Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
horseyfries schreef:Dat lijkt me een beter uitgangspunt dan hier alleen maar te posten dat jij bepaalde posts niet interessant voor jou vind....
horseyfries schreef:Het is maar wat je bijzaak noemt Joyce B. Ik begin steeds meer te begrijpen wat HC bedoelt en als ik dan naar andere sporten kijk, beginnen er steeds meer kwartjes te vallen. De andere houding en losse teugels bij de westernsport bijv., die exact datgene zijn waar bitloos voor gemaakt is.
Als er bitloos dressuur moet komen zou je eigenlijk nieuwe proeven moeten schrijven waarin je mensen verplicht om met licht doorhangende teugels te rijden. Al denk ik dat de animo om mee te doen dan al een stuk minder zal worden
Whinnylando schreef:jasmijn78 schreef:Dressuur vraagt om een constante verbinding/aanleuning, ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven; maar het gevoel dat een paard geeft als je een goede aanleuning hebt, het paard dat ontspant in de kaak, durchlassig is... Aspecten die in mijn ogen essentieel zijn om echt goed dressuur op hoog niveau te laten zien.... Ik ben gewoon van mening dat je dat ultieme niet zonder bit voor elkaar krijgt...
Heel apart gevoel, het blijven lopen van achteren uit, geen aanleuningsprobleem, constant verend contact. Het gevoel dat alles mogelijk is en je paard nergens een blokkade heeft of gaat geven als je iets van hem vraagt. Benen die wel 20 cm hoger van de grond lijken te komen. Heb het 1 keer mee mogen maken en koste me heel wat werk, geduld en ruitergevoel. Maar was het zeker waard! Ik reed toen met bit maar denk (eigenwijs) dat het zonder ook moet kunnen. Met nog meer geduld en ruitergevoel. Kan het alleen op dit moment niet uittesten. Geen paard om te rijden momenteel...
amondi schreef:Jasmijn doet er alle mogelijke moeite voor dit topic, on topic te houden!
russel schreef:Maar waarom zou dat zonder bit niet kunnen, is het bit dan toch een dwangmiddel? Dus ik bedoel op het moment dat je het gevoel dreigt "het" te verliezen het bit gebruikt om hem te vertellen, dus dwingen, om weer zo te lopen anders auw? Want zonder die dwang/druk doet het paard het uit zich zelf, maar dan alleen met zit en beenhulpen, lijkt mij. Als die hulpen correct zijn en begrepen door het paard, dan is het bit toch overbodig geworden? Dan heb je toch wat de dressuur bedoelt? Dat je het paard dan opleidt met bit, oke, maar als je dan proeven gaat rijden om te laten zien dat hij het snapt en dus kan en doet, dan heb je je bit niet meer nodig. Dan is paardrijden pas echt moeilijk en dan is het pas echt teamwork en dat teamwork vind ik dan pas OS waardig.
Wendy schreef:e_horse schreef:Nu ik erover nadenk.. een paard krijgt toch pijn in zijn nek door constante aanleuning? Probeer zelf maar eens een uur lang een mand op je rug te dragen met de band over je voorhoofd ofzo.. Ik vind constante aanleuning maar idioot. Geeft bijvoorbeeld wrijving op de lagen (je kunt niet voorkomen dat je iets beweegt met je handen).
1 woord: antromorphisme
Marjoow schreef:Maar als je een contstante aanleuning hebt, wordt het paard dan niet stijf in de nek?
Daarom hebben we toch ook stelling en buiging, en halsstrekken tussendoor... of begrijp ik het nou verkeerd?
Denk dat het heel moeilijk is om een constante aanleuning te houden, omdat een paard toch zijn hoofd wel eens omhoog gooit, of zijn hoofd naar beneden gooit.
Een constante aanleuning kan imo in iedere gewenste houding getoond worden. (dus niet de ongewenste zoals bijv. de sterrenkijker)Citaat:Maar als je contante aanleuning hebt wordt het paard dan niet stijf in de nek?
Citaat:="Whinnylando]Ik las ergens dat het vanuit een of andere minister (naam kwijt) kwam om bitloze wedstrijden toe te staan in het kader van het nu zo hot zijnde paardenwelzijn.
.
Citaat:Kan me namelijk voorstellen dat ze na in de houding lopen het wel even lekker vind in haar eigen houding te lopen.
Sjolvir schreef:@ e_horse, mijne mag altijd met lange nek de ring uit, weet ze ook vind ze heerlijk. Even uitrekken.
Als we toch bezig zijn met antropomorfismen, als ik fanatiek gesport heb is beetje stretchen ook lekker.
Kan me namelijk voorstellen dat ze na in de houding lopen het wel even lekker vind in haar eigen houding te lopen.
Mijn pony loopt niet makkelijk in een dressuurhouding, zit er van alles klem bij de kaak en het te korte halsje,
echter ik apricieer haar inzet(ze doet stinkend haar best) en beloon die door af en toe de mogelijkheid tot ontspanning te geven.
(overigens train je de halsspieren door op verschillende hoogtes in te stellen en niet contant op 1 hoogte. )
CattleBitch schreef:Whinnylando schreef:Edit na zien van filmpje * doe mij 1 zo'n halsriem van Cattle
Elk paard wil een halsriem van Cattle... Gewoon erbij hangen en niet meer aan zijn hoofd zitten... Over onspannen gesproken (ja dat kan er ook mee)
joyce B schreef:Waar je wel voor op moet passen, ook nu al, dat een jury niet het showelement boven de ontspannen aanspanning prefereert. Dat er zoveel spanning en activiteit opgeroepen wordt dat het paard nog net niet ontploft, omdat dat mooier is, sensatie!
russel schreef:Maar waarom zou dat zonder bit niet kunnen, is het bit dan toch een dwangmiddel?
russel schreef:Waarom rijdt praktisch iedereen met Stang en trens in de Z en niet met trens? Waarom is er geen een dressuurcrack die zegt, ik wil wel bitloos, ik heb zo een goede communicatie met mijn paard, dat bit heb ik niet nodig?
russel schreef:Heb mij altijd afgevraagd waarom er zo een aversie tegen bitloos in de hogere dressuur is.
.
KiWiKo schreef:Is niet waar Russel............. echt![]()
een bit en ook een kinketting bit werkt op de lagen in en op de kin.........
ik heb bitloze hoofdstellen voorbij zien komen die avond die en onder de kin, EN op de neus En achter de oren inwerkte.........
Citaat:Druk per cm²
Bij een basis teugeldruk van 2,26 kilo (zoals gemeten tijdens de onderzoeken van Clayton) geeft een bit meer dan 21 kilo in de mond en een bitloos hoofdstel zoals de sidepull 3,5 kilo rond het hoofd.
Per vierkante centimeter, uitgaande van bovenstaande rekensommen, komen we op het volgende uit:
* een bit geeft 21 kilo druk per 2 cm² (de lagen) = 21 : 2 = 10,5 kilo per cm²
* een bitloos hoofdstel als de sidepull geeft 3,5 kilo druk per 140 cm² = 3,5 : 140 = 0,025 kilo per cm²
* een kruislings werkend bitloos hoofdstel geeft 1,8 kilo druk per 200 cm² = 1,8 : 200 = 0,009 kilo per cm²