Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Babootje schreef:Ayasha schreef:Ik ben iets minder blij dat nog zoveel mensen denken dat topsportpaarden het zo fantastisch goed hebben en hun welzijn boven het geld gaat.
Je ziet ze in ieder geval doorgaans niet kreupel door de baan gaan. Dat is al heel fijn.
Ayasha schreef:Dat bedoel ik, je ziet op regionaal niveau ego al boven welzijn gaan. Dan gaat het niet eens om geld. Het zou naïef zijn om te denken dat wanneer er ook nog eens een hoop geld mee gemoeid is, dat niet boven het welzijn gaat. En nee, ik ben ook niet zo dwaas om te denken dat geen enkel topsportpaard het goed heeft. Maar ik vrees wel dat als je de optelsom maakt het niet in de paarden hun voordeel zal spreken.... Niet regionaal/in de basis sport en niet in de topsport. Om tal van redenen, geld, ego, onkunde.. Er spelen gewoon te veel factoren mee die het welzijn negatief beïnvloeden en te weinig die dat in balans kunnen duwen momenteel. En eerlijk gezegd weet ik niet hoe je factoren kan toevoegen die dat in balans zouden kunnen brengen... Dat vind ik nog het ergste.
Nikass schreef:Ayasha schreef:Dat bedoel ik, je ziet op regionaal niveau ego al boven welzijn gaan. Dan gaat het niet eens om geld. Het zou naïef zijn om te denken dat wanneer er ook nog eens een hoop geld mee gemoeid is, dat niet boven het welzijn gaat. En nee, ik ben ook niet zo dwaas om te denken dat geen enkel topsportpaard het goed heeft. Maar ik vrees wel dat als je de optelsom maakt het niet in de paarden hun voordeel zal spreken.... Niet regionaal/in de basis sport en niet in de topsport. Om tal van redenen, geld, ego, onkunde.. Er spelen gewoon te veel factoren mee die het welzijn negatief beïnvloeden en te weinig die dat in balans kunnen duwen momenteel. En eerlijk gezegd weet ik niet hoe je factoren kan toevoegen die dat in balans zouden kunnen brengen... Dat vind ik nog het ergste.
Vaak gaat het dan ook om geld, oftewel het ontbreken van geld;
-Paarden die niet naar de kliniek worden gebracht want eigenaar krijgt hem niet op de trailer en dierenarts is te duur.
-Paard dat gereden wordt terwijl hij kreupel is, maar eigenaar merkt het niet op of weet niet hoe te handelen
&Paard dat continu "hou es op, doe es niet" te horen krijgt, en vervolgens klappen, omdat hij niet geleerd heeft stil te staan op de poetsplaats
-Paard dat met zijn benen in de omheining blijft hangen omdat er geen geld is voor een deugdelijke omheining, en ook geen kennis van wat een veilige omgeving nodig heeft
etc etc
Maar de vraag is, klopt het beeld dat "heel veel" of "het merendeel" van de paarden het niet goed heeft, of is dat beeld ontstaan door onze ervaring, vergelijkingsmateriaal en daarom dus bij iedereen anders?
Hoeveel is veel?
_San87_ schreef:Bokt gaat niet liever naar de osteopaat. Sommige bokkers gaan liever naar de osteopaat. Mijn go to bij kreupelheden is altijd eerst de dierenarts. En zo zijn er genoeg bokkers die dat ook doen.
Babootje schreef:_San87_ schreef:Fysieke en mentale gezondheid zijn gelijk, imo.
Gelijk, in de zin van als een paard niet happy is het ook niet goed kan presteren. Maar zijn al die topsportpaarden die goed presteren niet happy? En hoe meet je dat?
Je kunt gewoon niet generaliseren.
BeFunny schreef:Het zijn wel vooral sportpaarden die verhandeld worden en kissing spines blijken te hebben. Dus dat die paarden niet blessures rondlopen is ook niet zo te zeggen.
Urbanus schreef:Laat ik mijn vraag even veralgemenen, ik ben benieuwd wat iedereen hier start.
BeFunny schreef:Maar er zijn er maar weinig die dat zo doen.
Er zijn ook pension stallen waar paarden als ze geluk hebben maar twee uur naar buiten mogen in hun eentje op een afgezet stukje. Wel naast een ander paard die ook een afgezet stukje heeft en dat is nog niet eens 2x zo groot als de stal.en dat is hier in de buurt best een grote stal die vol staat en die nog duur is ook. Ze hebben dan wel en solarium en meerder werkelijk prachtige rijvakken en longeerbakken en cirkels. De stal zelf is ook echt prachtig.
Maar naar mijn idee horen paarden toch echt lekker vrij te kunnen bewegen.
Babootje schreef:Baas boven baas San87. Ik rijd zelfs niet (op dit ogenblik). Ben 60+ en hard aan het werk om die dure paarden te betalen.![]()
Op een braaf 'beesje' wil ik graag nog eens opstappen.
