Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:24

nombrado schreef:
Van al mijn paarden, mag je (op jou kosten) foto's maken van de kaken, om te zien of er letsel is.
Ze zijn nu 18jaar, 14 jaar en 15 jaar. (allen beleerd bij mij/door mij)
Gereden met, trens, stang en trens, portugese stang en bitloos. ;)

Dat vroeg ik toch niet??? Je gaf zelf al eerder aan dat je paarden training op GP niveau hebt gehad. Ik denk zelf dat je, bewust of onbewust, ook wel eens een keer een beweging gemaakt hebt die niet vriendelijk was voor de mond. Of je zou heiliger dan de paus zijn...

En nee, ik ga niet op mijn kosten jouw paarden op de foto zetten :D Heb net weer een dure DA rekening gehad voor mijn eigen pownies, dus ben wel weer even door de spaarpot heen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:13

vur schreef:
Dat is natuurlijk onzin wat je zegt. Maar onvriendelijk rijden is het toch echt niet. Tenminste, als we ons beperken tot het filmpje van Tineke.

als jij de neus achter de ll vriendelijk vind? Prima , jou keuze.
Het paard is achter de LL altijd gedwongen (of geconditioneerd zo gereden) en niet van achter naar voor.
Jammer dat dit beeld nu als vriendelijk wordt gezien door de menigte.
Nee, voor mij is dat niet vriendelijk...
Een paard wat op de juiste manier vanachter naar voor gereden wordt? Verzameling , galop, draf of wat dan ook.., zal nooit een tijd lang met zijn neus achter de ll bewegen . Biomechanisch niet correct.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:32

Ik heb niet gezegd dat ik het vriendelijk vind. Ik vind het niet onvriendelijk. Dat heb ik gezegd.
Als ik er al een etiket op moet plakken, zou ik eerder zeggen neutraal. Of te wel, het zal best nog vriendelijker kunnen. Maar zeker ook nog veeeel onvriendelijker.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:16

Filmpje is overigens al 8 jaar oud: nog voor de hele LDR discussie....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:13

edit

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:45

Netje schreef:
Ach Nombrado..... Ik weet niet met welke bril je kijkt, maar zie weinig aan te merken aan het geheel (in het kader van dierenmishandeling, leed etc). Tuurlijk: beste stuurlui staan aan wal. Zet er eens een filmpje op van jouzelf in de GP oefeningen, dan hebben we vergelijkingsmateriaal :D

Daar wacht ik ook al jaren op..... zal nooit gebeuren, want ze weet heel goed dat er dan ook wel iets op aan te merken valt.
Liever op anderen mekkeren, dan zelf met de billen bloot!

Verder nog even inhaken op de opmerking van Nombrado dat je zeker weet dat er niets te zien is op röntgenfoto's....
Tenzij je het al gedaan hebt, is dat natuurlijk iets wat je NOOIT kan weten. Net zoals wijzelf niet weten wat eruit gaat komen als wij door een scan of RX worden gehaald, zo weten we ook niet van onze paarden hoe hun kaken eruit zien als we ze niet op de foto zetten. Misschien zit er wel een botsplinter, misschien heeft hij last van osteoporose, dat weet je immers helemaal niet? En als dat er niet zit, wil dat nog niet zeggen dat je zo fantastisch rijdt. Of wil je zeggen dat als ik nu het geld ervoor over heb om mijn 15 jarige Grand Prix paard wat volgens jou zo slecht getraind wordt op de foto te zetten, en zijn kaken zien er prachtig uit, dat dat jou er dan van overtuigd dat die training wel goed is?

