Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:31

Er staat in verschillende artikelen van SBB dat ze werken aan een toekomstig ander beleid, wat juni dit jaar klaar moet zijn. Ik heb al aan ze gevraagd of die ontwikkeling ergens te volgen is, of dat ze anders misschien meer informatie hebben. Maar ik heb nog geen antwoord

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:31

MarrieLeen schreef:
Je mag zonder vergunning niet vliegen boven een N2000-gebied met een drone.

Hooi voeren mag ook niet. Het zou goed zijn als we weten wat daar nu echt gebeurt.

Gaan de dode dieren trouwens naar de Rendac? Of wat gebeurt daarmee?

AlwaysH
Citaat:
Even uit nieuwsgierigheid; dekt men dat de mensen die voor het SBB werken niet bezig zijn met een oplossing, want zo komt dit topic nu wel heel erg over. Men wordt geen boswachter omdat ze dieren willen zien honger lijden.

Je weet hopelijk dat SBB dit hele gebeuren nu juist in stand houdt door haar beleid? En dat zelf het vroeg reactief beheer is afgedwongen, liever deden ze niets...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:32

Rossfechten schreef:
Spontaan nederlands kampioenschap hooidragen in de oostvaarderseplassen houden.

_O-
Maar ik denk dat het bericht van Wijslander heel wijs is (no pun intended) en zeker meegenomen moet worden.
De goedbedoelde acties kunnen er voor zorgen dat de dieren straks helemaal niet meer bijgevoerd kunnen worden en daar is niemand mee geholpen.
Al ben ik wel benieuwd of een demonstratie echt de hoge heren wakker krijgt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:33

Dat is al honderd keer gezegd AlwaysH, maar ik zal mijn mening nog een keer neerzetten: Alles afschieten, tot de laatste koe aan toe. Hekken weg en het gebied werkelijk natuur laten worden. Als mensen toch per sé grote grazers willen hebben een paar hengsten/stieren/bokken kuddes voor het mooie plaatje en het grazen.

Er was hier op Radio Noord een beheerder van het Lauwersmeergebied aan het woord over hoe ze het daar aanpakken. Die dieren staan er prima bij, worden momenteel vanwege opgevroren sneeuw bijgevoerd (2e keer in tien jaar tijd dat het nodig was), er wordt gecontroleerd of er drinkwater beschikbaar is, en de kuddes worden elk jaar uitgedund tot een niveau dat door het gebied te dragen is.

Als je daar wandelt of met schip of auto langskomt is het echt een paradijs. Gezonde dieren, veel groen, levende bomen en bossen...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:35

Cayenne schreef:
Rossfechten schreef:
Spontaan nederlands kampioenschap hooidragen in de oostvaarderseplassen houden.

_O-
Maar ik denk dat het bericht van Wijslander heel wijs is (no pun intended) en zeker meegenomen moet worden.
De goedbedoelde acties kunnen er voor zorgen dat de dieren straks helemaal niet meer bijgevoerd kunnen worden en daar is niemand mee geholpen.
Al ben ik wel benieuwd of een demonstratie echt de hoge heren wakker krijgt.

Zo'n kampioenschap lijkt me anders wel wat :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:36

Coloured schreef:
Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt..

Bijvoeren is het huidige probleem ad hoc oplossen. Als jij dood gaat van de honger, wil je maar één ding en dat is eten. Daarna zorgen dat er nooit meer honger voorkomt onder de dieren in deze natuurgebieden. En ja, dat kan gelukkig heel gemakkelijk. Het probleem is namelijk een zelf gecreëerd probleem. Steriliseren, hengsten weghalen enz.

Hir doel ik nu inderdaad op. We moeten in de toekomst kijken, anders maakt Nederland dezelfde fout (die nog niet eens opgelost is). Begrijp me niet verkeerd hoor, natuurlijk ben ik laaiende. Maar wat heeft het voor nut om hekken door te knippen (bij wijze van spreken)?

Dieren verplaatsen en castreren is inderdaad een volgend iets. Maar is Nederland bereid om zoiets groots te onderhandelen?

@randalinpony, ik vind het een hele erge aanname. Blijkbaar hebben ze hun hersenen niet gebruikt toen ze de natuur wilden nabootsen, maar de boswachters ed hebben echt hun hart wel op de juiste plek wbt dieren.

@Julius, dat zeg ik ook. Maar dat is zielig, vindt een overgroot deel van Nederland. Ik doel daar juist op, want dit gaat zich komende jaren alleen maar herhalen als we de dieren gaan bijvoeren en er verder niks gebeurt.

Nies_

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:40

Bijvoeren is slechts een noodoplossing. Het echte probleem is natuurlijk dat er veel te veel dieren rond lopen, daar helpt bijvoeren niet tegen.

Amyyy

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:41

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:42

Zondag met Lubach heeft dit hele onderwerp al in 2016 besproken. Ik was het vergeten, maar om weer terug te kijken; https://www.youtube.com/watch?v=9VuLM4LLJOg

P.s. ik vind dat bijvoeren gewoon echt niet moet gebeuren, het maakt het probleem alleen maar erger. :n

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:46

Ik volg het hele gebeuren met grote ogen op de facebook pagina. Daar opperde zelfs mensen om de koniks op te laden en met de trailer weg te brengen omdat ze 'toch van niemand zijn'. Van zo'n dingen gaat mijn haar recht overeind staan, maar mogelijks nog zieliger is die zwakke dieren uit hun kudde halen, in een trailer duwen en ze allemaal door een zodanige stresserende situatie dwingen dat er sommige misschien het einde van de rit zelfs niet halen. Zoveel stress op een lichaam dat vel over been is kan gewoon dodelijk zijn. En waar sta je dan? Er zijn grenzen, ja het is zielig en extreem wat er nu aan het gebeuren is. En ik heb op zich niks tegen het voeren indien er een oplossing voor de lange termijn gevonden wordt. Maar laten we wel blijven denken in het belang van de dieren en niet volledig richting SBB of de provincie eens goed een hak te zetten.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:50

julius_juut schreef:
Dat is al honderd keer gezegd AlwaysH, maar ik zal mijn mening nog een keer neerzetten: Alles afschieten, tot de laatste koe aan toe. Hekken weg en het gebied werkelijk natuur laten worden. Als mensen toch per sé grote grazers willen hebben een paar hengsten/stieren/bokken kuddes voor het mooie plaatje en het grazen.

Er was hier op Radio Noord een beheerder van het Lauwersmeergebied aan het woord over hoe ze het daar aanpakken. Die dieren staan er prima bij, worden momenteel vanwege opgevroren sneeuw bijgevoerd (2e keer in tien jaar tijd dat het nodig was), er wordt gecontroleerd of er drinkwater beschikbaar is, en de kuddes worden elk jaar uitgedund tot een niveau dat door het gebied te dragen is.

Als je daar wandelt of met schip of auto langskomt is het echt een paradijs. Gezonde dieren, veel groen, levende bomen en bossen...

Ik kan het alleen maar met je eens zijn.
Ik heb er niets op tegen dat de dieren worden afgeschoten....wel dat ze creperen.
Als je een beest hebt, dan moet je er goed voor zorgen.
Mijn paarden hebben een dikkere deken op en en krijgen meer ruwvoer ter beschikking.
Krijgen nu met de bevroren leidingen regelmatig water aangeboden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:54

De uitstekende strip in Trouw geeft de verwarring goed weer:

Afbeelding

Afbeelding

Koniks laden is meer dan eens gedaan en hoeft met vakmanschap niet stressvol te zijn.

En zo zijn er wel meer zaken die helaas niet algemeen bekend lijken te zijn.

Zo lijkt 'geboortebeperking' mij uitstekend.
Daartoe hale men merries weg, geen hengsten....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-03-18 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:55

immanuela29 schreef:
Zondag met Lubach heeft dit hele onderwerp al in 2016 besproken. Ik was het vergeten, maar om weer terug te kijken; https://www.youtube.com/watch?v=9VuLM4LLJOg

P.s. ik vind dat bijvoeren gewoon echt niet moet gebeuren, het maakt het probleem alleen maar erger. :n

En wat vind jij dat er op dit moment dat wel moet gebeuren? Bijvoeren is ook geen oplossing voor het probleem (te veel dieren, die zich vermeerderen op te kleine oppervlakte).
Ik vind het onacceptabel dat de dieren nu verhongeren. Want dat is wat er nu gebeurd!! En dan is bijvoeren naar mijn idee op dit moment de beste oplossing. Of alles afschieten. Afschieten is beter dan langzaam verhongeren. Maar niks of te laat wat doen vind ik geen optie. En daar gaat het nu allemaal om.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:57

immanuela29 schreef:

Er moet zeker bijgevoerd worden, oplossingen voor deze ellende neem je in de zomer en niet in de winter. SBB slaat hier al vanaf het begin de plank mis. Het zijn geen wilde dieren want ze zitten opgesloten. En nu bijvoeren zodat ze niet eerst een maand of twee hoeven te creperen en dan een hongerdood of de kogel krijgen. Beter in het voorjaar met volle buik afschieten dan nu zoveel ellende meemaken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:57

AmyH
Citaat:
@randalinpony, ik vind het een hele erge aanname. Blijkbaar hebben ze hun hersenen niet gebruikt toen ze de natuur wilden nabootsen, maar de boswachters ed hebben echt hun hart wel op de juiste plek wbt dieren.

Dat zijn helemaal geen aannames, dat is gewoon beleid en zichtbaar op papier en in de praktijk.
Er worden al jaren rechtzaken gevoerd om dit beleid en SBB doet er alles aan om deze situatie niet te hoeven veranderen.

Ze hadden gewoon allang kunnen doen.

