Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Uppojono schreef:Hmm ik ben het wel met Albert Voorn eens, heb wel meerdere filmpjes gezien, van een paardonvriendelijke manier van trainen door Anky, maar qua prestaties is ze natuurlijk de beste. Van Alber Voorn ken ik geen verhalen, maar daar ben ik nu wel benieuwd naar
Kendra schreef:Dit wordt wel erreg praktisch zo, maar weidegang hoeft toch niet altijd te betekenen bij een ander paard in?
Urielle schreef:anneve schreef:Ik bedoel inderdaad snuffelen via kleine luikjes zoals ze b.v. in Ermelo gemaakt hebben, dat gaat prima: de stallen in Ermelo worden regelmatig gebruikt voor het verrichtingsonderzoek van 3-jarige hengsten; toch niet de gemakkelijkste groep. De luikjes zitten uiteraard niet in de buurt van de voerbak en ze kunnen elkaar er niet door bijten.
Maar ze houden de luikjes vast dicht als er twee hengsten niet met elkaar overweg kunnen die naast elkaar staan. Het gaat niet om gillen, wel om tegen de muren slaan, bokken of steigeren. Als eigenaar van een potentiele dure dekhengst of topsportpaard wil je je paard ook niet terug met een kreupel been of piephakken...
En dat luikje dichtdoen, dat mag niet als je snuffelen verplicht stelt.
Ik kan overigens ook niet lachen als het paard van de buren schimmel blijkt te hebben, of droes, of influenza... en hij staat uitgebreid te neuzen met de mijne.
En mijn paard lacht uberhaupt niet met contact op stal, die wil gewoon tot rust komen in veilige omgeving zonder andere enge bedreigende paarden ernaast. Hij zuigt al lucht op het zien van andere paarden, meer hoeft het niet te worden.
anneve schreef:Ze hebben gewoon een steen uit de muur gehaald, dus het "luik" kan helemaal niet dicht.
En de 3-jarige aangewezen kwpn hengsten zijn allemaal potentiele dure dekhengsten.
Citaat:Influenza komt niet voor in NL (dankzij verplichte enting). Droes kan, maar ze krijgen uiteraard een healthcheck.
Citaat:Voor je eigen stal is dit echter niet relevant, je mag er vanuit gaan dat de paarden op één stal dezelfde gezondheidsstatus hebben. Je loopt natuurlijk het risico dat er een keer een infectie doorheen loopt, maar het is een illusie te denken dat je dat kunt voorkomen. Dan moet je in een hutje op de hei gaan zitten met een groot hek en een gracht er omheen.
anneve schreef:Maar ze houden de luikjes vast dicht als er twee hengsten niet met elkaar overweg kunnen die naast elkaar staan. Het gaat niet om gillen, wel om tegen de muren slaan, bokken of steigeren. Als eigenaar van een potentiele dure dekhengst of topsportpaard wil je je paard ook niet terug met een kreupel been of piephakken...
anneliesdj schreef:anneve schreef:Maar ze houden de luikjes vast dicht als er twee hengsten niet met elkaar overweg kunnen die naast elkaar staan. Het gaat niet om gillen, wel om tegen de muren slaan, bokken of steigeren. Als eigenaar van een potentiele dure dekhengst of topsportpaard wil je je paard ook niet terug met een kreupel been of piephakken...
Hengsten zijn geen hysterische beesten die de muur aan gaan vallen als ze weten dat daar achter een adere hengst staat, wat is dat toch dat zulke dingen altijd gedacht worden??
Ik heb genoeg hengsten gezien die gewoon in boxen naast elkaar stonden geen muur maar gewoon de standaard boxen met tralies. Hengsten zijn gewoon rustig en ook als er eens een nieuw komt wordt ie gewoon naast een ander gezet, ze snuffelen een keer, gillen en het is klaar.
Ik heb in die tijd nog maar een keer een hengst gezien die niet naast andere kon staan maar die kwam in de zomer wel elke dag een paar uur in de wei.
anneliesdj schreef:Hengsten zijn geen hysterische beesten die de muur aan gaan vallen als ze weten dat daar achter een adere hengst staat, wat is dat toch dat zulke dingen altijd gedacht worden??
Ik heb genoeg hengsten gezien die gewoon in boxen naast elkaar stonden geen muur maar gewoon de standaard boxen met tralies. Hengsten zijn gewoon rustig en ook als er eens een nieuw komt wordt ie gewoon naast een ander gezet, ze snuffelen een keer, gillen en het is klaar.
Ik heb in die tijd nog maar een keer een hengst gezien die niet naast andere kon staan maar die kwam in de zomer wel elke dag een paar uur in de wei.
Urielle schreef:Waar staat dat ik dat zei ? *zucht*
Het ging erom dat het met die kapitale toekomstige dekhengsten ook zo gaat, met een open luik ertussen. Wat interesseert mij het of het een ruin of een hengst of een merrie is.