Je posts getuigen van een aantal grote vooroordelen maar vooral ook van onwetendheid. Het Duitse voorbeeld van hoe het wel moet zet je er neer. Dus je bent ervan overtuigd dat dit paard heel vriendelijk getraind is achter de schermen en nooit enige vorm van mishandeling heeft gehad? Was je bij de trainingen?
Ik heb op veel stallen gewerkt en veel gezien, en als ik zou reïncarneren als paard zou ik wel naar AB willen gaan en niet naar een behoorlijk aantal Duitse trainers.... Mag jij raden waarom.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:52

nombrado schreef:
vur schreef:
Dat is natuurlijk onzin wat je zegt. Maar onvriendelijk rijden is het toch echt niet. Tenminste, als we ons beperken tot het filmpje van Tineke.

als jij de neus achter de ll vriendelijk vind? Prima , jou keuze.
Het paard is achter de LL altijd gedwongen (of geconditioneerd zo gereden) en niet van achter naar voor.
Jammer dat dit beeld nu als vriendelijk wordt gezien door de menigte.
Nee, voor mij is dat niet vriendelijk...
Een paard wat op de juiste manier vanachter naar voor gereden wordt? Verzameling , galop, draf of wat dan ook.., zal nooit een tijd lang met zijn neus achter de ll bewegen . Biomechanisch niet correct.

Dus een paard wat zelf in de wei zijn hoofd achter de loodlijn doet wordt daar ook toe gedwongen want hij heeft geen spieren om dat gewoon zelf te doen?
Je post getuigd van heel weinig begrip voor training. Je kunt een paard net zo goed met veel druk voor de loodlijn rijden en net zo goed met weinig druk achter de loodlijn rijden.

Elke hengst die ik ken krult zijn nek juist helemaal op, drukt zijn schoft naar boven en gaat zo imponerend langs de merries. Hoezo biomechanisch niet correct?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:13

Ik vind die discussies op zich wel interessant, zonder dat ik echt een duidelijke mening daarover heb.
Alleen veel vragen.

Zo staat wenen hoog aangeschreven met langdurige opleiding, maar zie je ook daar best wel kin richting borst en blijkt niet ieder paard dat vriendelijk gereden lijkt, ook idd vriendelijk gereden is .

Het enige dat ik erg jammer vindt is het vroeg moeten presteren van een paard in veel stallen. Vraag mij af of daar niet een oorzaak zit van het rijden met druk (het snel 'moeten') Maar ik weet niet hoe dat in prof.stallen is; of daar ook een opleiding, die van oorsprong jaren in beslag nam, snel moet.

Misschien wel als een eigenaar dat wil? En als daardoor druk bij kijken komt, kom je opnieuw bij de vraag van verantwoordelijkheid?

Ik weet wel dat een oud instructeur van mij internationaal military's reed en dat hij altijd zei dat de ongelukken en blessures samenhingen met te vroeg op wedstrijden uitbrengen:; paard was er niet aan toe, ruiter was er niet aan toe, of ergst van alles... beiden waren er niet aan toe.
Zijn paarden waren minstens 10 als hij serieus wedstrijd ging rijden. Hij heeft nogal eens iets gebroken, maar zijn paarden zijn nooit verongelukt en werden in goede gezondheid heel oud. Zaten psychisch ook top in elkaar (heb op meerdere paarden van hem les gehad, toen ze al gepensioneerd waren van de wedstrijdsport)

Maar ik weet dus niet hoe dat in de grote dressuurstallen werkt.

Denk trouwens dat onafhankelijk onderzoek naar invloed van training, verschillende soorten training, bit gebruik en zo wel mooi zou zijn.
Rolkur vind ik erg onaangenaam om te zien, maar goed... dat is een ander punt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:26

horseyfries schreef:
Dus een paard wat zelf in de wei zijn hoofd achter de loodlijn doet wordt daar ook toe gedwongen want hij heeft geen spieren om dat gewoon zelf te doen?
Je post getuigd van heel weinig begrip voor training. Je kunt een paard net zo goed met veel druk voor de loodlijn rijden en net zo goed met weinig druk achter de loodlijn rijden.

