Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:19

Caira schreef:
Ja Pieteritus, dat is nu juist de discussie hier. Er zijn mensen die met jou meegaan, maar er zijn ook mensen die stellen dat de schuren vol liggen en dat de prijs kunstmatig hoog gehouden wordt. Wie heeft er nu gelijk?

Wat dacht je van: het is regio afhankelijk? :) En ligt er ook aan hoeveel paarden er in de omgeving staan en dus hoeveel vraag er is. Ik heb echt makkelijk alles binnen kunnen halen qua voer. En ja, zelfs nu nog: juist nu! Dankzij de goede week is er nog meer voordroog en zelfs wat hooi bijgekomen in mijn omgeving. Maar kan mijn voorstellen dat je in regio randstad het lastiger hebt.

Caira

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:21

Regio randstad heb ik geen ervaring mee, wij worden voornamelijk gebeld vanuit Brabant, en van de week vanuit Hoenderloo (geen idee waar dat ligt).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:22

Hoenderloo, ligt in de veluwe :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:23

Ik zit ook in regio Brabant en ga met Caira mee. Hier is GOED hooi en GOED stro schaars. Vlas en zaagsel zijn vreselijk duur geworden de laatste tijd (7.00 euro voor een pak vlas en 8.45 euro voor een pak krullen). *ik ben blij dat ik mijn eigen strokorrels heb*

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:24

Allebei hebben gelijk.
De echte handelaren hebben de schuur vol, maar verkopen nu niet omdat de prijs gaat stijgen.

Elke handelaar weet dat er dit jaar aan stro en hooi bijna de helft minder is geoogst als voorgaande jaren.
Graan wat op het stro groeit heeft een goede prijs gegeven, maar was minder vwb opbrengst / kg.
Dus nu komen we weer uit op de vraag en aanbod.
Heel europa heeft een zeer slecht stro en hooi jaar achter de rug.
Dat is het aanbod. Soms wel 50% minder dan voorgaande jaren.
De vraag is het zelfde gebleven.
Geen wonder dat de beurs noteringen oplopen !!

We mogen van geluk spreken dat we nog een paar weken droog weer hebben gehad.
Al het gras wat in juli al geoogst moest worden is nu binnen gehaald.
Alleen weer 30% minder dan in de normale jaren.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 04-10-11 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:25

ik hoorde hier prijzen van 6 euro voor een baaltje hooi van nog geen 20 kg ( vorig jaar nog 3 euro ).......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:31

Maris,
En je noemt een redelijke prijs voor nu.
Ben heel benieuwd wat de prijzen in het voorjaar, 2012, worden.

Voor de mensen in de Hoeksche Waard weet ik nog een adresje voor kleine hooibaaltjes.
Beperkte voorraad, dus wees er snel bij. (pb)

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:32

Normaal gesproken hebben wij nu 5000 kleine pakjes stro in de schuur staan. Maar de schuur is leeg. We hebben bijna geen stro kunnen oogsten omdat t dr gewoon niet was. T graan was zo kort door de droogte en later de regen. Met het hooi was deze laatste periode van mooi weer een geluk. Maar vergeleken met 'normale' jaren is er nog te weinig geoogst. En het tekort van vorig jaar is nog niet weggewerkt. Vandaar de hoge prijzen. Niks kunstmatig. Tekort = Hogere prijs.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:41

Zilvermoon schreef:
Normaal gesproken hebben wij nu 5000 kleine pakjes stro in de schuur staan. Maar de schuur is leeg. We hebben bijna geen stro kunnen oogsten omdat t dr gewoon niet was. T graan was zo kort door de droogte en later de regen. Met het hooi was deze laatste periode van mooi weer een geluk. Maar vergeleken met 'normale' jaren is er nog te weinig geoogst. En het tekort van vorig jaar is nog niet weggewerkt. Vandaar de hoge prijzen. Niks kunstmatig. Tekort = Hogere prijs.

hé, hé, eindelijk iemand die een deskundige reactie geeft.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:26

[quote= En het tekort van vorig jaar is nog niet weggewerkt. Vandaar de hoge prijzen. Niks kunstmatig. Tekort = Hogere prijs.[/quote]

En dat wordt denk ik even gemakshalve vergeten.........als je vorig jaar verlies hebt geleden dan ben je voor mij een slechte ondernemer als je dit jaar dezelfde prijzen hanteer als vorig jaar.
Het moet ergens vandaan komen wil je overleven en dat is in elke branche zo.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:40

isaja schreef:
[quote= En het tekort van vorig jaar is nog niet weggewerkt. Vandaar de hoge prijzen. Niks kunstmatig. Tekort = Hogere prijs.

En dat wordt denk ik even gemakshalve vergeten.........als je vorig jaar verlies hebt geleden dan ben je voor mij een slechte ondernemer als je dit jaar dezelfde prijzen hanteer als vorig jaar.
Het moet ergens vandaan komen wil je overleven en dat is in elke branche zo.[/quote]

Nog iemand die verstandig reageert.

Als dit topic blijft doorlopen kunnen we heel veel leren over de economie en markt werking.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:43

Waarom zijn wij slechte ondernemers? Wij kunnen t graan de grond wel uit kijken. Maar als t niet groeit, groeit t niet. Wij zijn god niet. En kunnen t weer, waar je van afhankelijk bent in de akkerbouw, niet beinvloeden.. Vrij weinig met slechte ondernemer te maken?
We hebben ook goede jaren gehad met een goede graanprijs bijvoorbeeld. En voldoende stro. Je bouwt buffers op. Maar dit is nu al t 3e jaar dat t niet echt super is. En er dus tekorten zijn. Daardoor blijft de prijs hoog. Omdat het tekort aan product (dus niet aan geld) nog niet weggewerkt is. Ik word een beetje moe van de mensen die denken dat we de prijs hoog houden om er zelf beter van te worden. Kijk is naar de kostprijs van zaaizaad. Omdat ook daar een tekort van was vorig jaar moet je dus meer investeren voordat je het spul alleen al in de grond hebt. Dan zoals dit jaar een slechte opbrengst verdien je bijna je zaaizaad niet terug.
En omdat iedereen wel graag hun broodje e.d. wil. Zal er volgend seizoen weer een tekort aan zaaizaad zijn omdat daarvan de opbengst ook slecht was. En dus word dat ook weer duurder.

