Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:05

Dat bedoel ik, je ziet op regionaal niveau ego al boven welzijn gaan. Dan gaat het niet eens om geld. Het zou naïef zijn om te denken dat wanneer er ook nog eens een hoop geld mee gemoeid is, dat niet boven het welzijn gaat. En nee, ik ben ook niet zo dwaas om te denken dat geen enkel topsportpaard het goed heeft. Maar ik vrees wel dat als je de optelsom maakt het niet in de paarden hun voordeel zal spreken.... Niet regionaal/in de basis sport en niet in de topsport. Om tal van redenen, geld, ego, onkunde.. Er spelen gewoon te veel factoren mee die het welzijn negatief beïnvloeden en te weinig die dat in balans kunnen duwen momenteel. En eerlijk gezegd weet ik niet hoe je factoren kan toevoegen die dat in balans zouden kunnen brengen... Dat vind ik nog het ergste.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:07

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
Ik ben iets minder blij dat nog zoveel mensen denken dat topsportpaarden het zo fantastisch goed hebben en hun welzijn boven het geld gaat. :(:)

Je ziet ze in ieder geval doorgaans niet kreupel door de baan gaan. Dat is al heel fijn.

In tegenstelling tot heel veel paarden in de recreatieve sector en lagere klassen (op pensionstallen)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:25

Ayasha schreef:
Dat bedoel ik, je ziet op regionaal niveau ego al boven welzijn gaan. Dan gaat het niet eens om geld. Het zou naïef zijn om te denken dat wanneer er ook nog eens een hoop geld mee gemoeid is, dat niet boven het welzijn gaat. En nee, ik ben ook niet zo dwaas om te denken dat geen enkel topsportpaard het goed heeft. Maar ik vrees wel dat als je de optelsom maakt het niet in de paarden hun voordeel zal spreken.... Niet regionaal/in de basis sport en niet in de topsport. Om tal van redenen, geld, ego, onkunde.. Er spelen gewoon te veel factoren mee die het welzijn negatief beïnvloeden en te weinig die dat in balans kunnen duwen momenteel. En eerlijk gezegd weet ik niet hoe je factoren kan toevoegen die dat in balans zouden kunnen brengen... Dat vind ik nog het ergste.

Vaak gaat het dan ook om geld, oftewel het ontbreken van geld;
-Paarden die niet naar de kliniek worden gebracht want eigenaar krijgt hem niet op de trailer en dierenarts is te duur.
-Paard dat gereden wordt terwijl hij kreupel is, maar eigenaar merkt het niet op of weet niet hoe te handelen
&Paard dat continu "hou es op, doe es niet" te horen krijgt, en vervolgens klappen, omdat hij niet geleerd heeft stil te staan op de poetsplaats
-Paard dat met zijn benen in de omheining blijft hangen omdat er geen geld is voor een deugdelijke omheining, en ook geen kennis van wat een veilige omgeving nodig heeft
etc etc

Maar de vraag is, klopt het beeld dat "heel veel" of "het merendeel" van de paarden het niet goed heeft, of is dat beeld ontstaan door onze ervaring, vergelijkingsmateriaal en daarom dus bij iedereen anders?
Hoeveel is veel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:33

Het zal ongetwijfeld bij iedereen anders zijn. Alles zal af hangen van wat je ziet rondom je en dan ook nog eens welke conclusies je daar uit trekt... :) Ik denk dat dat onvermijdelijk is en wellicht is dat ook waarom het zo moeilijk om echt een oplossing te vinden voor de problemen die er wel overduidelijk zijn. Want er van uit gaande dat de meerderheid van de mensen het beste voor heeft: vaak speelt de omgeving waardoor ze omringt zijn ook nog mee.

Er rijdt iemand op wedstrijd mee wiens paard gewoon ronduit kreupel is. Lesgever is relatief bekend hier in de omgeving, geen topruiter maar wel professioneel bezig in de paarden. Eigenaar van het paard is jong en relatief onervaren (haar woorden, niet de mijne.) en vertrouwd dus op iemand die meer kennis heeft. Paard loopt bij het inrijden onregelmatig. Ruiter geeft aan dat het paard onregelmatig voelt. Lesgever zegt "rij maar gewoon binnen en we zien wel wat de jury zegt."

ruiter rijdt binnen, wordt laag gepunt, krijgt een opmerking maar wordt niet uit gesloten want jury is geen DA. Ruiter in kwestie krijgt doorheen het seizoen al van verschillende jury's opmerkingen. Ze weet van waar de kreupelheid komt (ik ga het niet plaatsen omdat dat de ruiter mogelijk herkenbaar maakt en dat wil ik niet.) en is oprecht dol op haar paard. Heeft begeleiding die toch professioneel bezig is met paarden (trainen, verkopen enz) en de nodige ervaring heeft. Toch gaat het mis. Of tenminste, ik denk dat ik hier wel mag zeggen dat het mis gaat?

