joyce B schreef:[naam]: er staat nergens dat je de info pas kunt gebruiken als je hun cursussen volgt...
De kennis wordt gebracht als pure feitenkennis met vele links en uitleg. Komt zeer uitgebreid en volledig over toch?
Er staat ook nergens dat ze cursussen geven, er is maar 1 cursus en dat is de cursus natuurlijk bekappen. Iedereen die beweert de site en inhoud daarvan te kennen zou dat dus ook moeten weten. Ook zouden ze dan moeten weten dat je bij die cursus 2 boeken krijgt met theorie, een dvd en een praktijkdag waarbij je, omdat je dan persoonlijk contact hebt met de cursusleiders deze al je vragen kunt stellen en onzekerheden kunt voorleggen.
Maar als je dan toch besluit die niet te doen en alleen maar een aantal pagina's van de site te lezen vind ik niet dat je, als je zelf de ontbrekende informatiegaten op gaat vullen met onwaarheden/onjuistheden, paardnatuurlijk hiervoor verantwoordelijk kunt stellen.
Als ik dit soort uitspraken zie:
Lovely schreef:geerke schreef:ik zal eerlijk zeggen dat ik de site van PN levensgevaarlijk vind voor leken.
Ze laten hun paard lekker staan rillen want daar wordt hij warm van en hakken zelf een stuk van de hoeven af.
Er staat uiteraard ook goede info op....maar dit is geen site voor een beginner die alles nog moet leren.
Dat is die ook en daar heb ik helaas al eens de resultaten van gezien. De koude rillingen liepen over je rug als je zag hoe dat paard geestelijk mishandeld was. Hij stond ook zonder deken en had een slechte smid, maar hoe dat paard behandeld was, was echt te gek voor woorden.Overigens zet PN zichzelf in een kwaad daglicht door op die manier informatie te verspreiden. Als je ergens een cursus wil doen (stel dat) dan orienteer je je eerst via de website op wat een organisatie te bieden heeft.
Nou, dat is dus niet veel soeps in het geval van PN en iedereen met een beetje gezonde paardenervaring ziet dat binnen een halve minuut (ik lees langzaam).
Ra_chel schreef:heb net ook even op de site gekeken , en moet eerlijk zeggen dat ik medelijden heb met paarden die volgens deze methode gehouden/verzorgd worden , sommige dingen gingen mijn verbazing te boven.
russel schreef:Frans, ik heb wel moeite met het genezen van paarden van zomerexceem door ze gewoon buiten te laten. Als dat de oplossing is, dan deed iedereen dat, want zo een paard hebben is geen lol, die mensen doen er alles aan om dat te verzachten
Dan is het duidelijk dat zelfs de informatie van de site niet goed of helemaal niet gelezen is.
Wat hierboven wordt beweerd staat niet op de site en na even op de site gekeken te hebben of er maar een halve minuut langzaam gelezen te hebben kun je je ook niet een juist beeld vormen, geen wonder dat er dan dergelijke onjuistheden worden rondgespuwd op bokt. Erg gevaarlijk voor de leek en/of nieuwkomer die bokt als een waardevolle informatievraagbaak ziet.
Ook gevaarlijk als men in een topic waar gediscussiëerd wordt over het welzijn van paarden dit onder andere de criteria zijn aangaande het welzijn van het paard:
Tendance schreef:Ik heb paarden om dressuur en springen in de wedstrijdsport mee te rijden en wil ze 's nachts dus niet buiten hebben staan. Ik zie niet in, wat daar mis mee is.
Lovely schreef:Tja doloros08 in deze discussie kun je je ook afvragen wie er nu wel of niet open staat voor andere ideeën. Veel mensen hebben een paard om op te rijden of in te spannen en daarmee wordt ook bepaald hoe het paard het beste gehouden kan worden zodat die gezond en sterk blijft.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Het is inderdaad maar hoe je het bekijkt
Want eigenbelang en paardenwelzijn wordt op bokt ook veelvuldig door elkaar gehaald.
Ook is het betreurenswaardig hoe het welzijn van een paard tot in het onredelijke aangevochten kan worden:
russel schreef:Elke winter zijn er weer paarden hoef bevangen, omdat die dieren weer op de hobbelige harde grond moeten sjouwen en dan een paard dat al bijna niet kan lopen en pijn heeft, die moet er maar over blijven lopen omdat hij stal niet is gewend. Wat is nu wijsheid? En dan ook nog pijnstillers zodat hij helemaal geen signaal meer heeft.
russel schreef:maar het gaat nog steeds over een shetje dat hoefbevangen is, zonder pijnstillers op een harde puntige grond moet hobbelen.....en dat snap ik dus niet.
Ik vraag me af wat een leek hier mee moet? Wel of geen pijnstillers
Nog gevaarlijker wordt de situatie wanneer er verkeerde adviezen worden gegeven. Zoals het hieronder beweerde:
russel schreef:Ik waardeer je dierenliefde, maar op dit moment gaat er iets fout...dit dier kun je nu beter op een stal zetten met een dikke zachte laag stro
Terwijl na pijnstilling bleek dat de shetlander in kwestie niet alleen hoefbevangen is maar ook geheel vastzit in zijn spieren, de shet liep met pijnstilling niet anders nml. Het advies van 2 verschillende dierenartsen was de shet te laten bewegen, met hem over harde vlakke ondergrond te wandelen en hem vrij laten lopen in de weide. De hoeven van de shet waren volgens de DA's zo ontzettend goed bekapt dat hij geen schade op kon lopen door de beweging. Ook moet het dier de toxinen in zijn hoeven en lichaam kwijt zien te raken, juist dmv beweging en juiste voeding.
Stel dat ik hem netjes op stal op een dikke laag stro had gezet dan ik ik het verkeerde gedaan.
Echter, nu ik al een tijdje dagelijks een stuk met hem wandel gaat het steeds beter, en dat zonder pijnstilling
Dat is hoe gevaarlijk de veelvuldig (ongevraagde) onjuiste informatie en adviezen, die verstrekt wordt op bokt, kunnen zijn voor een leek.
En omdat dit forum voor mij verder niets toe te voegen heeft zie ik er het nut ook niet meer van in hier nog verder aan deel te nemen.
Groetjes aan iedereen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-12 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt