Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:40

Volgens mij wijst de rechtbank in civiele procedures niet altijd een onafhankelijke expert aan, en moet je in eerste instantie je eigen meebrengen. Is er een juridisch onderlegd persoon die dat weet?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:43

Shadow0 schreef:
Volgens mij wijst de rechtbank in civiele procedures niet altijd een onafhankelijke expert aan, en moet je in eerste instantie je eigen meebrengen. Is er een juridisch onderlegd persoon die dat weet?

ja klopt beide partijen moeten de kans krijgen hun eigen dierenarts onderzoek te laten doen. Dat staat vaak lijnrecht tegenover elkaar dus zal dan de rechtbank een derde "onafhankelijke" arts aanwijzen om zijn mening te geven

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:31

Is het echt zo dat de rechter om deze derde verzoekt of moet dit vanuit partijen zelf komen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:33

de partijen moeten aangeven niet tot een overeenkomst te komen en dan beslist de rechter wie de derde wordt.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:12

Tijdens het lezen van het rapport gingen mijn wenkbrauwen steeds verder omhoog. Is dit de beste expert die ze konden inhuren? Iemand die geen veterinaire, dierwetenschappelijke, of biologische achtergrond heeft, een rapport schrijft met stellingen zonder verdere onderbouwing en met referenties naar niet ge-peer-reviewed materiaal dat als ik het me goed herinner (Cook) nog teruggetrokken is ook?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:48

Ulrieke Thiel inhuren is echt een noodsprong. De advocaat van Bartels gooit dat boek van haar op tafel en dan is ze gelijk expert af.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:17

Ulrieke thiel lijkt mij meer van het type arm chair science. Lekker in je luie stoel er op los filosoferen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:25

Citaat:
Literatuur, referenties: ________________________________________________________
Heuschmann G (2006) Die funktionelle Anatomie des Pferdes
Heuschmann G (2008 ): Der Finger in der Wunde, Wuwei Verlag, Schondorf

:evaw:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:22

Dat weten wij, maar dat weet die rechter niet. Dat is het probleem bij een rechtszaak, daar zitten leken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:38

Dus een eerlijk oordeel is onmogelijk?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:39

IKbenEllen schreef:
Dus een eerlijk oordeel is onmogelijk?

Geheel afhankelijk van de stukken die de tegenpartij aanbiedt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:03

Dus als Bartels wint hadden ze de juiste artsen in de arm genomen en als Engel wint zijn de rechters leken. Zoiets.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:15

Rechters zijn sowieso leken, maar de uitkomst van een rechtszaak is per definitie afhankelijk van de bewijsvoering. Het bovenstaande document is voor mij niet echt overtuigend omdat ik weet dat het sterk standpunt gebonden is, maar de rechter kent Ulrieke Thiel niet natuurlijk. (Is die overigens zelf alleen maar trainer B? Waarom trekt ze dan steeds zo'n grote waffel open?)

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 15:20

Ik snap niet dat er mensen zijn die niet willen geloven dat men met een ijzeren bit/stang de paardemond/lagen kan beschadigen.
Lees de volgende topic
[RT-V] Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!
Paard voor zijn leven dresuurmatig onbruikbaar!
- en dan de pagina 7:

hier citatie van pagina 7:
Wat wel interessante constateringen (van tandarts) waren:
* hij had een soort "schiefel"vorming in zijn mond (dus een bot woekering door veeeeeel te hard aan het bit trekken)

*Beschadigde lagen waarschijnlijk ontstaan door met harde hand rijden met correctiebit

* Hij heeft oude littekens van de stang (en trens) op zijn lagen (dit is waarschijnlijk van de tijd dat hij werd klaar gemaakt voor de hengstencompetitie)

Al met al heeft hij genoeg reden het bit en het rijden niet als een leuke ervaring te zien.......

Nogmaals - het gaat om een andere paard dan in deze topic.
Beschadiging van de lagen door de ruiterhand is wel mogelijk en komt helaas vaker voor ..

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 16:57

Oh, maar dat geloof ik absoluut. En ik sluit ook niet uit dat het bij een bekende stal gebeurd kan zijn. Ik betwijfel wel of Engel/Wensing onomstotelijk kan bewijzen dát het bij Bartels gebeurd is. En naar mijn mening maakt het rapport van mevrouw Thiel hun case er niet sterker op.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:01

Ik geloof het ook direct dat het kan maar we hebben het hier over opzet. Dat geloof ik niet direct

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:08

Wel of geen opzet is het verschil tussen 'schuldig aan' of 'verantwoordelijk voor'.

Maar dan zal eerst bewezen moeten worden waar het letsel ontstaan is.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:12

ook een vraag: de verantwoordelijk van de eigenaar zelf, heb mn paard ookwel eens in training gehad en je bent er dan toch geregeld zelf bij en ziet hoe het met je paard gaat, ik heb bv van te voren aan gegeven dat ik niet wilde dat ie met slof gereden zou worden en geen scherper bit, heeft zij hem afgeleverd zo van doe maar wat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:34

Miepie77 schreef:
ook een vraag: de verantwoordelijk van de eigenaar zelf, heb mn paard ookwel eens in training gehad en je bent er dan toch geregeld zelf bij en ziet hoe het met je paard gaat, ik heb bv van te voren aan gegeven dat ik niet wilde dat ie met slof gereden zou worden en geen scherper bit, heeft zij hem afgeleverd zo van doe maar wat?

Da's nogal moeilijk als je in een ander land zit he. :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:36

dan laat je toch iemand anders kijken en de dingen die ik noemde kan je ook van te voren aangeven

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:57

Ayasha schreef:
Miepie77 schreef:

Da's nogal moeilijk als je in een ander land zit he. :)

En dan nog moet je er "verstand" van hebben. Je gaat er toch vanuit dat je met deskundigen te maken hebt en zal niet zo snel denken of in de gaten hebben dat er iets niet goed gaat. Zeker als je er niet dagelijks bij bent.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:00

Lonneke was gewoon regelmatig in Nederland en rijdt zelf dus ook prima paard dus het is geen leek die altijd weg was.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:07

Urielle schreef:
Lonneke was gewoon regelmatig in Nederland en rijdt zelf dus ook prima paard dus het is geen leek die altijd weg was.

precies, dat dacht ik ook, dan valt je het toch op als er wat mis is en niet na zo'n lange tijd pas

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:11

Urielle schreef:

Zij rijdt niet professioneel, dat is toch echt andere koek. Regelmatig, wat is dat 1 x per maand, 1 x per kwartaal, 1 x per half jaar? Dan kun je toch nauwelijks zelf goed toezicht houden. Daarbij mocht zij verwachten dat het paard op die stal in goede handen was.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:18

Ook al rijdt ze niet professioneel, als het paard er slecht bij staat of doorgespoord is of een kapotte mond heeft zie je dat toch als je je paard komt bezoeken?