Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:23

Net ook even RTL late night terug zitten kijken. Blijkbaar is er dus zelfs geen sprake van grote grazers opofferen voor die ganzen, zoals door iemand (ben naam kwijt, maar ze had een mooi verhaal over de serengeti) werd gesuggereerd want zelfs voor de vogels wordt het alleen maar slechter. Niemand wordt dus blij van dit hele gebeuren.

Ik ben nog steeds niet voor bijvoeren, maar ik realiseer me wel dat mensen die behoefte hebben, aangezien SBB zo ontzettend nalatig is. Er zijn grote veranderingen nodig en het is ondertussen wel duidelijk dat SBB daar geen actie in gaat ondernemen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:24

CharmingS schreef:
Hahaha :') 'bergt bivakmuts weer op :( '. Nee maar ff serieus, ik denk niet dat de politie hier meeleest. En als ze dat wel doen, dan wil ik ze verzoeken om boeven te gaan vangen ipv die beesten te laten verhongeren :)

Natuurlijk lezen die wel mee. Enig idee hoe groot Bokt is? De politie zou zich hier juist mee bezig moeten houden, in het belang van de dieren. Maar helaas, ik denk dat dit een langlopend verhaal gaat worden.

Zondag is er trouwens een demonstratie. 12.00 verzamelen bij Staatsbosbeheer Oostvaardersplassen, Kitsweg 1, Lelystad. Er is ook een website maar die is overbelast: https://femalevision.nl/nederland-is-er ... ssen-heet/

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:28

Ik ben aankomend weekend een weekendje weg (en ik zou bijna zeggen helaas..) in in het zuiden van NL, maar anders was ik ook zeker gekomen as zondag.

Eline ik vind je geweldig! En ook al ziet deze kudde er beter uit, het gaat erom dat er een voorbeeld gesteld wordt.

Kunnen er binnen de OVP geen hekken doorgeknipt worden dan? Dat de dieren dus niet naar de wegen kunnen, maar in de OVP zelf iig wel heen en weer kunnen? Dat de dieren die nu onbereikbaar zijn, wel naar de bereikbare plekken kunnen komen?
Geen idee hoe hoor, misschien een paar "lefgozers" die dit willen en kunnen..

Bijvoeren is op de lange termijn ook geen oplossing, maar je moet nu wat. Of gigantisch gaan afschieten, of bijvoeren. Ga in het voorjaar de jonge dieren bij elkaar drijven en te koop aanbieden. Mochten wij plek aan huis hebben, dan had ik als gezelschapsdier best 1 of 2 van zulke pony's erbij willen hebben. :j

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:29

@ Renee: Dat boeit mij echt niets dat ze hier mee lezen, en inderdaad ze moeten zich er mee bezig houden. Om die dieren te helpen, niet om mensen boetes te geven die ze daadwerkelijk willen helpen..

Zondag zal ik er zeker bij zijn!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:32

MarrieLeen schreef:
Ik zat nog te denken n.a.v. die artikelen uit de Wet natuurbescherming. Die uitspraak van de rechter,
is die niet gedaan onder de oude Flora- en faunawet? Per 1 januari 2017 is inderdaad de Wet natuurbescherming ingegaan.
En zoals ik eerder las, lijkt het of daar een gat in zit, wat bijvoeren van de paarden en runderen wel toe zou moeten staan.
De rechter krijgt dan een ander/nieuw toetsingskader... Maar misschien heb ik het wel helemaal mis. :o

Daar zat ik ook aan te denken. Maar kan de provincie of SBB geen verordening vaststellen om het voeren te verbieden? Ik weet dat de gemeente dat wel kan op basis van de APV.

Wijslander

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:37

Fijn te lezen dat er zondag meer bokkers komen. Dit forum heeft al meerdere malen bewezen zeer krachtig te zijn. Fantastisch!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:51

CharmingS schreef:
@ Renee: Dat boeit mij echt niets dat ze hier mee lezen, en inderdaad ze moeten zich er mee bezig houden. Om die dieren te helpen, niet om mensen boetes te geven die ze daadwerkelijk willen helpen..

