HP heeft natuurlijk Dreamboy als zijn beste paard..waar volgens mij ook meer uit te halen zou zijn met een andere rijstijl.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Dat laatste weet ik niet maar Zonik zat wel aan de top van zijn kunnen en in in het internationale deelnemersveld is hij niet goed genoeg voor een plaats in de top 5/ 10 volgens mij. En de Totilassen hebben meer kwaliteit dus ik gok dat dat het is.
HP heeft natuurlijk Dreamboy als zijn beste paard..waar volgens mij ook meer uit te halen zou zijn met een andere rijstijl.
Elisa2 schreef:Ik las een artikel bij Horses dat Toto aanleuningsproblemen zou hebben zoals het hoofd kantelen en achter de LL lopen vanwege zijn "dikke nek" en dat dat Gal's probleem bij Zonik ook een tijdje was...
De wereld op z'n kop als je het mij vraagt..aanleuningsproblemen op dit niveau zijn grote basisfouten die dusdanig afgestraft moeten worden.
Overigens heb ik de proef niet gezien, maar was dit vorig jaar op het NK ook het geval en daar heb ik ze wel live gezien. Imo kwam het toen voornamelijk door het op druk rijden.
manubres schreef:Elisa2 schreef:Ik las een artikel bij Horses dat Toto aanleuningsproblemen zou hebben zoals het hoofd kantelen en achter de LL lopen vanwege zijn "dikke nek" en dat dat Gal's probleem bij Zonik ook een tijdje was...
De wereld op z'n kop als je het mij vraagt..aanleuningsproblemen op dit niveau zijn grote basisfouten die dusdanig afgestraft moeten worden.
Overigens heb ik de proef niet gezien, maar was dit vorig jaar op het NK ook het geval en daar heb ik ze wel live gezien. Imo kwam het toen voornamelijk door het op druk rijden.
Dat vind ik een hele interessante vraag. Ik vond dat Edward Toto In Opglabbeek zo mooi op/voor de loodlijn voorstelde, maar vroeg me daar ook bij af of dit bewust zo was of uit noodzaak omdat hij geen diepere aanleuning aan wil nemen. In Tolbert reed hij hem meer afgebogen maar zag ik toch een hele ongelukkige Toto. In de proef in Opglabbeek vond ik hem prettiger ogen met een neusje dat er meer uit was. Biomechanisch zag ik daardoor ook een beter lichaamsgebruik, minder taktfouten en een meer ondertredend achterbeen. Maar ook zag ik inderdaad het hoofd soms wat kantelen dus dat getuigd wel van wat probleempjes.
Total US liep in Opglabbeek ook een stuk minder hectisch, maar heeft het echt wel zwaar om de proef goed door te komen gezien zijn balans en taktfouten. Maar ook hij liep er in Tolbert een stuk ongelukkiger bij.
Soms krijg ik bij Toto en Total het gevoel wat je bijvoorbeeld hebt bij kinderen van beroemde mensen. Van hen wordt vaak verwacht dat je net zo goed bent/wordt als je ouder. Ik heb steeds het idee dat na Totilas Edward continu op zoek is geweest naar een tweede Totilas. Zonik vond ik een geweldig paard met meer elegantie en souplesse dan Totilas, maar hij miste inderdaad de kracht en het talent voor de piaffe. Ik denk dat Edward in hem niet de tweede Totilas zag. En ik denk ook dat de manier van rijden niet zo bij Zonik paste. Maar inderdaad zo jammer dat niemand anders de kans krijgt om zo'n geweldig paard te rijden.
Maar Toto jr. en Total US lijken voor Gal surrogaten te zijn om Totilas te vervangen. Zelf denk ik steeds laat die droom los en ga gewoon lekker genieten van je paarden....Want de band die Edward met Totilas had zie ik niet zozeer bij deze paarden. Soms denk ik echt...geef ze eens een klopje voordat ze de ring in gaan ipv een por in de buik om ze extra scherp te maken. Het zijn zulke kleine dingen die een band met je paard tot uiting kunnen brengen. Op deze manier krijg ik echt het idee dat het een soort machines zijn, die Gal weer de roem moeten geven die te vroeg van hem afgenomen is....
