RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:41

Op basis van de uitzending ben ik geneigd de verkoper te geloven. Hij kwam nuchter en eerlijk over.

_Lisaa_

kristie14 schreef:
Vind het hele programma behoorlijk oneerlijk opgezet, je kunt zo in principe
iedere zaak winnen. (In dit geval) Yitte, heeft een gratis advocaat, en niet zomaar eentje
terwijl de persoon die wordt aangeklaagd deze zelf moet betalen. Iets wat hartstikke duur is,
in dit geval duurder dan de 5000 euro die Yitte vraagt. De man wordt dus eigenlijk gedwongen om
te schikken, anders wordt er geprocedeerd en is hij nog veel meer geld kwijt.

Erg oneerlijk programma dus. Iedereen mag hopen dat hij nooit door dit programma wordt aangeklaagd
want dan ben je de sjaak.

_/-\o_ _/-\o_

mika11

De verkoper heeft zich in ieder geval niet laten intimideren door een stelletje gehaaide advocaten!

Zilion

Nou ben ik even de weg kwijt. het kan zijn dat ik het gemist heb hoor?
Je hebt als koper onderzoeksplicht. Paard is alleen klinisch gekeurd. Wat ik begrijp uit het verhaal.
Koper heeft verzuimt in onderzoeksplicht. Als je dan een paard koopt voor €3000,- en, niet vervelend bedoeld, voor een fjord. Lijkt het mij verstandig om een uitgebreidere keuring te doen. Verkoper valt niets te verwijten, zolang het paard bij hem gezond was, maar toon dat maar eens aan.

Verhaal heeft duidelijk 2 kanten, maar vraag me af of de koper een rechtszaak zal winnen. Daarnaast denk ik dat de verkoper wel een rechtsbijstandsverzekering heeft. Wat als ondernemer niet onverstandig is.
Ben dan ook erg benieuwd wat hier uit gaat komen

Simonesimone

Lotus83 schreef:
Wat leuk dat Yitteke (Esmir) zelf ook mee leest maar nog geen reactie heeft geplaatst...

Hahahahaha je was me net voor maar dat vind ik wel een giller :')

saskiakefie

Odess schreef:
Op basis van de uitzending ben ik geneigd de verkoper te geloven. Hij kwam nuchter en eerlijk over.

Vooral heel zenuwachtig. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Air schreef:
Hoezo wat een raar open einde? Er is nog geen einde, dus die kunnen ze ook moeilijk uitzenden :+

Ik geloof dat hier heel veel bokkers zijn die moeite ermee hebben om het verschil te zien in hoe wij een paard zien en in hoe een paard voor de wet wordt gezien.
Als fokker verkoop je een ''product''.
Als je naar de mediamarkt gaat en je koopt een laptop en die gaat na 3 maanden kapot, dan ga je ook ermee terug.
Nou kijken wj niet zo tegen een paard aan maar zo worden dieren wel gezien waarschijnlijk.

Plus: het is televisie, een progamma is te kort om het volledige verhaal luid en duidelijk te kunnen uitzenden.

Echter kom je bij de Mediamarkt 3 maanden na aankoop niet nog even leuren met dat ze een koopcontract moeten tekenen ;).

Marloes_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:42

Wat ik raar vond is dat ze het helemaal niet meer hebben gehad over het feit dat het paard bij aankoop gewoon (klinisch) is goedgekeurd. Dus volgens de dierenarts gezond verklaard op dat moment. Hoe wil de koper dan bewijzen dat het paard al ziek was bij aankoop? Met een bloedtest die veel later gedaan is?

Denk toch ook dat de verkoper het sterkst staat in dit verhaal.

Celiien

Ik eerlijk gezegd totaal niet ... Vond die verkoper beetje vreemd overkomen :n

Anoniem

Wat de consumentenkoop er trouwens mee te maken heeft is niet of Vd berg het wist dat het paard al dan niet ziek was.
Bij de consumentenkoop gaat het erom dat de consument de mindere partij is in de verhouding en daarom geniet de consument bescherming. Bij gebreken kan de consument binnen 2 maanden nadat hij of zij hierover geklaagd heeft bij de verkoper een schadevergoeding vorderen van de verkoper.

Wieldop

Als de verkoper wist dat het paard lyme had, had hij toch nooit een koopcontract ondertekend? Dan wist hij welke consequenties eraan vast zaten..

Ik denk dat ze gewoon pech heeft gehad.

bevertje

kristie14 schreef:
Vind het hele programma behoorlijk oneerlijk opgezet, je kunt zo in principe
iedere zaak winnen. (In dit geval) Yitte, heeft een gratis advocaat, en niet zomaar eentje
terwijl de persoon die wordt aangeklaagd deze zelf moet betalen. Iets wat hartstikke duur is,
in dit geval duurder dan de 5000 euro die Yitte vraagt. De man wordt dus eigenlijk gedwongen om
te schikken, anders wordt er geprocedeerd en is hij nog veel meer geld kwijt.

Erg oneerlijk programma dus. Iedereen mag hopen dat hij nooit door dit programma wordt aangeklaagd
want dan ben je de sjaak.