Ik heb de nodige hengsten in handen gehad dus ik weet echt wel dat niet elke hengst er gelijk bovenop klapt
anneliesdj schreef:Super maatregel! Zouden ze hier ook mogen invoeren, niet dat ik het hier veel zie gebeuren maar af en toe...
anneliesdj schreef:Als je dat weet waarom zeg je het dan?
Rivano schreef:Hier (en dan bedoel ik Brazilie) kom ik met mijn instructeur op vele stallen, en op elke stal staan de paarden (dus ook hengsten) in buitenstallen gewoon met open boven deur. Zo staan ze vanaf het begin als ze als 3 jarige in een box komen, en het is er rustig. Ze denken hier juist dat wanneer de hengsten nooit met andere paarden in contact komen, ALS ze dan een keer op een nieuwe stal in contact komen ze inderdaad de boel afbreken.
Maar ze denken hier sowieso anders over opvoeding van paarden. Kom op een willekeurige stal en de kinderen, honden en alles wat beweegd rent door de bak, langs de bak, maakt herrie, speelt met een bal, springt op, is luidruchtig, etc. En niemand die zegt, "SSSSHTT! Anders schrikken de paarden!" Zo gaat het al vanaf veulen zijnde dus ze kijken niet eens op.
Grappig is dat ze veel (spring en dressuur) paarden uit Nederland/Duitsland importeren. Die gaan eerst naar een speciale trainingsstal voor schrik- en gedragstraining. Ze hebben echt geen idee wat wij hier met die Kwpn-ers uitspoken om ze zo gek te krijgen....Die hollanders hebben goede paarden, maar verder..
![]()
Ik vertel ze dat in Nederland niet langs de bak gerend wordt en iedereen zich rustig en bedeest gedraagd als mensen aan het rijden zijn. Vinden ze raar.
Maar hier zijn ze ook niet heilig hoor!
In Brazilie wordt -elk- paard na de wedstrijd gecontroleerd op bloed in de mond of op de sporen, de ketting, de stang, etc.
Vinden ze iets, dan kun je meteen naar huis en wordt je voor een bepaalde tijd geschorst. En deze maatregel is helaas niet voor niets in het leven geroepen.
KiWiKo schreef:Rivano schreef:Hier (en dan bedoel ik Brazilie) kom ik met mijn instructeur op vele stallen, en op elke stal staan de paarden (dus ook hengsten) in buitenstallen gewoon met open boven deur. Zo staan ze vanaf het begin als ze als 3 jarige in een box komen, en het is er rustig. Ze denken hier juist dat wanneer de hengsten nooit met andere paarden in contact komen, ALS ze dan een keer op een nieuwe stal in contact komen ze inderdaad de boel afbreken.
Maar ze denken hier sowieso anders over opvoeding van paarden. Kom op een willekeurige stal en de kinderen, honden en alles wat beweegd rent door de bak, langs de bak, maakt herrie, speelt met een bal, springt op, is luidruchtig, etc. En niemand die zegt, "SSSSHTT! Anders schrikken de paarden!" Zo gaat het al vanaf veulen zijnde dus ze kijken niet eens op.
Grappig is dat ze veel (spring en dressuur) paarden uit Nederland/Duitsland importeren. Die gaan eerst naar een speciale trainingsstal voor schrik- en gedragstraining. Ze hebben echt geen idee wat wij hier met die Kwpn-ers uitspoken om ze zo gek te krijgen....Die hollanders hebben goede paarden, maar verder..
![]()
Ik vertel ze dat in Nederland niet langs de bak gerend wordt en iedereen zich rustig en bedeest gedraagd als mensen aan het rijden zijn. Vinden ze raar.
Maar hier zijn ze ook niet heilig hoor!
In Brazilie wordt -elk- paard na de wedstrijd gecontroleerd op bloed in de mond of op de sporen, de ketting, de stang, etc.
Vinden ze iets, dan kun je meteen naar huis en wordt je voor een bepaalde tijd geschorst. En deze maatregel is helaas niet voor niets in het leven geroepen.
helemaal geweldig deze postkan me er ook helemaal in vinden
Kendra schreef:En zo kun je wel van alles verzinnen....kan me niet voorstellen dat zoiets in de wet komt te staan, volgens mij is daar echt nog nooit over gesproken en verzint iedereen nu maar wat. Als er een welzijnswet komt, zal overlegd worden met iedereen - en tot nu toe hebben de economische en handelsbelangen het nog erg vaak 'gewonnen', dus het zal echt niet zomaar doorslaan naar de andere kant. Bovendien geeft een wet kaders aan.
Maar als we met z'n allen willen dat het nooit wat wordt, dan moeten we inderdaad dit soort discussies gaan voeren.