Totilas maakt rentree in Kapellen *update: video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:42

Ik denk dat Anky het goed verwoordde: Het is goed voor een eerste keer. Het was netjes gereden, op safe (wat verstandig is) en er is een hele hoop verbetering sinds hun laatste publieke optreden. Dus voor nu: missie geslaagd.

Zelf mis ik wel het "speciale" van Toot. Hij lijkt nu een "gewoon" paard. Een bijzonder getalenteerd paard, dat wel, maar gewoner. Maar als ik dan bedenk dat ze hem nu op half gas hebben gereden en juist op safe zijn gegaan, wie weet....misschien komt het dan nog. Ik heb nu wel voor het eerst het idee dat het misschien nog wel een succesvolle combinatie kan worden. Voorheen leek het nog alsof Rath en Toot twee verschillende talen spraken, nu zitten ze in ieder geval min of meer op dezelfde golflengte. Ik ben benieuwd hoe ze zich verder gaan ontwikkelen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:43

Ik vind het juist goed van ze dat ze op safe rijden. Dan komt er vertrouwen.
Fouten etc is normaal.

Wat mij wel erg stoort is het "ja knikken" van Totilas in draf. Dit is iets wat een paard niet zomaar doet.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:47

Elisa2 schreef:
Het viel me wel op hoe nauw Totilas is in het voorbeen..hij heeft mega kwaliteiten maar of hij ook geschikt is voor de fokkerij... in het totaalplaatje kijk ik liever naar Valegro.

Fokkerij ?

Wat moet je dan nog met de geplaatste op nr.14 en 29 ?

http://www.worldsporttiming.com/contenu ... 005327.pdf

The_Stig

Re: Totilas maakt rentree in Kapellen *update: video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:52

Het is schrikbarend hoeveel mensen hier spektakel en abnormale bewegingen verkiezen boven een netjes gereden ontspannen paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:55

Op zich nette proef en een goede comeback. Het is nog niet de Totilas van voorheen. Met name de uitgestrekte draf komt niet uit de verf. Piaffe en passage hebben wat weinig afdruk en mocht meer gesloten, meer rijzen in het front.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:08

The_Stig schreef:
Het is schrikbarend hoeveel mensen hier spektakel en abnormale bewegingen verkiezen boven een netjes gereden ontspannen paard.

Ja, te triest voor woorden. Maar die mensen weten, jammer genoeg, niet beter en weten niet eens hoe een goed gereden paard er uit ziet, laat staan hoe het moet. Ik krijg kippenvel van de video en niet omdat ik het zo mooi vind %) Arm paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:09

Oh ja wat-is ie zielig... Mishandeld wordt ie! :roll:

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:10

Word tijd voor de dierenbescherming na vier jaar. :j En dan gelijk 80% van de hele paardenwereld er bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:11

Ik heb er geen verstand van, dat voorop gesteld :+ Maar mij viel ook al op dat het zwiepen met de staart veel minder is nu, en dat vind ik eigenlijk best prettig om te zien. Ja, het is niet zoveel bombarie als 5 jaar geleden, en hoe ontzettend mooi ik dat ook vond, Edward en Totilas, soms vroeg ik me wel af; wanneer raakt die in de knoop met z'n benen?

Het is nu wellicht wat 'veiliger' en 'rustiger' gereden... Maar het valt me absoluut niet tegen.. Integendeel, ik vind het een heel fijn en rustig beeld. Ik kijk denk ik dan toch liever hiernaar (een duur paard wat 'gewoontjes' showt maar wat wel oogt als een blij paard) dan naar 100 amateuren (ruiters met een "normaal" paard, die doen alsof ze totilas onder hun reet hebben en het paard maar over hun kunnen heen pushen om de punten en de 'wauws' binnen te krijgen)..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:11

fourseasons schreef:
Word tijd voor de dierenbescherming na vier jaar. :j En dan gelijk 80% van de hele paardenwereld er bij.

Hmhm, aanpakken zulke dierenbeulerij! Ik bedoel, hij kan met zijn hoofd bewegen nu... Laten we wel wezen, dat hoort niet! :n

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:18

Ik vind het een nette proef, zeker vergeleken met de eerdere proeven.
Je ziet duidelijk dat ze beter samen zijn gaan werken +:)+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:20

The_Stig schreef:

Ik vind het raar om te zien hoeveel mensen een tamme proef zien als ontspannen.

