Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
gummie schreef:Dit geeft trouwens goed weer welke discussie er op dit moment gaande is:
http://www.youtube.com/watch?v=urhi0eVzQTo&feature=related
Joepie Electra63 schreef:aslo schreef:En al tich keer vaker geplaatst in andere topics.
Dat dacht ik ook al. Dit heeft niets te maken met dit onderwerp
Gummie: dan kan je wel alle filmpjes, gemaakt door tegenstanders in dit topic plaatsen, totaal niet relevant.
Alenteja schreef:Sportruiters hebben nog steeds niet door dat goede PR van groot belang is in de paardensport, die uiteindelijk, hoe je het ook draait of keert afhankelijk is van dieren
Huertecilla schreef:Het illustreert wel degelijk het punt van kritiek op zowel Rath/Totilas als op de organisatie die het beloont.
.

gummie schreef:Dit geeft trouwens goed weer welke discussie er op dit moment gaande is:
Anne_GTI schreef:gummie schreef:Dit geeft trouwens goed weer welke discussie er op dit moment gaande is:
De gemiddelde bokker kan zich beter eerst in dit filmpje verdiepen en wat daar fout gaat ipv commentaar geven op grand-prix ruiters en grand-prix paarden.
http://www.dumpert.nl/mediabase/2106761 ... _neer.html
Ik vind het dapper trouwens dat het meisje dit filmpje als waarschuwing online heeft gezet en ik hoop dat ze er geen blijvend letsel aan overhoudt.
Erg als ik niet snap wat dit te maken heeft met het onderwerp?
gummie schreef:@ Electra: als je het filmpje "feitelijk" analyseert, en dus niet eens zozeer vanuit voor of tegen, goed of fout, etc, dan zie je dat de africhting van paarden langs de lat van de door het FEI gestelde beleid wordt gelegd. Het is dan helemaal geen gekke, en ook geen emotioneel ingegeven vraag, hoe het komt dat de wijze van africhting, de wijze van presenteren van de paarden in de ring, en de uitslagen, feitelijk niet te rijmen zijn met wat het FEI vast heeft gelegd.
Als iedereen eens even los laat wat ie gevoelsmatig wel of niet vindt, en kijkt naar welke regels en richtlijnen het FEI wil hanteren, en welke combinaties in de top het beste presteren (ofwel: het hoogste eindigen), dan kun je daar toch feitelijk over discussieren? Dat heeft dan namelijk niets meer te maken met wat wij als individuen allemaal wel of niet mooi, toegestaan, goed, etc vinden. Maar met wat nog steeds als algemeen geldend wordt gehanteerd door het hoogste orgaan, maar wat zich niet weerspiegeld in hoe er gereden wordt en hoe dat gewaardeerd wordt... In wat we uiteindelijk op topniveau te zien krijgen.
Dan kun je volgens mij het volgende concluderen: ofwel het FEI heeft haar beleid losgelaten, maar nog niet op papier aangepast. Ofwel het FEI hanteert nog steeds hetzelfde beleid/ dezelfde richtlijn, maar ruiters, trainers en juryleden houden zich hier niet aan en het FEI grijpt niet in.
Daarnaast vind ik het nog steeds gek dat steeds weer het argument terugkeert dat het paardenwelzijn niet in het geding is, OMDAT de schadelijk niet is aangetoond. Dit is de morele discussie waar HC de boventoon heeft willen voeren, namelijk dat niet bewezen is dat het schadelijk is, maar dat ook niet bewezen is dat het niet schadelijk is. En dat sommigen van daaruit vinden dat je het moreel verplicht bent iets waarvan je niet weet of het schadelijk is, niet uit te oefenen. We denken slechts dat het niet schadelijk is, omdat de vacht glimt, en de paarden oud worden. We denken daaropvolgend dat het een juiste methode is om mee te rijden, OMDAT er beter mee gepresteerd wordt. Waarbij anderen dan weer de kanttekening hebben: is beter presteren de maatstaf voor of een training goed is mbt paardenwelzijn.
En zo kan je nog eeuwig doorgaan.
.
.
Veel PB's gehad??? Tis maar bokt hoor... 
gummie schreef:"Rath en Totilas winnen grand Prix met topproef" is de titel toch?
de link naar onderwerpen zoals:
- was het een topproef?
- hoe komt het dat ze nu een topproef neerzetten?
en van daaruit naar:
- de invloed van zijn nieuwe trainingsmethode
- de beoordeling daarvan
en van daaruit naar:
- wat wil de jury op topniveau zien?
- is de beoordeling door de jaren heen veranderd?
- past dat nog in hoe het FEI dat voor ogen heeft?
vind ik niet zo vreemd

cherie78 schreef:Ik vraag me nog steeds af, waarom onderzoeken waarin wordt aangetoond dat het SCHADELIJK is, worden afgedaan met "er zijn ook onderzoeken waarin dat juist weerlegd wordt"
Nu ben ik die onderzoeken nog steeds niet tegengekomen.
Alleen een stukje uit een onderzoek van Van Weeren, terwijl juist daarin ook wordt aangegeven dat het nog steeds NIET is aangetoond dat het niet schadelijk kan zijn.
Ik vraag me inderdaad mede af, waarom de FEI zich NIET aan hun eigen regels houdt
Want door dit zo hoog te belonen, geeft "zij" ahw een vrijbrief voor iedere wedstrijd-ruiter.