Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:02

Dat lijkt me een beter uitgangspunt dan hier alleen maar te posten dat jij bepaalde posts niet interessant voor jou vind....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:19

horseyfries schreef:
Dat lijkt me een beter uitgangspunt dan hier alleen maar te posten dat jij bepaalde posts niet interessant voor jou vind....

Ben ik deze keer niet met jou eens.

Jasmijn doet er alle mogelijke moeite voor dit topic, on topic te houden!

Daarom zjn er idd andere topics, die over dressuur of geen dressuur of andere dressuur
gaan.
Op deze wedstrijd reed je gewoon dressuur alleen met een iets andere optoming dan wat er tot nu toe mag.

Eigenlijk vind ik persoonlijk..... er is niet meer verschil om een test wedstrijd met gekleurde jasjes uit te schrijven om te bezien of ze kunnen worden toegestaan..... Wie weet geeft limegroen wel een heel vertekend beeld ten opzichte van muisgrijs.....

Of te wel: rijden volgens wat je altijd al doet maar dan geen bit, mag geen verschil uitmaken, anders moet de KNHS er niet aan beginnen om het toe te staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:01

horseyfries schreef:
Het is maar wat je bijzaak noemt Joyce B. Ik begin steeds meer te begrijpen wat HC bedoelt en als ik dan naar andere sporten kijk, beginnen er steeds meer kwartjes te vallen. De andere houding en losse teugels bij de westernsport bijv., die exact datgene zijn waar bitloos voor gemaakt is.

Als er bitloos dressuur moet komen zou je eigenlijk nieuwe proeven moeten schrijven waarin je mensen verplicht om met licht doorhangende teugels te rijden. Al denk ik dat de animo om mee te doen dan al een stuk minder zal worden ;)

Het is in mijn ogen bijzaak omdat dat is waar een jury juist voor zit... Die oordeelt die aanleuning, en bij zowel met bit als zonder bit wil ik een fijne, lichte aanleuning, zonder strak gespannen teugels met kilo's gewicht. Als je zonder bit kilo's gewicht in je hand hebt is dat niet goed. Als je met bit kilo's gewicht in je hand hebt is dat ook niet goed. Als een jury oordeelt naar het gewenste beeld van ontspannen, durchlassig, nagevelijk paard, dan maakt het niet uit of er een bit in zit of niet.
Aanleuning kan ook met licht doorhangende teugel. Je merkt snel genoeg of je aanleuning en durchlassigkeit hebt met doorhangende teugel als je daarmee een halve of hele ophouding maakt. Reageert een paard daar goed op door te sluiten of ronder te worden of een overgang terug te maken, dan had je met die lichte aanleuning wel contact met het paard, communicatie. Gebeurde er niets, dan verdween je ophouding in het luchtledige en had je geen aanleuning.
Misschien moet je eerst een zeer fijngevoelig paard gereden hebben om te ervaren dat je met doorhangende teugels wel degelijk aanleuning kunt hebben.

Waar je wel voor op moet passen, ook nu al, dat een jury niet het showelement boven de ontspannen aanspanning prefereert. Dat er zoveel spanning en activiteit opgeroepen wordt dat het paard nog net niet ontploft, omdat dat mooier is, sensatie!
En dat probleem heb je nu al met de dressuur. Met bit. Vandaar dat je bij bepaalde groepen zo'n hetze tegen rijden met bit krijgt...

Ik vind dat als er geen goede reden is om een bit te verplichten, of bitloos te verbieden, dat je het gewoon toe moet staan. Dat is de hoofd discussie. En dan moet de KNHS kiezen welke optomingen geschikt zijn voor de lagere klassen en welke pas vanaf de hogere klassen, en dan komt eventuele wel of niet noodzakelijk andere beoordeling later wel als er meer mensen bitloos gestart zijn en men ervaring heeft opgedaan bij de normale beoordeling. Aanpassen kan altijd nog toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:08

Whinnylando schreef:
jasmijn78 schreef:
Dressuur vraagt om een constante verbinding/aanleuning, ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven; maar het gevoel dat een paard geeft als je een goede aanleuning hebt, het paard dat ontspant in de kaak, durchlassig is... Aspecten die in mijn ogen essentieel zijn om echt goed dressuur op hoog niveau te laten zien.... Ik ben gewoon van mening dat je dat ultieme niet zonder bit voor elkaar krijgt...

