Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:52

Hwn, als je naar de foto kijkt (pagina 5 in dit topic, cursebreaker @ [VN] Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter ) dan zijn het geen haarscheuren/barsten maar iig bovenste botstuk is halve cm(?) verschoven.

Wel is het zo dat de breuk niet dwars door loopt, er is meer dan 50% bot/ gewricht dat op z'n plek zit en het been(bot) loopt dus de hele weg "door". Dus de "reparatielijn" draagt het gehele gewicht niet en je kunt dus zeggen dat de losse stukjes maar aangeplakt hoeven. (Een dierenarts zou vast haar wenkbrauwen optrekken bij deze wetenschappelijke analyse van de breuk).

Buiten wel/niet gewichtdragend heb je dan wel de werking van het gewricht dat zeker in het geding staat. Als het gewricht stijf blijft en deze 'vurige arabier'' uit z'n plaat gaat, hoe snel kukelt hij om en breekt iets anders? Of hoe gelukkig is hij als hij niet naar behoren kan rennen? Of overleeft hij de 6 maanden revalidatie überhaupt? :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:17

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Arabische genen? :o?

Furion is een Arabisch volbloed dus dat lijkt logisch.

Gelukkig zijn ze op de plaats van bestemming! Hoop dat alles voorspoedig zal gaan maandag.

Oh excuses, dat heb ik dan verkeerd begrepen.

De foto die hier gepost is van de breuk ziet er inderdaad niet gunstig uit.

tootje71

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:42

Ergens hoop ik dat furion de operatie niet overleefd, of dat ze halverwege er de heil niet meer van inzien en hem laten gaan. Beestje krijgt toch nooit geen paard waardig leven meer in mijn ogen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:52

Ik hoop eigenlijk gewoon dat de operatie perfect gaat,
De revalidatie zo goed als mogelijk,

En dat het dier -weliswaar ongeschikt voor sport of rijden - gewoon gelukkig wordt als graaspaard ergens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:59

Dat hoop ik ook, ken een paard wiens been gebroken was (geen dragend bot gelukkig) en die is helemaal hersteld en zelfs gewoon weer inzetbaar als rijpaard. Alleen dat was een simpele breuk in een niet dragend bot dus hoe dit zal gaan..geen idee. Hoop gewoon goed voor het paard zelf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:00

Ik denk dat hij het komende half jaar wel de tijd van zijn leven zal hebben :(:)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:01

4-5 maanden boxrust… ik hoop dat hem dat bespaard blijft. Welk weldenkend mens wil een paard dat aandoen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:03

Zeker zo'n hengst die niet getemd mag worden want hij moet zijn volledige natuurlijk zelf kunnen zijn.

Ben benieuwd hoe het verder gaat, en hoe meneer zich voelt als hengst ingeboxt staat al die tijd.
En wat de totale kosten worden en hoe dat betaald gaat worden....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:09

Beestje uit mijn verhaal heeft ook een paar maanden boxrust gehad en het eigenlijk verassend goed doorstaan. Ik ben er ook geen voorstander van, maar als ik nu zie hoe alles uitgepakt is dan was het toch de moeite waard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:11

Het verband dat in Bulgarije werd aangebracht schijnt 'a cast' te zijn: gips.
Door gips heen kun je uitstekend röntgenfoto's nemen.
(Oa om te controleren of botten netjes 'gezet' zijn.)

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:14

Of het paardwaardig gaat zijn voor Furion weten we pas over (iets meer dan) een half jaar. Er zijn heus wel paarden die zo’n revalidatie zonder veel gedoe ondergaan en die het prima vinden om met een stijve poot rustig rond te scharrelen op de wei. Het venijn zit ‘m waarschijnlijk het meeste in de staart. Is Furion na een succesvolle operatie in staat om zich lang genoeg rustig te houden? Blijven complicaties zoals bijvoorbeeld infecties en bevangenheid door medicatie en of overbelasting uit? Kan Furion gelukkig zijn en leren leven met de beperkingen van een vastgezet gewricht? Dit hele traject is niet voor ieder paard weggelegd.

In dat opzicht ga ik er wel vanuit dat hij zijn paard toch erg goed kent en die inschatting moet kunnen maken. Er zijn maar weinig paardenmensen die zoveel tijd en zo intensief met hun paard samen zijn als Unas met Furion de afgelopen paar jaar. Vanaf de zijlijn zou ik denken dat het een te grote opgave is voor een hengst die gewend is vrij te lopen/te ontsnappen, in het wilde weg te dekken en waar mogelijk met andere paarden te vechten. Maar verder weet ik niks van hoe het dier in elkaar steekt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:26

Misschien dat de artsen Unas kunnen overtuigen dat het paard castreren beter is voor het herstel. Dan zitten de hormonen wat minder in de weg.
Maar Unas kennende zal hij Furion zijn mannelijkheid niet af willen nemen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:39

