Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:36

Okay, maar mag je dan schieten zodra je een wolf ziet? Als er in de buurt dode dieren zijn gevonden? Als hij voor je neus een dier aan het doden is?

Ik weet/hoop niet of iemand er zo makkelijk mee weg kan komen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:45

Alleen verdedigde ze niet de juwelen maar haar man tegen gewapende overvallers. Je goed met een vuurwapen verdedigen is niet proportioneel, voor het gebruik van vuurwapens hebben we in Nederland hele hoge grenzen. De reden waarom ik het schreef, was omdat ik wel het stuk over zelfverdediging van Anjali gelezen had, maar het stukje over zelfverdediging van dieren gemist had.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:45

Foei!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:42

Noodweer mag maar moet evenredig zijn. En nog altijd aan de wet voldoen.
De Juweliersvrouw in Deurne is er dan ook heel goed mee weggekomen, natuurlijk scheelde het dat de daders ook een wapen hadden en zelf direct buitensporig geweld gebruikte.
Haar man, waar het wapen van was heeft dan ook wel straf gehad voor het in het bezit hebben van dat wapen.
Maar ik denk dat deze mensen aan hun trauma wel meer dan genoeg straf hebben gekregen, ook levenslang.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:29

Ochja dat denk ik ook, 'vroeger' heeft in de buurt ook een juwelier een overvaller neergeschoten. Die is toen in de cel overleden, lijkt me ook heel naar, want als hij meteen medische hulp had gehad was het wellicht anders gelopen. Juwelier is toen volgens mij eerst aangeklaagd voor doodslag maar daarna vrijgesproken. Had dat wapen ook met vergunning vanwege eerdere overvallen. Lijkt me helemaal niet fijn om juwelier te zijn, schapenhouder in wolvengebied trouwens ook niet.
Ik ben benieuwd hoe het met die Nederlandse jager in Duitsland afloopt die een wolf doodschoot die jachthonden aan viel, hopelijk wordt hij vrijgesproken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:34

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:36

FleurVP schreef:
Ochja dat denk ik ook, 'vroeger' heeft in de buurt ook een juwelier een overvaller neergeschoten. Die is toen in de cel overleden, lijkt me ook heel naar, want als hij meteen medische hulp had gehad was het wellicht anders gelopen. Juwelier is toen volgens mij eerst aangeklaagd voor doodslag maar daarna vrijgesproken. Had dat wapen ook met vergunning vanwege eerdere overvallen. Lijkt me helemaal niet fijn om juwelier te zijn, schapenhouder in wolvengebied trouwens ook niet.
Ik ben benieuwd hoe het met die Nederlandse jager in Duitsland afloopt die een wolf doodschoot die jachthonden aan viel, hopelijk wordt hij vrijgesproken.
Je vergeet die Duitse jager in het Zwarte Woud ;)

Nee dat is niet altijd even leuk, mijn grootouders in Italië hebben een juwelierszaak. Kan er soms best heftig aan toe gaan kan ik je vertellen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:49

Ailill schreef:
Okay, maar mag je dan schieten zodra je een wolf ziet? Als er in de buurt dode dieren zijn gevonden? Als hij voor je neus een dier aan het doden is?

Snachts afschieten en opruimen moet toch wel lukken zonder betrapt te worden?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:55

Het mag niet en je moet het ook niet willen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:03

Kendra schreef:

Als ik weidedieren had dan zou ik willen dat ik het kon.
En hopelijk gebeurt het ook.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:06

Steeds meer aanvallen:
Mogelijk hebben wolven in Börstel vier paarden aangevallen

NOZ 14.07.2020, vertaling Google:
<<Altkreis Bersenbrück. Het aantal potentiële wolvenaanvallen rond het Börsteler woud is de afgelopen maanden opvallend gestegen, bevestigde onlangs de wolvenadviseur van het district Osnabrück, Arndt Eggelmeyer. Mogelijk hebben wolven in het weekend paarden aangevallen en verwond in een weiland in Börstel. Houder van dieren hebben grote zorgen.>>

https://www.noz.de/lokales/samtgemeinde ... ngegriffen

(ff nw. link erbij gezet, komt omdat op scherm maar halve link staat dan neemt cntrl c ook maar de halve link over)
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 15-07-20 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:14

Die link doet het niet, de vorige die je plaatste ook niet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:27

elnienjo schreef:
Ailill schreef:

Snachts afschieten en opruimen moet toch wel lukken zonder betrapt te worden?
Wat wil je nou horen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:39

Kendra schreef:

Er mag zoveel niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:05

En in een beschaafde samenleving, waar mensen rekening met elkaar houden, heeft dat meestal een reden.