Heel apart gevoel :)) , het blijven lopen van achteren uit, geen aanleuningsprobleem, constant verend contact. Het gevoel dat alles mogelijk is en je paard nergens een blokkade heeft of gaat geven als je iets van hem vraagt. Benen die wel 20 cm hoger van de grond lijken te komen. Heb het 1 keer mee mogen maken en koste me heel wat werk, geduld en ruitergevoel. Maar was het zeker waard! Ik reed toen met bit maar denk (eigenwijs) dat het zonder ook moet kunnen. Met nog meer geduld en ruitergevoel. Kan het alleen op dit moment niet uittesten. Geen paard om te rijden momenteel...

Maar waarom zou dat zonder bit niet kunnen, is het bit dan toch een dwangmiddel? Dus ik bedoel op het moment dat je het gevoel dreigt "het" te verliezen het bit gebruikt om hem te vertellen, dus dwingen, om weer zo te lopen anders auw? Want zonder die dwang/druk doet het paard het uit zich zelf, maar dan alleen met zit en beenhulpen, lijkt mij. Als die hulpen correct zijn en begrepen door het paard, dan is het bit toch overbodig geworden? Dan heb je toch wat de dressuur bedoelt? Dat je het paard dan opleidt met bit, oke, maar als je dan proeven gaat rijden om te laten zien dat hij het snapt en dus kan en doet, dan heb je je bit niet meer nodig. Dan is paardrijden pas echt moeilijk en dan is het pas echt teamwork en dat teamwork vind ik dan pas OS waardig. ;)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:11

amondi schreef:
Jasmijn doet er alle mogelijke moeite voor dit topic, on topic te houden!

Eens :) Ik heb ook al een aantal keer op Jasmijn gereageerd maar door het "a kwadraat plus c kwadraat is B kwadraat" loopt het iedere keer een heel andere richting op dan de Bitloze dressuurwedstrijd. Die ik toch wel heel interessant vind :)

Ben namelijk heel benieuwd wat hier nu verder uit gaat komen. Wat het KNHS ervan vind. Komt er nog een evaluatie vanuit het KNHS of is die er al. Komt er nog een vervolg op de proefwedstrijd of heeft men het in 1 keer al gezien? Misschien hebben "de pioniers" (deelnemers) onder ons als een bericht gehad van het KNHS?

Ik las ergens dat het vanuit een of andere minister (naam kwijt) kwam om bitloze wedstrijden toe te staan in het kader van het nu zo hot zijnde paardenwelzijn.

Zijn er mensen die op deze vragen misschien een antwoord kunnen geven?

russel schreef:
Maar waarom zou dat zonder bit niet kunnen, is het bit dan toch een dwangmiddel? Dus ik bedoel op het moment dat je het gevoel dreigt "het" te verliezen het bit gebruikt om hem te vertellen, dus dwingen, om weer zo te lopen anders auw? Want zonder die dwang/druk doet het paard het uit zich zelf, maar dan alleen met zit en beenhulpen, lijkt mij. Als die hulpen correct zijn en begrepen door het paard, dan is het bit toch overbodig geworden? Dan heb je toch wat de dressuur bedoelt? Dat je het paard dan opleidt met bit, oke, maar als je dan proeven gaat rijden om te laten zien dat hij het snapt en dus kan en doet, dan heb je je bit niet meer nodig. Dan is paardrijden pas echt moeilijk en dan is het pas echt teamwork en dat teamwork vind ik dan pas OS waardig. ;)

Ik vind (ook weer persoonlijk) een bit geen dwangmiddel. Hetgeen Jasmijn en ik hier beschrijven is niet iets wat je af kan dwingen met een bit. Dat kan je enkel en alleen met je zit en correct rijden. Een te harde inwerking van het bit zou de samenwerking helemaal verstoren, en dus geen gewenst resultaat geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:49

Maar waarom dan nog het bit nodig? Kunnen jullie dan uitleggen wat je met het bit wil vertellen aan het paard? In de Z 2 bitten? Waarom rijdt praktisch iedereen met Stang en trens in de Z en niet met trens? Waarom is er geen een dressuurcrack die zegt, ik wil wel bitloos, ik heb zo een goede communicatie met mijn paard, dat bit heb ik niet nodig?

