Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
russel schreef:Tja ach wellicht moeten we de hele dressuursport maar eens gaan afschaffen.......al die mensjes die van alles verwachten voor het "plaatje" maar geen flauw benul hebben wat ze hun paard aandoen, wat al bij die typische truttige verzorging begint.
Huertecilla schreef:cherie78 schreef:Ik vraag me nog steeds af, waarom onderzoeken waarin wordt aangetoond dat het SCHADELIJK is, worden afgedaan met "er zijn ook onderzoeken waarin dat juist weerlegd wordt"
Nu ben ik die onderzoeken nog steeds niet tegengekomen.
Alleen een stukje uit een onderzoek van Van Weeren, terwijl juist daarin ook wordt aangegeven dat het nog steeds NIET is aangetoond dat het niet schadelijk kan zijn.
Ik vraag me inderdaad mede af, waarom de FEI zich NIET aan hun eigen regels houdt
Want door dit zo hoog te belonen, geeft "zij" ahw een vrijbrief voor iedere wedstrijd-ruiter.
Bij het beschermen van de rechten van weerlozen zoals dieren en kinderen dient het voorzorgsprincipe gehanteerd te worden.
Er dient een waarborg te zijn. ´Omgekeerde´ bewijslast.
Dat; de waarborging, het voorzorgsprincipe, is het enige waaruit eventueel bestaansrecht voor het gebruik van dieren kan worden ontleend.
De FEI waarborgt niet alleen niet, het stimuleert zelfs onkundig toepassen van een dan wél aangetoond schadelijke manier van paardomgang.
Op die manier ontneemt de FEI het bestaansrecht aan ruitersport.
De FEI schaadt hiermee het belang van ALLE ruiters!!

russel schreef:Tja ach wellicht moeten we de hele dressuursport maar eens gaan afschaffen.......al die mensjes die van alles verwachten voor het "plaatje" maar geen flauw benul hebben wat ze hun paard aandoen, wat al bij die typische truttige verzorging begint.
Anne_GTI schreef:russel schreef:Tja ach wellicht moeten we de hele dressuursport maar eens gaan afschaffen.......al die mensjes die van alles verwachten voor het "plaatje" maar geen flauw benul hebben wat ze hun paard aandoen, wat al bij die typische truttige verzorging begint.
Als we nou eens beginnen met aan de basis correct rijden te belonen ipv in 1 houding getrokken paarden.... En in elke proef op elk niveau halsstrekken in twee verschillende gangen als heel simpel controlemiddel komen we al een heel eind. Dan vallen de slechte ruiters en hun bijbehorende instructeurs snel door de mand.
Halsstrekken lukt nl. niet als je paard niet correct aan de hulpen staat. En elk paard kan halsstrekken; ze kunnen allemaal gras vreten dus ze kunnen allemaal de hals laten zakken.
Huertecilla schreef:cherie78 schreef:De TOP heeft nu éénmaal zijn "voorbeeld-functie", hoe men dat ook wendt of keert.
Inclusief de ´vluchtdier´-
Dat is een ´goed´ voorbeeld van een kranjorum voorbeeld wat norm wordt omdat de FEI het beloont.
Marga schreef:Even voor de goede orde: Er worden geen mensen monddood gemaakt. Er wordt alleen gevraagd om met respect naar je medegebruiker en met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon. Berichten die daar niet aan voldoen worden verwijderd.
En nu graag weer on topic.
cherie78 schreef:Anne_GTI schreef:
Als we nou eens beginnen met aan de basis correct rijden te belonen ipv in 1 houding getrokken paarden.... En in elke proef op elk niveau halsstrekken in twee verschillende gangen als heel simpel controlemiddel komen we al een heel eind. Dan vallen de slechte ruiters en hun bijbehorende instructeurs snel door de mand.
Halsstrekken lukt nl. niet als je paard niet correct aan de hulpen staat. En elk paard kan halsstrekken; ze kunnen allemaal gras vreten dus ze kunnen allemaal de hals laten zakken.
Halsstrekken zal dan wel op de correcte manier getoond moeten worden.
Pas dan is het een controle-middel.
Komt ook nog bij, dat juryleden het wel goed moeten beoordelen, want een paard/pony die "blij" is om ook eens van die strakke ruiterhand verlost te zijn, zal ook zijn hals met graagte naar beneden laten gaan.
De stap is nog zo'n "controle-middel"
En niet alleen in de basis correct rijden belonen, maar zeker in de TOP
De TOP heeft nu éénmaal zijn "voorbeeld-functie", hoe men dat ook wendt of keert.
gummie schreef:@ xmarliez: wat wil je met die foto aantonen? Dat LDR tot gevolg heeft dat het paard zijn achterhand omhoog duwt in de proef? Hoe toon jij dat causale verband aan door een foto van ik meen Patrick Kittel te tonen?