Elke hengst die ik ken krult zijn nek juist helemaal op, drukt zijn schoft naar boven en gaat zo imponerend langs de merries. Hoezo biomechanisch niet correct?

klopt....maar niet met de neus achter de ll.
Kheb hier 4 hengsten staan, en als ze imponeren en showen? dan gebeurd dat idd met een dalende achterhand, oprichtende voorhand, en een hoofd en halshouding met de neus op de ll.
Zelden erachter, en als ze dat wel doen? is dit een moment en zelden continue in de beweging.
De juiste verbinding ontstaat pas, als het hele plaatje klopt. De juiste verbinding is er pas met de neus op de ll (soms zelfs ervoor)
Verder ga ik jou niet persoonlijk aanvallen op jou trainingsmethode.
Als jij vind dat je met het LDR de juiste verbinding hebt met de achterhand? Vooral blijven doorgaan.....
als je kijkt naar onderstaande jonge hengsten in vrijheid, kan je het ook zien. Hoofd en hals is belangrijk voor de balans van een paard in de beweging. Daar moet je nu eenmaal niet teveel aan prutsen
https://www.youtube.com/watch?v=gEZEM3Y ... g&index=14

horseyfries

Re: Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:46

De juiste verbinding ontstaat pas, als je de hele bovenlijn van achteren naar voren in verband hebt gereden. En in welke houding dat nodig is, bepaald de bouw van het paard. Niet elk paard heeft dezelfde bouw en dus heeft ook niet elk paard dezelfde houding nodig om tot een goed eindresultaat te komen.
Het lijkt mij redelijk logisch.
Ik vind dus niet altijd dat je met LDR de juiste verbinding krijgt met de achterhand. Dat hangt helemaal van het paard af.

Vooral doorgaan doe ik ook zeker, als wat je doet werkt en een blij en gezond 15 jarig Grand Prix paard oplevert lijkt het me niet de tijd voor verandering.

Ik mis nog even het antwoord op de vraag of als ik mijn paard zijn kaken op de foto zet en die zien er prima uit, dat volgens jou het bewijs van goede training is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:57

horseyfries schreef:
Ik mis nog even het antwoord op de vraag of als ik mijn paard zijn kaken op de foto zet en die zien er prima uit, dat volgens jou het bewijs van goede training is?

nee

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:02

horseyfries schreef:
De juiste verbinding ontstaat pas, als je de hele bovenlijn van achteren naar voren in verband hebt gereden. En in welke houding dat nodig is, bepaald de bouw van het paard. Niet elk paard heeft dezelfde bouw en dus heeft ook niet elk paard dezelfde houding nodig om tot een goed eindresultaat te komen.
Ik vind dus niet altijd dat je met LDR de juiste verbinding krijgt met de achterhand. Dat hangt helemaal van het paard af.

Jij zegt dus eigenlijk, dat je een paard, met de niet juiste evenwichtige bouw, dan maar LDR of achter de ll moet gaan rijden, voor een "beter" resultaat? Ondanks hij dit in vrijheid nooit zal doen?
Is het niet zo, dat de dressuur bedoeld is, om de natuurlijke beweging te vervolmaken (je laat niet voor niets een paard voor de aankoop in vrijheid bewegen lijkt me)dan door dwang om hem in een bepaalde positie te boetseren? Om het voor het "oog" van de jury een "mooier mode plaatje" te realiseren?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:40

liljebo schreef:
Het enige dat ik erg jammer vindt is het vroeg moeten presteren van een paard in veel stallen. Vraag mij af of daar niet een oorzaak zit van het rijden met druk (het snel 'moeten') Maar ik weet niet hoe dat in prof.stallen is; of daar ook een opleiding, die van oorsprong jaren in beslag nam, snel moet.

Dit was het hele discussiepunt van de eigenaren van Voice (Stal Bria, waar U2 nu staat) en Bartels. De eigenaren vonden het allemaal niet snel genoeg gaan en Bartels wilde niet sneller voor de gezondheid van Voice; zij vonden dat het snel genoeg ging. Er waren afspraken gemaakt over het niveau dat hij op een bepaalde leeftijd moest hebben en ondanks dat hier aan voldaan was door Bartels, vond men dat het veel sneller kon en is Voice daar weggehaald.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:47

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Jij zegt dus eigenlijk, dat je een paard, met de niet juiste evenwichtige bouw, dan maar LDR of achter de ll moet gaan rijden, voor een "beter" resultaat? Ondanks hij dit in vrijheid nooit zal doen?
Is het niet zo, dat de dressuur bedoeld is, om de natuurlijke beweging te vervolmaken (je laat niet voor niets een paard voor de aankoop in vrijheid bewegen lijkt me)dan door dwang om hem in een bepaalde positie te boetseren? Om het voor het "oog" van de jury een "mooier mode plaatje" te realiseren?