Heb mij altijd afgevraagd waarom er zo een aversie tegen bitloos in de hogere dressuur is.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:52

Wendy schreef:
e_horse schreef:
Nu ik erover nadenk.. een paard krijgt toch pijn in zijn nek door constante aanleuning? Probeer zelf maar eens een uur lang een mand op je rug te dragen met de band over je voorhoofd ofzo.. Ik vind constante aanleuning maar idioot. Geeft bijvoorbeeld wrijving op de lagen (je kunt niet voorkomen dat je iets beweegt met je handen).

1 woord: antromorphisme :roll:

Daar heeft het gebruik van een bit niks mee te maken. Wel als ik zou zeggen dat een paard een jas aan moet in de winter, omdat ik het dan zelf koud heb }:0

Een paard bestaat ook uit spieren (onder andere) en als je druk gaat zetten en 'aanleuning' (constante druk op de mond, hoofd, nek) dan krijgt het paard na enige tijd pijn in die spieren. Of het nou een mens of een paard is, spieren werken hetzelfde.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:55

Marjoow schreef:
Maar als je een contstante aanleuning hebt, wordt het paard dan niet stijf in de nek?

Daarom hebben we toch ook stelling en buiging, en halsstrekken tussendoor... of begrijp ik het nou verkeerd?

Denk dat het heel moeilijk is om een constante aanleuning te houden, omdat een paard toch zijn hoofd wel eens omhoog gooit, of zijn hoofd naar beneden gooit.

Bedenk me nog iets ineens:

Na elke proef zag ik het paard als de teugels losgelaten werden de neus abnormaal ver naar voren strekken. Verder dan het normaal zelf doet als het gewoon loopt. Dat hielden alle paarden minstens vol tot ze de 60m bak uitgelopen waren of de teugels weer aangenomen werden, niet even rekken en weer normaal lopen, maar de neus ver naar voren gestrekt houden. Dat laat zien dat de paarden iets rekken wat vastgehouden werd. De nekspieren dus.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:04

Ik heb geen idee Russel waarom er zo'n aversie is tegen bitloos. Misschien dat er mensen zijn die dat wel kunnen verklaren? Verder sta ik er ook altijd weer van te kijken als er wéér iemand komt die net zijn puntjes in de M1 bij elkaar heeft alvast gaat shoppen voor stang en trens "want de Z komt eraan". Het hoort er tegenwoordig bij laat maar zeggen. Opleiding van het paard? Ho maar... het is gewoon een spoedcursus hangen op de stang denk ik dan.

e_horse, (om mede te reageren op het stukje van Marjoow)
Citaat:
Maar als je contante aanleuning hebt wordt het paard dan niet stijf in de nek?
Een constante aanleuning kan imo in iedere gewenste houding getoond worden. (dus niet de ongewenste zoals bijv. de sterrenkijker)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:18

Citaat:
="Whinnylando]Ik las ergens dat het vanuit een of andere minister (naam kwijt) kwam om bitloze wedstrijden toe te staan in het kader van het nu zo hot zijnde paardenwelzijn.
.

Als dat de minister is die ik denk dat het misschien is, kunnen we beter onze paarden in kuddes laten staan.
Want als we die de vrije hand geven eindigen we daar }> (sorry, kon het even niet laten, volkomen off topic)

Denk dat we in dit topic ook even in de gaten moeten houden dat we het hebben over de basis dressuur, dus niet
over GP oid. Kan me dus een vorm van bitloos in bepaalde klassen wel voorstellen.
En dat in de basis zelfs geld dat sommige mensen niet de ambitie hebben om het B of L te overstijgen.
Misschien puntje om mee te nemen in de discussie in plaats van in gedachten al bitloze OS te zien.

Ik vind het ook lastig om te bedenken hoe of wat, echter ook met bitloos heb ik een druk middel, of dat drukmiddel
nou een bit is of druk op de neus, of in sommige gevallen kruislings onder de kaak door of wat dan ook.
Paard zal nimmer en te nooit spontaan alles aanbieden en allen dmv beloning dusdanig geschoold kunnen worden dat
het een perfect plaatje is. (daar naar streven zou mooi zijn) Echter negatieve prikkels worden door ons allen
gebruikt.

