Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:10

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:30

aslo

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:26

En al tich keer vaker geplaatst in andere topics.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:43

Inhoudelijk geeft het een samenvatting van alle verschillende argumenten die in dit topic meermaals herhaald zijn.... Van wie het af komt, en of het al vaker genoemd is, is niet relevant.

en dan nu: terug naar Totilas :D Joepie

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:44

aslo schreef:

Dat dacht ik ook al. Dit heeft niets te maken met dit onderwerp ;)

Gummie: dan kan je wel alle filmpjes, gemaakt door tegenstanders in dit topic plaatsen, totaal niet relevant.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:56

Electra63 schreef:
aslo schreef:

Dat dacht ik ook al. Dit heeft niets te maken met dit onderwerp ;)

Gummie: dan kan je wel alle filmpjes, gemaakt door tegenstanders in dit topic plaatsen, totaal niet relevant.

Het illustreert wel degelijk het punt van kritiek op zowel Rath/Totilas als op de organisatie die het beloont.

Het is een goede illustratie van wat het probleem is. Dat het top down beloond wordt. Dat het dus top down aangepakt moet worden.
De top waarborgt paardwelzijn niet = geen bestaansrecht = afsluiten de boel.
Het is een kwestie van genoeg amateurs en leken met die mening om dat te doen opleggen.
Kan je irrelevant vinden hoor. Vooral volhouden. Dan verandert er niets aan de paardwingerij en wordt vanzelf de ruiterij gedwongen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:07

Alenteja schreef:
Sportruiters hebben nog steeds niet door dat goede PR van groot belang is in de paardensport, die uiteindelijk, hoe je het ook draait of keert afhankelijk is van dieren

Blij dat iemand nog even op de essentie van dit 'incident' wijst. Het gaat niet over die arme (scheve! Daar hoor ik de fans hier ook niet over, zijn jullie blind??) Totilas, het gaat over wat ethisch acceptabele paardensport is. Dat wordt door de hele samenleving bepaald, niet alleen door de paardensporters. Dus de PR van een aangenaam beeld is wel degelijk belangrijk. De wijze van trainen ook, de man in de straat ( met of zonder eigen paard) heeft geen behoefte aan een sport waarbij het paard zijn spieren kunstmatig worden opgerokken. Leg dat maar eens uit bij de bakker, wat LDR is, niemand die het eens zal zijn dat dat op gelijk welke manier acceptabel is.

Met de sport opkuisen, het paardenwelzijn op één zetten of goeie PR zijn ze echter niet bezig in de 'topsport', daarvoor hebben ze allemaal te veel $$$ in de ogen. Verblind door de verdiensten ontsporen ze seizoen na seizoen verder. Tot de bubbel barst..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:25

Huertecilla schreef:
Het illustreert wel degelijk het punt van kritiek op zowel Rath/Totilas als op de organisatie die het beloont.

.

Van elke tak van paardensport (of het nu polo, springen, recreatief is of wat dan ook) kan ik wel zo'n compilatie in elkaar knutselen. Kwestie van googelen en een middagje er voor gaan zitten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:40

gummie schreef:
Dit geeft trouwens goed weer welke discussie er op dit moment gaande is:
http://www.youtube.com/watch?v=urhi0eVzQTo&feature=related

De gemiddelde bokker kan zich beter eerst in dit filmpje verdiepen en wat daar fout gaat ipv commentaar geven op grand-prix ruiters en grand-prix paarden.
http://www.dumpert.nl/mediabase/2106761 ... _neer.html

Ik vind het dapper trouwens dat het meisje dit filmpje als waarschuwing online heeft gezet en ik hoop dat ze er geen blijvend letsel aan overhoudt.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:51

Anne_GTI schreef:
gummie schreef:
Dit geeft trouwens goed weer welke discussie er op dit moment gaande is:
http://www.youtube.com/watch?v=urhi0eVzQTo&feature=related

De gemiddelde bokker kan zich beter eerst in dit filmpje verdiepen en wat daar fout gaat ipv commentaar geven op grand-prix ruiters en grand-prix paarden.
http://www.dumpert.nl/mediabase/2106761 ... _neer.html

Ik vind het dapper trouwens dat het meisje dit filmpje als waarschuwing online heeft gezet en ik hoop dat ze er geen blijvend letsel aan overhoudt.

:? Erg als ik niet snap wat dit te maken heeft met het onderwerp?

En waarom mag je geen commentaar hebben op GP-ruiters en paarden volgens jou?
Omdat wij dat zelf niet rijden? Veel mensen zien het verschil in lopen van Totilas bij Gal en Rath.... Maar daar mogen we dus niets over zeggen?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:53

Ken het filmpje. Zo dom wat ze daar aan het doen is en hoop dat men idd de 'waarschuwing' ten harte neemt.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:54

Dan kan er beter een apart topic geopend worden voor dat filmpje...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:10

@Browniee: Voel je je aangesproken?