NB Dit stukje staat vol aannames, daar ben ik me helemaal van bewust
DuoPenotti schreef:Totilas was enorm vergevingsgezind, ik heb het idee dat Total en Zonik dat minder zijn.
Ik heb altijd het idee dat Totilas echt zo enorm braaf en lief was.
Deze zijn te sensibel voor Gal.
De meeste mensen denken altijd dat Gal Sensibele paarden kan rijden, maar in mijn beleving is dat niet zo. Ja even en dan haken ze af. Hij moet een goedzak hebben die zijn best blijft doen.
Ook aannames, maar mijn gevoel erbij.
Ook ik werd bij het kijken van het filmpje hier wederom niet blij.
MCE schreef:zo kun je jonge paarden - op niveau - ook voorstellen
eveneens in Hagen wel een * lager
https://www.facebook.com/langehanenberg ... 9120981300
Helen Langehanenberg en Schöne Scarlett
Elisa2 schreef:Ik las een artikel bij Horses dat Toto aanleuningsproblemen zou hebben zoals het hoofd kantelen en achter de LL lopen vanwege zijn "dikke nek" en dat dat Gal's probleem bij Zonik ook een tijdje was...
manubres schreef:MCE schreef:zo kun je jonge paarden - op niveau - ook voorstellen
eveneens in Hagen wel een * lager
https://www.facebook.com/langehanenberg ... 9120981300
Helen Langehanenberg en Schöne Scarlett
Sorry, dit vind ik ook geen prettig beeld...teveel met de hand gereden. Paard loopt niet mooi in balans van zichzelf.
Steeds meer begin ik mezelf af te vragen of ik dressuur nog wel leuk vind. Hoe meer verstand ik krijg van biomechanica des te minder ik kan genieten van de hedendaagse dressuur.
Zag gisteren trouwens ook een springwedstrijd. Toen dacht ik: jee, er is zoveel kritiek op de dressuur maar als je ziet hoeveel daar gerukt en getrokken wordt in die monden. Als een dressuurruiter dat in de dressuurring zou doen wordt die "uitgebeld" denk ik....
manubres schreef:Dit vind ik een heel mooi filmpje. Van hoe je een paard aanspant in ontspanning. Al snap ik niet waarom een paard altijd met de neus achter de loodlijn moet gaan bij een langere teugel, maar dat terzijde. Ik heb laatst met iemand gesproken die verstand heeft van fokkerij. En we blijken steeds meer paarden te fokken die van zichzelf niet in balans kunnen lopen. Als je een paard hebt die van zichzelf het zwaartepunt in het midden heeft ipv tussen de voorbenen dan scheelt dat enorm in de training, africhting en mogelijkheden in de sport.
https://youtu.be/8GBN6_Zby58
MCE schreef:manubres schreef:Dit vind ik een heel mooi filmpje. Van hoe je een paard aanspant in ontspanning. Al snap ik niet waarom een paard altijd met de neus achter de loodlijn moet gaan bij een langere teugel, maar dat terzijde. Ik heb laatst met iemand gesproken die verstand heeft van fokkerij. En we blijken steeds meer paarden te fokken die van zichzelf niet in balans kunnen lopen. Als je een paard hebt die van zichzelf het zwaartepunt in het midden heeft ipv tussen de voorbenen dan scheelt dat enorm in de training, africhting en mogelijkheden in de sport.
https://youtu.be/8GBN6_Zby58
dat is al vaker als voorbeeld aangehaald
oefenen thuis/workshop of op wedstrijd, maakt het soms net even iets "anders"
emma_evg schreef:Wat vinden jullie dan van bv Catherine DuFour met Vamos Amigos? Die reed gisteren in Hagen, was ook te zien via clipmyhorse. Paard met ontzettend veel activiteit in de benen, de 'gewone' draf is al een halve passage door het enorme actieve achterbeen. Verder wil dit paard ook achter de loodlijn duiken, is dat dan te wijten aan de leeftijd (9yo) en nog niet genoeg kracht, of is achter de loodlijn altijd door een verkeerde rijstijl op dit niveau/deze leeftijd?