Vond het dan ook weer vreemd dat men op bitloos wedstrijd ook weer meteen begon over geen sporen en zweep.
Zijn we weer terug bij .... zo scherp als de ruiter....
Het is prachtig als je een paard op kan leiden zonder deze hulpmiddelen, beken daarbij vervolgens meteen,
dat ik deze hulpmiddelen toch nodig heb. (sporen mogen ze houden, echter zweep werkt perfect op mijn paard,
vooral de imiteer een vliegje methode)

Pionier Sjol heeft nog niets vermonen van de KNHS, gaat er ook niet van uit iets te vernemen van de KNHS.
Ben wel benieuwd, maar voor mij is het niet zo intressant als voor echte bitlozen.
Vind het namelijk geen enkel probleem om met mijn S&T of bit te moeten starten, geloof ook niet dat mijn pony
daar ernstige problemen mee heeft. (ruiter ook niet)
Ik was gewoon mijn horizon aan het verbreden, Sjol en ik zijn geen hoogte sporters, maar breedte sporters,
als je niet 1 ding heel erg goed kan, ga je gewoon veel dingen een beetje doen. Voor de afwisseling.
Als je volkomen tevreden bent als bitruiter, snap ik ook wel dat je het niet nodig vind om een uitstapje te maken
naar een ander systeem. En als bitloze idem.

Wil even terug naar die vlieg/flematiek etc.
Waarom heb ik dan weer het wereldse geluk om een paard te treffen, dat door vliegen en dazen compleet
gestoord wordt en bijzonder onleuk in de omgang (vandaar vliegenpyama aan), die toch redelijk flegmatiek is?
Dat past dan namelijk weer niet.

@ e_horse, mijne mag altijd met lange nek de ring uit, weet ze ook vind ze heerlijk. Even uitrekken.
Als we toch bezig zijn met antropomorfismen, als ik fanatiek gesport heb is beetje stretchen ook lekker.
Kan me namelijk voorstellen dat ze na in de houding lopen het wel even lekker vind in haar eigen houding te lopen.
Mijn pony loopt niet makkelijk in een dressuurhouding, zit er van alles klem bij de kaak en het te korte halsje,
echter ik apricieer haar inzet(ze doet stinkend haar best) en beloon die door af en toe de mogelijkheid tot ontspanning te geven.
(overigens train je de halsspieren door op verschillende hoogtes in te stellen en niet contant op 1 hoogte. )

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:25

Citaat:
Kan me namelijk voorstellen dat ze na in de houding lopen het wel even lekker vind in haar eigen houding te lopen.

Juist, eigen houding. Maar de houding die ik gezien heb was verre van de eigen houding: het was overdreven ver naar voren strekken van de neus.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:37

E Horse ik heb vanaf de 2e L combinatie iedereen zien rijden maar het is mij echt niet opgevallen dat alle paarden met een overdreven uitgestrekte hals de ring uit liepen :n
Sterker nog, ik heb van een heel aantal combinaties ook het met lange teugel de ring uit stappen op de foto staan (ik vind dat zo'n leuk moment als je dan die spanning er vanaf ziet glijden en het paard lief beloond wordt :D ) maar het is mij ook op de foto's niet opgevallen.
Wat wil je er overigens eigenlijk precies mee zeggen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:38

Sjolvir schreef:
@ e_horse, mijne mag altijd met lange nek de ring uit, weet ze ook vind ze heerlijk. Even uitrekken.
Als we toch bezig zijn met antropomorfismen, als ik fanatiek gesport heb is beetje stretchen ook lekker.
Mijn pony loopt niet makkelijk in een dressuurhouding, zit er van alles klem bij de kaak en het te korte halsje,
echter ik apricieer haar inzet(ze doet stinkend haar best) en beloon die door af en toe de mogelijkheid tot ontspanning te geven.
(overigens train je de halsspieren door op verschillende hoogtes in te stellen en niet contant op 1 hoogte. )

Vandaar ook de bemerking stretchen, daarna pantoffelt ze op haar manier weer verder.

Dit is haar manier van lopen. (als je er een vlo opzet), zo loopt ze ook op endurance, hh houding bedoel ik dan,
maar dan vraag ik ook iets heel anders als met dressuur. Andere doelstelling (die jij kent, aangezien je ook end. rijdt).
Zit dus weer ergens tussen halsstrekken en dressuur rijden in zeg maar.
Afbeelding
Afbeelding
Paard gaat dus echt niet spontaan zonder enige druk het zich moeilijker maken dan strikt noodzakelijk.
Daar gebruiken we toch dwang voor, en of dat nou een bit of bitloos hoofstel is.
Door te vragen krijgen we een reactie.

