Dressuurfinale individueel: Kur op muziek!! *praat mee*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:02

De jury heeft uitgelegd waardoor de beslissing/ beoordeling in het voordeel van Dujardin uitviel....

Het is aanleuningsproblemen gecombineerd met impuls/ energie/ kracht versus harmonie/ aanleuning gecombineerd met foutjes in de proef. De jury heeft in het voordeel van harmonie besloten.

Maar zelfs dan, valt er te discussieren over de artistieke waarde. De proef van Adelinde had een veel hogere moeilijkheidsgraad dan die van Dujardin. De muziek van Adelinde klopte als een bus met alle bewegingen en overgangen. En toch scoorde Dujardin daarop hoger.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:04

NathalietjeB schreef:
Ladybird schreef:
Ik ben wel heel benieuwd wat voor staartje dit nog na krijgt!

idd ik vind t ook wel super raar dat valegro hoger gewaardeert word dan parcival...ik vond parcival echt veel minder dan parcival...
adelinde reed echt ijzersterk...en dan nog met zo een enorme fout winnen vind ik echt bizar

zit nu ff terug te kijken maar wat rijd edward trouwens ook een gave kur zeg....die 2 gaan t straks echt nog zo enorm ver schoppen als ze wat langer samen zijn als je al ziet wat ze in die 6 maanden toch ff voor elkaar gebokst hebben geweldig

Als jij de gehele proef foutloos uitvoert, dan kun je zo'n grote fout wel permitteren....

gummie

Re: Dressuurfinale individueel: Kur op muziek!! *praat mee*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:05

Anky reed ook foutloos... Da's niet echt een argument. Scala van africhting speelt een grotere rol.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:06

Hoe verklaren ze dan dat Laura op 3 kwam? Zo harmonieus vond ik dat niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:08

Dat komt omdat de amazone de aandacht trekt met haar onprettige zit en weinig subtiele inwerking van de hulpen. Als je alleen naar het paard kijkt, zijn de oefeningen goed uitgevoerd. Houding/ zit telt maar 1 x mee.

Persoonlijk zag ik haar ook liever niet op 3 eindigen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:11

NathalietjeB schreef:
Ladybird schreef:
Ik ben wel heel benieuwd wat voor staartje dit nog na krijgt!

idd ik vind t ook wel super raar dat valegro hoger gewaardeert word dan parcival...ik vond parcival echt veel minder dan parcival...
adelinde reed echt ijzersterk...en dan nog met zo een enorme fout winnen vind ik echt bizar

zit nu ff terug te kijken maar wat rijd edward trouwens ook een gave kur zeg....die 2 gaan t straks echt nog zo enorm ver schoppen als ze wat langer samen zijn als je al ziet wat ze in die 6 maanden toch ff voor elkaar gebokst hebben geweldig

Ballet heeft gewonnen van krachtsport.

Dujardin maakte inderdaad een fout. Daar tegenover staat een bijzonder harmonieus beeld, een paard dat constant in een fijne aanleuning van de hand af gaat. Een paard dat de oefeningen perfect beheerst. Charlotte voelt iedere pas.

Samengevat: Perfect Partnership. Dujardin kon zich een fout veroorloven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:11

Jammer voor adelende, maar ik vond het een terechte winnares, fijn om naar te kijken en ik hoop dat dit het begin is van een omslag in de dressuur

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:14

Ook ik vind dat Charlotte terecht gewonnen heeft, ze reed hem keurig rond zonder gehang aan de voorkant. Gaf een heel net plaatje. Ik had het Adelinde ook zeker gegunt en ik kan de mening van anderen dat zij goud had moeten winnen ook ergens wel begrijpen, maar persoonlijk vond ik Charlotte veel vriendelijker rijden en dat mag best zwaar tellen :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:15

zo net ff anky terug gekeken en wel even een traantje moeten pinken...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:16

Het eerste filmpje uit Londen tijdens een trainingssessie staat alweer op youtube, korte tijd, weinig te zien en volgens mij is het Adelinde.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 20:17

gummie schreef:
De jury heeft uitgelegd waardoor de beslissing/ beoordeling in het voordeel van Dujardin uitviel....

Het is aanleuningsproblemen gecombineerd met impuls/ energie/ kracht versus harmonie/ aanleuning gecombineerd met foutjes in de proef. De jury heeft in het voordeel van harmonie besloten.

Maar zelfs dan, valt er te discussieren over de artistieke waarde. De proef van Adelinde had een veel hogere moeilijkheidsgraad dan die van Dujardin. De muziek van Adelinde klopte als een bus met alle bewegingen en overgangen. En toch scoorde Dujardin daarop hoger.

Volgens mij telt de technische waarde zwaarder mee.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:17

Ja dat is idd zo. Technische waarde telt zwaarder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 20:18

beaukey schreef:
Hoi Cayenne!

Ik vind het allemaal super spannend!
Vraagje: heeft iemand jouw al gefeliciteerd met 9 jaar (!) Bokt (eigenlijk gisteren)? Van harte gefeliciteerd!

Groeten uit Tel Aviv!

Ah wat leuk. Helemaal vergeten :D
Dat viel dus samen met de springfinale individueel, wat imo ook het spannendste onderdeel was.

