Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:00

Nou een paddock paradise heeft vaak nog meer paarden op n relatief klein stukje grond.

Daarnaast, Dees, leuk dat je bij een gemeente hebt gewerkt die grond heeft maar in de meeste gevallen is dit niet waar. Onze gemeente klopt constant aan bij boeren voor grond. Ons kleine dorpje willen ze nu een woonwijk met sociale huurwoningen neerzetten. Het aantal inwoners verdubbeld dan.
Echt verschrikkelijk als dit door zou gaan. Er blijft geen klein dorp meer over met deze plannen.
Dit hoor je in meerdere gemeentes dat deze de kleine dorpjes enorm willen vergroten.
Alle inwoners verzetten zich hier dan ook enorm tegen. Als ik in een groot dorp had willen wonen hadden we dat wel opgezocht.

Daarnaast is t lekker makkelijk zeggen dat ze er wat aan moeten doen als je t zelf voor elkaar hebt. Voor de meeste pensionstallen is er nu al nauwelijks geld te verdienen, en voor veel mensen is een stalling vinden nu al een uitdaging.

Het is zo makkelijk om overal wat van te vinden als het jezelf niets aangaat of doet….

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:47

Tja Balko, ik heb echt allang gelezen hoe jij erin zit.

Wat ik al eerder schreef: dat gemeenten grond verwerven tgv woningbouw is van alle dag. Ook zonder stikstof-gedoe zouden die kleine dorpen waar jij over schrijft, de behoefte hebben gehad om uit te breiden. Er is namrlijk ook een groot tekort aan woningen. Dat boeren grond verkopen aan gemeenten tgv woningbouwplannen is ook al decennia lang praktijk. Niets nieuws onder de zon.

Die stikstofcrisis is nu een heet argument, maar ook dat had men echt ruim 12 jaar geleden al aan moeten pakken. Dan kun je daar nu wel fel op tegen zijn, maar het moet anders en het zal ook anders gaan.
Je kunt dan maar beter in mogelijkheden gaan denken.

Er moeten keuzes gemaakt worden in dit land. Niet alles kan overal, rapport:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... kan-overal

Dees

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:41

Lees net dat de (hoofd) schrijver van het rapprt Niet alles kan overal, Remkes, is aangewezen als bemiddelaar tussen boeren en politiek.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:43

Maar hoe kun je nou klagen over mensen die een woning nodig hebben? Het is toch logisch, hoe jammer het ook is van natuur- of boerengrond? Mensen moeten ergens wonen. Minder kinderen krijgen is toch echt de enige oplossing daarvoor. Maar dat betekent dat we niet alles in stand kunnen houden waar we nu aan gewend zijn. Ruimte voor veeteelt en gewassen, ruimte voor wegen, voor huizen, voor recreatie, voor werken en voor het produceren van alles wat we nodig hebben in ons leven. Ook de industrie kun je heel veel kwalijk nemen (en dat doe ik ook) maar tegelijk willen we de producten die gemaakt worden, wel hebben en tegen betaalbare prijzen. Dus de aanpassingen moeten echt van ons komen en niet wijzen naar anderen of andere landen.
( met bijkomend "voordeel" wanneer we armer worden als land, zijn we minder aantrekkelijk voor immigratie...)
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 03-07-22 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:44

Dees schreef:
Lees net dat de (hoofd) schrijver van het rapprt Niet alles kan overal, Remkes, is aangewezen als bemiddelaar tussen boeren en politiek.

Dat zogenaamde bemiddelen kunnen ze ook wel laten.
Rutte zei dat de plannen toch wel doorgaan.
Trappen de boeren niet in.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:59

Een vvd-er als bemiddelaar is ook niet bepaald geloofwaardig. Ze moeten een neutraal persoon aanstellen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:01

Het is niet Boeren vs Staat, he?

Boeren zijn per saldo ondernemers en inwoners in dit land. Er zijn meer ondernemers en inwoners in dit land. Die soms/vaak ook andere belangen kennen.
Ik snap heus dat boeren soms knel komen te zitten (hoge schulden, bedreiging op het verdienmodel). Toch, het moet wel anders, jongens, dames. Wat we nu doen kan gewoon niet doorgaan.
Interessant https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hoe ... nPjMb2BLAg
De geinterviewde boer deed niet mee aan de 'ratrace' in de agro-sector. Achteraf best slim.