En de vorm van halsstrekken die ik die avond had, heb ik al jaren, ook toen kleine Sjol nog maar net haar 1e bosritje had gemaakt.
Vind ze heerlijk even lange neus!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:53

e horse: De dressuur houding is geen onnatuurlijke gedwongen houding. Als een paard eenmaal verzameld en losgelaten genoeg is plooit het zich vanzelf in die houding. Zo voelt het ook echt als een paard daar goed loopt. Heel fijn gevoel tussen aan- en ontspanning. Je zit dan ook meteen heel anders op/ in je paard.

Dat paarden het daarna leuk vinden anders te lopen zegt daar niets over. Als ik mijn paard de lange teugel geen blijft hij inderdaad niet in die houding lopen maar gaat lekker languit met een lage nek verder. heeft weinig meer met dressuur te maken of met de wijze waarop ik daarvoor reed.

En waarom niemand in de 'hogere dressuur' voor bitloos kiest?
Kan alleen voor mezelf spreken. Ik ben tevreden over de werking van het bit en het resultaat. Ik kan er mee doen wat ik wil en mijn paard heeft geen bezwaar. Zie geen reden om het bit weg te gooien. Voor de fun wat spelen met bitloos of zelf met alleen een touw om de hals vind ik wel erg grappig.
Daarbij zie ik geen meerwaarde in de meeste bitloze optomingen. Inwerken doe je toch.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:57

CattleBitch schreef:
Whinnylando schreef:
Edit na zien van filmpje * doe mij 1 zo'n halsriem van Cattle ;)

Elk paard wil een halsriem van Cattle... Gewoon erbij hangen en niet meer aan zijn hoofd zitten... Over onspannen gesproken (ja dat kan er ook mee :P )

CB ............. sorrie......... maar hoe haal je het in je hoofd? heb je echt zo een bord beton voor je hoofd of doe je net alsof????

Ik heb jou en die schimmel zien rijden...... die halsring op zijn luchtpijp getrokken en het dier zo strak over de rug gespannen dat ie gewoon onregelmatig liep........ en dan jij die op die rug zat te bonken....... en dat arme dier alle kanten optrok behalve waar die heen kon.

en dan praatjes hebben over Anky??????? buitengewoon......... echt. Ik ben geen Ankyfan........ maar als ik een vergelijking moet maken hoe haar paarden door de baan gaan en hoe die van jou liep op het losrijterrein......... dan weet ik wel welk paard zich lekkerder voelde hoor, ook al heeft die een bit in en een open bek zo nu en dan....

Ik denk dat het erg tijd word voor een stukje zelfreflexie....... want hemellief wat heb jij jezelf en je kunnen bijzonder overschat.

Hoge bomen vangen veel wind ja....... en en juist daarom moeten die hoge bomen ook die wind aankunnen...... dus weten waar je staat zegmaar.

Als jij weet dat je een middendraf/uitgestrekte draf niet uit kan zitten dan kies je voor je paard, en dan neem je die 2 voor lief, want als je goed kan sturen dan haal je die punten wel weer op op andere onderdelen......... dan ga je niet je paard plagen omdat je denkt dat je het zo goed kan!

Jouw laagste punten waren 127 in het Z........... dat op zich is best een bijzondere prestatie..........

maar een crime voor je paard. ............. en dan zo hoog van de toren blazen richting iemand die op Olympisch niveau nog niet geevenaard is........ is echt, echt bijzonder te noemen..........

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:58

joyce B schreef:
Waar je wel voor op moet passen, ook nu al, dat een jury niet het showelement boven de ontspannen aanspanning prefereert. Dat er zoveel spanning en activiteit opgeroepen wordt dat het paard nog net niet ontploft, omdat dat mooier is, sensatie!

Maar soms is het wel eens nodig om met je paard op het randje te gaan zitten... Hem eens over een bepaalde grens heen te trekken... Als ik mijn paarden nooit eens 'kietel' om net even meer uit te strekken, net even meer sprong te maken... Alles om maar de lieve vrede en de ontspanning te bewaren... Dan zal ik nooit zijn 'atletisch vermogen' vergroten. Ik neem dan het risico dat hij dan even 'ontploft', wegschiet... En als dat gebeurd vind ik dat niet zo erg... Ik krijg dan tenminste WEL reactie op mijn hulpen, en zoek daarna weer de ontspanning op waarbij ik hoop dat beetje extra weer vast te kunnen houden. (kunst is natuurlijk wel om de grens op te zoeken binnen wat je paard mentaal en fysiek aankan en hem niet continu onder druk te zetten.)

