GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:52

Dat laatste weet ik niet maar Zonik zat wel aan de top van zijn kunnen en in in het internationale deelnemersveld is hij niet goed genoeg voor een plaats in de top 5/ 10 volgens mij. En de Totilassen hebben meer kwaliteit dus ik gok dat dat het is.

HP heeft natuurlijk Dreamboy als zijn beste paard..waar volgens mij ook meer uit te halen zou zijn met een andere rijstijl. O:)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:01

Elisa2 schreef:
Dat laatste weet ik niet maar Zonik zat wel aan de top van zijn kunnen en in in het internationale deelnemersveld is hij niet goed genoeg voor een plaats in de top 5/ 10 volgens mij. En de Totilassen hebben meer kwaliteit dus ik gok dat dat het is.

HP heeft natuurlijk Dreamboy als zijn beste paard..waar volgens mij ook meer uit te halen zou zijn met een andere rijstijl. O:)

Eens wat betreft Dreamboy.
Of Zonik aan zijn top zat betwijfel ik. Ook daarvoor geldt volgens mij dat als hij met een andere rijstijl gereden zou worden, er nog veel meer uit te halen was. Had wel altijd het idee dat Zonik eigenlijk de rijstijl van Gal niet echt "pikte".

En ik snap dat de Totilassen meer kwaliteit hebben, die 2 paarden zijn natuurlijk an sich echt megatalenten die je maar zelden ziet. Maar gun zo'n geweldig paard als Zonik dan aan een ruiter die er wel mee verder wil, al is het een young rider oid. Is toch eeuwig zonde van zo'n paard dat hij nu staat te "verstoffen" en alleen thuis gehouden wordt. Maar goed, datzelfde geldt in mijn ogen ook voor Bon Bravour, waarvan ik het ook heel erg zonde vind dat zo'n dier alleen in de achtertuin gereden wordt.

Elisa2

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:05

Ik had juist het idee dat hij makkelijker in het plaatje paste door de lengte in zijn hals en rug, waardoor Gal hem alleen maar bij elkaar hoefde te rijden. (op lengte rijden kan ie niet zo goed) Maar verder ook mee eens, ik denk ook wel dat er meer uit te halen zou kunnen zijn met een andere rijstijl maar de piaffe bijv. was bij hem ook niet geweldig en dat telt wel dubbel. Wel een van de weinige paarden die bij Gal echt een goede uitgestrekte draf liet zien.

Mee eens hoor wbt Zonik, zou mooi zijn als hij bij een young rider oid verder kan. Bij Bon Bravour vind ik het zo jammer dat hij hierdoor niet meer dekt. Geeft zulke fijne nakomelingen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:38

Gal moest er bij Zonik heel veel aan doen om hem achter actief en er bij te krijgen. Dus ja, ik denk dat hij op de top van zijn kunnen liep. Ik denk inderdaad dat de Totilassen meer kwaliteit hebben wat dat betreft en dat ze beter bij Gal passen omdat hij deze paarden niet zo veel hoeft te motiveren als Zonik

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:57

Elisa2 schreef:
Ik las een artikel bij Horses dat Toto aanleuningsproblemen zou hebben zoals het hoofd kantelen en achter de LL lopen vanwege zijn "dikke nek" en dat dat Gal's probleem bij Zonik ook een tijdje was...

De wereld op z'n kop als je het mij vraagt..aanleuningsproblemen op dit niveau zijn grote basisfouten die dusdanig afgestraft moeten worden.

Overigens heb ik de proef niet gezien, maar was dit vorig jaar op het NK ook het geval en daar heb ik ze wel live gezien. Imo kwam het toen voornamelijk door het op druk rijden.

Dat vind ik een hele interessante vraag. Ik vond dat Edward Toto In Opglabbeek zo mooi op/voor de loodlijn voorstelde, maar vroeg me daar ook bij af of dit bewust zo was of uit noodzaak omdat hij geen diepere aanleuning aan wil nemen. In Tolbert reed hij hem meer afgebogen maar zag ik toch een hele ongelukkige Toto. In de proef in Opglabbeek vond ik hem prettiger ogen met een neusje dat er meer uit was. Biomechanisch zag ik daardoor ook een beter lichaamsgebruik, minder taktfouten en een meer ondertredend achterbeen. Maar ook zag ik inderdaad het hoofd soms wat kantelen dus dat getuigd wel van wat probleempjes.

