Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:35

Lusitana schreef:
Adrija schreef:
Stands zijn IMO niet meer van deze tijd.

Een paard vastbinden en/of in een vak(stand) zetten in een grote loopstal tijdens het voeren/eten, zodat je kunt controleren wat ze binnen krijgen, moet mogelijk zijn.
Ik heb al eerder gezegd dat richtlijnen prima zijn, maar er moet wel ruimte zijn voor aanpassingen en uitzonderingen.

Ja en dat bedoel ik dus niet. Ik bedoel stands waar (manege)paarden met uitzondering dat ze in de lessen lopen, de hele dag staan...
Wordt steeds minder maar er zijn nog steeds maneges die dat doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:43

Ja, maar als ze een regel gaan maken dat vakken niet meer mogen, treft dat dus meer dan alleen de manege houders en dat is dus altijd zo met dat soort maatregelen, men denkt niet ver genoeg na.
Daarbij, ik denk zelf dat manege paarden die flink wat uren werken best vrede hebben met de rest van de tijd voor zich uit staren ne hooi eten gezellig tussen de andere paarden. Het is wat anders als een paard daar 23 uur per etmaal moet staan. En de maat van het vak maakt ook nog uit. Ik vind dat je dat ook per stal moet bekijken en niet in een algemene regel kunt vatten.
En dat vind ik met alles.
Je kunt niet roepen alle paarden maar de wei in.

heidiLOVER

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:51

Ik vind het goed dat ze zich hiermee bezig houden maar sommige van die dingen die hier in voorkomen en wat ik gelezen heb vind ik eigenlijk een beetje ver gaan..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:55

Manege's hebben vaak nog van die boxen waar paarden elkaar niet eens kunnen zien behalve door een voor luikje... Die zien mekaar alleen in de les en zomers 4 weken op het land. Denk dat juist die paarden het zwaar hebben. Bovendien, het is een slecht voorbeeld. Juist die manege's moeten aangepakt worden. Een taak voor de fnrs, maar die doen er niks mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:03

Veulen84 schreef:
Manege's hebben vaak nog van die boxen waar paarden elkaar niet eens kunnen zien behalve door een voor luikje... Die zien mekaar alleen in de les en zomers 4 weken op het land. Denk dat juist die paarden het zwaar hebben. Bovendien, het is een slecht voorbeeld. Juist die manege's moeten aangepakt worden. Een taak voor de fnrs, maar die doen er niks mee.

Bij Anky zijn de muren ook helemaal dicht en hebben de paarden in de stal geen contact met elkaar.

Maar om nog even bij te lichten waarom 24/7 buiten niet ideaal is:
Afbeelding

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:06

Lusitana schreef:
Ja, maar als ze een regel gaan maken dat vakken niet meer mogen, treft dat dus meer dan alleen de manege houders en dat is dus altijd zo met dat soort maatregelen, men denkt niet ver genoeg na.
Daarbij, ik denk zelf dat manege paarden die flink wat uren werken best vrede hebben met de rest van de tijd voor zich uit staren ne hooi eten gezellig tussen de andere paarden. Het is wat anders als een paard daar 23 uur per etmaal moet staan. En de maat van het vak maakt ook nog uit. Ik vind dat je dat ook per stal moet bekijken en niet in een algemene regel kunt vatten.
En dat vind ik met alles.
Je kunt niet roepen alle paarden maar de wei in.

Daarom kunnen ze dit dus ook niet verplicht stellen, is bij wet verboden om de bedrijfsvoering van een bestaand bedrijf te hinderen. Dat doe je dus als je zegt dat stands niet meer mogen, je hindert dan een manege baas in zijn bedrijfsvoering waarop hij geld kan mislopen en je hem dus van zijn inkomsten berooft. Dat staat dus heel mooi in de wet dat dat niet mag. Zouden ze dit wel gaan doorvoeren dan kunnen er nog wel eens wat schadeclaims aangevraagd gaan worden.

Veulen84 schreef:

Op menig manege heeft een paard in een stand het beter als een privepaard op een pensionstal hoor. Ik weet neit hoeveel manege's jij gezien hebt? Meeste manege's hebben stands(waarin de paarden vaak lichamelijk contact kunnen hebben) of boxen met tralies. Bijna 80% van de pensionstallen heeft als tussenwand een betonnen muur of een dicht schot voor het voorkomen van voernijd en besmettelijke ziektes door wisselend bestand. Deze paarden staan dus ook zowat allemaal alleen, want owee als je paard een keer verkouden is.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 15-12-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

waar slaat die foto op, dat is een foto van de paarden van de oosvaanderplassen. die hebben geen baas en worden volledig aan de natuur ''overgelaten'' dat is absoluut niet vergelijkbaar met de paarden van eigenaren die hun paarden buiten houden..
overigens ga ik hier toch ook geen foto's van dode paarden plaatsen die in een stal liggen en dan erbij zetten van '' kijk dit is niet ideaal ''
beetje krom.
Laatst bijgewerkt door Illusion op 15-12-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Lovely schreef:

Wat heeft dit er in godsnaam mee te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:12

Het heeft ermee te maken dat de DB hier ook niks aan heeft gedaan. Om maar even aan te geven hoe ver de macht van de DB strekt :n.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:15

Op zich snap ik de foto, maar dan heb je wel de verkeerde tekst. Dan meot je erbij zetten dat ze ons allerlei regels willen geven en straffen opleggen als we ons er niet aan houden en dat hun tegen het bijvoeren zijn van uithongerende paarden in een grote dierentuin door te groote bevolking en alleen maar prooidieren en geen roofdieren.

