GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:41

Elisa2 schreef:
Dan is dat wel in eens enorm veranderd want vorig jaar op het NK liep hij continu met de kin op de borst, het was zo afschuwelijk dat ik gewoon weg moest kijken. Terwijl de eerste keer dat ik deze combinatie zag ik er ook juist potentie in zag en ze hem toen fijn voorstelde..hopelijk was dat nu weer zo.

Klopt dat had ik eerder ook bij deze combi, maar nu niet :o

Wat betreft achter de loodlijn...Ik vind dat dit niet meer mag voorkomen in de GP en keihard afgestraft zou moeten worden. Het is allemaal het gevolg van paarden op de kop trainen. Dat zou sowieso uit de trainingsmethodes gehaald moeten worden, want geen paard leert daardoor op het achterbeen te lopen. Paarden lijken in oprichting te gaan maar lopen allemaal op de voorhand. Ook zijn er steeds meer 1-poters te zien. Die laten in draf 1 voorbeen als laatst op de grond staan ipv een achterbeen. Het is de hele manier van trainen die paarden biomechanisch niet correct laten gaan. En dat is nu juist de kritiek op de paardensport. Van mij mogen ze er een VAR neerzetten en de beelden eens vertraagd afspelen of stil zetten dan kan je precies zien wat er gebeurt en dat is niet comform de regels van de FEI. Een paard op het hoogste niveau moet meer gewicht op de achterhand dragen dan van voor. Ook moet het achterbeen tot ongeveer de hak van de ruiter onder de massa komen (behalve piaffe/passage dan)..Dat zie je zelden, omdat die halzen te kort worden gehouden met de neus achter de loodlijn, dat gaat altijd ten koste van het ondertredend achterbeen.

oji

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:48

Ik vond een paar jaar geleden Sonke Rotheberger met Cosmo echt een verademing. Weet niet meer welk toernooi en wanner, maar wat een lichtheid en gemakkelijkheid. Ik kende de combinatie daarvoor eigenlijk niet zo maar was echt zo blij verast dat te zien.
Daarna was natuurlijk de brand in de stallen en heb daarna eigenlijk niet meer echt iets gehoord van de combinatie. Maar daar werd ik nou echt blij van.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:03

Het verdrietige is natuurlijk: wat heeft Nederland verder in de aanbieding?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:27

Kendra schreef:

Daarom hoop ik stiekum ook dat NL op de OS met de dressuur flink door het ijs zakt en dat het duidelijk is dat er een andere wind moet gaan waaien.

Als dat dit jaar gebeurt, is er nl geen enkel excuus meer, want NL heeft denk ik by far de meest talentvolle paarden in huis. Dus als we afgerekend worden kan dat alleen maar betekenen dat men deze rijderij niet meer weet te waarderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:28

Hopelijk oji, hopelijk!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:40

oji schreef:
Kendra schreef:

Daarom hoop ik stiekum ook dat NL op de OS met de dressuur flink door het ijs zakt en dat het duidelijk is dat er een andere wind moet gaan waaien.

Als dat dit jaar gebeurt, is er nl geen enkel excuus meer, want NL heeft denk ik by far de meest talentvolle paarden in huis. Dus als we afgerekend worden kan dat alleen maar betekenen dat men deze rijderij niet meer weet te waarderen.

Dat zou mooi zijn, maar over welke talenten gaat het dan? Ik zie ze namelijk niet.....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:07

Oh ik zie wel degelijk dat de paarden zeer getalenteerd zijn. Maar de manier van rijden maakt dat ik het resultaat niet mooi vindt. Maar dat doet niets af aan het talent van de paarden.

Ik denk als deze totilas nakomelingen onder het zadel zouden zijn bij een charlote dujardin, een ingrid klimke of heleen langehahnenberg oid, dat je niet weet wat je zou zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:35

Ik denk ook niet dat we een medaille moeten verwachten in Tokio. Andere landen zijn gewoon beter geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:36

oji,

maar dat maakt het zo lastig om te veranderen want het opleidingskader trekt zich op aan de prestaties van twee ruiters,

en als je niet in hun straatje past - Rien v.d. Schaft is daar een mooi verbeeld van - serveren ze je af, bij de knhs want daar teren ze nog steeds op oude roem

terwijl de landen om ons heen duidelijk anders zijn gaan rijden, blijven we hier krampachtig vasthouden aan vergane glorie

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:46

oji schreef:
Oh ik zie wel degelijk dat de paarden zeer getalenteerd zijn. Maar de manier van rijden maakt dat ik het resultaat niet mooi vindt. Maar dat doet niets af aan het talent van de paarden.

Ik denk als deze totilas nakomelingen onder het zadel zouden zijn bij een charlote dujardin, een ingrid klimke of heleen langehahnenberg oid, dat je niet weet wat je zou zien.