Verder is het echt totaal niet belangrijk of die boswachters nu zulke fijne mensen zijn. Het beleid zorgt voor leed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:58

Bijvoeren of niet maakt voor het probleem weinig meer uit. Er zijn te veel dieren op een te klein stuk, en dat beetje bijvoeren om het grootste leed te voorkomen doet niets aan dat probleem. Geef die arme dieren nu gewoon genoeg te eten, en ga in het voorjaar eens rustig bedenken hoe het probleem vóór de volgende winter kan worden aangepakt. In het voorjaar en de zomer hebben ze meer dan genoeg tijd om alle dieren te vangen/verplaatsen/castreren en verder uit te dunnen.. Bijvoeren of niet, als ze verder niks doen dan blijft het probleem gewoon bestaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:00

bigone schreef:
immanuela29 schreef:

Er moet zeker bijgevoerd worden, oplossingen voor deze ellende neem je in de zomer en niet in de winter. SBB slaat hier al vanaf het begin de plank mis. Het zijn geen wilde dieren want ze zitten opgesloten. En nu bijvoeren zodat ze niet eerst een maand of twee hoeven te creperen en dan een hongerdood of de kogel krijgen. Beter in het voorjaar met volle buik afschieten dan nu zoveel ellende meemaken.

Natuurlijk is bijvoeren kansloos en ongewenst!

En die paar balen over een hek zetten natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Als SIGNAAL werkt het wel uitstekend, want het maakt het probleem zichtbaar. Net als de fotos van mensen die al dan niet legaal de dieren nu fotograferen.

Een echte oplossing zal afgedwongen moeten worden, maar daarvoor is eerst nodig dat de wereld weet wat er nu echt gebeurt.
Mensen die De Nieuwe Wildernis in hun hoofd hebben (machtige propaganda trouwens) denken soms echt dat dit 'nu eenmaal is hoe het gaat'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:00

Er moet nu gewoon voldoende! En goed! Bijgevoerd worden. Zodat deze dieren geen honger meer lijden.
Dieren die geen kans meer maken afschieten nu.

En dan in het voorjaar de dieren gaan uitzoeken. Paarden eventueel verkopen aan particulieren. Of aan andere natuurgebieden/organisaties/dierentuinen die koniks willen hebben. Idem voor de koeien en herten.

Een klein aantal overhouden en dan alleen de vrouwtjes. Geen mannetjes meer. Kijken wat dit jaar eventueel geboren word en daar de mannetjes weer uithalen.
En dan het aantal blijven controleren. Word de groep te klein doe je er een keer een mannetje bij in zodat je weer een jaar veulens of kalveren hebt. Daar weer de mannetjes van weghalen...

Zo moeilijk is het toch niet?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:01

Tja - weet iemand een beleid dat niet voor leed zorgt?

Ik pleit niet voor wolven uitzetten.
Merries weghalen als geboortebeperking (dat zou nieuw zijn)
en bij gebrek aan wolven afschieten bij honger (zoals nu al gebeurt).

Nul leed...?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:04

Janneke2 schreef:
Tja - weet iemand een beleid dat niet voor leed zorgt?

Zorgen dat er minder dieren geboren worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:05

Eerlijk gezegd zou ik met deze groep helemaal niet meer fokken. Veel te veel inteelt. Ze kunnen de groepen beter helemaal uit elkaar halen, hengsten en merries helemaal apart..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:08

Indestal schreef:
De balen zouden losgeschud moeten worden over een lang pad, zodat wegnemen moeilijk gaat....

En die bekeuring wil ik wel betalen...als er een groep omtstaat om midden in de nacht daar te gaan met hooi en water, ben ik van de partij...

Weet wat je schrijft he, hier https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons ... ieden.aspx is een voorbeeld van boetes die kunnen oplopen tot 340 euro (per persoon!) alleen maar het je in Natura2000 gebied bevinden. Voor het voeren zouden ze geen bekeuring mogen geven (zie mijn eerdere posts) maar daar maken ze dan wel "verstoring" van.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:11

Och...als paardenvolk kijken wij toch niet op van zo een bedrag?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:11

Nogmaals, SBB voert alleen beleid uit hè van de provincie. Wat de hele toestand overigens niet goed praat.
Maar de verandering moet toch echt bij de provincie vandaan komen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:12

AlwaysH schreef:
Even uit nieuwsgierigheid; dekt men dat de mensen die voor het SBB werken niet bezig zijn met een oplossing, want zo komt dit topic nu wel heel erg over. Men wordt geen boswachter omdat ze dieren willen zien honger lijden.

Er wordt hier gepraat alsof bijvoeren the key gaat zijn, maar ik denk eerlijk gezegd dat het SBB hele andere dingen zou moeten ondernemen, buiten dit bijvoeren. Maar daar hoor ik niemand over?

Wat denken jullie dat er nog zou moeten worden ondernomen? Ipv klagen over boetes zou dat een goed discussiepunt zijn in mijn ogen! :)

Ik denk dat het een prestigekwestie is. Dat SBB nu niet meer toe wil geven omdat ze dan hun gezicht verliezen en moeten toegeven dat hun beleid fout was. Stel je voor...