Het is alleen niet erg slim om hier dan ideeën of plannen te bespreken om SBB of de politie te omzeilen of dwars te zitten hè... :+

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:53

Nope :')

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:54

Misschien is dit al wel om ze te omzeilen }> dat weten hun namelijk niet :) .

Hoe meer mensen hier aan mee doen hoe moeilijker het word.. En even ter verduidelijking ik ben er normaal dus absoluut niet voor om de regels te breken, maar in dit geval interesseert het me echt helemaal niets :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:58

ze zouden de naam aan moeten passen in
Doodsvaardersplassen, waar honger hebben niet erg is want je gaat natuurlijk dood

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:59

Er zitten heel wat bokkers bij de politie, dus meelezen is heel gebruikelijk. Het is normaal alleen niet zakelijk.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:00

Mizora schreef:
Er zitten heel wat bokkers bij de politie, dus meelezen is heel gebruikelijk. Het is normaal alleen niet zakelijk.

Lijkt me een lastige positie...

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:02

Marie_Anne schreef:
Stephanie_86 schreef:
wat goed elineS _/-\o_ _/-\o_ nu hopen dat ook de extreem magere beesten wat te eten mee kunnen pikken

Waarschijnlijk niet hè.
Ik zie op die foto geen uitgemergelde paarden trouwens, zoals ik hier steeds hoor.

Hoe uitgemergeld wil je ze hebben? Degene die bijna omvielen omdat ze bijna dood waren van de honger zijn al bij bosjes ook echt omgevallen en afgeschoten. De dieren op deze foto's in de links hieronder wacht hetzelfde lot.
Doe je ogen eens open en gebruik je eigen verstand zou ik zeggen. Teveel dieren op een veel te kleine oppervlakte zonder een beleid dat ervoor zorgt dat de dieren kunnen voorzien in hun primaire levensbehoeften is pure dierenmishandeling!

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5B413A31

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 094&type=3

Laatst bijgewerkt door Coloured op 01-03-18 12:12, in het totaal 7 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:03

De politie heeft complete zakelijke internetteams. Gericht op vooral zware criminaliteit uiteraard, maar die worden in het geval er grotere demonstraties worden verwacht echt ook wel ingezet voor 'algemeen speuren naar tekenen van burgerlijke ongehoorzaamheid' :+

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:05

Verzoek met betrekking tot de demonstratie aanstaande zondag

Vandaag gaan de gesprekken met gemeente en politie plaats vinden om de vergunning voor de demonstratie van aanstaande zondag rond te krijgen. Echter voldoet de demonstratie niet aan de voorwaarden die worden gesteld, namelijk: De demonstratie mag niet leiden tot verstoring van de openbare orde of het overtreden van regels of wetten.

Op dit moment worden er allerlei manieren bedacht en genoemd om tijdens de demonstratie toch te gaan voeren. Hetzij door stiekum over de hekken gooien, door boetes voor lief te nemen, hekken doorknippen, crowdfunding op te starten om de boetes te dekken.

Nu wordt het recht tot demonstreren in gevaar gebracht! Dit houdt in dat de vergunning niet afgegeven wordt. Maar ook dat het gebied tot nader order gesloten kan worden. En als dat gebeurd, helpen we de dieren helemaal niet meer.

We hebben enorm veel steun vanuit het hele land. De verwachte opkomst is groot. Onderschat de kracht van demonstreren niet. We kunnen hiermee een krachtig geluid laten horen die kan leiden tot structurele goede oplossingen.
Daar helen we de dieren zeker mee.

Als men af gaat dwingen door regels te overtreden, dan missen we zeker ons doel en daar zijn de dieren in ieder geval niet mee geholpen.

Iedereen mag vinden wat hij of zij wil wat betreft voeren. Maar ik wil toch iedereen verzoeken goed na te denken en de kop erbij te houden om dit tot een groot succes te maken voor dieren!

Nog steeds is het prima om zondag met hooi te komen als symbool voor onze actie. Wij hebben begrepen dat er opslagplekken geregeld worden waar het hooi eventueel achter gelaten kan worden. Intussen kunnen dan de onderhandelingen door gaan om het voeren toch voor elkaar te krijgen

We hopen op jullie steun en medewerking.
Nogmaals: we zijn heel ver, laten we nog verder komen!