Heb er nu de paarden niet voor. Mijn dochter rijd wedstrijden op paarden die voor mij nu te sensibel zijn om op te stappen (ik ken mn grenzen) . Ik ben wel eigenaar en fokker dus ik zit nog wel volledig in de paarden. En ben heel betrokken bij de rijderij en training van onze paarden.
Urbanus schreef:Laat ik mijn vraag even veralgemenen, ik ben benieuwd wat iedereen hier start.
Nikass schreef:Hoe kun je nou zeggen "wat je niet kent kun je ook niet missen"? Dat doet alles ten aanzien van paardenwelzijn teniet.![]()
Het is net of ik dhr V. Valk hoor, toen hij zei dat de paarden in de stands te dom zijn om het daglicht en de wei te missen. "ze weten niet beter".
ZwarteHeks schreef:Urbanus schreef:Laat ik mijn vraag even veralgemenen, ik ben benieuwd wat iedereen hier start.
Ik rijd momenteel Z1 met één van mijn paarden en was vroegâh een stalamazone van een springstal, gegroomd voor een TeamNL lid, stalamazone voor een WK menner, en gegroomd op een dressuurstal. Heb helaas nog niet Grand Prix gereden, maar ik doe mijn best
BeFunny schreef:Het zijn wel vooral sportpaarden die verhandeld worden en kissing spines blijken te hebben. Dus dat die paarden niet blessures rondlopen is ook niet zo te zeggen.
En net als dat zeker niet elk sportpaard slecht gehouden wordt. Is dat ook niet bij particulieren andere eigenaren het geval.
Maar als men idd geen osteopaat of dierenarts laat komen dan is het al iemand die de gezondheid van het paard niet hoog heeft staan. Dat zelfde geldt voor mensen die geen passend zadel hebben en dat zie je helaas best regelmatig.
Ik denk echt dat je overal leed kunt tegenkomen. En waar de grens is is ook niet duidelijk.
Veronica2 schreef:BeFunny schreef:Het zijn wel vooral sportpaarden die verhandeld worden en kissing spines blijken te hebben. Dus dat die paarden niet blessures rondlopen is ook niet zo te zeggen.
En net als dat zeker niet elk sportpaard slecht gehouden wordt. Is dat ook niet bij particulieren andere eigenaren het geval.
Maar als men idd geen osteopaat of dierenarts laat komen dan is het al iemand die de gezondheid van het paard niet hoog heeft staan. Dat zelfde geldt voor mensen die geen passend zadel hebben en dat zie je helaas best regelmatig.
Ik denk echt dat je overal leed kunt tegenkomen. En waar de grens is is ook niet duidelijk.
Je eerste zin snap ik niet helemaal, is er een verband tussen de waarde van een paard en de conditie van zijn wervelkolom?
En over die osteopaat, veel mensen beseffen het niet, maar een osteopaat doet niets voor je paard. In de meeste gevallen heb je een dierenarts nodig en soms een hoefsmid om diagnoses te stellen en/of problemen op te lossen.
BeFunny schreef:_San87_ schreef:Maar ik mis even waarom dat specifieke doel een probleem is. Als er geen misstanden zijn, is er niks te filmen en heb je geen programma. Hetzelfde met die uitzending over de zorgboerderij en de slachthuizen, bijvoorbeeld. Daar filmen ze niet omdat het koek en ei is. En waarschijnlijk hebben ze een tip gehad dat dat bij Helgstrand ook niet zo is, en hebben daarop besloten een programma te maken.
Ik heb het programma opgezocht, en het is geen Shownieuws, zeg maar. Wat winnen zij met knip en plakwerk van ongelukjes en random wondjes die ieder paard wel eens heeft? Dat komt de geloofwaardigheid van zo'n programma niet ten goede. Het kan dat dat het is, natuurlijk, maar ik denk het eerlijk gezegd niet.
Sommige dingen kunnen lijken op misstanden. Zeker als er aan geknipt en geplakt wordt. En zeker als er verschillende fragmenten over enkele maand bij elkaar gevoegd worden.
Als je misstanden in beeld wilt brengen en daarvoor undercover op een stal bent en daar gaat filmen dan is er echt altijd iets. Neemt niet weg dat er ook daadwerkelijk spraken kan zijn van misstanden. Dat moet dan echter nog wel echt blijken.
Er is maanden nodig geweest zoals ik begreep om een filmpje van 1,5 uur met materiaal te hebben. Waar nog eens niet heel veel op te zien is. Dat zegt mij dat de journalist wel erg zijn best heeft moeten doen om uberhoubt iets in beeld te hebben wat spectaculair is.
Zo lang dat nog niet echt aangetoond is kun je daar dus ook nog niet van spreken.