Paard komt geheel niet ontspannen over. Daarnaast ziet het er van 2 kanten uit als veel te hard werken. Paard heeft duidelijk moeite met bepaalde bewegingen. (Zigzag, wissels en nog een paar) en niet alleen omdat ze nog geen team zijn. Maar gewoon omdat er bewegingstechnisch fouten in het paard zitten. Daarnaast toont het paard beduidend moeite met het indalen van de achterhand. Hij trekt meer z'n hakken op dan dat er buiging in zit.
Zou dit het zelfde paard onder de zelfde ruiter zijn dan zou ik me afvragen of het paard wel totaal hersteld is na blessure. En als dat bevestigd was dan zou ik ernstig me afvragen of de trainingsmethode van herstel wel goed was.

Maar het mag niet gezegd worden want dan ben je anti rath en dat ben ik niet.
Het is een paard van werelformaat en ik denk dat ie veel dingen doet omdat het zo'n enorme werker is. Niet omdat ie er echt een happy atleet bij is.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:27

Veulen84 schreef:
The_Stig schreef:

Paard komt geheel niet ontspannen over. Daarnaast ziet het er van 2 kanten uit als veel te hard werken. Paard heeft duidelijk moeite met bepaalde bewegingen. (Zigzag, wissels en nog een paar) en niet alleen omdat ze nog geen team zijn. Maar gewoon omdat er bewegingstechnisch fouten in het paard zitten. Daarnaast toont het paard beduidend moeite met het indalen van de achterhand. Hij trekt meer z'n hakken op dan dat er buiging in zit.
Zou dit het zelfde paard onder de zelfde ruiter zijn dan zou ik me afvragen of het paard wel totaal hersteld is na blessure. En als dat bevestigd was dan zou ik ernstig me afvragen of de trainingsmethode van herstel wel goed was.

Het is een paard van werelformaat en ik denk dat ie veel dingen doet omdat het zo'n enorme werker is. Niet omdat ie er echt een happy atleet bij is.

Heeeelemaal mee eens!! _/-\o_

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:30

Ik vind het wel mooi wat MAR doet. Eerst krijgt hij heel Nederland over zich heen omdat hij totilas ging rijden. Vervolgens is het een grote flop...
Daarna bedenkt hij zich om bij Anky en Sjef te gaan trainen en krijgt heel Duitsland over zich heen.
Maar uiteindelijk heeft hij schijt aan iedereen en wil er het beste van maken en kiest voor zichzelf en zijn paard, en dat vind ik toch wel bewondeingswaardig. Hij heeft zijn eigen plan getrokken zonder zich er wat van aan te trekken, wat de rest van de wereld er van vindt.

Ik weet veder niet hoe ik dat precies moet uitleggen maar ik vind dat je kan zien aan de manier van lopen van Totilas, dat ze bij Sjef en Anky trainen. Of zie ik dat verkeerd?
Laatst bijgewerkt door raizarobin op 23-05-14 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:31

ElCid schreef:
The_Stig schreef:

Ja, te triest voor woorden. Maar die mensen weten, jammer genoeg, niet beter en weten niet eens hoe een goed gereden paard er uit ziet, laat staan hoe het moet. Ik krijg kippenvel van de video en niet omdat ik het zo mooi vind %) Arm paard.

Eens, ik vind het al wel vriendelijker als voorheen, maar nog steeds niet zoals dressuur bedoeld is. Uitgaande van een correcte draf is ie technisch gezien kreupel en dan praat ik niet over een voorbeen dat hoger komt dan het andere, dat geldt voor zeker 80% van het deelnemersveld.

Afgelopen weekend nog met camera naar een subtop wedstrijd geweest. Van bijna iedere combinatie schandaalwaardige foto's kunnen maken. Waar ik bewust niks mee doe, de overkoepelende organisaties, jury's en instructie moeten het juiste signaal afgeven aan de ruiters.
Zodat duidelijk wordt dat een neusriem bijvoorbeeld niet zo strak moet dat het paard slechts nog kan knarsen...