Zou daar ook wel benieuwd naar zijn. Maar het spectaculaire wat Gal laat zien ga je niet meer krijgen. En dat is iets waar we denk ik mee moeten gaan leren leven als we de dressuur paardvriendelijker willen krijgen. Maar veel mensen genieten nog steeds van het spectaculaire plaatje en zien niet in dat het totaal niet meer is waar de dressuur in oorsprong over ging. Een paard in balans, takt, ontspanning dusdanig trainen dat het sterker wordt en zijn gewicht meer op de achterhand kan dragen, de neus op of voor (tijdens de piaffe) loodlijn is en een paard zich aanspant in ontspanning zodat hij de moeilijkste oefeningen zoals piaffe/passage kan uitoefenen. En alles met een bekken dat kan kantelen waardoor het achterbeen goed onder de massa gezet kan worden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:48

MCE schreef:
oji,

maar dat maakt het zo lastig om te veranderen want het opleidingskader trekt zich op aan de prestaties van twee ruiters,

en als je niet in hun straatje past - Rien v.d. Schaft is daar een mooi verbeeld van - serveren ze je af, bij de knhs want daar teren ze nog steeds op oude roem

terwijl de landen om ons heen duidelijk anders zijn gaan rijden, blijven we hier krampachtig vasthouden aan vergane glorie

Klopt! Het is een grote slangenkuil van veel macht en geld. Ben bang dat het niet gaat veranderen als ze niet moeten. Ik denk dat het van bovenaf moet gaan komen, zoals de overheid. Dat ze gaan dreigen met het stoppen van de paardensport...dan kunnen ze alleen nog verliezen als ze niet gaan veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:02

EG is nog steeds bezig oude glorie aan het kopiëren, zijn wel beide zwart naar daar houd het ook mee op

het zijn en worden geen kopieën of kloons van..., talenten moet je echt op hun eigen aard en wijze ontwikkelen
dat is blijkbaar nog niet goed doorgedrongen,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:05

Nou de Totilassen zijn sowieso te jong en te onervaren op dit niveau voor een medaille denk ik, HP zit aan z'n top en kan met Dreamboy niet hoog genoeg scoren juist door de rijstijl volgens mij.

Manubres, vorig jaar was Vincent van Gasselt toch wel een verademing om naar te kijken en dat vond het publiek ook qua rijderij. Zo mooi vriendelijk van achter naar voren. Dus wellicht is er nog hoop.

De loodlijn blijft voor mij nog steeds geen heilige graal, het achter de loodlijn komen is niet altijd een gevolg van verkeerde rijderij. Van mij mag het "op druk rijden" en op "spanning" ipv "ontspanning" meer afgestraft worden. Durchlassigheid en van achter naar voren rijden meer beloond.
Voor de rest ben ik het met je eens wbt het beeld wat er getoond wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:07

DuoPenotti schreef:
Totilas was enorm vergevingsgezind, ik heb het idee dat Total en Zonik dat minder zijn.
Ik heb altijd het idee dat Totilas echt zo enorm braaf en lief was.
Deze zijn te sensibel voor Gal.
De meeste mensen denken altijd dat Gal Sensibele paarden kan rijden, maar in mijn beleving is dat niet zo. Ja even en dan haken ze af. Hij moet een goedzak hebben die zijn best blijft doen.

Ook aannames, maar mijn gevoel erbij.
Ook ik werd bij het kijken van het filmpje hier wederom niet blij.

_/-\o_ _/-\o_ éindelijk!

Ik hoop dat we terug mogen gaan naar een meer harmonische dressuur maar als ik op Rij-itp kijk dan zijn "we" daar nog lang niet. Als het genoeg show heeft wordt spanning zelfs als "kracht" gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:41

Elisa2 schreef:
Nou de Totilassen zijn sowieso te jong en te onervaren op dit niveau voor een medaille denk ik, HP zit aan z'n top en kan met Dreamboy niet hoog genoeg scoren juist door de rijstijl volgens mij.

Manubres, vorig jaar was Vincent van Gasselt toch wel een verademing om naar te kijken en dat vond het publiek ook qua rijderij. Zo mooi vriendelijk van achter naar voren. Dus wellicht is er nog hoop.

De loodlijn blijft voor mij nog steeds geen heilige graal, het achter de loodlijn komen is niet altijd een gevolg van verkeerde rijderij. Van mij mag het "op druk rijden" en op "spanning" ipv "ontspanning" meer afgestraft worden. Durchlassigheid en van achter naar voren rijden meer beloond.
Voor de rest ben ik het met je eens wbt het beeld wat er getoond wordt.

hoeveel zou hij er geprobeerd hebben voordat deze twee naar buiten kwamen

als er een voorwaarts gereden oprichting is gaan/blijven de paarden vanzelf net voor de loodlijn dan hoeven paarden niet te gaan compenseren
dat zie je bij de paarden van b.v. Jessica, Charlotte, Carl, Sönke,

maar dat is een andere wijze van rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:52

GOETHE
''Van het edele paard dat je wilt rijden, moet je de gedachten leren aanvoelen en vooral niets onlogisch van hem verlangen''.