Ik vind het hypocriet om topruiters en toppaarden ongeacht de tak van sport zo af te branden als hier in dit topic gedaan wordt.

Ik vond het een nette proef die wel overgewaardeerd is maar de klassering was imo correct. Het welzijnsaspect wat hier steeds aangehaald wordt vind ik ook misplaatst. Het paard maakt geen ongelukkige indruk, glimt, zit goed in zijn vel en presteert voor zijn ruiter. Natuurlijk vind ik het jammer dat Rath op zijn rug zit en niet Gal maar dat is nu eenmaal zo. LDR losrijden om spieren te rekken met beleid is niet aantoonbaar schadelijk, sterker nog, ze worden er gewoon oud mee: kijk naar Salinero, Rembrandt, Rex the Robber, enz. enz.

De vergelijking met turnen en langzaam opbouwen naar steeds grotere flexibiliteit en spiermassa is imo geen verkeerde.

Je moet een paard niet in een systeem stoppen maar je systeem aanpassen op je paard, dan ben je een goede ruiter. Tot dat inzicht is MAR al gekomen. Sommige ruiters kopen paarden die in hun systeem passen, de gemiddelde amateur zal zijn systeem aan moeten passen naar zijn paard. Paardrijden leer je niet uit een boekje of van een trainingsvideo. Dat moet je gewoon doen met goede instructie. Iedereen maakt fouten maar als het goed is leer je daarvan. Soms gaat fouten maken helaas ten koste van het paard maar als je tijdig tot inkeer komt is een paard gelukkig heel vergevingsgezind.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:16

Nee hoor ik voel me niet aangesproken, ik heb gewoon mijn eigen mening.

Alleen vond ik jouw opmerking zo krom over dat je dus geen commentaar zou mogen hebben omdat deze meneer toevallig GP rijd. Er zijn misschien wel mensen die het in zich hebben om op dit niveau te rijden, maar dit niet kunnen omdat zij niet zo gesponsord worden of ontdekt worden. Ook deze mensen zitten er misscien wel tussen die kritiek hebben... En jij scheert gelijk alle mensen over een kam imo

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:26

@ Electra: als je het filmpje "feitelijk" analyseert, en dus niet eens zozeer vanuit voor of tegen, goed of fout, etc, dan zie je dat de africhting van paarden langs de lat van de door het FEI gestelde beleid wordt gelegd. Het is dan helemaal geen gekke, en ook geen emotioneel ingegeven vraag, hoe het komt dat de wijze van africhting, de wijze van presenteren van de paarden in de ring, en de uitslagen, feitelijk niet te rijmen zijn met wat het FEI vast heeft gelegd.

Als iedereen eens even los laat wat ie gevoelsmatig wel of niet vindt, en kijkt naar welke regels en richtlijnen het FEI wil hanteren, en welke combinaties in de top het beste presteren (ofwel: het hoogste eindigen), dan kun je daar toch feitelijk over discussieren? Dat heeft dan namelijk niets meer te maken met wat wij als individuen allemaal wel of niet mooi, toegestaan, goed, etc vinden. Maar met wat nog steeds als algemeen geldend wordt gehanteerd door het hoogste orgaan, maar wat zich niet weerspiegeld in hoe er gereden wordt en hoe dat gewaardeerd wordt... In wat we uiteindelijk op topniveau te zien krijgen.

Dan kun je volgens mij het volgende concluderen: ofwel het FEI heeft haar beleid losgelaten, maar nog niet op papier aangepast. Ofwel het FEI hanteert nog steeds hetzelfde beleid/ dezelfde richtlijn, maar ruiters, trainers en juryleden houden zich hier niet aan en het FEI grijpt niet in.

Daarnaast vind ik het nog steeds gek dat steeds weer het argument terugkeert dat het paardenwelzijn niet in het geding is, OMDAT de schadelijk niet is aangetoond. Dit is de morele discussie waar HC de boventoon heeft willen voeren, namelijk dat niet bewezen is dat het schadelijk is, maar dat ook niet bewezen is dat het niet schadelijk is. En dat sommigen van daaruit vinden dat je het moreel verplicht bent iets waarvan je niet weet of het schadelijk is, niet uit te oefenen. We denken slechts dat het niet schadelijk is, omdat de vacht glimt, en de paarden oud worden. We denken daaropvolgend dat het een juiste methode is om mee te rijden, OMDAT er beter mee gepresteerd wordt. Waarbij anderen dan weer de kanttekening hebben: is beter presteren de maatstaf voor of een training goed is mbt paardenwelzijn.