Welke juiste evenwichtige bouw heb je het over? Het ideale paard bestaat niet, elk paard heeft zijn eigen voor en nadelen in vele opzichten, karakter, exterieur, beenwerk, bespiering, noem maar op.
En voor elk paard dien je dan ook de training aan te passen aan zijn eigen mogelijkheden. En voor sommige paarden is het dan veel gezonder en fijner om wat dieper te trainen, en voor andere paarden is dat juist vragen om problemen.

Dus nee, dat zei ik niet, dat maak jij ervan omdat je me blijkbaar totaal niet begrijpt.
Overigens gaat elk paard in vrijheid zowel voor als achter de loodlijn, simpelweg omdat ze een hals hebben die al die houdingen prima toestaan.
Zie bijv https://www.youtube.com/watch?v=3EsMm9l6aBk
of alleen al het geweldige plaatje op de voorpagina van deze: https://www.youtube.com/watch?v=io4HCeiOOqo

NOOIT achter de loodlijn? Alleen als ze een stok ingeslikt hebben....

Die dwang gebruik jij ook, ik heb tenminste al enkele filmpjes gezien waarin je rijdt en daarin rijdt je met exact dezelfde hulpmiddelen als ik. Dus als je dat dwang vind, dan wordt het tijd voor zelfreflectie.

Ik laat een jury oordelen over of ik goed bezig ben met mijn paard of niet.....

Wel leuk dat je nu je eigen argument onderuit haalt:
nombrado schreef:
Van al mijn paarden, mag je (op jou kosten) foto's maken van de kaken, om te zien of er letsel is.

Dat zegt dus niks volgens jezelf.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:00

horseyfries schreef:
En voor sommige paarden is het dan veel gezonder en fijner om wat dieper te trainen, en voor andere paarden is dat juist vragen om problemen.

Dus nee, dat zei ik niet, dat maak jij ervan omdat je me blijkbaar totaal niet begrijpt.
Overigens gaat elk paard in vrijheid zowel voor als achter de loodlijn, simpelweg omdat ze een hals hebben die al die houdingen prima toestaan.
Zie bijv https://www.youtube.com/watch?v=3EsMm9l6aBk
of alleen al het geweldige plaatje op de voorpagina van deze: https://www.youtube.com/watch?v=io4HCeiOOqo

NOOIT achter de loodlijn? Alleen als ze een stok ingeslikt hebben....

Die dwang gebruik jij ook, ik heb tenminste al enkele filmpjes gezien waarin je rijdt en daarin rijdt je met exact dezelfde hulpmiddelen als ik. Dus als je dat dwang vind, dan wordt het tijd voor zelfreflectie.

Ik laat tenminste een jury oordelen over of ik goed bezig ben met mijn paard of niet.....

Je post nu 2 filmpjes, waarin niet de paarden in beweging zijn... 1 e film is ruiken en voelen, 2 e film is een steigerend paard in verzet. (en heul boos en onbegrepen) Ik geloof niet in levensgevaarlijke paarden, wel dat ze levensgevaarlijk gemaakt worden door onbewust gedrag van mensen, maar goed. Dat was hier de discussie niet.
Het woord NOOIT achter de ll heb ik niet gebruikt (kwestie van goed lezen)
In de beweging van een paard is de hoofd en hals juist een balancerend deel..., die moet je niet gedwongen in een positie willen dwingen. (bind je eigen hoofd maar eens in een bochtje en ga rennen en bochtjes maken)
Verder vind ik het in deze discussie onzin om persoonlijk te worden en mij proberen te kleineren op deze manier. Ik begrijp echter wel waarom...je hebt financieel belang bij deze zaak.
Dus laten we de verpersoonlijking achterwege laten en ons focussen op het zuiver werken met paarden.
Jij vind jezelf goed, laat je beoordelen door de jury...prima. zo heb je paarden trainers en wedstrijddressuurruiters (die nog een beoordeling nodig hebben van buitenaf)
Ik kijk zelf naar het paard en diens gezondheid. En dat is in het geval van U2 bij stal Bartels NIET goed gegaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:11

nombrado schreef:
Ik kijk zelf naar het paard en diens gezondheid. En dat is in het geval van U2 bij stal Bartels NIET goed gegaan.

