Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:56

loulou schreef:
Lees al een tijdje mee, maar tot nu toe nooit geen landende balonnen in de buurt gehad.

Gisteren gebeurde waar ik al jaren bang voor ben: er landde een ballon op de wei van de buurman. Gelukkig zat er toch zeker 200/300 meter tussen de paarden en de ballon. Mijn pony keek niet eens en mijn paard ging rustig staan kijken, dat viel dus 100% mee

Gelukkig waren ze op het mais deel geland en niet op het net bewerkte stuk grond wat erop aansloot. Het bedrijf kwam netjes bij ons aanbellen of dat ze met de auto de wei op mochten. Ze gingen nooit zonder toestemming het land op met de auto zei hij.
Het was niet ons land, maar we hadden de boer al gebeld en die was er zo en gaf ook toestemming.

Gelukkig dus een voor ons positieve ervaring met dit bedrijf.

[ [url=m/AB0YTa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Al blijf ik erbij dat het raar is dat je zomaar overal mag landen. Gelukkig staan op onze eigen grond veel bomen, dus daar zullen ze niet landen.

Fijn dat het goed afliep met je paarden. Maar de piloot kan van te voren natuurlijk nooit weten hoe ze zullen reageren. Ik vind de afstand die hij genomen heeft veel te smal. Weet zeker dat mijn paarden in paniek waren geraakt.

Ricie

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 23:42

Ik heb ineens zo een super idee he! Zullen we eens een schriktraining organiseren met een luchtballon. Dan kunnen de paarden er aan wennen. En dan raken ze minder snel in paniek als we overkomen of in de buurt landen.

Ik voel een win win situatie aankomen _O-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 00:16

Ik wens je veel succes. Maar leg mij nou eens uit waarom bv ík op training moet met mijn paard omdat jíj zo nodig op míjn grond wil landen.
Kan dat niet beter jíj op de 'waar mag ik wel landen-training' gaan, en bij overtreding een torenhoge boete tegemoed zien?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 00:24

Dit is dus typisch zeikende bokkers instelling. Ik probeer in win win situatie te denken. En de zeikende bokkers instelling is “ikke ikke ikke, jij kan stikke”

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 00:29

Nee. Een niet paardenmens is toch ook niet verplicht een cursus omgang met paarden te volgen? Voor het geval er ooit een paard in hun tuin komt staan?

Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat de ballonvaarders grove fouten maken? Waarom moet een ander daarvoor een training volgen?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 00:31

Ik wordt schijtziek van het gedrag van veel bokkers in dit topic. Alleen maar zeiken, geen milimeter inlevingsvermogen of mee willen veren....helemaal niks.

En die paarden allemaal maar schijten op de openbare weg. Houd die dan ook lekker op jullie erf....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 00:37

Maar nu heb je het over de openbare weg. ;) Die is voor iedereen.
En menig paardeneigenaar ruimt de poep al op, dat mogen er wat mij betreft nog meer worden. En ik heb ook geen problemen als daar een boete op komt te staan.

En nu de ballonvaarders: die landen hoofdzakelijk op privégrond, poepen doen ze dan (hopelijk) niet. Wél vertrappen ze de hele grond, maken sleepsporen, zorgen voor ongelukken met vee en zeldzame vogels, soms zelfs dodelijk, en vervolgens geven ze geen thuis bij reclamatie.

Je mag van mij zo schijtziek worden als je zelf wilt. Maar zie je nou echt het verschil niet?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 00:40

Jullie zien het verschil volgensmij niet, of staan niet open voor gezamelijke oplossing, zoals ik al zei, het is alleen maar "ikke ikke ikke". Ik erger me al heel lang aan bepaalde reactie's en tonen in dit topic, hou me vaak in en heb me lang ingehouden. Maar mijn kookpunt is hier wel ongeveer bereikt...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 00:46

Leg mij dan alsjeblieft uit waarom je op privégrond mag landen, daar schade mag aanrichten en ook nog verwacht dat de gedupeerden meewerken aan een oplossing voor een probleem dat er niet hoeft te zijn.

Waarom ben ik egoïstisch als ik geen zin heb in ballonvaarders op mijn land? Waarom moet ik op cursus? Die ballon is toch niet van mij?

Ik ben oprecht heel benieuwd hoe ballonvaarders zouden rwageren als ploegmachines dezelde rechten krijgen. Ik neem aan dat et ballonvaarders zijn met een mooi aangelegd tuintje.
En toen kwam de ploegmachine die daar huis mocht houden. Je hebt het maar te accepteren. Ook al krijgt je kat een hartaanval van angst. Stel je dit nou even voor, alsjeblieft, want zo voelen ballonvaarders voor vee- en grondeigenaren.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 01:28

Ricie schreef:
Ik wordt schijtziek van het gedrag van veel bokkers in dit topic. Alleen maar zeiken, geen milimeter inlevingsvermogen of mee willen veren....helemaal niks.

