Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:42

nog even en we moeten het hooi en stro nog achter slot en grendel leggen voordat ze dat ook gaan stelen :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:13

russel schreef:
Djago, de luxe om je paard bij je huis te houden is op deze manier geen hobby meer, het is onderhand dus goedkoper aan het worden om hem in pension te zetten.

dan tel jij de hypotheek mee die je huis / stallen gekocht hebben neem ik aan? want anders sta je aan huis normaal gesproken toch echt wel goedkoper dan bij een pensionstal.

ik ga volgende week m'n eerste baal openmaken, hopelijk heb ik een beetje kwalitatief goed hooi gekregen van de loonwerker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:19

Nou nee.......

Als ik een vrachtwagen vol met 500 kg pakken hooi kan laten komen is het in verhouding een heel stuk goedkoper dan even 150 pakjes hooi te kopen...

Als ik een vrachtwagen met houtvezel kan laten komen, komen mijn pakken op 3 euro per stuk ipv 6 euro....

Overigens is het dan ook goedkoper om gewoon op stro te staan, want dan kan je dat ook groot inkopen, gewoon pakken van 500 kg..

Ga die kosten eens over 10 stallen verdelen en kijk eens wat een stal dan kost? Ik heb altijd voor 175 euro gestaan. Dat ben ik nu wel dik kwijt aan 1 paard per maand. Daar komt dan ook nog al het andere bij...zoals verlichting, water en mestafvoer.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:23

Zou graag het adres willen weten van degene die een vrachtwagen met aanhanger houtvezel kan leveren voor 3 euro per pak.
En dan zeg ik, LEVEREN, niet beloven.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:25

ik huur tegenwoordig mijn eigen stuk grond + stal en ben nu toch echt niet duurder uit dan toen ik in pension stond.
en dan heb ik dus nog elke maand de huur er bij, die jij niet hebt. in de zomer ben ik véél goedkoper uit dan in pension, in de winter is het ongeveer even duur. gemiddeld is het dus zeker goedkoper.

daarnaast stijgen de pensionprijzen ook nog steeds. waar ik stond betaald ik eerst ook 165 en daar gaan ze nu naar 200.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:28

Ariebren schreef:
Zou graag het adres willen weten van degene die een vrachtwagen met aanhanger houtvezel kan leveren voor 3 euro per pak.
En dan zeg ik, LEVEREN, niet beloven.

Ik zou zeggen, bel de producenten ervan even op....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:29

loulou schreef:
ik huur tegenwoordig mijn eigen stuk grond + stal en ben nu toch echt niet duurder uit dan toen ik in pension stond.
en dan heb ik dus nog elke maand de huur er bij, die jij niet hebt. in de zomer ben ik véél goedkoper uit dan in pension, in de winter is het ongeveer even duur. gemiddeld is het dus zeker goedkoper.

daarnaast stijgen de pensionprijzen ook nog steeds. waar ik stond betaald ik eerst ook 165 en daar gaan ze nu naar 200.

Voorheen was ik 60 euro per maand per paard kwijt. Dat is het allesbehalve niet meer.

Pashon

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:34

Voor de mensen die geen opslag hebben thuis om redelijk groot in te kopen zijn duurder uit om de paarden aan huis gestald te hebben. Wij produceren het hooi en kuil zelf dus hoeven enkel stro aan te laten rukken, dat komt dit jaar uit Frankrijk en word ook in grote hoeveelheden aangeleverd. Uiteraard moet ik het brok ook gewoon in de winkels halen en sinds ik dat in Duitsland zelf haal ben ik redelijk goedkoper uit als dat ik ze in NL had staan. Een zak basisbrok van de Grenzland is hier 2 euro goedkoper als de basisbrok van Havens/ Subli enzo.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:35

Ook ik wil de vrachtwagen met balen vezel voor 3 euro wel gelevert zien.
Heb je ook een adres met vlas voor me?
Normaal koop ik elke maand 1 pallet vlas maar voor die prijzen maak ik wel ruimte in de schuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:42

Vlas is er bijna niet meer, dat zal je niet gaan lukken en vlas is de laatste jaren erg slecht van kwaliteit.

Ik zou zeggen, ga aan de telefoon met die vragen en je zult het horen...