Total US liep in Opglabbeek ook een stuk minder hectisch, maar heeft het echt wel zwaar om de proef goed door te komen gezien zijn balans en taktfouten. Maar ook hij liep er in Tolbert een stuk ongelukkiger bij.

Soms krijg ik bij Toto en Total het gevoel wat je bijvoorbeeld hebt bij kinderen van beroemde mensen. Van hen wordt vaak verwacht dat je net zo goed bent/wordt als je ouder. Ik heb steeds het idee dat na Totilas Edward continu op zoek is geweest naar een tweede Totilas. Zonik vond ik een geweldig paard met meer elegantie en souplesse dan Totilas, maar hij miste inderdaad de kracht en het talent voor de piaffe. Ik denk dat Edward in hem niet de tweede Totilas zag. En ik denk ook dat de manier van rijden niet zo bij Zonik paste. Maar inderdaad zo jammer dat niemand anders de kans krijgt om zo'n geweldig paard te rijden.

Maar Toto jr. en Total US lijken voor Gal surrogaten te zijn om Totilas te vervangen. Zelf denk ik steeds laat die droom los en ga gewoon lekker genieten van je paarden....Want de band die Edward met Totilas had zie ik niet zozeer bij deze paarden. Soms denk ik echt...geef ze eens een klopje voordat ze de ring in gaan ipv een por in de buik om ze extra scherp te maken. Het zijn zulke kleine dingen die een band met je paard tot uiting kunnen brengen. Op deze manier krijg ik echt het idee dat het een soort machines zijn, die Gal weer de roem moeten geven die te vroeg van hem afgenomen is....

NB Dit stukje staat vol aannames, daar ben ik me helemaal van bewust :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:04

manubres schreef:
Elisa2 schreef:
Ik las een artikel bij Horses dat Toto aanleuningsproblemen zou hebben zoals het hoofd kantelen en achter de LL lopen vanwege zijn "dikke nek" en dat dat Gal's probleem bij Zonik ook een tijdje was...

De wereld op z'n kop als je het mij vraagt..aanleuningsproblemen op dit niveau zijn grote basisfouten die dusdanig afgestraft moeten worden.

Overigens heb ik de proef niet gezien, maar was dit vorig jaar op het NK ook het geval en daar heb ik ze wel live gezien. Imo kwam het toen voornamelijk door het op druk rijden.

Dat vind ik een hele interessante vraag. Ik vond dat Edward Toto In Opglabbeek zo mooi op/voor de loodlijn voorstelde, maar vroeg me daar ook bij af of dit bewust zo was of uit noodzaak omdat hij geen diepere aanleuning aan wil nemen. In Tolbert reed hij hem meer afgebogen maar zag ik toch een hele ongelukkige Toto. In de proef in Opglabbeek vond ik hem prettiger ogen met een neusje dat er meer uit was. Biomechanisch zag ik daardoor ook een beter lichaamsgebruik, minder taktfouten en een meer ondertredend achterbeen. Maar ook zag ik inderdaad het hoofd soms wat kantelen dus dat getuigd wel van wat probleempjes.

Total US liep in Opglabbeek ook een stuk minder hectisch, maar heeft het echt wel zwaar om de proef goed door te komen gezien zijn balans en taktfouten. Maar ook hij liep er in Tolbert een stuk ongelukkiger bij.

Soms krijg ik bij Toto en Total het gevoel wat je bijvoorbeeld hebt bij kinderen van beroemde mensen. Van hen wordt vaak verwacht dat je net zo goed bent/wordt als je ouder. Ik heb steeds het idee dat na Totilas Edward continu op zoek is geweest naar een tweede Totilas. Zonik vond ik een geweldig paard met meer elegantie en souplesse dan Totilas, maar hij miste inderdaad de kracht en het talent voor de piaffe. Ik denk dat Edward in hem niet de tweede Totilas zag. En ik denk ook dat de manier van rijden niet zo bij Zonik paste. Maar inderdaad zo jammer dat niemand anders de kans krijgt om zo'n geweldig paard te rijden.