En die paarden allemaal maar schijten op de openbare weg. Houd die dan ook lekker op jullie erf....

Mijn paarden komen niet op de openbare weg. Niemand heeft last van mijn hobby en ik wil ook geen last hebben van andermans hobby.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 02:34

Ricie, jouw opmerkingen maken mij pissssst. Toch maar lawinepijlen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 06:26

damian23 schreef:
enjoymyhorse schreef:
Nee dat schade vergoeden zoals ze zo trots beweren is dus geen klap van waar.

En hoe zit het eigenlijk met wilde vogels?
Hoe bang zijn die er eigenlijk van?

Heel erg bang.
https://www.dvhn.nl/groningen/Vee-en-vo ... 51954.html

Ik heb een voliere en uit ervaring weet ik dat ze doodsbang voor luchtballonnen zijn. Ze denken echt dat er een roofdier boven hun hoofd hangt en knallen dan ongecontroleerd het gaas in. Ik ga altijd bij ze staan zodat ze snel kalmeren, maar het blijft vervelend.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:38

Ricie schreef:

Wie heeft hier nou geen inlevingsvermogen?
Kan jij je niet voorstellen hoeveel waarde een levend wezen voor iemand heeft?
Als een ballon naast of op mijn weiland landt zullen mijn paarden in paniek raken, met grote kans op ernstige schade: in hun poging te vluchten zullen ze haast zeker het veulen vertrappen, en mogelijk zelf gewond raken.
En, zoals Palmera terecht zegt: je landt dan op privé terrein. Wat heb jij daar te zoeken?
Heb je enig idee hoeveel impact het heeft bij mensen als er in hun huis wordt ingebroken? Nog los van de schade, het feit dat er iemand in jouw veilige thuishaven is geweest is afschuwelijk. Maar jij vindt het normaal om die inbreuk te maken op andermans privacy en wij mogen daar niks van zeggen?

Kijk als jouw houding zo anti-sociaal is (win-win? Laat me niet lachen! Wij verliezen alleen maar, hoe dan ook! Moeten de papegaaien en mijn veulen soms op schriktraining?) dan krijg je die houding natuurlijk terug. En dan is het wachten tot er daadwerkelijk een keer een ballon uit de lucht wordt geschoten of in de fik vliegt door "toevallig" afgestoken vuurwerk.
En denk niet dat dit wel mee zal vallen; mensen zijn bereid heel ver te gaan om hun huis en haard te beschermen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:43

Cayenne schreef:
Ik heb een voliere en uit ervaring weet ik dat ze doodsbang voor luchtballonnen zijn. Ze denken echt dat er een roofdier boven hun hoofd hangt en knallen dan ongecontroleerd het gaas in. Ik ga altijd bij ze staan zodat ze snel kalmeren, maar het blijft vervelend.

Je kan bij de KNVvL vragen of ze je erf als gevoelig object op de risicokaart laten zetten. Een voliere achter ons staat ook op die kaart. Ook wij staan op die kaart.
Ze zijn verplicht om rekening te houden met locaties waar dieren die gevoelig zijn doordat het vluchtdieren zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:52

Dat is een goed idee Damian, maar bij de papegaaien hebben ze daar dus geen rekening mee gehouden... -O-

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:53

Zo Richie, nu hoor ik de ballonvaarder praten. Ikke, ikke en ikke en alles op de grond wat gewond raakt, dood gaat of verongelukt kan stikken. Ga je schamen!!

Dit verhaal kent alleen maar verliezers. En dat is niet nodig. Omdat ik ook scheitziek van die luchtballonnen werd, heb ik juridisch het e.a. uitgezocht en jullie hebben het recht niet om te landen op andermans grond, jullie hebben het recht niet om laag te vliegen boven andermans grond. Ik vond het namelijk al een hele rare regeling dat je legaal een dergelijke grote inbreuk mag maken op iemands eigendomsrecht.

En gelukkig zijn organisaties, zoals de LTO inmiddels ook wakker geworden van het feit dat jullie jaren lang iedereen in de waan hebben gelaten dat een grondeigenaar verplicht is om een ballon op zijn/haar land te laten landen. De boeren zijn jullie ook zat.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:58

Nikass schreef:
Dat is een goed idee Damian, maar bij de papegaaien hebben ze daar dus geen rekening mee gehouden... -O-

Klopt, net de meeste ballonvaarders ook geen rekening houden met ons erf of die van de achterburen met de volière. Wij staan al jaren op die kaart als gevoelig nadat wij een paard hadden die een blessure had opgelopen doordat er een aso op 40 meter boven de stallen raasde met het gas vol open. Paard is toch zo tegen de wanden aangesprongen. Vandaar dat het van mij verboden mag worden. Geen enkele hobby heeft het recht om andermans dieren te verwonden en schade te veroorzaken aan andermans eigendom.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:19

Ballon training gaat niet werken.
Dan zijn ze al een uur aan het "opbouwen"
Dan gaat die ballon rustig rechtop staan voordat hij gaat vliegen.
Dat kunnen ze allemaal afkijken.