Bedankt voor de felicitaties!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:25

gummie schreef:

Dan had Bechtolsheim ook niet zo hoog moeten staan, bij de ene wel, bij de andere niet. Maar goed, blijft een jurysport.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:31

Bechtolsheim stond niet voor niets 4% onder Adelinde, toch? :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:35

Cayenne schreef:
gummie schreef:

Volgens mij telt de technische waarde zwaarder mee.

Technische waarde was toch ongeveer gelijk qua score? Dan is het toch de artistieke die de doorslag heeft gegeven? Of had Dujardin hoger op technische waarde ondanks de fouten?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:37

Adelinde had qua technische waarde in de 84% en Charlotte in de 86% :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:37

zo net anky gekeken en t niet droog gehouden wat een afscheid zo...geweldig wat een toppers

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:38

Movement schreef:

nee, 50/50. Je berekent eerst de punten voor technische onderdelen waarbij sommige dingen dubbel tellen. Dat zet je om naar een percentage. Zelfde doe je met het artistieke deel. Vervolgens tel je beide op en deelt door twee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:39

En die voorzitter van de jury is echt een eikel kan ik je uit de eerste hand vertellen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:40

Anne_GTI schreef:
Movement schreef:

nee, 50/50. Je berekent eerst de punten voor technische onderdelen waarbij sommige dingen dubbel tellen. Dat zet je om naar een percentage. Zelfde doe je met het artistieke deel. Vervolgens tel je beide op en deelt door twee.

Dat meende ik ook, maar nu is het me niet meer duidelijk...

86% lijkt me overigens vrijwel onmogelijk voor een proef met meerdere fouten. Maar da's achteraf gepraat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:40

Cayenne schreef:
IMO had Charlotte toch wel terecht gewonnen. De persconferentie gaf een duidelijk beeld wat de doorslag gegeven heeft.

Die opmerking van de jury doodschieten gaat imo echt te ver.

ja, dat vind ik ook een linke opmerking :') Maar hij zei het lachend en zulke interviews vlak na een teleurstellend resultaat moet je ook maar met een korrel zout nemen... Dan moeten de dingen meestal nog even bezinken...

Ik heb er nie zo heeel veel verstand van, maar ik vond de kur van charlotte veel mooier. Mooier gereden en, subjectief, mooiere muziek. De kur van Adelinde kon mij in het geheel niet zo bekoren :o Maarja, had haar de gouden plak natuurlijk van harte gegund...

Verder heb ik er wel mijn vraagtekens bij, dat je een proef met fouten( grijs gebied of niet :+ )
rijden en toch een score van 90(!)% kunt krijgen. Dat klopt toch niet :') ? Ik vond de 88% van Adelinde ook hoog, daar niet van... Maar als je dan bedenkt dat Anky 4 jaar geleden met een foutloze proef en 82% won...

Verder vind ik dat er ook wel vraagtekens gesteld kunnen worden bij het jurysysteem in het algemeen ( die zijn er dan ook wel, in overvloed gelukkig). Maar dat er onderling zoveel verschillen zijn vind ik toch echt niet kunnen, en daar zijn best dingen aan te doen. Hoop ook wel dat daar op een zekere dag maatregelen tegen genomen worden, dat zou de sport wel ten goede komen :Y)
Dusja,
dat even terzijde :))

Adelinde, Charlotte, en brins ( Veregeten wie ookalweer :D ) GEFELICITEERD :D :D :# *\o/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:41

Fred_Kroket schreef:
Authentic schreef:
Ik heb het nog even teruggekeken, alles staat op http://nos.nl/os2012/artikel/404948-zil ... ssuur.html (daar kan je kür Cornelissen aanklikken). En ik blijf het een onprettig beeld vinden:

[ Afbeelding ]

En dat is geen momentopname, tijdens de hele proef heb ik erop gelet en tijdens de vertraagde beelden na de proef is het helemaal pijnlijk duidelijk. En ja hij voert absoluut heel mooi de oefeningen uit, maar keer op keer is het pure spanning in de hals en mond, maar dat zie ik bij veel andere ruiters niet...

En als ik kijk naar de manier waarop, die spanning, nee dan vind ik het geen zilver waard, maar daar zijn velen het zo te lezen niet mee eens. Ik vind het jammer dat dit zo wordt gewaardeerd in de dressuursport!

Ik had het bij Jumping Amsterdam al gezien en stoorde me er wel aan... Die overgangen van passage naar piaffe... Doet een gemiddelde bokt ruiter dat in HAW heb je 4390204395 pagina's schoon aan de haak en op dit niveau wordt het wellicht sneller door de vingers gezien.

(En dat is natuurlijk smaak, wat een verschikkelijke muziek... Alsof Tchaikovsky niet mooi genoeg is zonder drumstellen en "Yamaha" violen... Werkelijk te lelijk voor woorden... -O- Hoewel ik het slot van de proef wel erg mooi vind, dat is ook originele muziek en klinkt zo speeldoosachtig en dan ook zo ronddraaien in piaffe... Dat is echt een mooi staaltje muziek past bij de proef!)

Oeps................ jij hebt wel een hoge pet op van het niveau van de gemiddelde bokker: overgang passage/piaffe????????????

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:42

Je weet best wat er bedoeld wordt :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:45

gummie schreef:
Je weet best wat er bedoeld wordt :P

Nee, leg eens uit? :D