Maar Toto jr. en Total US lijken voor Gal surrogaten te zijn om Totilas te vervangen. Zelf denk ik steeds laat die droom los en ga gewoon lekker genieten van je paarden....Want de band die Edward met Totilas had zie ik niet zozeer bij deze paarden. Soms denk ik echt...geef ze eens een klopje voordat ze de ring in gaan ipv een por in de buik om ze extra scherp te maken. Het zijn zulke kleine dingen die een band met je paard tot uiting kunnen brengen. Op deze manier krijg ik echt het idee dat het een soort machines zijn, die Gal weer de roem moeten geven die te vroeg van hem afgenomen is....

ben ik zo met je eens, het zijn en worden geen kopieën of kloons van..., talenten moet je echt op hun eigen aard en wijze ontwikkelen

met aannames kun je sparren dat is het leuke ervan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:09

Totilas was enorm vergevingsgezind, ik heb het idee dat Total en Zonik dat minder zijn.
Ik heb altijd het idee dat Totilas echt zo enorm braaf en lief was.
Deze zijn te sensibel voor Gal.
De meeste mensen denken altijd dat Gal Sensibele paarden kan rijden, maar in mijn beleving is dat niet zo. Ja even en dan haken ze af. Hij moet een goedzak hebben die zijn best blijft doen.

Ook aannames, maar mijn gevoel erbij.
Ook ik werd bij het kijken van het filmpje hier wederom niet blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:12

DuoPenotti schreef:
Totilas was enorm vergevingsgezind, ik heb het idee dat Total en Zonik dat minder zijn.
Ik heb altijd het idee dat Totilas echt zo enorm braaf en lief was.
Deze zijn te sensibel voor Gal.
De meeste mensen denken altijd dat Gal Sensibele paarden kan rijden, maar in mijn beleving is dat niet zo. Ja even en dan haken ze af. Hij moet een goedzak hebben die zijn best blijft doen.

Ook aannames, maar mijn gevoel erbij.
Ook ik werd bij het kijken van het filmpje hier wederom niet blij.

denk dat de vooropleiding bij Totilas even iets anders is verlopen, dankzij Jiske heeft het paard zijn kwaliteiten kunnen en mogen ontwikkelen, daar heeft EG even van kunnen genieten,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:14

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:39

MCE schreef:
zo kun je jonge paarden - op niveau - ook voorstellen
eveneens in Hagen wel een * lager

https://www.facebook.com/langehanenberg ... 9120981300

Helen Langehanenberg en Schöne Scarlett

Sorry, dit vind ik ook geen prettig beeld...teveel met de hand gereden. Paard loopt niet mooi in balans van zichzelf.

Steeds meer begin ik mezelf af te vragen of ik dressuur nog wel leuk vind. Hoe meer verstand ik krijg van biomechanica des te minder ik kan genieten van de hedendaagse dressuur.
Zag gisteren trouwens ook een springwedstrijd. Toen dacht ik: jee, er is zoveel kritiek op de dressuur maar als je ziet hoeveel daar gerukt en getrokken wordt in die monden. Als een dressuurruiter dat in de dressuurring zou doen wordt die "uitgebeld" denk ik....

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:47

Dit vind ik een heel mooi filmpje. Van hoe je een paard aanspant in ontspanning. Al snap ik niet waarom een paard altijd met de neus achter de loodlijn moet gaan bij een langere teugel, maar dat terzijde. Ik heb laatst met iemand gesproken die verstand heeft van fokkerij. En we blijken steeds meer paarden te fokken die van zichzelf niet in balans kunnen lopen. Als je een paard hebt die van zichzelf het zwaartepunt in het midden heeft ipv tussen de voorbenen dan scheelt dat enorm in de training, africhting en mogelijkheden in de sport.

https://youtu.be/8GBN6_Zby58

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:51

Elisa2 schreef:

:roll:
Wat moeten de ruiters van die PRE's dan zeggen? :?
Gal's probleem zit 'm niet bij zijn paarden, die hebben stuk voor stuk talent voor 10.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:55

Wat vinden jullie dan van bv Catherine DuFour met Vamos Amigos? Die reed gisteren in Hagen, was ook te zien via clipmyhorse. Paard met ontzettend veel activiteit in de benen, de 'gewone' draf is al een halve passage door het enorme actieve achterbeen. Verder wil dit paard ook achter de loodlijn duiken, is dat dan te wijten aan de leeftijd (9yo) en nog niet genoeg kracht, of is achter de loodlijn altijd door een verkeerde rijstijl op dit niveau/deze leeftijd?