Wil je dat wolven, net als de rest van de natuur, beheerd worden, inclusief een afschotbeleid, dan moet je moet je dat via de politiek regelen. Met stiekem wolven afschieten heb je een probleem op de korte termijn opgelost, maar creëer je tegelijkertijd een lange termijn probleem. Want waarom zou je mensen die voor een goed wolvenbeleid ziin politiek nog serieus nemen als ze toch wel het heft illegaal in eigen hand nemen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:16

Nog afgezien daarvan, je moet het maar kunnen ook. Ik zou het alleen in het heetst van het vuur kunnen misschien. Als een wolf op het punt staat zijn tanden in een van mijn paarden of honden te zetten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:19

Ik mis natuurlijk de skills om het te kunnen, plus het geweer :D
Maar ik zou het zonder pardon kunnen. Terwijl de tranen over mijn wangen rolde toen ik een keer een egeltje onder de auto had. Om maar even het verschil te geven.
Zo vind ik een rat in de klem ook niet zielig.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:00

Wat maakt een rat, een wolf voor anders in je los dan Penotti? Die dieren doen toch ook alleen maar waar ze voor geboren zijn. Op het moment van een wolvenaanval op je eigen dier kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar die rat dan? Die heeft ook familie, leeft zijn eigen, zinvolle leven met relaties en bedreigt je niet werkelijk. Een egel is trouwens ook een rover, net als die rat...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:04

Egels eten slakken = nuttig. Je moet ze alleen weg houden bij je kippen.
Rat graaft gangen onder schuren, etc. (verzakkingen) vreet waar mogelijk aan voer, eieren en kuikens en brengt ziektes over op mensen en vee.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:05

Die rat is gevaarlijk in en om je huis.
Die rat in de klem zit dus ook op eigen terrein.
Onze dieren kunnen er ziek van worden, ze kunnen elektriciteitskabels kapot knagen en zo voor brand zorgen.
Dat vind ik gevaarlijk ongedierte en ook al is het een dier dat wil ik niet bij mij in en direct rondom het huis.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:43

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:15

‘Vorig jaar werden in 13 van de 22 dossiers waar zeker van is dat wolven verantwoordelijk zijn, compensaties betaald. Er werden 57(!) dieren gedood en 7 gekwetst door wolven (bevestigd door de overheid). Dat is nog zonder de dieren die gedood en gekwetst werden waarbij men niet kan zeggen of het door een wolf of hond was. Dat kreeg Steven Coenegrachts (Open Vld) te horen van Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) nadat hij wou weten hoeveel wildschade de overheid betaalde in 2019... Benieuwd wat dat zal geven met enkele roedels...’ jachtsite.be

Mocht u twijfelen aan de cijfers: die komen van het wolvenoverleg en je kan ze hier terugvinden: https://www.jachtsite.be/wolvenschade
Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:11

DNA-onderzoek bevestigt wolf als dader van doden schapen in Heusden en Heeze’

Agriholland 20.07.2020:
<<De schapen die eind mei en begin juni zijn gedood in de omgeving van de Brabantse dorpen Heusden en Heeze, blijken allemaal aangevallen door een wolf. DNA-onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van de uitvoeringsorganisatie BIJ12 heeft dat uitgewezen. BIJ12 handelt in opdracht van de provincies zaken rond faunaschade af.
Van alle 17 aangevallen schapen die tussen 20 mei en 10 juni in Noord-Brabant zijn aangevallen is onderzocht door wat voor dier ze gedood zijn.Dat blijkt in alle gevallen een wolf te zijn geweest. Het is niet duidelijk of het telkens om dezelfde wolf gaat.

Ook na 10 juni zijn er nog schapen aangevallen. In Heeze en Maarheeze werden in de rest van de maand juni nog eens negen schapen gedood. Ook daarvan wordt onderzocht of dat het werk is van een wolf. Die resultaten zijn nog niet bekend. In de omgeving Heusden en Haarsteeg waar tientallen schapen het slachtoffer werden van aanvallen heeft de wolf zich ondertussen al een tijdje niet meer laten zien.>>

https://www.agriholland.nl/nieuws/bericht.php?id=224235

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:55

DNA bevestigt - twee verscheurde kalveren medio juni in de Eifel, dicht bij Burg-Reuland / Roscheid, was een wolf.
Welk individu is nog niet bekend.

Bron genzecho.net 24.07.2020

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:45

Zag gister een moeder ezel met veulen die aangevallen waren. Moeder ezel miste een helft van haar bil en leefde nog en haar veulen was tot de graat opgevroten. Zo zielig.

Als ik het artikel nog kan vinden plaats ik het. Het was in Italië