Maar ik weet nu al dat die vrachtwagen en aanhanger niet naar jullie adressen komen, want daar hebben jullie geen ruimte voor...Of je moet het gaan verkopen zoals er zo velen hier in de buurt. Ik haal het ook om de reden dat het mij een 1 per pak en soms wel 2 euro per pak scheelt, bij de leverancier zelf en niet bij handelaren of fouragehandelaren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:47

He Russel toch nog even een vraagje he: Jij stelt dat je nu schandalige prijzen moet betalen voor hooi en voordroog. Maar als er echt zoveel over is als jullie zeggen. Dan gaan de boeren toch vanzelf naar beneden in prijs omdat ze ermee blijven zitten. Want volgens het principe vraag en aanbod, als het aanbod stijgt dan dalen de prijzen. Dan hoef je toch alleen maar te blijven zitten en wachten tot je de balen gratis op kunt halen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:52

Dat is wel waar, hier zijn de grote balen voordroog prima te krijgen. Prijs is wel 50 euro, maar absoluut niet gestegen. Denk dat je over een maandje prima minder kunt bieden, ligt hun toch in de weg (helaas had ik niet de luxe om te wachten, anders komt de tractor niet meer over de klei :=). Want ze willen hier bijna alleen maar kleine pakjes... die grote rollen worden nog voldoende aangeboden.

Ik kan voor het bedrag dat ik betaal aan mijn eigen stal echt niet op een pensionstal staan... Zelfs op een weiland bij de boer is nog duurder, omdat je daar in de winter nog apart hooi van hem moet kopen.... en dan is hij echt niet te beroerd om wat extra te vragen omdat je zelf geen hooi mag aanschaffen ;)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-10-11 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:58

Ik snap russel nog steeds niet.
Ik heb ruimte voor meer dan 3 grote vrachtwagen combinaties met vlas of houtkrul.
Maar er wordt van alles beloofd door de fourage handelaren.
Maar helaas ze kunnen niet leveren.

please russel, geef mij het adres van de handelaar die wel kan leveren !!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:58

Jij weet de adressen al dus waarom moet ik dan navraag gaan doen. Dat is erg omslachtig.
Of is het grootspraak van je?

Nu doe ik 1 maand met een pallet en haal die zelf.
Meer past er niet op de aanhanger.
Plek heb ik wel zeker dit jaar want er ligt minder hooi in de schuur.
Met een vrachtwagen vol kan ik mooi lang vooruit dus niet voor de verkoop.

overigens nog steeds vlas gehaald van fijne kwaliteit.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:59

oh ja, de vlaskwaliteit die ik aankoop is nog steeds goed.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:01

Ook hier kan je al tijden 3 vrachten vlas bestellen maar er wordt er maar 1 uitgeleverd.
Elke keer weer als je belt zeggen ze het toe maar het komt niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:03

Ik ben jaloers op jullie ruimte! Dat mis ik wel in mijn stal... opslagplek :+ Maar goed, hopelijk bevallen de plastic pakken goed, want dan doe ik dat voortaan elk jaar :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:07

Even een beurs notering tussendoor.
Hooi doet 300 euro per ton op de beurs.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:08

Weet je ook de stro notering?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:10

normaal heb ik die plek ook niet over want dan ligt er hooi.
Nu liggen er ook buiten plastic balen.
Dus wil maar wat graag een flinke vooraad aan stal strooisel.
Binnenkort toch meer dan 1 pallet halen, dus een paar keer op en neer.
Vorig jaar moest het in de sneeuw dat wil ik nu voorkomen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:11

vuurneon schreef:
Ik ben jaloers op jullie ruimte! Dat mis ik wel in mijn stal... opslagplek :+ Maar goed, hopelijk bevallen de plastic pakken goed, want dan doe ik dat voortaan elk jaar :)

Heb al jaren voordroog in plastiek als winter voorraad.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:13

Alle strooisels zijn dit jaar in prijs gestegen, alleen is de één harder omhoog gegaan dan de ander.
Gezien de slechte oogst van de grondstoffen, is dat ook niet verwonderlijk.
Het is en blijft een spel van vraag/aanbod en de vraag is hoog, het aanbod is laag, met als resultaat dat de prijzen omhoog schieten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:14

vuurneon schreef:
Weet je ook de stro notering?

Niet de stro notering, wel wat hier in de regio gevraagd wordt.
Grote balen tussen de 135 en 175 per ton, af leverancier.
Franco thuis, reken op 200 euro per ton.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:15

Ja Pieteritus, dat is nu juist de discussie hier. Er zijn mensen die met jou meegaan, maar er zijn ook mensen die stellen dat de schuren vol liggen en dat de prijs kunstmatig hoog gehouden wordt. Wie heeft er nu gelijk?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:17

schrikdraad schreef:
Vorig jaar moest het in de sneeuw dat wil ik nu voorkomen.

Ruilen? Ik moest het per 2 pakjes door een laag kleidrek slepen (je het dooide op dat moment weer.. grrrr) := Elke keer liep de kruiwagenwiel weer vast haha. Dus ook ik heb dit jaar toch beter vooruit gedacht :j
Succes met pallets verslepen!