Wat betreft Zonik, die staat niet perse te verstoffen toch? Had meer het idee dat we hm weinig hebben gezien doordat er amper wedstrijden zijn, en hij nu de voorkeur geeft om de jonge paarden ervaring op te laten doen, ook met oog op de OS. Isabell Werth had ook een tijd 4 paarden op top GP niveau, maarja waar moet je die nu allemaal uitbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:07

manubres schreef:
MCE schreef:
zo kun je jonge paarden - op niveau - ook voorstellen
eveneens in Hagen wel een * lager

https://www.facebook.com/langehanenberg ... 9120981300

Helen Langehanenberg en Schöne Scarlett

Sorry, dit vind ik ook geen prettig beeld...teveel met de hand gereden. Paard loopt niet mooi in balans van zichzelf.

Steeds meer begin ik mezelf af te vragen of ik dressuur nog wel leuk vind. Hoe meer verstand ik krijg van biomechanica des te minder ik kan genieten van de hedendaagse dressuur.
Zag gisteren trouwens ook een springwedstrijd. Toen dacht ik: jee, er is zoveel kritiek op de dressuur maar als je ziet hoeveel daar gerukt en getrokken wordt in die monden. Als een dressuurruiter dat in de dressuurring zou doen wordt die "uitgebeld" denk ik....

ging er ook niet om of het perfect is/was

in opleiding een jong paard, en de hand is altijd voorwaarts, ook met correctie
dit heeft imo nog potentie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:11

manubres schreef:
Dit vind ik een heel mooi filmpje. Van hoe je een paard aanspant in ontspanning. Al snap ik niet waarom een paard altijd met de neus achter de loodlijn moet gaan bij een langere teugel, maar dat terzijde. Ik heb laatst met iemand gesproken die verstand heeft van fokkerij. En we blijken steeds meer paarden te fokken die van zichzelf niet in balans kunnen lopen. Als je een paard hebt die van zichzelf het zwaartepunt in het midden heeft ipv tussen de voorbenen dan scheelt dat enorm in de training, africhting en mogelijkheden in de sport.

dat is al vaker als voorbeeld aangehaald
oefenen thuis/workshop of op wedstrijd, maakt het soms net even iets "anders"

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:16

MCE schreef:
manubres schreef:

dat is al vaker als voorbeeld aangehaald
oefenen thuis/workshop of op wedstrijd, maakt het soms net even iets "anders"

Tuurlijk zal een wedstrijd anders zijn, maar zou het misschien niet moeten zijn :D
En het gaat me ook om de manier van trainen en lopen. Het paard op het filmpje loopt volledig in eigen balans en op eigen benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:18

emma_evg schreef:
Wat vinden jullie dan van bv Catherine DuFour met Vamos Amigos? Die reed gisteren in Hagen, was ook te zien via clipmyhorse. Paard met ontzettend veel activiteit in de benen, de 'gewone' draf is al een halve passage door het enorme actieve achterbeen. Verder wil dit paard ook achter de loodlijn duiken, is dat dan te wijten aan de leeftijd (9yo) en nog niet genoeg kracht, of is achter de loodlijn altijd door een verkeerde rijstijl op dit niveau/deze leeftijd?