Dus lovely wat je zegt hierboven is dus ook nog fout. DB was tegen het bijvoeren van de dieren, want als ze minder hebben te eten planten ze zich ook minder voort. Weet niet hoe goed hun opgelet hebben maar volgens mijn biologie boek worden veulens gemaakt in de zomer en geboren in het voorjaar?? :? :? :? :? Dat geeft dus het IQ van de dierenbescherming en de partij voor de dieren aan.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:16

Lovely schreef:
Het heeft ermee te maken dat de DB hier ook niks aan heeft gedaan. Om maar even aan te geven hoe ver de macht van de DB strekt :n.

en wat heeft dat met 't 24/7 buitenhouden te maken? je licht 't daarop toe dus.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:17

Het punt is wel dat men er te vaak van uitgaat dat vrijheid blijheid ideaal is, maar dat is dus lang niet altijd zo, er moet een bepaalde basis zorg aanwezig zijn. Een paard in de wei zetten is niet genoeg. Daar mogen mensen best aan herinnerd worden. Maar zo'n foto is niet nodig, die kan als schokkend worden ervaren en moet dus in een link.

Aan het IQ van de DB heb ik altijd al getwijfeld. En wat er in de Oostvaarderplassen gebeurt is te stom voor woorden, maar daar gaan al discussies over.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:18

Lovely schreef:
Bij Anky zijn de muren ook helemaal dicht en hebben de paarden in de stal geen contact met elkaar.

[http://www.oostvaardersplassen-sterfte.nl/attachments/Image/paarden/dood_paard.JPG]

Anky is dan ook een slecht voorbeeld. Domme keus van een domme instantie zullen we maar zeggen.

Mare paarden die slecht gevoerd worden zijn nu eenmaal vatbaarder dan paarden die goed gevoerd worden. Hier op bokt staan voldoende voorbeelden van paarden die 24/7 buiten staan en die er gewoon goed uitzien.
En de mogelijkheid van een paar uur buiten is ook altijd een optie. Gewoon 's ochtends om 9.00uur buiten zetten en om 16.30 weer binnen halen. Dan hebben ze nog heerlijk 7 a 8 uur buiten. Maar ik zie vaak zat paarden die maar een half uurtje buiten komen nu. Dat vind ik ook niet de beste optie.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:21

Lusitana schreef:
Het punt is wel dat men er te vaak van uitgaat dat vrijheid blijheid ideaal is, maar dat is dus lang niet altijd zo, er moet een bepaalde basis zorg aanwezig zijn. Een paard in de wei zetten is niet genoeg. Daar mogen mensen best aan herinnerd worden. Maar zo'n foto is niet nodig, die kan als schokkend worden ervaren en moet dus in een link.

Aan het IQ van de DB heb ik altijd al getwijfeld. En wat er in de Oostvaarderplassen gebeurt is te stom voor woorden, maar daar gaan al discussies over.

dat snap ik wel Lusitana, maar ik snap de link met het 24/7 buitenhouden niet. als een paard de hele dag in z'n stalletje staat zonder die basis zorg eindigd deze ook zo..

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:22

De dieren in de Oostvaardersplassen zijn dood gegaan van de honger, niet van het feit dat ze buiten waren. Als je een paard in een box niet voert, gaat het net zo snel (of langzaam eigenlijk) dood.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:23

Ja, maar de slogan is vooral van "gooi ze naar buiten" en niet "zet ze op stal". Vandaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:24

Amalarab schreef:
Maar stands worden nog veel gebruikt op maneges. Ik ken ieg 2 maneges die ze nog hebben! We zouden ze eens in kaart moeten brengen...

Tja, zo'n manege heb ik hier ook om de hoek. Met tig sterren, maar de pony's wel in een stand. Schandalig vind ik het!
Die beestjes kunnen daar ook niet naar buiten ofzo, staan maar in die stand te staan, naast de lesjes. Triest. ;(
Ik snap niet dat je daar mee weg komt. :n

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:25

huh? maar wat is er mis met ''gooi ze naar buiten'' als ze die basiszorg toch krijgen is 't prima?
we houden de dieren nou eenmaal in gevangenschap(binnen of buiten) die basiszorg hebben ze nodig ongeacht of ze nou een stal hebben of niet, is die basiszorg er niet(ook in een stal) gaat het net zo goed mis. daarom snap ik de link met het plaatje en 't 24/7 buiten houden niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:27

Nogmaals, dat is het hem nou juist, dat mensen wel bewust moeten zijn/worden van een basiszorg en niet moeten denken dat alleen naar buiten gooien genoeg is of ideaal is. De slogan omvat niet "met basiszorg" ;)

Ik vind dus ook dat men richtlijnen moet hebben (die trouwens al gewoon bestaan en een echt paardenmens ook wel kent), maar met ruimte voor uitzonderingen en aanpassingen.