Wat betreft Zonik, die staat niet perse te verstoffen toch? Had meer het idee dat we hm weinig hebben gezien doordat er amper wedstrijden zijn, en hij nu de voorkeur geeft om de jonge paarden ervaring op te laten doen, ook met oog op de OS. Isabell Werth had ook een tijd 4 paarden op top GP niveau, maarja waar moet je die nu allemaal uitbrengen.
manubres schreef:Elisa2 schreef:Ik las een artikel bij Horses dat Toto aanleuningsproblemen zou hebben zoals het hoofd kantelen en achter de LL lopen vanwege zijn "dikke nek" en dat dat Gal's probleem bij Zonik ook een tijdje was...
Dat vind ik een hele interessante vraag. Ik vond dat Edward Toto In Opglabbeek zo mooi op/voor de loodlijn voorstelde, maar vroeg me daar ook bij af of dit bewust zo was of uit noodzaak omdat hij geen diepere aanleuning aan wil nemen. In Tolbert reed hij hem meer afgebogen maar zag ik toch een hele ongelukkige Toto. In de proef in Opglabbeek vond ik hem prettiger ogen met een neusje dat er meer uit was. Biomechanisch zag ik daardoor ook een beter lichaamsgebruik, minder taktfouten en een meer ondertredend achterbeen. Maar ook zag ik inderdaad het hoofd soms wat kantelen dus dat getuigd wel van wat probleempjes.
Total US liep in Opglabbeek ook een stuk minder hectisch, maar heeft het echt wel zwaar om de proef goed door te komen gezien zijn balans en taktfouten. Maar ook hij liep er in Tolbert een stuk ongelukkiger bij.
Soms krijg ik bij Toto en Total het gevoel wat je bijvoorbeeld hebt bij kinderen van beroemde mensen. Van hen wordt vaak verwacht dat je net zo goed bent/wordt als je ouder. Ik heb steeds het idee dat na Totilas Edward continu op zoek is geweest naar een tweede Totilas. Zonik vond ik een geweldig paard met meer elegantie en souplesse dan Totilas, maar hij miste inderdaad de kracht en het talent voor de piaffe. Ik denk dat Edward in hem niet de tweede Totilas zag. En ik denk ook dat de manier van rijden niet zo bij Zonik paste. Maar inderdaad zo jammer dat niemand anders de kans krijgt om zo'n geweldig paard te rijden.
Maar Toto jr. en Total US lijken voor Gal surrogaten te zijn om Totilas te vervangen. Zelf denk ik steeds laat die droom los en ga gewoon lekker genieten van je paarden....Want de band die Edward met Totilas had zie ik niet zozeer bij deze paarden. Soms denk ik echt...geef ze eens een klopje voordat ze de ring in gaan ipv een por in de buik om ze extra scherp te maken. Het zijn zulke kleine dingen die een band met je paard tot uiting kunnen brengen. Op deze manier krijg ik echt het idee dat het een soort machines zijn, die Gal weer de roem moeten geven die te vroeg van hem afgenomen is....
NB Dit stukje staat vol aannames, daar ben ik me helemaal van bewust
MCE schreef:emma_evg schreef:Wat vinden jullie dan van bv Catherine DuFour met Vamos Amigos? Die reed gisteren in Hagen, was ook te zien via clipmyhorse. Paard met ontzettend veel activiteit in de benen, de 'gewone' draf is al een halve passage door het enorme actieve achterbeen. Verder wil dit paard ook achter de loodlijn duiken, is dat dan te wijten aan de leeftijd (9yo) en nog niet genoeg kracht, of is achter de loodlijn altijd door een verkeerde rijstijl op dit niveau/deze leeftijd?
Wat betreft Zonik, die staat niet perse te verstoffen toch? Had meer het idee dat we hm weinig hebben gezien doordat er amper wedstrijden zijn, en hij nu de voorkeur geeft om de jonge paarden ervaring op te laten doen, ook met oog op de OS. Isabell Werth had ook een tijd 4 paarden op top GP niveau, maarja waar moet je die nu allemaal uitbrengen.
wat ze zegt: Vamos Amigos. No words needed - one day this horse will conquer the world
https://www.facebook.com/watch/?v=5024554500903490
vur schreef:Ik vond de kür beter dan de GP eerlijk gezegd. Net of er iets minder druk op zat. Aanleuning was nog wel zwabberend, vooral in de draf jammer genoeg. Vroeg me wel af waarom hij hem niet mee had bij de prijsuitreiking.