En zo kan je nog eeuwig doorgaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:31

gummie schreef:
@ Electra: als je het filmpje "feitelijk" analyseert, en dus niet eens zozeer vanuit voor of tegen, goed of fout, etc, dan zie je dat de africhting van paarden langs de lat van de door het FEI gestelde beleid wordt gelegd. Het is dan helemaal geen gekke, en ook geen emotioneel ingegeven vraag, hoe het komt dat de wijze van africhting, de wijze van presenteren van de paarden in de ring, en de uitslagen, feitelijk niet te rijmen zijn met wat het FEI vast heeft gelegd.

Als iedereen eens even los laat wat ie gevoelsmatig wel of niet vindt, en kijkt naar welke regels en richtlijnen het FEI wil hanteren, en welke combinaties in de top het beste presteren (ofwel: het hoogste eindigen), dan kun je daar toch feitelijk over discussieren? Dat heeft dan namelijk niets meer te maken met wat wij als individuen allemaal wel of niet mooi, toegestaan, goed, etc vinden. Maar met wat nog steeds als algemeen geldend wordt gehanteerd door het hoogste orgaan, maar wat zich niet weerspiegeld in hoe er gereden wordt en hoe dat gewaardeerd wordt... In wat we uiteindelijk op topniveau te zien krijgen.

Dan kun je volgens mij het volgende concluderen: ofwel het FEI heeft haar beleid losgelaten, maar nog niet op papier aangepast. Ofwel het FEI hanteert nog steeds hetzelfde beleid/ dezelfde richtlijn, maar ruiters, trainers en juryleden houden zich hier niet aan en het FEI grijpt niet in.

Daarnaast vind ik het nog steeds gek dat steeds weer het argument terugkeert dat het paardenwelzijn niet in het geding is, OMDAT de schadelijk niet is aangetoond. Dit is de morele discussie waar HC de boventoon heeft willen voeren, namelijk dat niet bewezen is dat het schadelijk is, maar dat ook niet bewezen is dat het niet schadelijk is. En dat sommigen van daaruit vinden dat je het moreel verplicht bent iets waarvan je niet weet of het schadelijk is, niet uit te oefenen. We denken slechts dat het niet schadelijk is, omdat de vacht glimt, en de paarden oud worden. We denken daaropvolgend dat het een juiste methode is om mee te rijden, OMDAT er beter mee gepresteerd wordt. Waarbij anderen dan weer de kanttekening hebben: is beter presteren de maatstaf voor of een training goed is mbt paardenwelzijn.

En zo kan je nog eeuwig doorgaan.

Ik stop weer even met discussiëren hierover, na de zoveelste PB :D .
Maar als we het over het welzijn van het paard hebben, dan kunnen we nog wel wat paarden/pony's in deze discussie betrekken die niet op GP-niveau lopen, maar wel lijden door verschillende omstandigheden/ruiters/eigenaren ;) .

Maar ik ben voorlopig weer weg, dus jij hoeft mij niet meer aan te spreken. :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:32

Waar ik overigens een voorstander van zou zijn, dat is meer energie stoppen in voorlichting, en in waarschuwingen: DON'T TRY THIS AT HOME. Zodat de amateurs niet menen dat zij deze methode ook op hun eigen, bekrompen manier gaan hanteren. Helaas gebeurt dat zeer regelmatig. En wat in ieder geval vaststaat, dat is dat het toepassen van LDR door amateurs zeker wel schadelijk is.

Ik verleg mijn aandacht dus liever naar de niveaus onder het topniveau. Daar gaat het mis. Daar nemen mensen het verkeerde voorbeeld als uitgangspunt. Niet omdat Anky, Rath, Edward of Kittel het fout doen. Maar omdat de rest geen Anky, Rath, Edward of Kittel is.

@ Electra: jammer! :) Veel PB's gehad??? Tis maar bokt hoor... :D

Edit: dit is gewoon even een simpel voorbeeld van wat amateurs bij het losrijden van profs te zien kunnen krijgen. Ik denk dat daar te weinig aandacht voor is. Sterker nog: het wordt normaal gevonden. Nee, dit is niet Anky, of Rath. Het is niet eens dressuur. Maar het is imo steeds meer regel dan uitzondering aan het worden dat het op alle niveaus, bij zowel springen als dressuur, zichtbaar is. En dat baart me zorgen.
http://www.youtube.com/watch?v=4S33se6xadw&feature=relmfu

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:48

Kan er eigenlijk niet beter een apart topic hierover worden geopend?

