Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:10

superwoman schreef:
3x3 is wettelijk standaard voor paarden

Er is in Nederland geen wettelijke standaard voor paarden. Knipoog Daar gaat de discussie hier (deels) om.

En het verschil tussen een box en een stand is dat het paard languit kan gaan liggen. Dat kan in een stand niet, hoogstens kan het paard 'rechtop' liggen maar vaak gaat dat zelfs al niet.
I.t.t. wat je vaak hoort ('paarden slapen staand') is liggend slapen voor paarden wel degelijk noodzakelijk: alleen dan krijgen ze hun REM-slaap (dromen) die nodig is om de informatie in de hersenen te herstructureren. Als dit structureel niet gebeurt krijgt een paard lichamelijke en mentale problemen, bij mensen is het gevolg mogelijk bijv. depressie, geheugenproblemen, stemmingswisselingen en leerstoornissen.
Verder heeft een box vaak de mogelijkheid tot visueel en zelfs lichamelijk contact, terwijl stands dat meestal niet hebben.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:12

Volgens mij is het verschil tussen een stand en een box ook het feit dat een stand aan 1 kant open is en dat het paard er meestal in vaststaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:14

Nina_rex schreef:
superwoman schreef:
3x3 is wettelijk standaard voor paarden

Er is in Nederland geen wettelijke standaard voor paarden. Knipoog Daar gaat de discussie hier (deels) om.

Oh, dacht dat ooit ergens gehoord te hebben Bloos
Ik vind die maat wel het minimum voor paarden van 1.60 tot 1.70 Tong uitsteken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:30

Arabesk schreef:
Hoe groot is het verschil tussen een ruime stand en een box? In een box kan een paard een rondje om z'n eigen as draaien.... No Cheer

In een box staat een paard los en kan hij zelf bepalen hoe hij staat, ligt etc. In een stand staan ze vast en kunnen hooguit wat passen voor- of achteruit.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:31

fransje23 schreef:
In een box staat een paard los en kan hij zelf bepalen hoe hij staat, ligt etc. In een stand staan ze vast en kunnen hooguit wat passen voor- of achteruit.

Allebei even triest

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:32

Sim0ne schreef:
fransje23 schreef:

Allebei even triest

Ik vind een box een stuk beter dan een stnad. Zeker als de zijkanten etc open zodat contact mogelijk met de buurpaarden mogelijk is en de afmetingen zijn afgestemd op de grote van het paard.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:35

Het is ook beter, maar voor mij nog steeds onacceptabel.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:42

Ik vind een box nog wel acceptabel, mits het paard enkele uren per dag buiten komt én in de box voldoende ruwvoer heeft, de mogelijkheid tot sociaal contact (minstens visueel, liefst ook lichamelijk), voldoende licht, frisse lucht en enige bewegingsmogelijkheid. Onze paarden stonden voorheen ook 's nachts op stal, en hoewel ik nu zielsblij ben dat ze 24/7 buiten staan vond ik de situatie daar niet onder de maat.

Een hele simpele aanpassing die veel verbetering zou geven zouden bijv. duoboxen zijn. Uit onderzoek is gebleken dat paarden die met 2 in een box staan veel gelukkiger zijn. In de praktijk zou het doorbreken van een wandje al voldoende zijn, moet je natuurlijk wel koppels hebben die het goed met elkaar kunnen vinden. Maar voor bijv. manegepony's zou het al een hele verbetering kunnen zijn...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:02

Sim0ne schreef:

Dan vind je ze dus niet allebei even triest maar de een wat triester dan de ander Knipoog Wat voor jouw onacceptabel is hoeft dat niet voor iedereen te zijn. Mijn paard 24/7 op stal vind ik persoonlijk onacceptabel vandaar dat ze overdag op het weiland staat en 's nachts op stal.

Ik vind ook dat een paard minimaal een dagdeel gewoon buiten hoor te staan. In combinatie met een box en rijden zijn we dan al een beetje op de goede weg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:10

Sim0ne schreef:

Voor mij ook, want mijn paard wil buiten leven.... Ja

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:17

Nadya schreef:
Sim0ne schreef:

Voor mij ook, want mijn paard wil buiten leven.... Ja

Mijn paarden ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:21

Wat heeft een paard aan een box vab 4 x 5 als hij nooit eens lekker los buiten komt?
In zulke dergelijk grote box kan hij nog steeds geen sprintje trekken en lekker rond bokken...

Geef mij dan maar een stalling met 3x3 boxen maar elke dag naar buiten Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:36

Vind ik ook, Runningkawa.