Hou er rekening mee dat stro een bijproduct is. T gaat om het graan. Voor t land ( de structuur e.d.) is het zelfs beter om het stro op het land te laten en gewoon onder te werken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:44

Caira schreef:
Regio randstad heb ik geen ervaring mee, wij worden voornamelijk gebeld vanuit Brabant, en van de week vanuit Hoenderloo (geen idee waar dat ligt).

Hoenderloo, de veluwe dus, heeft geen goed jaar gehad wat betreft het binnen halen van hooi/stro.
Dus ja mensen moeten steeds verder weg gaan shoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:46

Ja, te kort = hogere prijs... mijn hooiboer had in augustus nog hooi van vorig jaar, de laatste pakjes. Verkoopt nu nog steeds voor 3,50 goede zware pakken die lekker ruiken over het algemeen. Kuil midi pak van 50 kilo, 9 Euro. Dus het valt wel mee volgens mij, tenminste hier in de buurt. Vlas bestel ik een pallet, heb ik morgen staan. Stro gebruik ik niet, maar wat ik hier voor huis de afgelopen weken aan wagens stro langs heb zien komen, veel en niet allemaal grijs. Dus ja, wat is tekort ? Nogmaals, mijn vorige hooiboer die vertelde mij dat iedereen het doet, dat hij daarom meer geld vraagt nu, dat het niet echt nodig is om meer geld te vragen, dus ?????????

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:46

Heerlijk die reactie van Zilvermoon.
En dat is echt gemeend.

Ik zie nu duidelijk in dit topic het verschil tussen de mensen die produceren en de gebruikers die niet weten wat de achtergrond is.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 04-10-11 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:47

zilvermoon.
hij schrijft niet dat je een slechte ondernemer bent.
Hij schrijft dat je dat bent als je dezelfde prijs blijft hanteren.
Flink verschil.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:48

Heb ik een geluk met onze vaste hooiboer, wij krijgen de balen voor 3,75 per stuk en het zijn flinke balen ook, niet stoffig en de paarden vinden het heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:10

isaja schreef:
[quote= En het tekort van vorig jaar is nog niet weggewerkt. Vandaar de hoge prijzen. Niks kunstmatig. Tekort = Hogere prijs.

Het moet ergens vandaan komen wil je overleven en dat is in elke branche zo.[/quote]

Ik krijg het idee dat iedereen denkt dat elke boer van die baaltjes hooi moet leven die hij aan de buuf met dat paardje achter het huis kan verkopen.

De tekorten van vorig jaar, waren heel de winter vollop te koop, elke 3 weken weer opnieuw even een ladinkje halen en in juni ook nog even een trailertje vol gehaald....dan heb ik 11 wikkels van 600 kg van vorig jaar liggen die ik ook nog even ergens anders in juli gekocht heb.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:13

Maar Russel, wat denk je dan? Dat het geld aan de bomen groeit? Natuurlijk moeten wij leven van de baaltjes die we aan de buuf (en velen anderen) verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:15

Mijn geld groeit wel aan de bomen.

Ik begrijp dus dat dat jullie enige inkomsten zijn....dan is het triest ja.....zeker als je het bedrijfsmatig met 52% ;) belasting moet verkopen...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:20

Dat de kleine baaltjes erg schaars zijn is al tig keer bevestigd en ook uitgelegd. Voor de rest is het hooi/ voordroog echt niet schaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:22

Er wordt nu weer over de tekorten van vorig jaar gesproken en ik geef even aan dat ik tot juni dit jaar gewoon steeds heb gehaald...niks te kort, was gewoon overal te koop en vorig jaar moest ook ineens de prijs opgeschroeft worden, terwijl de schuren nog vol lagen dit voorjaar...

Kleine baaltjes gaan sowieso schaars worden, er zijn al genoeg boeren die dat niet meer doen,omdat het te veel werk is.

Grote pakken en dan van 200-250 kg droog hooi, geen wikkels is populair aan het worden, de wikkels ook steeds meer, omdat het makkelijk opslaan is en in verhouding goedkoper.

Jaren geleden was het te duur voor paarden houders, nu is het goedkoper, ook omdat er nu verschillende maten bestaan.

Geloof mij maar, over een paar jaar heb je geen kleine pakjes meer, dan betaal je er 7 euro voor en zullen alleen de geiten houders een aantal pakken kopen....dan zit elke paardenhouder op de wikkels.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-11 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:24

bij ons in de regio niks gemerkt van tekorten en dan praat ik over de Nederlandse regio (om gezeur van andere te voorkomen) zijn genoeg boeren die nu nog gewikkelde balen van vorig jaar hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:25

Grappig dat er 2 of 3 mensen blijven volhouden dat de tekorten onzin zijn terwijl er tientallen zijn die anders zeggen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:28

russel schreef:
Mijn geld groeit wel aan de bomen.

Ik begrijp dus dat dat jullie enige inkomsten zijn....dan is het triest ja.....zeker als je het bedrijfsmatig met 52% ;) belasting moet verkopen...

Dan moet je wel heel veel verdienen als je 52% belasting moet betalen.
Heb je wel een idee hoeveel bruto inkomsten dat zijn ??