Veel opmerkingen wijken namelijk enorm af van het topic...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:57

"Rath en Totilas winnen grand Prix met topproef" is de titel toch?

de link naar onderwerpen zoals:
- was het een topproef?
- hoe komt het dat ze nu een topproef neerzetten?
en van daaruit naar:
- de invloed van zijn nieuwe trainingsmethode
- de beoordeling daarvan
en van daaruit naar:
- wat wil de jury op topniveau zien?
- is de beoordeling door de jaren heen veranderd?
- past dat nog in hoe het FEI dat voor ogen heeft?

vind ik niet zo vreemd :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:09

In de States is er inmiddels ook gemor; ´This is just $tre$$age.´ etcetera en dat dan nog op een forum voor FEI drersuur.
Het is dat het brede publiek bar weinig interesse heeft in wat velen toch al paardpesten vinden.
Kwestie van drukverschil.
Hopen dat de dam breekt voordat de nu al gehoorde roep om het verbieden van het hele paardrijden het gevolg is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:54

Moderatoropmerking:
En weer zijn er berichten verwijderd die op de persoon gespeeld waren in plaats van op de bal. Ook enkele off topic berichten verwijderd.
Nogmaals het dringende verzoek om met respect naar je medegebruiker van Bokt en met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon. Ook wil ik jullie verzoeken om niet te ver off topic te gaan. Bedankt alvast.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:13

gummie schreef:
"Rath en Totilas winnen grand Prix met topproef" is de titel toch?

de link naar onderwerpen zoals:
- was het een topproef?
- hoe komt het dat ze nu een topproef neerzetten?
en van daaruit naar:
- de invloed van zijn nieuwe trainingsmethode
- de beoordeling daarvan
en van daaruit naar:
- wat wil de jury op topniveau zien?
- is de beoordeling door de jaren heen veranderd?
- past dat nog in hoe het FEI dat voor ogen heeft?

vind ik niet zo vreemd :)

Inderdaad. De titel is objectieve berichtgeving voorbij.
De links die jij opsomt zijn mijns inziens +:)+ op hun plaats.

Verder wordt er in een ánder bericht, waarin de ontsteltenis van de Duitse media over de manier van rijden wordt gemeld, verwezen naar dít onderwerp voor reacties dáárop.
Het is dan volstrekt op de juiste plaats om in dít onderwerp mbt de ethiek van rijden en over de effecten van media (dus publieke) opinie te reageren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:36

Ik vraag me nog steeds af, waarom onderzoeken waarin wordt aangetoond dat het SCHADELIJK is, worden afgedaan met "er zijn ook onderzoeken waarin dat juist weerlegd wordt"
Nu ben ik die onderzoeken nog steeds niet tegengekomen.
Alleen een stukje uit een onderzoek van Van Weeren, terwijl juist daarin ook wordt aangegeven dat het nog steeds NIET is aangetoond dat het niet schadelijk kan zijn.

Ik vraag me inderdaad mede af, waarom de FEI zich NIET aan hun eigen regels houdt
Want door dit zo hoog te belonen, geeft "zij" ahw een vrijbrief voor iedere wedstrijd-ruiter.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 01-05-12 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:40

Moderatoropmerking:
Even voor de goede orde: Er worden geen mensen monddood gemaakt. Er wordt alleen gevraagd om met respect naar je medegebruiker en met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon. Berichten die daar niet aan voldoen worden verwijderd.
En nu graag weer on topic. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:01

cherie78 schreef:
Ik vraag me nog steeds af, waarom onderzoeken waarin wordt aangetoond dat het SCHADELIJK is, worden afgedaan met "er zijn ook onderzoeken waarin dat juist weerlegd wordt"
Nu ben ik die onderzoeken nog steeds niet tegengekomen.
Alleen een stukje uit een onderzoek van Van Weeren, terwijl juist daarin ook wordt aangegeven dat het nog steeds NIET is aangetoond dat het niet schadelijk kan zijn.

Ik vraag me inderdaad mede af, waarom de FEI zich NIET aan hun eigen regels houdt
Want door dit zo hoog te belonen, geeft "zij" ahw een vrijbrief voor iedere wedstrijd-ruiter.

Bij het beschermen van de rechten van weerlozen zoals dieren en kinderen dient het voorzorgsprincipe gehanteerd te worden.
Er dient een waarborg te zijn. ´Omgekeerde´ bewijslast.
Dat; de waarborging, het voorzorgsprincipe, is het enige waaruit eventueel bestaansrecht voor het gebruik van dieren kan worden ontleend.

De FEI waarborgt niet alleen niet, het stimuleert zelfs onkundig toepassen van een dan wél aangetoond schadelijke manier van paardomgang.
Op die manier ontneemt de FEI het bestaansrecht aan ruitersport.
De FEI schaadt hiermee het belang van ALLE ruiters!!