Wat betreft Zonik, die staat niet perse te verstoffen toch? Had meer het idee dat we hm weinig hebben gezien doordat er amper wedstrijden zijn, en hij nu de voorkeur geeft om de jonge paarden ervaring op te laten doen, ook met oog op de OS. Isabell Werth had ook een tijd 4 paarden op top GP niveau, maarja waar moet je die nu allemaal uitbrengen.

wat ze zegt: Vamos Amigos. No words needed - one day this horse will conquer the world

https://www.facebook.com/watch/?v=5024554500903490

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:27

manubres
dan denk ik dat we het eens zijn wbt. de schimmel,

Schóne Scarlett mag i.m.o ook wel haar bewegingen laten zien al moet Helen af en toe ook wel even de grenzen aangeven, is ook qua africhting denk ik ook nog niet zo ver als de schimmel,
beheersing van je temperament moet je ook leren

maar sport zou weer sport moeten zijn en geen commercie waarin elke hotemetoot denkt te kunnen rijden en denkt het zonder kennis en kunde van de biomechanica van het paard te kunnen doen, in ALLE disciplines

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:22

Net de Freestyle kür op muziek van Gal met Total US gekeken. Yay! Ik ben maar een simpele ziel die al die jaren geleden helemaal zielig was toen Totilas verkocht werd.

Om nu Gal met Toto jr en Total US zo te zien rijden is gewoon puur genieten! <3

Zo en nu switchen naar de Rolex GP springen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:22

Net de kür gezien met Total US...kippenvel...maar dan van ellende. Wat een verschrikkelijke proef! Hij leek wel kreupel in het begin. Zoveel taktfouten. Zo'n slechte piaffe en dan nog zo hoog scoren. Total was maar aan het schudden met zijn hoofd, aanleuning was waardeloos. Enige wat ik mooi vond was de uitgestrekte stap!

Adelinde was ook vreselijk om te zien, paard volledig op de kop gereden.

Ik denk dat ik maar een andere sport ga zoeken. Heb teveel kennis gekregen om hier nog van te genieten |(

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:55

Ik vond de kür beter dan de GP eerlijk gezegd. Net of er iets minder druk op zat. Aanleuning was nog wel zwabberend, vooral in de draf jammer genoeg. Vroeg me wel af waarom hij hem niet mee had bij de prijsuitreiking.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:05

manubres schreef:
Elisa2 schreef:

Dit gevoel heb ik ook heel sterk, Totilas was al veel meer bevestigd voordat hij GP ging starten. Ik heb het gevoel dat hij met deze twee te snel, teveel wilt en het idd om ego gaat. En idd die por in die buik dat soort dingen stoort mij ook. Ook bij HP..dat is toch geen verfijning? Past allemaal bij het afdwingplaatje.

Voor de rest hoop ik de kuren ergens terug te kunnen kijken straks.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:10

MCE schreef:
emma_evg schreef:

wat ze zegt: Vamos Amigos. No words needed - one day this horse will conquer the world

https://www.facebook.com/watch/?v=5024554500903490

Ik denk dat het bij deze een gebrek aan kracht en balans is, je ziet hem soms ook zoveel doen achter dat hij voor naar beneden duikt. Als ze dit in goede banen leid dan kan deze weleens heel goed gaan worden. De loodlijn is imo geen heilige graal, er zit een verschil in een paard die achter de loodlijn gereden wordt door de rijstijl/ druk/ terugwerkende hand of een paard die af en toe achter de loodlijn gaat vanwege een gebrek aan kracht en balans.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:27

vur schreef:
Ik vond de kür beter dan de GP eerlijk gezegd. Net of er iets minder druk op zat. Aanleuning was nog wel zwabberend, vooral in de draf jammer genoeg. Vroeg me wel af waarom hij hem niet mee had bij de prijsuitreiking.

Ja, misschien met minder druk en dan zie je gelijk dat hij helemaal niet op eigen benen kan lopen...

Er was maar één paard waar ik geen billen van hoefde te knijpen, dat was Ben Johnson. Dit paard loopt tenminste op eigen benen in een fijne balans. Normaal ben ik geen Marlies fan, maar ze reed hem echt fijn de proef door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:03

Dan is dat wel in eens enorm veranderd want vorig jaar op het NK liep hij continu met de kin op de borst, het was zo afschuwelijk dat ik gewoon weg moest kijken. Terwijl de eerste keer dat ik deze combinatie zag ik er ook juist potentie in zag en ze hem toen fijn voorstelde..hopelijk was dat nu weer zo.