Daar was jij natuurlijk bij. :')
Gelukkig maar dat alleen jij naar diens gezondheid kijkt. Eigenlijk zou je wereldberoemd moeten zijn vanwege je kennis en je geweldige manier van rijden (op het toetsenbord, want de foto's en filmpjes komen nou niet echt (echt niet) overeen )
Laatst bijgewerkt door superwoman op 02-06-14 16:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:12

Heerlijk die mensen die zich zo een stellige mening vormen op grond van wat media-artikelen, zonder alle bijzonderheden en feiten te weten en te kennen.
Het verschil tussen HF en Nombrado is, dat HF al jaren door verschillende (internationale) juryleden wordt beoordeeld, schijnbaar tot genoegen, anders rijdt je niet op dat niveau en Nombrado in haar achtertuin rijdt, zoals velen............. :D.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:28

Ik ken mensen die dat ook doen en dat echt heel goed doen. Dus op zich heb ik daar geen problemen mee. Wat ik jammer vind, is dat zo iemand het nodig vind om anderen die wél in het openbaar verschijnen daar dan op te menen moeten veroordelen. Dat vind ik dan een brug te ver. Maar goed, dat is mijn mening.

Nombrado, de hals is een balanceerstok, helemaal mee eens. Dus waarom zou je dan het paard altijd op één vaste positie voor de loodlijn willen zien?

Het financiële belang van mij in deze zaak ontgaat me even. Deze opmerking staat haaks op je "niet persoonlijk worden" opmerking.

Het verschil Electra, is vooral dat ik U2 in training heb gezien, in tegenstelling tot Nombrado. En toch is zij van mening dat zij het beter weet. Tsja......

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:09

Feit is en blijft...., aan de hand van foto's en het persoonlijke verhaal van LE , is de kaak stuk...erger nog, de afdruk van een stang is er zo in te passen.
Dat gebeurd niet in 2 weken, wel langdurig extreem hand gebruik (of gewicht gebruikt)
Het is dus ontstaan in de periode dat U2 op stal Bartels heeft gestaan. Obv stal Bartels richting GP africhting. Het is dus ergens goed fout gegaan, zo erg, dat dit paard zijn kaak voor zijn leven lang verwoest is. Het zal je paard maar zijn ......ik denk dat jullie dan wel anders piepen!

Ik vind, dat dit zeker bekend moet worden. Ze hebben nu eenmaal een voorbeeld positie. (en ik niet ;-) )
Wb mijn rijden, gaat het hier niet om. Ik pretendeer niet een topruiter GP te zijn. (hoeft trouwens ook niet om te zien of het wel of niet goed harmonieus gereden wordt)
Nogmaals, heb een paard gereden die onder begeleiding van stal Bartels naar olympisch gereden werd? Heb op het paard gereden en ben heel verdrietig weer afgestapt.
13 jaar en helemaal goed kapot. ( was overigens niet mijn paard )
Heb heel wat goed klassiek gereden paarden gereden, maar die voelde toch wel heel anders dat dit dier.
Ik ben toen ook zeker van mijn stoel gevallen, omdat ze bij stal Bartels namelijk pretenderen klassiek te scholen en rijden (en ik was dus zeker in de veronderstelling dat dit zo was). Maar dat is dus niet waar.
Tegenwoordig noemt iedereen het maar klassiek rijden.
Tot je het hangen (surfen) voorbij ziet komen op filmpjes. Dan val je van de ene verbazing in de andere.
Reden voor mij, om mij er niet meer mee te bemoeien. Het wedstrijd rijden daardoor al jaren geleden vaarwel gezegd heb, omdat voor mij het plezier en welzijn van de paarden voorop staat. Bij mij hoeft (en mag) het paard met 6 jaar geen ZZ zwaar oefeningen te beheersen (dan is er puur nog sprake van basis) en op 8 jaar (of 9 jaar) als Totilas al in de GP te starten. Dat is vragen om blessures.
Ik houd me puur bezig met trainen, met plezier en geen prestatiedrang. Kan genieten van mooi harmonieus gereden proeven, in welke klasse dan ook.
Voor is niet iemand automatisch beter als je GP rijd. Met dwang kom je namelijk al snel ergens (voor je eigen ego) Maar of dit te verantwoorden is naar het dier? Ik denk het niet.....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:24