Je zou denken dat alle factoren er zijn: Begeleiding, iemand die het beste voor heeft met haar paard, oorzaak is bekend en dier wordt behandeld door paat na paat.... Je kan niet zeggen dat de ruiter niet wil luisteren of geen moeite wil doen want dat doet ze wel. Ze post constant over het correct trainen van paarden en maakt van elke kans die ze vindt gebruik om zichzelf te scholen.

In theorie doet deze persoon alles wat ze kan doen en in praktijk rijdt ze tóch met een onregelmatig, soms ronduit kreupel, paard de ring in. Deze persoon is overtuigd dat ze doet wat ze moet doen ondanks dat het dier niet rad is en op basis van de dingen die ze doet kan je ook niet zeggen dat het haar niet interesseert.

Ik vind dat soort situaties heel moeilijk om te beoordelen. Maar ziet iemand die de achtergrond niet kent haar rijden dan is het gewoon een ruiter die "niet weet" dat haar paard kreupel is. Da's één geval waarin je al kan bewijzen dat wat je vindt van zaken heel erg afhankelijk is van wat je ziet, weet en concludeert. :) Ik zal over die ruiter een andere mening hebben dan iemand die haar eenmalig een proef ziet rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:09

Nikass schreef:
Ayasha schreef:

Vaak gaat het dan ook om geld, oftewel het ontbreken van geld;
-Paarden die niet naar de kliniek worden gebracht want eigenaar krijgt hem niet op de trailer en dierenarts is te duur.
-Paard dat gereden wordt terwijl hij kreupel is, maar eigenaar merkt het niet op of weet niet hoe te handelen
&Paard dat continu "hou es op, doe es niet" te horen krijgt, en vervolgens klappen, omdat hij niet geleerd heeft stil te staan op de poetsplaats
-Paard dat met zijn benen in de omheining blijft hangen omdat er geen geld is voor een deugdelijke omheining, en ook geen kennis van wat een veilige omgeving nodig heeft
etc etc

Maar de vraag is, klopt het beeld dat "heel veel" of "het merendeel" van de paarden het niet goed heeft, of is dat beeld ontstaan door onze ervaring, vergelijkingsmateriaal en daarom dus bij iedereen anders?
Hoeveel is veel?

Dat is ook wel wat ik bedoel.
Bokt staat er vol mee om eerlijk te zijn. Hebben die paarden het dan beter (even gechargeerd) als ze jaarrond 24/7 op de wei in een schuilstal staan en een paar x per week kreupel en wel 3 uur buitenrit moeten maken met slecht hanarchement? Hoe vaak ik niet al heb gehoord "mijn paard loopt altijd al zo". Mensen zijn nooit blij als ze ook al doe je dat voorzichtig adviseert eens een kreupelheidsonderzoek te doen. Bokt gaat liever naar de osteopaat dan naar dierenarts voor een goede diagnose. En zo lopen er heel wat paarden rond onder het zadel die beter af zijn bij inslapen. Als we dan toch dierenleed willen voorkomen.

Bij een topsportpaard kan dat niet. Die kan niet kreupel in de ring komen. En het geld wat een paard waard is is ook wel een reden dat zo'n paard heel goed wordt verzorgd. Waar de diernarts al preventief de paarden monitort, een prof ruiter een hele kleine onregelmatigheid al voelt, goede zadels, goede voeding, veel beweging, op het niveau afgestemde beweging en training, een hele goede hoefsmid en ga zo maar door.
Is dat dan slecht vraag ik me echt af. Op topsport ligt een vergrootglas. Heel terecht vind ik. Maar daar hebben die paarden ook voordeel aan.

Op een hele laag daaronder niet. En juist daar zie je veel dierenleed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:14

Bokt gaat niet liever naar de osteopaat. Sommige bokkers gaan liever naar de osteopaat. Mijn go to bij kreupelheden is altijd eerst de dierenarts. En zo zijn er genoeg bokkers die dat ook doen.