Commissie Remkes heeft echt wel een zinnig rapport geschreven, waar het juist helemaal niet alleen over boeren gaat. Ik denk dat hij goed is ingelezen in de materie en in staat is om het verhaal van beide kanten te aanschouwen. Ik denk ook dat hij de partij-politiek inmiddels wel aardig ontstegen is.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:11

elnienjo schreef:
Een vvd-er als bemiddelaar is ook niet bepaald geloofwaardig. Ze moeten een neutraal persoon aanstellen.

Precies.
Geen oud VVd er.
In 2019 adviseerde hij om te boeren uit te kopen voor stikstofreductie.
Dit is gewoon olie op het vuur gooien.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:33

Het huizen tekort zou snel minder worden als we alleen mensen op zouden vangen die daadwerkelijk hulp nodig hebben.
Ons vluchtelingenbeleid is gewoon rampzalig. Mensen die hulp nodig hebben wachten jaren doordat er aan de voorkant een slechte selectie wordt gemaakt.

Dus ik zou zeggen, veiligelanders weer terug en hulp behoevende vlot helpen. Dan is er ook zeker nog ruimte genoeg over voor onze eigen kinderen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:41

Die statushouders kunnen niet doorstromen naar woningen omdat er geen woningen zijn, Balko.
Daarom wachten ze dus jaren. En eigenlijk.... dat wordt mede veroorzaakt door de stikstofcrisis.

Het is een kip-of-ei-discussie, het staat allemaal met elkaar in verbinding. De overheid moet ergens maatregelen treffen. Et voila: ze pakken de stikstoffen aan. Zowel landbouw als scheepsvaart als industrie als verkeer. Geen sector ontspringt de dans. Het gaat echt niet alleen om de boeren, al domineren die inmiddels wel alle berichtgeving (en de wegen met hun milieu-onvriendelijke werktuig).

Dat veiligelanders per direct terug moeten naar het land van herkomst ben ik met je eens. Het is een grote omissie dat die nog altijd in de AZC's vertoeven.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:45

Dat ze niet kunnen doorstromen is ook omdat er veel te veel zijn en de selectie te lang duurt.
Er staan nog altijd n boel woningen te koop alleen niks is meer betaalbaar.

Maar ik heb geen idee hoe jij woont en je dieren houdt, het komt over alsof je weinig te verliezen hebt met alle plannen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:47

Dees schreef:
Het is niet Boeren vs Staat, he?

Boeren zijn per saldo ondernemers en inwoners in dit land. Er zijn meer ondernemers en inwoners in dit land. Die soms/vaak ook andere belangen kennen.
Ik snap heus dat boeren soms knel komen te zitten (hoge schulden, bedreiging op het verdienmodel). Toch, het moet wel anders, jongens, dames. Wat we nu doen kan gewoon niet doorgaan.
Interessant https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hoe ... nPjMb2BLAg
De geinterviewde boer deed niet mee aan de 'ratrace' in de agro-sector. Achteraf best slim.

Commissie Remkes heeft echt wel een zinnig rapport geschreven, waar het juist helemaal niet alleen over boeren gaat. Ik denk dat hij goed is ingelezen in de materie en in staat is om het verhaal van beide kanten te aanschouwen. Ik denk ook dat hij de partij-politiek inmiddels wel aardig ontstegen is.

Naar de letter van de wet zijn boeren ondernemers.

En sommigen lukt het om buiten de ratrace te blijven - of er aan te ontsnappen.

Een vriend had het over parallellen met 19e eewse arbeiders.
Zonder vakbond.
Overgeleverd aan de grootverdieners, zij bepalen de regels en jij 'mag' je als eigen baas te pletter werken (fijn, hè?).

Dat soort idioterie is wel te stoppen, maar dan moeten we het probleem zelf wel helder zijn.