Soms zie je dat in proeven ook wel eens gebeuren (een consequente ruiter rijdt tenminste net zoals thuis en zal bij een niet gewenste reactie toch even extra ingrijpen). Ik zie liever ruiters die rijden met een beetje lef, met het risico dat er dan eens wat misgaat. Dan van die ruiters die zo braaf en 'ontspannen' de proef doortuffen maar totaal niet de capaciteiten van hun paard optimaal aanspreken. Met een net-niet aanleuning, met eigenlijk een fractie te weinig impuls... Van die ruiters zie ik er in vooral de basissport toch meer wel erg veel van... En die gaan vaak met wp naar huis (wel dan met allemaal 6-jes proeven...)

Als een paard een keer een moment van spanning vertoont in een proef is dat niet zo erg, net als wanneer hij eens een pas tact verliest, de aanleuning eens een moment verstoord is etc. Zoalng er maar niet continu sprake van is. Als dat soort dingen gebeuren pik je zo de betere ruiters er uit. Die zijn namelijk in staat om de spanning weer af te laten vloeien, de tact weer te herstellen etc.

Het is in een proef altijd de kunst de balans op te zoeken tussen maximaal de capaciteiten van je paard te benutten en hem toch ontspannen te houden.

russel schreef:
Maar waarom zou dat zonder bit niet kunnen, is het bit dan toch een dwangmiddel?

Die discussie is al meerdere keren geweest: of je nu inwerkt op de neus of de mond; een optoming is ALTIJD een dwangmiddel.

russel schreef:
Waarom rijdt praktisch iedereen met Stang en trens in de Z en niet met trens? Waarom is er geen een dressuurcrack die zegt, ik wil wel bitloos, ik heb zo een goede communicatie met mijn paard, dat bit heb ik niet nodig?

Ik heb al verschillende keren uitgelegd dat je m.i. gewoon zonder bit de fine-tuning mist... En ik denk dat met name op hoger niveau wedstrijdrijdende ruiters die mening delen. Ik zou zeggen: probeer het uit tegen de tijd dat je nationaal-niveau nadert en vorm dan je eigen mening. Ook mensen die op hoger niveau rijden zijn er niet perse op uit om hun paard onnodig te pesten hoor, die willen er ook het beste voor.

russel schreef:
Heb mij altijd afgevraagd waarom er zo een aversie tegen bitloos in de hogere dressuur is.
.

Mijn mening hierover is geen aversie tegen bitloos, maar gebaseerd op mijn eigen ervaring.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:01

ik ga met Jasmijn mee.................

een geplaagd paard presteert niet op dat niveau

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:04

Sjolvir is daar een mooi voorbeeld van............ heb zelden een paard gezien zo veelzijdig........... deze niet sportgefokte ponie....... kan alles........ heel simpel alles......... van dressuur, tot springen...... naar crossen via endurance...... en dat met alle mogelijke optomingen........

en toch heeft het baassie voor de finetuning een bitje nodig........ gewoon omdat dit veel directer werkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:31

Omdat het direkter werkt, dus meer inwerkt. Dan is het duidelijk. En dat is precies wat ik bedoel ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:32

maar een bitloos hoofdstel werkt op meer lagen in, en langer in........ EN scherper in, en het allerergste trager in...............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:47

Ik denk dat je met een weinig druk met een stang en trens een hoop meer druk kunt verkrijgen dan met bv een touwhalster. Nu lijkt het net of een bitloos hoofdstel dus strenger is dan een bit.

Jasmin, denk je nou echt dat de hogere klassen zo paardvriendelijk rijden en trainen? Dat die paarden niet toegeven aan de machtige hoeveelheid druk die ze moeten ervaren? Misschien was je zelf altijd aan het losrijden zodat je niet net als ik, de prutser :+ , aan de kant staat te kijken. Maar puur op druk gereden paarden waar bij zelfs de tong blauw is, heb je toch ook wel gezien? Zo kan ik ook rijden, maar mijn bosknol heeft geen verheven gangen, dus zal ook niet in de klasse komen.