Topsportpaarden worden medisch heel goed verzorgd, röntgentje hier, spuitje daar. Echter zijn er ook verwondingen, zoals die van sporen, of een gescheurde mondhoek, die geen kreupelheid veroorzaken. Daarnaast is medische verzorging niet het enige belangrijke. Fysieke en mentale gezondheid zijn gelijk, imo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:17

_San87_ schreef:
Bokt gaat niet liever naar de osteopaat. Sommige bokkers gaan liever naar de osteopaat. Mijn go to bij kreupelheden is altijd eerst de dierenarts. En zo zijn er genoeg bokkers die dat ook doen.

Natuurlijk San87. Ik heb ook zwaar gegeneraliseerd en overdreven getypeerd. Dat staat er ook bij in mijn post. Niemand hoeft zich daardoor specifiek aangesproken te voelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:20

_San87_ schreef:
Fysieke en mentale gezondheid zijn gelijk, imo.

Gelijk, in de zin van als een paard niet happy is het ook niet goed kan presteren. Maar zijn al die topsportpaarden die goed presteren niet happy? En hoe meet je dat?
Je kunt gewoon niet generaliseren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:22

Het zijn wel vooral sportpaarden die verhandeld worden en kissing spines blijken te hebben. Dus dat die paarden niet blessures rondlopen is ook niet zo te zeggen.

En net als dat zeker niet elk sportpaard slecht gehouden wordt. Is dat ook niet bij particulieren andere eigenaren het geval.

Maar als men idd geen osteopaat of dierenarts laat komen dan is het al iemand die de gezondheid van het paard niet hoog heeft staan. Dat zelfde geldt voor mensen die geen passend zadel hebben en dat zie je helaas best regelmatig.

Ik denk echt dat je overal leed kunt tegenkomen. En waar de grens is is ook niet duidelijk.

Urbanus

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:31

Laat ik mijn vraag even veralgemenen, ik ben benieuwd wat iedereen hier start.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:32

Babootje schreef:
_San87_ schreef:
Fysieke en mentale gezondheid zijn gelijk, imo.

Gelijk, in de zin van als een paard niet happy is het ook niet goed kan presteren. Maar zijn al die topsportpaarden die goed presteren niet happy? En hoe meet je dat?
Je kunt gewoon niet generaliseren.

Ik denk dat veel topsportpaarden op hun manier best happy zijn. Wat je niet kent kun je niet missen. Ik dat er wel een hoop learned helplessness bij zit.

Het voelt voor mij niet goed je paard maar 2 uur per dag vrije beweging te geven. Ruiters die daarin meegaan, dat vind ik geen mensen die de natuurlijke behoeften van een paard voorop stellen. Ruiters die het anders doen, zoals Carl en Charlotte, daar ben ik fan van. Zij bewijzen dat een paardwaardig leven heel goed samen gaat met topsport.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:35

BeFunny schreef:
Het zijn wel vooral sportpaarden die verhandeld worden en kissing spines blijken te hebben. Dus dat die paarden niet blessures rondlopen is ook niet zo te zeggen.

Waar haal je dat nou vandaan? En denk je dat niet-sportpaarden geen KS hebben?

Ik kocht mijn paard met KS klasse 3 als 3 jarig onbeleerd paard. Had nog niemand op gezeten.
Nu is hij 6, Z klaar en nog maar eens een controlefoto genomen is de klasse 3 naar een klasse 1. Paard was 100% met de keuring, positief aankoopadvies van de DA en blijkbaar kun je zo'n gradatie ook nog verminderen door goede training. En dus nog steeds 100%. KS is geen probleem (moet het natuurlijk niet in een onacceptabele gradatie vallen) als het paard geen klinische symptomen heeft. DA is ervoor om dat te constateren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:35

Urbanus schreef:

Ik start niet meer. Rijd al jaren geen wedstrijden meer, maar heb vroegah Z gestart.

En dus op topsportstallen/hengstenhouderijen gewerkt van/met o.a. Olympische/WB/GP ruiters/amazones :). Mind you, ook alweer even geleden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:39

Maar er zijn er maar weinig die dat zo doen.

Er zijn ook pension stallen waar paarden als ze geluk hebben maar twee uur naar buiten mogen in hun eentje op een afgezet stukje. Wel naast een ander paard die ook een afgezet stukje heeft en dat is nog niet eens 2x zo groot als de stal.en dat is hier in de buurt best een grote stal die vol staat en die nog duur is ook. Ze hebben dan wel en solarium en meerder werkelijk prachtige rijvakken en longeerbakken en cirkels. De stal zelf is ook echt prachtig.