Op het moment dat hij dan van ze af vliegt zal er niet veel gebeuren.
Komt hij over ze hen kan ik ze niet meer houden en heb ik ze in de omheining hangen. Fijne training.

Bij die laagvliegers komen ze ineens opduiken, niets langzaam aan kijken.
Dus ook niet trainbaar.
Maar dat heb ik al eens gezegd op je eerdere opmerking hierover ricie.

En dan kom je weer aan met het vergelijk openbare weg met privé.
Op het moment dat onze schijtpaarden in jou achtertuin of balkon de boel op stelten komen zetten heb je pas een vergelijk.
Nu totaal niet.
Wat dacht je van opzouten met een hobby waar dieren in hun eigen land/ volière niet eens veilig kunnen zijn door inbrekers van ballonvaarders.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:09

Ricie schreef:

Onbehoorlijk en onbetamelijk.

Inderdaad, ga je schamen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:09

Volgens mij is het helemaal niet aan de orde wie er nou last heeft van wiens hobby. Het gaat om de veel pricipiëlere kwestie of je bezit mag nemen van het land van een ander wanneer je daar geen toestemming voor hebt en wanneer er geen sprake is van een noodgeval. Of er dan eventueel sprake is van schade is een tweede.

Als je hetzelfde doet met een auto of scooter van een ander dan is dat een misdrijf en noemen we het joyriding. Eigenlijk vind ik het onbrijpelijk dat daar wel duidelijke wetgeving voor is die ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt, maar voor ballonlandingen ('joylanding') niet. Want wat is nou helemaal het verschil? Het enige dat ik kan bedenken is dat land van bovenaf niet op slot kan, maar dat zou voor de wet niet uit moeten maken. Dat iets niet op slot kan betekent niet dat je er zomaar gebruik van mag maken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:33

LindyH schreef:
Volgens mij is het helemaal niet aan de orde wie er nou last heeft van wiens hobby. Het gaat om de veel pricipiëlere kwestie of je bezit mag nemen van het land van een ander wanneer je daar geen toestemming voor hebt en wanneer er geen sprake is van een noodgeval.

Nee, dat mag dus niet en er is hier duidelijke wetgeving over (burgerlijk wetboek, wetboek van strafrecht). Jaren lang hebben de ballonvaarders iedereen voorgehouden dat je alleen naar de luchtvaartwet moet kijken. Hierin staat dat je buiten een luchtvaartterrein mag landen. Maar we hebben in Nederland nog meer wetgeving en het eigendomsrecht is een van de meest omvattende rechten die je hebt. Een luchtballon die zonder toestemming op je land landt, is strafbaar. En ik hoop dat er nu eens wat landeigenaren aangifte gaan doen. Als is het alleen al om principiële redenen en om nu eens duidelijkheid te krijgen.

Er is zelfs een regeling omtrent het gebruik van de lucht boven je erf. En laat een luchtballon volgens de wet nu net niet vliegen maar varen.

Artikel 21 burgerlijk wetboek boek 5
• 1 De bevoegdheid van de eigenaar van de grond om deze te gebruiken, omvat de bevoegdheid tot gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte.
• 2 Het gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte is aan anderen toegestaan, indien dit zo hoog boven of zo diep onder de oppervlakte plaats vindt, dat de eigenaar geen belang heeft zich daartegen te verzetten.
• 3 De vorige leden zijn niet van toepassing op de bevoegdheid tot vliegen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:34

Ik heb een aanspanning die onbestuurbaar is, kan ik dus gewoon mee gaan mennen snap ik van sommige uit dit topic? Maakt niet uit als ik wat stukjes privegrond meepak..

Ik denk dat Nederland te vol is voor onbestuurbare aanspanning, en onbestuurbare luchtballonnen..

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:36

Geen probleem.
Neem wat goedkope aldi wijn mee op je wagen die je her en der wat rond gooit in de privé stukjes die je hebt omgewoeld. En iedereen staat te juichen dat je langs bent geweest :D :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:06

Paarden zijn toch leuk? Lekker boeiend of ze onbestuurbaar zijn of niet. _/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:48

Precies, beetje begrip voor andermans hobby :D