Bedankt voor de vertaling, de vele informatie en voor jouw fantastische inzet Karin.
Necrose is afsterven van iets (bot, weefsel,...).
Hopelijk vinden ze die gek(ken) die daar in de streek aan het werk is (zijn) en kunnen de arme dieren weer veilig in de wei vertoeven en de eigenaars weer rustig slapen. Maar vooral hoop ik dat de dader(s) héél héél héél zwaar gestraft word(t)en!!!!!
karin444 schreef:Hierbij mijn vertaling van het frans over Tibet en Poputka van vanmorgen. Was moeilijk frans deze keer.
Poputka maakt het goed weer, de wond die 5 cm diameter heeft nu ziet er mooi uit. Een kleine zone van nécrose (hum?) gaat wel behandeld worden (denk afgeschraapt).
De scan van Tibet toon aan dat hij een infectie van sinus heeft. De antibiotica slaat nu aan wat de twee nu bekende bacterien betreft! Twee opties bestaan nu, maar niet zeker dat ze aanslaan evt.
1. er zijn nog botfragmentjes die aan het ontsteken zijn (nécroser, hopelijk goed vertaald), waardoor de wond blijft ontsteken vooral in het gedeelte onder de kaak.
2. het kan dat de wortelen van twee tanden (deze zijn vlakbij de sinus gelegen bij het paard zijn doorgesneden door de klap. Ze kunnen evt ook de oorzaak van de infectie zijn bij Tibet. Het is zeker niet de bedoeling de tanden uit te trekken (maar men gaat een plaatje erover zetten voor de verbinding tussen de mond en de sinus) omdat het bot gefractureerd is eromheen dus kan er niet getrokken worden, te fragiel is die zone. Dit wordt in de nabije toekomst bekeken. Tibet blijft onder antibiotica en de dierenartsen wachten de vordering nu af om zich uit te spreken over wat men gaat doen en welke behandeling men gaat kiezen. De dierenarts heeft gezegd dat ze denkt dat beide paarden een redelijk goed confortabel leven gaan kunnen hebben zonder de rest van hun leven pijn te hebben.
Tevens is er een paardenbeul (maar ook geiten en kippen) in de streek van St. Truiden bezig. Al vier gevallen. Mensen die daar wonen zouden erg moeten opletten vraagt de politie ook daar maar ook mensen in de omgeving van die streek. Vind het vreselijk. Of er een verband is, geen idee. De politie is bezig natuurlijk met onderzoek in beide streken en zal ook wel een band leggen hoop ik maar houdt info voor zich op dit moment.
Tevens bedankt aan de mensen hier op bokt die mij speciale wondcremes opsturen voor de paardjes! Ben er benieuwd naar en ga het brengen binnenkort en eveneens het geld wat op de rekening van Tibet en Poputka gestort zal worden.