En oplossingen verzinnen buiten de rechtse kabinetten om.
Bijvoorbeeld de melkprijs voor de boer zo vaststellen dat er te leven valt van 50 koeien extensieve veeteelt in een gezinsbedrijf (en extra belasting voor wie intensiever werkt).

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:58

Dees schreef:
Die statushouders kunnen niet doorstromen naar woningen omdat er geen woningen zijn, Balko.
Daarom wachten ze dus jaren. En eigenlijk.... dat wordt mede veroorzaakt door de stikstofcrisis.

Het is een kip-of-ei-discussie, het staat allemaal met elkaar in verbinding. De overheid moet ergens maatregelen treffen. Et voila: ze pakken de stikstoffen aan. Zowel landbouw als scheepsvaart als industrie als verkeer. Geen sector ontspringt de dans. Het gaat echt niet alleen om de boeren, al domineren die inmiddels wel alle berichtgeving (en de wegen met hun milieu-onvriendelijke werktuig).

Dat veiligelanders per direct terug moeten naar het land van herkomst ben ik met je eens. Het is een grote omissie dat die nog altijd in de AZC's vertoeven.

Wat dacht je van de jong volwassen uit Nederland zelf? Die krijgen ook nergens een woning. Nederland is vol. Hoeveel statushouders verblijven hier onterecht? Waarvan ze gewoon terug kunnen omdat het daar niet meer zo onveilig is? Waarom gaan die statushouders niet zelf terug? Ik ben niet tegen statushouders. Wel moet er gekeken worden wat het beste is voor iedereen. Dat kan zijn hier, maar ook elders en soms zelfs in hun eigen land.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:14

Ik vind het vreselijk ingewikkeld waar mensen zouden mogen of moeten wonen. Mensen die hier een stutus krijgen is niet voor niks. Dan wonen ze hier, ze werken hier hopelijk voor ze en hun kinderen krijgen hier onderwijs. Moeten ze dan nog een keer hun hele leven overhoop gooien en weer opnieuw ergens met niks beginnen in een land waar hun kinderen onbekend mee zijn? Niemand heeft invloed op in welk land ze worden geboren. Hebben Afghanen bijvoorbeeld gewoon pech en mogen ze geen ander leven nastreven? Ook Nederlanders emigreren naar landen waar ze het beter hopen te hebben. Mag dat wel? Ja, zij doen waarschijnlijk (niet direct) een beroep op sociale voorzieningen, als die in dat land al bestaan. Dat is waar. Maar het zijn dezelfde gelukzoekers die we hier niet willen...Het is zo ongelijk verdeeld in de wereld dat je migratie blijft houden. Net als water dat naar het laagste punt stroomt gaan mensen daarheen waar ze het beter hopen te hebben. Vergeet niet wat heeft gemaakt dat wij rijker zijn. Er is net de herdenking geweest van het afschaffen van de slavernij, om maar iets aan te halen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:23

Natuurlijk mogen ook zij een ander leven nastreven, gun iedereen vrede, gezondheid, veiligheid en een volle buik. Maar ipv te verhuizen, zou ik graag zien dat ze hun eigen overheid voor de b*ll*n trappen en in eigen land zo'n leven kunnen opbouwen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:02

Grenzen sluiten scheelt een hoop.
Ze komen hier om te wonen. En onze voorzieningen te gebruiken. Komen hier met 2 of 3 kinderen, en fokken er nog 3 bij. Maar welk elk jaar op vakantie naar thuis land gaan.
Als ze er op vakantie kunnen kunnen ze er ook wel weer wonen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:35

Bullebeest schreef:
Hoeveel statushouders verblijven hier onterecht?

In principe gewoon nul.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:24

Janneke2 schreef:
Bullebeest schreef:

In principe gewoon nul.

Zijn er zat de uit geprocedeerd zijn en nog illegaal hier zijn. Mede omdat hun eigen land hun niet terug wil omdat ze blij zijn dat ze weg zijn en wij ze hier niet terug sturen. Niet allemaal, maar zeker een deel. Uitgeprocedeerd? Dan enkel retour. Gaat hier een hoop geld schelen wat voor andere zaken gebruikt kan worden. De procedures duren veel te lang. Dat moet veranderen om te voorkomen dat maar het halve gezin nog bekend is met het land. Nogmaals waar hulp nodig is, moet gebeuren. De vraag blijft is op welke manier. Ook mag de macht in sommige landen flink op hun kloten krijgen.