En, soms lijkt het alsof er eten is buiten, maar niet alles wat groen is is eetbaar. Als je op stal een paard niet voert, weet je dat je hem uithongerd, maar in de wei gebeurd het soms zonder dat een eigenaar daar echt erg in heeft. Ik denk dat er vaker ingegrepen moet worden in weides waar paarden uitgehongerd raken dan hele stallen waar dat gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-12-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:29

Ik snap de link ook niet. Vind het eerlijk gezegd ook nogal triest. Alsof alle paarden die bokkers 24/7 buiten houden er zo bij liggen. Gelukkig niet, die krijgen over het algemeen wel goed bijgevoerd, hoor. Zet jij je paard in een box zonder bijvoer, ligt 'ie er na een tijdje net zo bij. ;)

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:31

AMEN!!!

helemaal mee eens..op dat vastbinden na dan...kunnen weinig anders dan aan een halster vastzetten..zijn denk ik geen ander eopties.

Ik vind het een erg goed initiatief dat men van paardenhouders/eigenaren verwacht dat men genoeg kennis van zaken heeft wat betreft het houden van een paard. Ik vind ook dat een paard niet alleen hoort, niet een hele dag op stal hoort te staan en recht heeft op al zijn basisbehoeften en meer..

misschien gaat een diploma wat ver maar het is geen slecht idee om mensen te toetsen op wat ze een dier kunnen bieden en hoe ze eea voor zich zien.
Er is al dierenleed genoeg en juist een paard is afhankelijk van ons..een hond of kat gaat zijn gangetje nog wel maar een paard heeft ons nodig zeker als een paard hoofdzakelijk op stal moet staan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:44

Volgens mij bedoelde Lovely de best schrijnende gevallen van paarden die aan hun lot overgelaten worden buiten.
Het ene (ophokken) is niet ideaal, maar 24/7 buiten hoe dan ook, is ook niet ideaal als je ze helemaal niet verzorgt en bijvoert verder.
Paarden kan je in Nederland niet op een wei zetten in de winter en :evaw: zoek het maar uit beest.

En de dierenbescherming heeft aan de Oostvaardersplassen niets kunnen doen dus hoe willen ze wetten voor paardenhouders erdoorheen drukken als die paar knollen daar nieteens is gelukt.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:52

Barbara1975 schreef:
AMEN!!!

helemaal mee eens..op dat vastbinden na dan...kunnen weinig anders dan aan een halster vastzetten..zijn denk ik geen ander eopties.

Kluisteren ;)

Je kan paarden niet op een wei zetten en zoek het maar uit, dat kan met geen enkel dier. Dagelijks toezicht, oog voor voeding en verzorging horen erbij. Maar zijn paarden die de hele winter leven bij kunstlicht en vanuit hun box naar de binnenbak lopen en weer terug niet net zo triest? Vind van wel.

Als de oplossing simpel was geweest, had de sectorraad geen drie jaar hoeven praten ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:57

of ze nou buiten of binnen staan die basiszorg MOET er gewoon zijn. en om dan 'n plaatje te plaatsen van ''kijk daarom is 24/7 niet ideaal'' slaat gewoon nergens op, want die paarden zijn dood gegaan van de honger en wanneer je je stalpaard geen voeding/vocht meer geeft ligt deze er binnen de kortste keren net zo bij. dat heeft niks met het 24/7 buiten houden van paarden te maken maar met verwaarlozing van paarden of dit nou binnen staat of buiten :roll:

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:03

Illusion schreef:
waar slaat die foto op, dat is een foto van de paarden van de oosvaanderplassen. die hebben geen baas en worden volledig aan de natuur ''overgelaten'' dat is absoluut niet vergelijkbaar met de paarden van eigenaren die hun paarden buiten houden..
overigens ga ik hier toch ook geen foto's van dode paarden plaatsen die in een stal liggen en dan erbij zetten van '' kijk dit is niet ideaal ''
beetje krom.

Vind dat daar dus geen onderscheid in gemaakt moet worden, Oostvaardersplassen of niet. Het gaat om dierenwelzijn en hier is geen natuur waar ze maar raak kunnen zwerven om genoeg voer te vinden, zoals bijv. in de USA/Canada. Bovendien staan er veel te veel stuks grazers op een veel te klein stuk grond. Mensen zijn hier verantwoordelijk voor en de natuurorganisaties zijn eigenaar, dus ook aansprakelijk voor het welzijn van zo'n dier vind ik. Maar goed, de overheid gaat er momenteel kennelijk over.....Terwijl ze paardenbezitters per paard een bepaalde grootte qua grond aan willen laten meten. Hoe krom kan het zijn.

Ben er trouwens achter dat het vastbinden aan het hoofd slaat op oa marktpaarden die kort aangebonden staan zodat ze met het hoofd geen kant uit kunnen; ze kunnen maar beter die markten gaan verbieden, en niet alleen voor paarden en pony's. Bij de koeienmarkten is het ook schandalig.