Je hebt paarden mensen en mensen met een paard, unas hoort bij de tweede categorie.
En hij mag wel snel op zoek gaan naar werk om de revalidatie te betalen en waar gebeurd die revalidatie? Op de kliniek? Hij heeft geen stal om het paard te revalideren. En doet hij het toch zelf dan zie ik dat diepzwart in, hij is in staat om te denken dat het meevalt en hup, we gaan een eindje wandelen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:43

Das veel geld, ben benieuwd of hij dat bij elkaar krijgt
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:44

Dat is dus voor drie weken, daarna nog maanden op stal, 250 per maand? Nog 3000 erbij. Kom je op ong 20.000 euro.
Hij kan in ieder geval het transport en de operatie betalen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 28-04-24 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:50

Femke_Tweety schreef:
Ik hoop eigenlijk gewoon dat de operatie perfect gaat,
De revalidatie zo goed als mogelijk,

En dat het dier -weliswaar ongeschikt voor sport of rijden - gewoon gelukkig wordt als graaspaard ergens.

Dat hoop ik ook.
Wat ik echt treurig zou vinden is als de reis voor niets was. Nu hij er eenmaal is, hoop ik er dan ook het beste van.

Met de funding komt het vast wel goed zodra de operatie geslaagd is, dan krijg je vanzelf nieuwe enthousiaste volgers.

Boxrust is naar, maar meestal doorstaan paarden dat prima. En een goedkope stalling vinden in Frankrijk is ook niet al te ingewikkeld, zeker als het enkel een box is zonder verdere faciliteiten. Dat kost daar geen 250 euro p.m. als je verder weg bent uit het steden gebied.
Misschien kan hij een boerderij vinden waar hij zelf kan werken voor zijn onderkomen bijv. (?)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:58

Meh, toen mijn merrie nog in pension stond was dat toch echt 250pm, voor een simpele 24/7 weide pension, met bijvoeren indien nodig.
En dat was op het platteland ver van Parijs.

Ik denk dat hij het paard uiteindelijk ook gewoon ergens dumpt en z'n reis gaat verder zetten.

De kliniek zal hem ook niet castreren, heeft geen invloed op herstel. En als hij te druk is gaat er gewoon verdoving in.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:07

Zo’n bekende casus als deze kan ook het idee normaliseren dat een paard waardig kan doorleven met zo’n gecompliceerde beenbreuk. Ook als het bij Furion succesvol verloopt, lijkt het me vooral erg als hierdoor vele andere paarden (al dan niet tevergeefs) ook in zo’n traject eindigen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:16

Op een röntgenfoto en zelfs een MRI schijn je niet de gehele schade te kunnen zien.
Destijds wist mijn chirurg pas te vertellen dat het binnenin een puinhoop was en dat hij niet wist waar hij was.
Het kan dus nog steeds een verassing zijn als ze het been open hebben liggen.

Hoop ik dat het paard het red?
Ik gun het het dier wel, na alles wat hij heeft doorstaan, anderzijds wetend wat hem te wachten staat weer niet.

En dan heb je Unas nog met zijn eigen interpretatie.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:19

Maar stel, alles gaat goed. Hij herstelt en kan gaan grazen de rest van zijn leven. Zijn er dan plekken te vinden voor hengsten? Ik lees hier vaker dat dat heel lastig is om stalling of weide te vinden. Hoe zit dat in het buitenland?

Stel dat hij het dier in Spanje op rust zet (daar komt ie vandaan toch?), is het daar makkelijker voor hengsten wat te vinden, omdat ze daar niet zo snel castreren?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:20

Kan toch gecastreerd worden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:23

Popstra schreef:
Kan toch gecastreerd worden

Dat wil meneer niet hebben want hij kan nog als dekhengst ingezet worden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:24

Tuurlijk. Maar dat vraag ik niet. Die eigenaar lijkt een beetje het type "castreren ontneemt de mannelijkheid" , anders had hij dat allang gedaan.

Daarom vroeg ik me af wat de mogelijkheden zijn voor hengsten bij begrazing.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:27

Afanaisa91 schreef:
Zo’n bekende casus als deze kan ook het idee normaliseren dat een paard waardig kan doorleven met zo’n gecompliceerde beenbreuk. Ook als het bij Furion succesvol verloopt, lijkt het me vooral erg als hierdoor vele andere paarden (al dan niet tevergeefs) ook in zo’n traject eindigen.

Zoiets denk ik ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:36

Zo bekend is hij niet.
Buiten bokt is er eigenlijk niets over te vinden.

Daarnaast: ik zou een hond ook nog steeds geen rolstoeltje onderbinden ookal zie ik er regelmatig eentje hier in de omgeving.
Niet alles wat kan hoef je ook te doen.