Maar naar mijn idee horen paarden toch echt lekker vrij te kunnen bewegen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:40

Baas boven baas San87. Ik rijd zelfs niet (op dit ogenblik). Ben 60+ en hard aan het werk om die dure paarden te betalen. _O-

Op een braaf 'beesje' wil ik graag nog eens opstappen.
Heb er nu de paarden niet voor. Mijn dochter rijd wedstrijden op paarden die voor mij nu te sensibel zijn om op te stappen (ik ken mn grenzen) . Ik ben wel eigenaar en fokker dus ik zit nog wel volledig in de paarden. En ben heel betrokken bij de rijderij en training van onze paarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:46

BeFunny schreef:
Maar er zijn er maar weinig die dat zo doen.

Er zijn ook pension stallen waar paarden als ze geluk hebben maar twee uur naar buiten mogen in hun eentje op een afgezet stukje. Wel naast een ander paard die ook een afgezet stukje heeft en dat is nog niet eens 2x zo groot als de stal.en dat is hier in de buurt best een grote stal die vol staat en die nog duur is ook. Ze hebben dan wel en solarium en meerder werkelijk prachtige rijvakken en longeerbakken en cirkels. De stal zelf is ook echt prachtig.

Maar naar mijn idee horen paarden toch echt lekker vrij te kunnen bewegen.

Over recreanten die hun paard zo houden heb ik ook een mening. Want dat vind ik dus ook gewoon niet passen in het groepje mensen dat het belang van hun paard voorop stellen.

Wel vind ik dat professionals (dus een Carl en Charlotte, bijv.) een voorbeeldfunctie hebben, zij hebben vaak ook de mogelijkheden en het geld om het wél anders te doen en dit ook uit te dragen.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 23-08-23 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:47

Babootje schreef:
Baas boven baas San87. Ik rijd zelfs niet (op dit ogenblik). Ben 60+ en hard aan het werk om die dure paarden te betalen. _O-

Op een braaf 'beesje' wil ik graag nog eens opstappen.
Heb er nu de paarden niet voor. Mijn dochter rijd wedstrijden op paarden die voor mij nu te sensibel zijn om op te stappen (ik ken mn grenzen) . Ik ben wel eigenaar en fokker dus ik zit nog wel volledig in de paarden. En ben heel betrokken bij de rijderij en training van onze paarden.

Ik stap ook niet meer op de bommetjes, die tijd heb ik wel gehad, daarin volg ik je echt prima :D. Helemaal als je o.a. kostwinner bent. Sowieso heb/rijd ik momenteel geen paarden meer, eerst maar eens wat kilo's eraf voor ik opstappen weer overweeg :=.

Welk niveau rijdt je dochter?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:49

Hoe kun je nou zeggen "wat je niet kent kun je ook niet missen"? Dat doet alles ten aanzien van paardenwelzijn teniet. -O-
Het is net of ik dhr V. Valk hoor, toen hij zei dat de paarden in de stands te dom zijn om het daglicht en de wei te missen. "ze weten niet beter". 8)7

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:50

Urbanus schreef:

Ik rijd momenteel Z1 met één van mijn paarden en was vroegâh een stalamazone van een springstal, gegroomd voor een TeamNL lid, stalamazone voor een WK menner, en gegroomd op een dressuurstal. Heb helaas nog niet Grand Prix gereden, maar ik doe mijn best :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:53

Precies San :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:55

Nikass schreef:
Hoe kun je nou zeggen "wat je niet kent kun je ook niet missen"? Dat doet alles ten aanzien van paardenwelzijn teniet. -O-
Het is net of ik dhr V. Valk hoor, toen hij zei dat de paarden in de stands te dom zijn om het daglicht en de wei te missen. "ze weten niet beter". 8)7

Ik bedoel het in de context dat topsportpaarden op hun manier happy zijn omdat ze bepaalde dingen niet kennen en dus ook niet meteen missen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het goed vind. Ik weet niet wie V. Valk is, maar bedankt voor de vergelijking, of zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:56

ZwarteHeks schreef:
Urbanus schreef:

Ik rijd momenteel Z1 met één van mijn paarden en was vroegâh een stalamazone van een springstal, gegroomd voor een TeamNL lid, stalamazone voor een WK menner, en gegroomd op een dressuurstal. Heb helaas nog niet Grand Prix gereden, maar ik doe mijn best :D

Ik heb wel GP kunstjes op GP-paarden gereden, maar dat telt niet :)).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:00

BeFunny schreef:

En net als dat zeker niet elk sportpaard slecht gehouden wordt. Is dat ook niet bij particulieren andere eigenaren het geval.