Hoewel voor echt grote paarden 3X3 alweer aan de krappe kant is. Het scheelt voor een paard al enorm als hij lekker naar buiten kan kijken over de staldeur, dan is het wereldje groter. Lachen

Duoboxen, dat gaat echt niet bij ieder paard.
De ervaringen hier leren dat leeftijd heel bepalend is, oudere merries zijn veel meer op hun eigen 'space' gesteld en dulden bijv. geen andere oude merries bij hun voer.
Dan wil je ze echt niet samen in de box, dat kan echt fataal worden bij grote paarden.
Paarden is niet alleen maar jip en janneke. Knipoog

Jonge paarden gaan altijd wel samen, oud moet je heel goed inschatten.

Ik ben er niet voor. Wat wij hier wel hebben, is twee boxen met een schot van 1.20 ertussen, waarover ze natuurlijk lekker kunnen hangen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:43

randalinpony schreef:
Paarden is niet alleen maar jip en janneke. Knipoog

Verward

Voor grotere paarden zou je natuurlijk ook grotere duoboxen moeten hebben. Bij pony's gebeurt het wel al vaker. En paarden die in een groep staan hebben binnen die groep meestal 1 'vriendje', ook merries. Knipoog Dus als je die samen zou zetten zou dat echt geen probleem zijn. Met voeren moet je ze natuurlijk wel even scheiden, wij doen dat in onze inloopstal heel simpel met even een draadje ertussen.
Ik zeg niet dat iedereen nu duoboxen moet gaan bouwen hoor, ik zeg alleen dat het op bepaalde plaatsen waar structirele veranderingen nog even niet binnen de mogelijkheden liggen, dit al verbetering op zou kunnen leveren. Maar het is zeker niet ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:52

Ik zou een duobox ideaal vinden, wil nl een jong paardje erbij kopen en ik zou het geweldig vinden als hij bij mijn oudere paard in een knots van een box zou mogen staan. De box moet wel zo groot zijn dat de ene kan gaan liggen en de andere nog gewoon plaats heeft om normaal te kunnen staan en niet shocking klem tussen paard en muur. Ook met het oog op de viezigheid in de box, want die is natuurlijk de volgende morgen fantastisch smerig.

Maar dan zit je al op een 6 x 6 en dat is al krap dus wordt gauw 7 x 8 en dat is een flinke ruimte, ga je weg met je paarden dan zit zo een pensionhouder met een joekel van een box die hij niet kan verhuren, niemand betaald dubbele prijs voor een grote box voor zijn paardje..

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:07

Ik zou een duo box niet aandurven met mijn paard. Ze is heel goed met haar buuf, gaat er ook mee op de wei en zo, maar ik zou toch bang zijn dat er op stal rake klappen uitgedeeld zouden worden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:26

Klein rekenkundig puntje:

een box van 6x6 is heel groot, dat is namelijk vier maal zo groot als 3x3 en niet het dubbele zoals sommige mensen aannemen.

Dus bv. 4x4 klinkt misschien niet zoveel groter dan 3x3 maar is toch al 16 vierkante meter in plaats van 9 vierkante meter dus al bijna het dubbele.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:29

Hermelientje schreef:

een box van 6x6 is heel groot, dat is namelijk vier maal zo groot als 3x3 en niet het dubbele zoals sommige mensen aannemen.

Dus bv. 4x4 klinkt misschien niet zoveel groter dan 3x3 maar is toch al 16 vierkante meter in plaats van 9 vierkante meter dus al bijna het dubbele.

Nerd

goed bedoeld he Knipoog

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:36

Midasje schreef:
Hermelientje schreef:

Nerd

goed bedoeld he Knipoog

Kan ik wel tegen hoor. Wilde gewoon niet dat mensen werden uitgelachen als ze een staleigenaar om een box van 6x6 of nog groter gingen vragen. 7x8 is nl. een balzaal in plaats van een box. Zou natuurlijk geweldig zijn voor paarden maar niet haalbaar.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:07

Haha klopt, ik was er ook ingetrapt. Haha! Onze inloopstal is 10 bij 5, en daar staan onze 4 paarden naast elkaar in te eten. En als we ze 2 aan 2 op de 2 helften zetten gaat dat prima, mocht het ooit nodig zijn om ze binnen op te sluiten dan zou dat geen enkel probleem zijn.

En die kans op klappen valt echt wel mee hoor Knipoog , dat doen paarden alleen als er issues zijn m.b.t. de hiërarchie. Met 2 paarden is die verhouding al heel erg snel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:25

Hermelientje schreef:

Hermelientje hoe groot is een duobox? Ik vind 4 x 4 wel klein voor 2 paarden is maar een meter breder, nauwelijks een paardbreedte groter.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:39

Mijn inloopstal is ook 50m2 en dat is voor drie pony's. Dus hebben ze ruimte zat. Maar ze staan er alleen nooit. Nu staan ze nog dag en nacht op de wei. Lekker van het gras te genieten zoals het hoort in mijn ogen!