Namens actiegroep Demonstratie OVP
Terenja Bongers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:07

Is er echt niemand met een drone? Ik denk echt dat er gefilmd moet worden op de plekken waar je niet mag komen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:08

Je mag zonder vergunning niet vliegen boven een N2000-gebied met een drone.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:12

Ik ben er zondag ook

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:14

Spontaan nederlands kampioenschap hooidragen in de oostvaarderseplassen houden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:16

Is er juridisch dan al duidelijkheid of het wel verboden is om te voeren?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:17

Coloured schreef:
Marie_Anne schreef:

Waarschijnlijk niet hè.
Ik zie op die foto geen uitgemergelde paarden trouwens, zoals ik hier steeds hoor.

Hoe uitgemergeld wil je ze hebben? Degene die bijna omvielen omdat ze bijna dood waren van de honger zijn al bij bosjes ook echt omgevallen en afgeschoten. De dieren op deze foto's in de links hieronder wacht hetzelfde lot.
Doe je ogen eens open en gebruik je eigen verstand zou ik zeggen. Teveel dieren op een veel te kleine oppervlakte zonder een beleid dat ervoor zorgt dat de dieren kunnen voorzien in hun primaire levensbehoeften is pure dierenmishandeling!

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5B413A31

Het ging om de foto van Eline bij het voeren. En daar zie ik ook geen uitgemergelde dieren hoor.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:24

Ja Tink89 dat begrijp ik ook.

Ik vind het een hoog penny-gehalte als je je laat aanpraten dat dit allemaal maar gewoon moet kunnen. En dat dit de natuur is. :n Dieren houden voor de fun van mensen en ze dan laten verhongeren omdat je het zo leuk vindt om na tig jaar nog steeds niet te slagen in het proberen de natuur na te bootsen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:25

Even uit nieuwsgierigheid; dekt men dat de mensen die voor het SBB werken niet bezig zijn met een oplossing, want zo komt dit topic nu wel heel erg over. Men wordt geen boswachter omdat ze dieren willen zien honger lijden.

Er wordt hier gepraat alsof bijvoeren the key gaat zijn, maar ik denk eerlijk gezegd dat het SBB hele andere dingen zou moeten ondernemen, buiten dit bijvoeren. Maar daar hoor ik niemand over?

Wat denken jullie dat er nog zou moeten worden ondernomen? Ipv klagen over boetes zou dat een goed discussiepunt zijn in mijn ogen! :)

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:26

Diep triest dat dit in Nederland wordt toegestaan.

We zijn niet in wild Afrika waar kuddes kilometers kunnen lopen om voedsel te zoeken en waar jachtdieren jagen op de zwakkere dieren.

Niets natuurlijks aan pure dieren mishandeling. Kuddes kunnen nergens heen want er staat een hek om.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:30

AlwaysH schreef:
Even uit nieuwsgierigheid; dekt men dat de mensen die voor het SBB werken niet bezig zijn met een oplossing, want zo komt dit topic nu wel heel erg over. Men wordt geen boswachter omdat ze dieren willen zien honger lijden.

Er wordt hier gepraat alsof bijvoeren the key gaat zijn, maar ik denk eerlijk gezegd dat het SBB hele andere dingen zou moeten ondernemen, buiten dit bijvoeren. Maar daar hoor ik niemand over?

Wat denken jullie dat er nog zou moeten worden ondernomen? Ipv klagen over boetes zou dat een goed discussiepunt zijn in mijn ogen! :)

Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt..

Dit probleem bestaat al jáaren! Had al lang opgelost kunnen zijn.

Bijvoeren is het huidige probleem ad hoc oplossen. Als jij dood gaat van de honger, wil je maar één ding en dat is eten. Daarna zorgen dat er nooit meer honger voorkomt onder de dieren in deze natuurgebieden. En ja, dat kan gelukkig heel gemakkelijk. Het probleem is namelijk een zelf gecreëerd probleem. Steriliseren, hengsten weghalen enz. Suggesties genoeg te vinden in de topics die hier over lopen.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 01-03-18 12:32, in het totaal 2 keer bewerkt