Er zijn er zeker wel die met vederlichte handjes rijden, het gros dus niet en daar doel ik op, niet op die gans kleine groep die het wel kan. Maar die groep is wel heel erg groot op bokt, als ik ze moet geloven, rijden ze de proef op Salinero net zo goed als Anky, want ze weten het zo goed. Jammer, gemiste kans, want ik had graag een groep die altijd in dit soort discussies het zo goed weten eens laten zien dat ze net zo goed hun paard met een touwhalster kunnen laten lopen als dat ze met hun stang en trens scoren, dan was de discussie meteen afgewerkt. Maar die mensen hebben we niet gezien, alleen de amper wedstrijd ervaren mensen en die worden elke cm beoordeelt. Wel petje af dat ze het hebben gedaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:53

Is niet waar Russel............. echt :) :) een bit en ook een kinketting bit werkt op de lagen in en op de kin.........

ik heb bitloze hoofdstellen voorbij zien komen die avond die en onder de kin, EN op de neus En achter de oren inwerkte.........

en volgens mij krijg je daar iedere gek mee op de stop........

en ik kan het me heel goed indenken dat de KNHS die absoluut niet toelaat

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:01

Als de KNHS dit Bokt onderwerp leest (moeten ze wel even een paar uur voor uittrekken) liggen ze in Ermelo in een deuk.
Kom op; als je van bitloos rijden houdt reageer, en vind je het niets, laat het onderwerp links liggen. Geef de liefhebbers van deze manier van rijden een kans.

Natuurlijk gaat er weer iemand reageren: Ik mag mijn mening ook schrijven, enz. Natuurlijk maar waarom zijn een aantal mensen op Bokt altijd zo negatief. Of bv als er iets vervelends gebbeurd is: alleen maar dezelfde berichten.

Laten wij nu eens informatief met elkaar omgaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:08

KiWiKo schreef:
Is niet waar Russel............. echt :) :) een bit en ook een kinketting bit werkt op de lagen in en op de kin.........

ik heb bitloze hoofdstellen voorbij zien komen die avond die en onder de kin, EN op de neus En achter de oren inwerkte.........

een hoofdstel met een bit waar een schaar aanzit (stang van de stang en trens) heeft als werking: druk in de mond, achter de oren, onder de kaak en op de neus.....

Elke hefboom, hackemore of stang met hefboomwerking, heeft een krachtvergrotende werking op de paardenmond/ danwel paardenhoofd. En wordt met gemak 1 kg teugeldruk omgezet in 10 kg druk op mond en of hoofd. Daarom ben ik tegen de hackemore, S-hack en bitten met hefboomwerking.

Een touwhalster, sidepull (leren neusriem), dr. Cook hoofdstel hebben geen hefboomwerking, de kracht wordt juist verdeeld over een veel groter oppervlak. Vanuit dat oogpunt is de Cook het vriendelijkste, omdat daar de druk over het grootste oppervlak wordt verdeeld en zo kan bijv. 1 kg teugeldruk nooit meer dan een halve kg druk worden op het hoofd.

Hier is alles doorgerekend, ik zo zeggen veel leesplezier

http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

Citaat:
Druk per cm²
Bij een basis teugeldruk van 2,26 kilo (zoals gemeten tijdens de onderzoeken van Clayton) geeft een bit meer dan 21 kilo in de mond en een bitloos hoofdstel zoals de sidepull 3,5 kilo rond het hoofd.
Per vierkante centimeter, uitgaande van bovenstaande rekensommen, komen we op het volgende uit:
* een bit geeft 21 kilo druk per 2 cm² (de lagen) = 21 : 2 = 10,5 kilo per cm²
* een bitloos hoofdstel als de sidepull geeft 3,5 kilo druk per 140 cm² = 3,5 : 140 = 0,025 kilo per cm²
* een kruislings werkend bitloos hoofdstel geeft 1,8 kilo druk per 200 cm² = 1,8 : 200 = 0,009 kilo per cm²

hoe ze aan die getallen komen moet je maar even teruglezen op de link, ik ga niet alles hierheen kopiëren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:19

Arabesk............. vind jij de bitloze hoofdstellen dan vriendelijker???

een bit met kinketting werkt alleen in op de lagen en de kin...... want het bakstuk waar het bit aan vastzit heeft geen inwerking achter de oren.......

en bitloze optomimngen die ik voorbij heb zien komen wel..............