingen niet kennen en dus ook niet meteen missen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het goed vind. Ik weet niet wie V. Valk is, maar bedankt voor de vergelijking, of zo.

De eigenaar van een bepaalde manege..
Ik denk dat je redenatie niet klopt. Als ze happy zijn en iets niet missen, is dat niet omdat ze het niet kennen.
Elk paard is pas happy als het krijgt wat het nodig heeft.

Ok.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:29

BF Uiteraard :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:32

Ja sorry, ik heb niet zo veel trek in nodeloos discussieren over een manier waarop ik iets verwoord heb. Ik denk dat over het algemeen best duidelijk is dat ik groot voorstander ben van zo veel mogelijk buiten, sociaal contact, mentale gezondheid. En dat ik denk dat veel sportpaarden dat missen.

Als je dan wil vallen over dat ik denk dat sportpaarden op hun manier best happy zijn, omdat ik denk dat ze niet missen wat ze niet kennen, en dat het ook een aangeleerde hulpeloosheid is, dan so be it :).

Neemt nog steeds niet weg dat ik vind dat het anders kan en moet.

Edit, oh, ik dacht dat je t tegen mij had :)).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:53

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:44

Verkeerde topic, denk ik?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:01

_San87_ schreef:
Verkeerde topic, denk ik?

Nee, niet zo bedoeld. Maar als we het toch hebben over hengsten en plezier met je paard is dit ook best een aardig voorbeeld dat ook een dekhengst lekker buiten gereden wordt en staat het niet zo verkeerd :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:07

Ik lees hier veel over kreupelheid bij amateurs, maar zelf heb ik het idee dat veel van die paarden vooral scheef gereden worden. En ja, als dat langdurig duurt dan komen er vanzelf dierenartskosten bij want dan worden ze kapot gereden. Maar het vervelende is soms, dat die mensen wel van goede wil zijn maar niet alle instructeurs gewoon de simpele basis kunnen aanleren die nodig is om een paard goed te houden. (over de rug, naar de hand toe gereden in horizontaal en verticaal evenwicht)

Het vingerwijzen vind ik daarom ook niet zo terecht, bij de profstallen gebeurd het weer eerder dat de kennis er wel is, maar de tijd niet en paarden geforceerd worden al dan niet met slof en zo mentaal of fysiek stuk gereden worden.

Is natuurlijk even gechargeerd gezegd, maar ik wilde wat nuance aanbrengen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:26

Voor mij is iedereen de niet zijn brood hoeft te verdienen met paarden een amateur, en dan niet als "minderwaardig" bedoeld, maar gewoon als categorie. Iemand die ander werk doet maar in het weekend wedstrijden rijd noem ik amateur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:07

Ja ik snap je hoor, en daar zitten ook genoeg prima ruiters bij..ken er zo ook al een heel aantal op Bokt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:00

Zeker! Het zegt niets over de kunde. In mijn sport heb je ook beroepsrijders en amateurs, echte liefhebbers die laatste categorie. Jammer dat het woord amateur soms gebruikt wordt als een soort wegzetten van onkundigen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:13

Het wegzetten van amateurs en recreanten etc is een nutteloos argument in een discussie.
Die groep is nog diverser dan de profs. Hoe kun je daar uitspraken over doen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:47

Er zitten overal goede en slechte tussen en ook veel ertussen in. Zeker als iets om onwetendheid gaat.

Ik vind zelf wel als het om topsport gaat en stallen en ruiters grof geld verdienen met de paarden maar wel slecht zijn voor die paarden, dit wel de ergste groep zeg maar. Als je op dat NIVO rijd of al jarenlang werkzaam bent met top paaardennof juist in de handel en al veel paarden gezien en verkocht of getraind, praten we niet over onkunde. Maar Willens en wetens je paard/en slecht behandelen en daar kan voor mij geen straf hoog genoeg zijn.