XENOPHON (430 - 354 voor Christus)
''Alleen een wendbaar paard kan meedoen in de strijd.''

FRANCOIS ROBICHON DE LA GUÉRINIÈRE (1688 - 1751)
''Een paard dat zich niet laat buigen is niet losgelaten in zijn rug en kan daarom ook geen moeilijke oefeningen leren.'

http://www.klassiekpaardrijden.nl/262/c ... iners.html

waarom willen wij het dan altijd beter weten!!!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:51

MCE schreef:
GOETHE
''Van het edele paard dat je wilt rijden, moet je de gedachten leren aanvoelen en vooral niets onlogisch van hem verlangen''.

XENOPHON (430 - 354 voor Christus)
''Alleen een wendbaar paard kan meedoen in de strijd.''

FRANCOIS ROBICHON DE LA GUÉRINIÈRE (1688 - 1751)
''Een paard dat zich niet laat buigen is niet losgelaten in zijn rug en kan daarom ook geen moeilijke oefeningen leren.'

http://www.klassiekpaardrijden.nl/262/c ... iners.html

waarom willen wij het dan altijd beter weten!!!

Mooie uitspraken!

@Elise2 Op of voor de loodlijn is misschien geen heilige graal, maar erachter zeker niet denk ik :o

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:53

Ik heb de stukjes van Gal ook bekeken, en ik vraag me eigenlijk iets anders af: is hij voor het mooie niet te groot voor Total US? Ik kan me voorstellen dat hij op een groter dier beter zit en ook betere hulpen kan geven. En m.b.t. tot 'te groot' ik heb het hier met name over de lengte van zijn benen. Ik heb me dit bij Hans Peter ook regelmatig afgevraagd, het lijkt me niet fijn rijden als je benen relatief ver onder de buik van het paard uitkomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:55

Dat viel mij ook op.
Op een gegeven moment stapt hij op de diagonaal van de camera af.
Daar laat hij zijn benen ook ontspannen hangen en daar steken ze als het ware helemaal af omdat hij eigenlijk te groot is, of het paard te iel.
Lijkt mij ook niet fijn rijden. Maar ik denk wel dat hij het gewend is. Heeft ook al niet voor niets een zadel dat de wrong meer naar voren heeft.
Denk dat mannelijke lange ruiters dat wel vaker hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:09

IMO kan Gal sowieso niet zitten. Carl Hester is een hele 4 cm kleiner en zit IMO 100 keer netter.
Ondanks dat dressuur afgeleid is van de cavalerie, doet het pakje mannen veelal echt geen voordelen kwa "look". :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:13

Ik weet eigenlijk niet eens hoe lang die mannen zijn :+
Gal en Minderhoud komen me altijd als heel lang over.
Geen idee hoe lang Hester is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:16

Heb het opgezocht omdat ik nooit de indruk had dat Carl zoveel kleiner is.
Edward is 1.86 en Carl is 1.82, HP is met zijn 1.88 de langste en zit alsnog stukken netter dan Edward.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:18

Oh echt, had ze ergens in de 190 geschat.

Afbeelding
Dit viel mij op.
Niet bedoeld als afkraken, maar als dat kan niet fijn zijn.
Na die diagonaal zie je hem zijn benen ook weer aanleggen. Dan heb je altijd een aanspanning op je benen.
Dat rijd toch niet fijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:22

Welk deel van de houding lijkt je ongemakkelijk? De onderbenen van de buik af?
Ik denk eigenlijk dat veel ruiters dat meer doen dan ze zelf beseffen. Ik zie soms ook foto's van mezelf waar ik dat doe maar zo voel het nooit. :') Juist als ik mijn benen laat af hangen krijg je dit beeld.
Ik gok dat dit een diagonaal in stap is?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:26

Ja.
Dan moet je toch altijd een soort van ongewilde aanspannen als je gaat rijden.
Als ik rij probeer ik altijd niks te doen met mijn benen zeg maar. Dus geen verschil in stappen of draven .
Mij lijkt het heel vermoeiend om steeds je been op de plek te houden.

Dan denk ik terug aan vroeger bij iemand waar ik reed, die had een fijn zadel en een niet fijn zadel.
Reed ik alleen pakte ik dat fijne zadel. Reden we samen pakte hij dat.
Had ik les kreeg ik bij dat ene zadel continue te horen dat mijn benen niet goed lagen en moest ik daar bewust steeds aan werken.
Had ik dat fijne zadel lagen ze automatisch goed en kon ik tenminste werken aan andere dingen.