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:31

Veulen84 schreef:
The_Stig schreef:

Ik zeg niet dat ik deze proef perfect ontspannen vind. Maar je leest hier heel veel opmerkingen over jammer want minder spectaculair, ontspanning en een goed gaand paard lijkt mij belangrijker. Ben het verder met je eens dat het paard iets lijkt te mankeren. Niet alleen ongelijkheid in de voorbenen, maar achter ook niet helemaal zuiver in de beweging. Vooral goed te zien bij het weg draven na het binnenkomen en halthouden. Heb wel respect voor Rath dat hij ondanks alle druk durft te starten.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:33

Ik heb er niet genoeg verstand van, of genoeg kijk op, dus ik ga niks zeggen over de combi rath-toti.

Maar ik kan me wel ergeren aan de flapperende benen van rath.
Let wel, ik kan het niet beter, maar ik vind het geen mooi beeld geven.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:48

Dancie schreef:
Superproeff! Zeker fijn en safe gereden maar who cares,? Ik vind hem ook mindert groot tonen dan onder Edward. Maar ik moet toegeven. Hetdoet hem goed. Edward reed hem alijd op maximale touren waardoor ik het rommeliger vond worden. Even in een paar minutenalles eruit knallen wat erin zit en klaar. Ik zie nu een paard met rust. gewoon zoals een paaed hoort te zijn.

Dit zie ik ook. En tjah, niet op de max: logisch, dit is een rentree... Dier moet ook weer wennen, is er jarenlang uit geweest!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:55

Nu lees ik al heel veel mensen (waaronder ikzelf) die zien dat hij vooral in draf niet regelmatig is. Zien de jury's dat dan niet? Of kunnen ze het niet maken om zo'n 'grootheid' de ring uit te sturen?
Als ik de ring in kom met een paard dat onregelmatig loopt wordt ik er toch ook uitgestuurd, en zo niet dan zie ik het terug in mijn punten. Dit zijn namelijk in mijn ogen geen takt fouten meer.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:57

Veulen84 schreef:
The_Stig schreef:

Mooi gezegd

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:11

Echt heel erg leuk! Wat is het toch een prachtig paard zeg. Toot heeft toch echt ook wanneer hij niet aan het werk is zo'n enorme uitstraling. En als hij wél aan het werk is, lijkt hij zo enthousiast.

Ik vond de proef er (vanaf het filmpje, was er helaas niet bij) erg fijn uit zien. Vond hem voor het mooie net een tikkie te laag ingesteld, vind hem mooier tonen als hij hoger opgericht is, maar gezien de uitleg die erover gegeven is, een logische keuze. Liever iets minder wauw en een fijne proef rijden dan wel op scherp rijden en niet meer met elkaar overweg kunnen. (Dat idee heb ik er een beetje bij).

Het was naar mijn idee wel zo dat omdat dat dramatische --in de goede zin--van totilas er niet uitgereden werd dat het wat braafjes en lauw over deed komen.

Rath heeft mij positief verrast! Laat ze maar lekker in een wedstrijdritme komen en wie weet wat we dan nog allemaal te zien krijgen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:18

Suzanne F. schreef:
Op zich nette proef en een goede comeback. Het is nog niet de Totilas van voorheen. Met name de uitgestrekte draf komt niet uit de verf. Piaffe en passage hebben wat weinig afdruk en mocht meer gesloten, meer rijzen in het front.

Grappig dat je noemt dat de uitgestrekte draf niet uit de verf kwam terwijl gal daar juist altijd commentaar op kreeg omdat hij voor te veel en achter te weinig deed. Inderdaad nu minder spectaculair maar achter beter bij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:23

bliver schreef:
Grappig dat je noemt dat de uitgestrekte draf niet uit de verf kwam terwijl gal daar juist altijd commentaar op kreeg omdat hij voor te veel en achter te weinig deed. Inderdaad nu minder spectaculair maar achter beter bij.

Nee hij deed achter nog steeds niks. Maar voor was het ook niet veel.
Misschien leek het daardoor alsof hij achter meer deed maar dat is echt niet zo.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:23

liep netjes maar wauw factor miste ik bij totilas. Maar dat was misschien juist het verschil met de klik met Edward ie je nu niet terug ziet. maar liep gewoon netjes zijn proefje. Ik was alleen niet gecharmeerd vh geprik voordat hij de ring in ging.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:27

Ik vind het er eigenlijk fijner uitzien dat vroegah, wat meer rust erin, minder spectakel.
En ik vind dat Rath het verdiend heeft, hij heeft zoveel gezeur over zich heen gehad en niet opgegeven waardoor hij nu een goede proef kan neerzetten, respect.