Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:13

Popstra schreef:
Het enige wat ik zelf zou willen doen is Heras hekwerk van 180 hoog zetten en beton in de grond en daar nog draden omheen om een goede klap stroom er op te hebben. Zoiets als een dierentuin dus.
Maar dat kost me denk ik een halve ton als het niet meer is en het mag niet dus tja, wat kun je verder doen?

Toevallig waren we vrijdag in Pairi Daiza en de wolvenomheining daar is wel nog een stuk hoger. 3 meter met daarbovenop naar binnen gericht 3 rijen prikkeldraad met stroom.
1.80 houdt de wolf niet buiten, daar wipt hij zo overheen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:24

1.80m is idd niets voor een wolf.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:13

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:30

Ook ik ben Anti wolf in nederland.Mensen weten alleen de sprookjes maar de reality is niet een sprookje

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:49

irmaz schreef:
Ik kwam deze "brochure" uit België tegen, vond hem zelf erg informatief:
https://hvv.be/wp-content/uploads/2020/ ... 200629.pdf

Redelijk geruststellend om te lezen dat uit onderzoek blijkt dat slechts een heel klein deel van het rantsoen van de wolf uit landbouwhuisdieren bestaat.

van de meeste wolven is dat zo, want die leven in zweden, delen van duitsland etc. waar weinig mensen/huisdieren en landbouwdieren zijn. Maar in nl., belgie en frankrijk is dat totaal anders en in spanje zal het nog anders zijn want daar is weer veel minder wild (dieren die geen status hebben landbouwdier of huisdier te zijn)

vind dat soort verdraaiingen nou geen geruststelling

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:37

speurneusc schreef:
van de meeste wolven is dat zo, want die leven in zweden, delen van duitsland etc. waar weinig mensen/huisdieren en landbouwdieren zijn. Maar in nl., belgie en frankrijk is dat totaal anders en in spanje zal het nog anders zijn want daar is weer veel minder wild (dieren die geen status hebben landbouwdier of huisdier te zijn)

Heb je hier bronnen voor waarin dit onderzocht is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:12

speurneusc schreef:
irmaz schreef:

Redelijk geruststellend om te lezen dat uit onderzoek blijkt dat slechts een heel klein deel van het rantsoen van de wolf uit landbouwhuisdieren bestaat.

Bij herintroductie van de iberische lynx liep de boel vast op een tekort aan prooi (konijnen), er staan/stonden op veel plekken voerkooien met levende konijnen er in voor ze zodat ze genoeg te eten hebben. Groot deel van Spanje is semi-woestijn en zoveel prooi is er dus niet.
Daarnaast heeft Spanje qua gevaar voor vee al aardig last van roedels loslopende honden (verwilderd, maar ook met eigenaar). Wolf daar bij zal een veeboer niet gelukkig van worden, maar wat voor zo'n roedel werkt, zal ook voor een wolf(roedel) werken.
Voor andere gebieden die al langer met wolven te maken hebben is de niet beantwoorde vraag hoe werd vee gehouden voordat er wolven/roedel of zwerver in het gebied was en hoe is dat nu veranderd? Want ga er maar van uit dat er wel degelijk aanpassingen gedaan zijn.
Wolf is zoals die brochure aangeeft een opportunist en die zal dus niet vanzelf zijn gestopt met het eten van vee. Daar is dus ingegrepen om dat te onaantrekkelijk te maken.
Dus blijven de vraag open : 1. is er genoeg geschikt voedsel in de vorm van wild beschikbaar (wild zwijn kan je al uitsluiten van wat de brochure aangeeft)
2. Wat voor omheiningen werkten in het buitenland en waarom.
3. Al eerder werd aangegeven dat er zorgen zijn over hybridisatie van de wolf, uitgaande van wat Amerikaanse opvang van wolfhybrides aangeeft (hond aandeel haalt remmen weg qua angst en opgeven bij tegenslag), is het zeker dat probleemwolven zeker in drukke gebieden geen hybrides zijn? In welk geval ze wegens faunavervalsing al niet onder de wolfbescherming zouden vallen en zonder aanpassing wet, etc. als verwilderde hond gewoon afgeschoten zouden mogen worden. Wordt er hier dus op getest en wat zouden dan ook de consequenties zijn voor vergoedingen? Want het zijn nog steeds hondachtigen zonder eigenaar.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:22

irmaz schreef:
speurneusc schreef:

Heb je hier bronnen voor waarin dit onderzocht is?

logisch nadenken helpt al een hoop, hoeveel berichten zie je hier voorbij komen dat de wolven die nu een naam hebben in nl. en belgie zeer regelmatig een huis/landbouw dier te pakken hebben terwijl bekend is dat ze niet elke dag eten, dus op die dagen dat ze niet gespot zijn hoeven ze in theorie niet eens te eten, dus vangen ze dan ook geen wild tussendoor. Als ze in wild gebied komen zijn ze al door het boerenland gekomen en hebben ze al wat dieren te grazen genomen en dan zijn ze wild gebied uit dan weer.. dan hebben ze tussendoor geen wild gevangen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:43

irmaz schreef:

Op deze site kun je de wolvenpopulatie in Duitsland door de jaren heen zien groeien (knopje Animation links onder): https://data.dbb-wolf.de/coords/GMapRudelPublic.php