Maar als men idd geen osteopaat of dierenarts laat komen dan is het al iemand die de gezondheid van het paard niet hoog heeft staan. Dat zelfde geldt voor mensen die geen passend zadel hebben en dat zie je helaas best regelmatig.

Ik denk echt dat je overal leed kunt tegenkomen. En waar de grens is is ook niet duidelijk.

Je eerste zin snap ik niet helemaal, is er een verband tussen de waarde van een paard en de conditie van zijn wervelkolom?

En over die osteopaat, veel mensen beseffen het niet, maar een osteopaat doet niets voor je paard. In de meeste gevallen heb je een dierenarts nodig en soms een hoefsmid om diagnoses te stellen en/of problemen op te lossen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:07

Veronica2 schreef:
BeFunny schreef:

Je eerste zin snap ik niet helemaal, is er een verband tussen de waarde van een paard en de conditie van zijn wervelkolom?

En over die osteopaat, veel mensen beseffen het niet, maar een osteopaat doet niets voor je paard. In de meeste gevallen heb je een dierenarts nodig en soms een hoefsmid om diagnoses te stellen en/of problemen op te lossen.

Nee er is geen verband tussen de waarde. KS heeft natuurlijk ook te maken met de aanleg maar een grote rol speelt ook hoe er om gegaan wordt met een paard. Een te klein zadel of een trauma of gewoon verkeerd rijden. De paarden die ik ken met KS waren voormalig sportpaard en zijn verhandeld zonder mede te delen dat ze deze blessure hadden. Eerst zijn deze paarden in mijn ogen dus stuk gereden en hebben ze er punten mee kunnen scoren en dan worden ze verkocht.

Er staat ook in mijn bericht osteopaat of dierenarts een osteopaat kan soms wel degelijk wat doen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:10

BeFunny schreef:
_San87_ schreef:
Maar ik mis even waarom dat specifieke doel een probleem is. Als er geen misstanden zijn, is er niks te filmen en heb je geen programma. Hetzelfde met die uitzending over de zorgboerderij en de slachthuizen, bijvoorbeeld. Daar filmen ze niet omdat het koek en ei is. En waarschijnlijk hebben ze een tip gehad dat dat bij Helgstrand ook niet zo is, en hebben daarop besloten een programma te maken.

Ik heb het programma opgezocht, en het is geen Shownieuws, zeg maar. Wat winnen zij met knip en plakwerk van ongelukjes en random wondjes die ieder paard wel eens heeft? Dat komt de geloofwaardigheid van zo'n programma niet ten goede. Het kan dat dat het is, natuurlijk, maar ik denk het eerlijk gezegd niet.

Sommige dingen kunnen lijken op misstanden. Zeker als er aan geknipt en geplakt wordt. En zeker als er verschillende fragmenten over enkele maand bij elkaar gevoegd worden.

Als je misstanden in beeld wilt brengen en daarvoor undercover op een stal bent en daar gaat filmen dan is er echt altijd iets. Neemt niet weg dat er ook daadwerkelijk spraken kan zijn van misstanden. Dat moet dan echter nog wel echt blijken.

Er is maanden nodig geweest zoals ik begreep om een filmpje van 1,5 uur met materiaal te hebben. Waar nog eens niet heel veel op te zien is. Dat zegt mij dat de journalist wel erg zijn best heeft moeten doen om uberhoubt iets in beeld te hebben wat spectaculair is.

Zo lang dat nog niet echt aangetoond is kun je daar dus ook nog niet van spreken.

Wat een aanname. Nee. Er is 1 maand nodig geweest. En we hebben de beelden niet gezien, dus, weten we uiteraard niet of daar “niet heel veel” op te zien is.

Overigens, iets van de filmwereld wetende, denk je nu echt dat ze alle uren aan materiaal zouden uitzenden anyway? Het heeft al 2 afleveringen, ze gaan geen compleet seizoen aan één onderwerp wijden als er meer onderwerpen behandeld moeten worden :=