Speel eens advocaat van de duivel: zoek eens wat foto's van combinaties die met LDR trainen en die WEL zakken aan de achterkant?
janderegelaa schreef:Feit is natuurlijk wel dat allang niet meer het fijnst gereden paard wint maar het paard met de meest extreme bewegingen.
xmarliez schreef:gummie schreef:@ xmarliez: Vraag een turnster eens hoe het voelt om met haar hoofd naar haar navel te gaan?
Snap je wat ik wil zeggen?
@ Cherie78: loopt dat paard in de proef nog steeds met de achterhand omhoog?
Snap je wat ik wil zeggen?
Nee hoor![]()
murphy102 schreef:Het is een "als"-verhaal, maar wat had ik graag gewild dat Totilas in andere handen terecht was gekomen en op een corrécte manier getraind zou worden.
gummie schreef:Waar ik overigens een voorstander van zou zijn, dat is meer energie stoppen in voorlichting, en in waarschuwingen: DON'T TRY THIS AT HOME. Zodat de amateurs niet menen dat zij deze methode ook op hun eigen, bekrompen manier gaan hanteren. Helaas gebeurt dat zeer regelmatig. En wat in ieder geval vaststaat, dat is dat het toepassen van LDR door amateurs zeker wel schadelijk is.
Ik verleg mijn aandacht dus liever naar de niveaus onder het topniveau. Daar gaat het mis. Daar nemen mensen het verkeerde voorbeeld als uitgangspunt. Niet omdat Anky, Rath, Edward of Kittel het fout doen. Maar omdat de rest geen Anky, Rath, Edward of Kittel is.
. Abacab schreef:Op iedere clinic die Anky rijdt benadrukt ze dat door de mensen duidelijk te vertellen. Je kunt de top-sport toch niet kwalijk nemen dat er veel slechte copy-cats zijn die daarmee de plank finaal mis slaan en het paard schade berokkenen? Wat stel je voor dat de top er nog meer aan kan doen?
Dat verschijnsel van de slechte copy-cats is ook helemaal niet uniek voor het LDR rijden. Ik draai al wat langer mee. Zo'n 40 jaar terug reed nog niemand de neus achter de LL. We hadden met de paarden van toen vaak al moeite zat om ze met de neus aan de LL te laten lopen. Bij de amateur zag je veel gebruik van de slofteugel die dan heel hoog bij de boom van het zadel werd vastgegespt, of het bekende stoot-teugeltje, om nog maar te zwijgen van het strotouwtje achter de oren of over het tandvlees van het paard![]()
![]()
.
Het verschil tussen toen en nu is dat iedereen een paard kan kopen en er veel meer mensen met paarden zijn en de aanwezigheid van het internet waardoor info sneller verspreid kan worden.
Huertecilla schreef:murphy102 schreef:Het is een "als"-verhaal, maar wat had ik graag gewild dat Totilas in andere handen terecht was gekomen en op een corrécte manier getraind zou worden.
Op een correcte manier doet hij ´het´niet.
Het paard is dwangmatig geautomatiseerd.
Perfect geconditioneerd, - gedresseerd; dít signaal geeft dát kunstje.
Terechte hoofdprijs voor dressuur van een plaatjesautomaat.
Alleen niet op een ethisch verantwoorde manier en geen betrouwbaar veilig rijpaard.
Die ´correcte manier´, dat is nu net de crux: Wáár is dit het hoogste niveau van?
Dit ís een schrikbeeld van/voor goed paardrijden. Er is NIETS wat in orde is. Het is volstrekt onbegrijpelijk dat dit op GP niveau van dresseren van rijpaarden in de ring kan komen. Tenzij GP-niveau niets met opleiden van rijpaarden van doen heeft uiteraard.
sallandval schreef:Abacab schreef:Op iedere clinic die Anky rijdt benadrukt ze dat door de mensen duidelijk te vertellen. Je kunt de top-sport toch niet kwalijk nemen dat er veel slechte copy-cats zijn die daarmee de plank finaal mis slaan en het paard schade berokkenen? Wat stel je voor dat de top er nog meer aan kan doen?
Dat verschijnsel van de slechte copy-cats is ook helemaal niet uniek voor het LDR rijden. Ik draai al wat langer mee. Zo'n 40 jaar terug reed nog niemand de neus achter de LL. We hadden met de paarden van toen vaak al moeite zat om ze met de neus aan de LL te laten lopen. Bij de amateur zag je veel gebruik van de slofteugel die dan heel hoog bij de boom van het zadel werd vastgegespt, of het bekende stoot-teugeltje, om nog maar te zwijgen van het strotouwtje achter de oren of over het tandvlees van het paard![]()
![]()
.
Het verschil tussen toen en nu is dat iedereen een paard kan kopen en er veel meer mensen met paarden zijn en de aanwezigheid van het internet waardoor info sneller verspreid kan worden.