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:59

Iemand die zelf beweert op Grand Prix niveau te rijden, dat ook doet met alle hulpmiddelen die in de wedstrijdsport gebruikt worden, en dan toch denkt dat ze het zelf zonder dwang doet en alle andere mensen met dwang?

Misschien heb je het niet opgemerkt, maar het paard in dat laatste filmpje steekt zijn tong uit.
Als dat je voorbeeld is, dan weet ik waar het fout is gegaan.

En je zei niet NOOIT volgens jou?
nombrado schreef:
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 02-06-14 18:10, in het totaal 3 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:05

Kom even binnen vallen...
Maar is niet iedere vorm van paardrijden....dwang?

Maar je hebt natuurlijk een lichte vorm van dwang en een niet erg vriendelijke manier van dwang...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:39

horseyfries schreef:
Iemand die zelf beweert op Grand Prix niveau te rijden, dat ook doet met alle hulpmiddelen die in de wedstrijdsport gebruikt worden, en dan toch denkt dat ze het zelf zonder dwang doet en alle andere mensen met dwang?

Misschien heb je het niet opgemerkt, maar het paard in dat laatste filmpje steekt zijn tong uit.
Als dat je voorbeeld is, dan weet ik waar het fout is gegaan.
zou heel handig zijn, als je eens duidelijk leest.
helemaal betreffende mijn rijden. Is heel lastig lezen.
Anyway, je mag alle lof van me hebben hoor horseyfries...als jij daar gelukkiger van wordt, alsjeblieft.
Beetje raar, dat er elke keer een dwaling ontstaat betreffende mijn rijden.
Je wilt dus zeggen, dat iemand die NU géén GP rijd geen mening over het onderwerp mag hebben?
Joh, je kan een paardenleek (maar dierenvriend) vragen wat ie van de huidige dressuur vind? ze zullen echt allemaal antwoorden dat het er niet vriendelijk uit ziet.
Als je het elke dag doet, zal je denken dat het zo hoort.
Ik doe en wil er niet aan mee doen...en blijf lekker achtertuin ruiter (heeeeeeeeeeeeeeeerlijk) :+
maar ik blijf wel opkomen voor leed tov dieren zoals in dit onderwerp!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:48

Netje schreef:
nombrado schreef:

Dat vroeg ik toch niet??? Je gaf zelf al eerder aan dat je paarden training op GP niveau hebt gehad. Ik denk zelf dat je, bewust of onbewust, ook wel eens een keer een beweging gemaakt hebt die niet vriendelijk was voor de mond. Of je zou heiliger dan de paus zijn...

Zeker maak je als ruiter fouten, zo ook ik (en iedereen)...en de taak daarin van een goede instructeur is dat meteen afstraffen! en wel meteen! ( voor het behoud van de paarden) Het mooie is van goed gereden GP paarden? die pikken het niet :D , dus je ligt er of naast , als je een fout maakt, of je staat binnen no time aan de andere kant van de bak . Daarom is het goed aanrijden naar GP nivo, ook een zeer verantwoordelijke taak als ruiter.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:48

Volgens mij zegt HF wat anders, namelijk dat zij Mischa heeft zien rijden en dus een oordeel kan hebben in tegenstelling tot jou, aangezien jij Mischa niet hebt zien rijden en dus ook geen oordeel over haar rijden kan hebben. Net zo min als wij een oordeel over jouw rijden kunnen hebben.