Mooie brochure, maar wat mij betreft niet geruststellend; het opportunisme van de wolf wordt nogmaals bevestigd en ook dat alleen alleen vergaande wolfwerende, preventieve maatregelen echt effectief zijn om te voorkomen dat de wolf landbouwhuisdieren als makkelijke bijna kant-en-klaar-maaltijd gaat zien.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:11

DNA-uitslag is binnen: wolf vermoordde schapen en lammeren uit Schapenpark Odoorn

Dvhn 12.07.2020:
<<De bijtwonden van de schapen en lammeren uit Schapenpark Odoorn zijn afkomstig van een wolf. Dat blijkt uit DNA-onderzoek.
De Schapenpark-kudde bestaat uit ongeveer 200 schapen. Dit jaar bleek vruchtbaar voor de kudde met de geboorte van maar liefst 75 lammetjes. Alles verliep normaal totdat schaapsherder Berber Ubbink het begin mei opviel dat de dieren zich anders gedragen.......>>

Lees verder in de link

https://www.dvhn.nl/…/DNA-uitslag-is-binnen-wolf-vermoordde…

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:35

Heeft de gemiddelde boer geen jachtgeweer? Ik zou ze afschieten die wolven. Weg ermee!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:38

Nee dat heeft de gemiddelde boer niet.
Ik vraag me ook altijd af hoe mensen aan dat denkbeeld komen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:48

denk uit hetzelfde laatje als dat boeren dom zijn.
HBO opleiding is inmiddels heel normaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:55

Maar bij de gemiddelde boer komen wel met toestemming jagers op het erf.
Denk dat er best wat te regelen valt :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:57

Dat denk ik ook wel :j

En enkele van die jagers wonen zelf ook met diertjes in het buitengebied, dus denk dat die eerder iets laten "verdwijnen" dan de boeren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:38

Dan zal het denk ik eerder door een stroper gedaan worden. Als je als jager gepakt wordt, dan is het niet alleen een misdrijf, maar mag je ook gelijk je jachtakte en wapens inleveren, om nooit meer terug te krijgen. Er zal vast wel een jager zo gek zijn, maar de grote meerderheid zal dat risico niet nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:05

_Penotti schreef:

Ik ben zelf vegetarier maar van vaderskant van boerenafkomst en die hebben inderdaad jachtgeweren.Gaan daar natuurlijk niet mee te koop lopen.Allen voor noodgevallen,ook inbrekers kunnen er mee te maken krijgen.Zelfverdediging dus en verdediging van eigendommen waar onze dieren ook onder vallen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:08

Ik ben zelf van boerenafkomst, maar hier geen illegale wapens hoor, niet aan vaders en niet aan moeders kant.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:21

anjali schreef:
_Penotti schreef:

Ik ben zelf vegetarier maar van vaderskant van boerenafkomst en die hebben inderdaad jachtgeweren.Gaan daar natuurlijk niet mee te koop lopen.Allen voor noodgevallen,ook inbrekers kunnen er mee te maken krijgen.Zelfverdediging dus en verdediging van eigendommen waar onze dieren ook onder vallen.
Zie dat maar aan een rechter te verkopen :')

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:29

anjali schreef:
_Penotti schreef:

Zelfverdediging :') vertel maar aan de rechter, die lacht je keihard uit.

Ik denk ook dat het wel meevalt met boeren en illegale geweren. Ken er iig geen één.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:58

Zelfverdediging is een reden voor vrijspraak als de zelfverdediging proportioneel is. En verdedigen met een vuurwapen kan proportioneel zijn, een aantal jaren geleden is er nog een juweliersvrouw vrijgesproken, die een overvaller had doodgeschoten. Maar dan word je nog steeds tegelijkertijd veroordeeld wegens verboden wapenbezit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:08

Ik ken er genoeg met een buks, maar dat is wat anders dan een jachtgeweer. :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:16

Karl66 schreef:
Zelfverdediging is een reden voor vrijspraak als de zelfverdediging proportioneel is. En verdedigen met een vuurwapen kan proportioneel zijn, een aantal jaren geleden is er nog een juweliersvrouw vrijgesproken, die een overvaller had doodgeschoten. Maar dan word je nog steeds tegelijkertijd veroordeeld wegens verboden wapenbezit.
Ja maar goed, dat ging om hun winkel/huis toch? Da's wat anders dan op een wolf in het veld/de weide gaan staan schieten.

Waarvan ik overigens hoop dat het nooit zover zal komen, en zowel, dat diegene echt een heel forse straf krijgt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:23

Oh nee voor verdediging van je dieren tegen wolven kan je dat wel vergeten als verdediging. Dat ging erover dat ze een jachtgeweer in huis hebben, mede voor zelfverdediging tegen criminelen. Misverstandje van mij dus.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:31

Ik weet niet of dat zoveel anders is, ik denk dat voor de wet een huisdier net als juwelen in een winkel bezit is wat je verdedigt.
En of er echt verschil gemaakt wordt tussen buiten of binnen vraag ik me ook af. Als iemand je op straat aanvalt of probeert te beroven geldt vermoed ik hetzelfde recht op zelfverdediging als wanneer iemand je huis binnen komt. Bovendien komen wolven net zo goed een stalgebouw in.

Nog even opgezocht:

Noodweer is in de wet geregeld in artikel 41 lid 1 Sr:
"Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding."

Ik denk dat een dier onder 'goed' valt. Ik denk dat als je een wapen mag hebben je mits je een wolf betrapt op heterdaad dus wel wat kan doen. Zeker als hij zoals in dat fimpje met die herder in Duitsland zich ook niet laat verjagen.