Wat ik nog even wil toevoegen: een ruiter is nog geen trainer. Net als een goede student nog geen goede docent hoeft te zijn is niet elke goede ruiter een goede trainer... daar gaat volgens mij ook het eea mis. In de paardenwereld gaat men er schijnbaar van uit dat goede ruiters ook goede trainers zullen zijn en dat is simpelweg niet zo... er zijn totaal andere kwaliteiten voor nodig.
Dat zie je ook terug in de vele topic hier op bokt, mensen denken dat omdat ze netjes kunnen rijden (ook op moeilijke) paarden ook wel een paard kunnen beleren, terwijl daar een heel andere set competenties voor nodig is.
Volgens mij kunnen weinig mensen zowel trainen als netjes rijden. Voor goed rijden heb je volgens mij nodig: perfectionisme, controle, automatisme, 'puntjes op de i zetten', consencieusheid, houden van routine, herhaling, discipline en gerichtheid op het plaatje. Voor trainen eerder: creativiteit, oplossingsgerichtheid, vertrouwen, coachingskwaliteiten (ook bij een paard), weten hoe je zelfverzekerdheid naar boven haalt, focus, gerichtheid op het individu en vergevingsgezindheid. Die twee setjes competenties zijn volgens mij complementair aan elkaar en dus zelden (nooit) te vinden in één persoon. Ik denk dat de top met name uit ruiters bestaat en niet uit trainers (en dan doel ik dus ook op de mensen die zichzelf wel trainers noemen)
Maar misschien is dit te off topic en zou ik een ander topicje over moeten openen...maar ik ben wel benieuwd wat bokt van deze theorie denkt...
joyce B schreef:Wat ik me wel afvraag, is waarom een paard dat met de neus wat voor de loodlijn loopt, met nek als hoogste punt en fijn en gehoorzaam is in de aanleuning, afgestraft wordt omdat die "boven de teugel" loopt of "niet door de kaak"
Gaat het om het plaatje, of gaat het om het gevoel van de aanleuning en de gehoorzaamheid en zachtheid van het paard om de hulpen aan te nemen...
Het lijkt wel of tegenwoordig vooral het plaatje voorop staat (zowel van de klassieke kant als bij de "moderne wedstrijdsport" Het in de houding lopen volgens protocol van de ideale bouw uit de tijd dat de regels opgesteld zijn, in plaats van te kijken naar wat voor dat paard de ideale houding is.
murphy102 schreef:Hier heb je zeker een punt. Elke goede ruiter is nog geen trainer, maar wat is een goede ruiter en wat is een goede trainer?
Mijn rijtjes zien er dan toch heel anders uit als die van jou, eerlijk gezegd, op een enkel puntje na.
Voor een goede ruiter is het, denk ík, van het grootste belang dat deze allereerst een geweldig ontwikkelde en nog steeds verder te verbeteren ONAFHANKELIJKE ZIT heeft met een daaruit volgend uitstekend -ook nog altijd verder te perfectioneren- RIJKUNSTIG GEVOEL heeft.
Daardoor zal een goede ruiter in staat zijn zich TEN ALLEN TIJDEN aan het paard aan te passen en nooít andersom, wat dus wel gebeurt in het LDR-systeem.
Anky is wel zo eerlijk om dat te erkennen en zegt ook "het paard moet MÍJN systeem snappen" en dat vind ik heel erg triest, want dat staat gelijk aan communisme, wil opleggen, afdwingen.
Een goed trainer moet, m.i., kunnen ZÍEN wat een ruiter voelt en in staat zijn te VERTALEN wát deze voelt, waar het vandaan komt en vervolgens de juíste oefening op het juíste moment laten doen om een probleem op te lossen.
Ten állen tijden dient een trainer vanuit de biomechanica van het paard te handelen en zich dus altijd aan het paard aan te passen ipv andersom.
Dat zaken als consequent zijn daarin belangrijk zijn , is vanzelfsprekend.
Twee zaken waarmee gewerkt dient te worden met paarden is, m.i., gehoorzaamheid en vertrouwen.
Vanuit gehoorzaamheid aan zijn leider, de mens, zal vertrouwen ontstaan.
Vanuit dit vertrouwen zal -míts eerlijk gevraagd- medewerking van het paard aan zijn leider ontstaan.
En alleen zó kan uiteindelijk lichtheid en ongedwongenheid ontstaan, die de harmonie vormen.
Ons gereedschap daarvoor vinden we niet in LDR, maar in de vele oefeningen om het paard te gymnastiseren.
Als wij een correcte schouderbinnen- en buitenwaarts, travers, renvers, appuyeren, keertwendingen en pirouettes en verruimingen gebruiken en we toetsen dat aan de hand van het Scala (ontspanning-losgelatenheid: mentaal en lichamelijk, aanleuning, takt enz) dan krijgen wij dat met tijd en geduld voor elkaar.
Dan hoeven wij ons paard NÍET te HYPERFLEXEN, maar flexen we hem aan de hand van al deze oefeningen.
Een goede trainer haalt zo het beste uit paard en ruiter.