Zo gaat het 'normaal' ook hoor.. Ik kan er helaas over mee praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:43

NeverGiveUp schreef:
Dus vd berg wordt gedagvaart en hij zal haar waarschijnlijk tegemoed moeten komen, omdat het paard ziek was voor de koop. Of hij het wist of niet.
Klaar, lyme komt niet in een week op zetten.
Denk dat iedereen wel eens is dat hij het NIET wist.
Zei jytte al zo leuk.

Denk niet dat dat zo simpel ligt. IMO of er nou wel of geen contract op papier was had zij d'r paard na die twee weken waarin zij zegt dat het paard al ziek was bij de verkoper op 't erf terug kunnen zetten en dan d'r geld eisen. Maar nu heeft de verkoper net zo goed geen paard en is er ook geen directe reden om hem te laten betalen.

TJolieke

Ben je trouwens wel een echte dierenvriend als je na drie maanden je doodzieke paard terug wilt brengen naar een handelaar die je niet vertrouwd en er glashard het geld voor terugvraagt.......

Oretha

Ik blijf er bij dat dit programma een hoop informatie heeft geknipt om een uitzending te maken. Jitte heeft volgens mij veel meer bewijzen, af en toe kon ik dat ook opmaken uit de aflevering, maar daar werd niet op door gegaan.

Vind het vervelend dat Jitte als gemeen en slecht wordt afgescheept in dit topic. Niemand weet exact de details en wat er gebeurd dus, dus een oordeel geven is lastig.
Betekend niet dat ik de verkoper "zwart" afschilder, ik geloof best dat hij niet wist dat Rubis ziek was op moment van verkopen. Maar mogelijk was hij dat wel, dat weet hij ook niet zeker en vind dat hij dat wel zou moeten bekennen. Je weet nooit zeker of je paard 100% goed is.
Laatst bijgewerkt door Oretha op 11-12-12 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

mika11 schreef:
De verkoper heeft zich in ieder geval niet laten intimideren door een stelletje gehaaide advocaten!

uiteindelijk zal hij toch over de brug moeten komen, dus eigenlijk is het gewoon heel dom om zo zn hakken in het zand te zetten

princequillo
Fotograaf

SJANNE_DARK schreef:
Gulpje schreef:

Wat triest dit. Sensatiezoeker. Laat dat meisje lekker met rust.

Sorry maar zij zoekt het op door het via de tv uit te vechten

Ja, ze heeft het op TV uit laten vechten, maar ze heeft nergens gezet graag gePBt te willen worden door sensatie-zoekende bokkers, niet?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:44

Simonesimone schreef:
Lotus83 schreef:
Wat leuk dat Yitteke (Esmir) zelf ook mee leest maar nog geen reactie heeft geplaatst...

Denk dat, aangezien de zaak waarschijnlijk nog loopt, het niet handig is als zij nu gaat reageren op bokt.

Simonesimone

Jitte ik weet dat je meeleest : kan jij ons niet vertellen hoe het is afgelopen

Iloveiswan

Pff jeetje wat een verhaal ik ken die man zelf en vind hem ontzettend eerlijk en vooral open tegen zijn medemensen en ook heel aardig tegenover zijn dieren. Hij denkt ook aan hun welzijn en geloof niet dat hij zomaar een ziek paard zou verkopen. Heb overigens maar 15 min van het eind gezien dus als er herhaling is morgen even terug kijken naar het hele verhaal :)

edit had heerlijk inplaats van eerlijk XD
Laatst bijgewerkt door Iloveiswan op 11-12-12 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellow

Wat kunnen sommigen hier hard oordelen zeg. Televisie is knip en plakwerk. Heb zelf naast een opname gestaan en die kwam s'avonds heel anders op tv dan dat ik het hoorde. Ik denk dat niemand hierin kan oordelen. En zeker niet dat meisje voor leugenaar uit maken. Je weet toch niet alles. Dat dat met het koopcontract niet helemaal is gegaan zoals het hoort (direct bij aankoop), eens. Maar phoe wat een speculaties weer hier zeg.

Laura123Jarig

Simonesimone schreef:
Lotus83 schreef:

Toch logisch ? Mocht er nog een eventuele zaak lopen ?

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:45

TJolieke schreef:
Ben je trouwens wel een echte dierenvriend als je na drie maanden je doodzieke paard terug wilt brengen naar een handelaar die je niet vertrouwd en er glashard het geld voor terugvraagt.......

Ja hoor ?

Marjolein

essie_blue schreef:
Wat had die beet van het paard nou eigenlijk met de zaak te maken?
Of was dat voor de sensatie van het programma? En idd, zo'n proces gaat nog heel lang duren, vandaar dat er een open einde is. De Pro Deo advocaat was geen hippisch advocaat of wel dan? Die heb je wel, misschien wat handiger voor dit soort zaken.

De gedragsverandering zou door de Lyme komen. Maar ik zou zeggen dat dit komt doordat hij veel voer kreeg (hij was mager bij aankoop) en misschien wel een koper welke weinig ervaring heeft met een voormalig dekhengst (niet ggk in Nederland, maar wel gedekt).

superwoman

Las al eerder dat het was opgevallen.
Het begon als een emotionele zaak,volgens martijn,maar eindigde gewoon om geld.