Dat mensen gaan emigreren prima, wat iemand hier zei. Vaak moeten ze erg veel moeite doen voor een visum. Ik vind dat toch appels met peren vergelijken

Even weer in topic. In ieder geval sta ik wel achter de boer. Remkes vind ik een verschrikkelijke keuze als bemiddelaar. Ik houd mijn hart vast.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:02

Bullebeest schreef:
Janneke2 schreef:

In principe gewoon nul.

Citaat:
Zijn er zat de uit geprocedeerd zijn en nog illegaal hier zijn.

Sorry.

Dit is gewoon onzin.

(Die mensen bestaan wel, doorgaans in een akelig leven - maar aangezien het geen statushouders zijn vind ik het echt onbegrijpelijk.)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:32

Statushouders zijn mensen die bewezen vluchteling zijn en daarom een verblijfsvergunning hebben om zich in NL te vestigen.
Asielzoekers hebben dat (nog) niet en moeten tijdens hun aanvraagprocedure in het AZC verblijven. Asielzoekers kunnen uitgeprocedeerd zijn en kunnen hier illegaal blijven. Statushouders niet, die hebben gewoon recht om zich hier permanent te vestigen.

Maar deze kleine groep is absoluut niet de reden dat er momenteel weinig betaalbare huizen te vinden zijn. De reden is dat (oa!) er al circa 10 jaar te weinig wordt gebouwd. Waarvan sinds 2019 het stikstofoverschot in NL de reden is waarom er niet echt meer mag worden gebouwd.

Het hangt allemaal aan elkaar en gaat heel veel verder dan het boerenbelang. Welke keuzes zou jij maken als je er voor stond? Ik ben blij dat ik niet hoef te kiezen. Want niet alles kan in NL. Er moet gekozen worden.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:00

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:13

Als de bron BoerBewust is, neem ik het al niet meer serieus hoor :D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:17

Dees schreef:

Waarom niet?
Wat vindt jij dan een betrouwbare bron?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:19

Citaat:
de reden dat er momenteel weinig betaalbare huizen te vinden zijn. De reden is dat (oa!) er al circa 10 jaar te weinig wordt gebouwd. Waarvan sinds 2019 het stikstofoverschot in NL de reden is waarom er niet echt meer mag worden gebouwd.

Het hangt allemaal aan elkaar en gaat heel veel verder dan het boerenbelang. Welke keuzes zou jij maken als je er voor stond? Ik ben blij dat ik niet hoef te kiezen. Want niet alles kan in NL. Er moet gekozen worden.

Optie groen bouwen kan al. Nul stikstof. (Het is goed onderzocht en BAM heeft er een afdeling voor - maar wel nieuw en nog onbekend.)

Verder is er vooral een doorstroomprobleem mbt huizen.
De woningbouwverenigingen zijn kaalgeplukt (gewoon een greep in de kas door de overheid)
en zijn gedwongen huizen te verkopen - in en op een markt met stijgende prijzen.
Dus hetzelfde huis dat 10 jaar geleden een betaalbare huurwoning was, is nu een eigen woning waarvoor je fiks in de buidel moet tasten.
Starters hebben het zwaar.

En goede bejaarden woningen, bejaarden 'studentenflats' etc zijn ""wegbezuinigd"".
Dus blijven mensen door de politiek 'gedwongen' zo lang mogelijk in hun gezinswoning, met wat aanpassingen ivm de leeftijd. Geen beleid om goed kleiner te gaan wonen.

En tja, we hebben een klimaatcrisis, oprukkende woestijnen, geen garantie dat de volgende pandemie tot 2121 zal wachten, steeds minder zoet water op de planeet en goed beleid mbt eiwit voor 7 miljard mensen is ook niet verkeerd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:20

loriene schreef:
Dees schreef:

Waarom niet?
Wat vindt jij dan een betrouwbare bron?

Waarom niet?
Doelredenatie is nooit een betrouwbare bron.
BoerBewust is niet objectief.