Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:45

dat zeg ik blijft een heen en weer verhaal ;) En mensen zullen altijd paarden houden als geldwinner ipv paard

djuulsie

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:48

ja... dat is waar! maar zoals ik al zei: die krijgen tenminste eten en daar wordt voor gezorgd!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:01

Iedreen heeft inderdaad een andere visie op wat goed en niet goed is voor een paard. Daarom zullen ze een soort richtlijnen op moeten stellen. Daar kan je dan iets van afwijken, maar als je er teveel van afwijkt, wordt er bv ingegrepen. Maar dan nog blijft het verhaal, hoe gaan ze het controleren?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:03

Elke dag alle paarden in Nederland afrijden :+
Nee , het enige wat ze zouden kunnen doen is steekproeven nemen of gaan kijken als er een melding gemaakt wordt.
Laatst bijgewerkt door Lous op 15-12-10 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:09

Nou gewoon rekenen op sociale controle en echt op meldingen afgaan lijkt mij het handigste.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:12

Nicolletje schreef:
Johanna59 schreef:
Ben je wel eens bij
Anky geweest, zodat je haar bedrijfsvoering zo goed kent???

Middags gaan de paarden in de wei. Salinero en Painted Black grazen aan de hand.
http://www.anky.nl/home?p=altijdalwillenweten&i=46

Zouden ze misschien ook nog trainen, en misschien gaan ze ook nog wel in de molen??
Ze krijgen in ieder geval meer beweging, dan de meeste paarden. Het paard wat zo lekker
24 uur buiten staat, doet met dit weer, werkelijk niets.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:13

wouterpaard schreef:
En dat van het kan niet op sommige plaatsen niet kan ik niet bij maak een zand paddock hang hooinetten oid op en klaar.

Moet je wel aanvragen bij de gemeente en dat kan een groot probleem zijn wanneer de gemeente niet mee wil werken...

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:18

geerke schreef:
Petra_O schreef:
Dus we mogen paarden straks niet meer vastzetten? Voor de rest ben ik het best eens met wat ze zeggen, maar niet meer vastbinden aan het hoofd? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Verder vind ik ook dat als ze paarden meer buiten willen hebben dat het beleid ten aanzien van het bouwen van schuilstallen onder de loep moet worden genomen.

ik denk dat ze de opzet teugel bedoelen,gebruikt in de drafsport.
Het paard word dan gedwongen met zijn hoofd erg hoog te lopen...krijgt hij meer lucht,of zoiets. :(

Of ze bedoelen de 'hulp'teugels in de dressuursport, dan wordt het paard gedwongen met zijn hoofd omlaag te lopen, gebruikt hij zijn rug beter of zoiets. :+

Overigens is de oorspronkelijke bedoeling van een opzet het paard te ondersteunen; bij verkeerd gebruik zijn alle middelen (zelfs je handen) paard-onvriendelijk

edit: kleine toevoeging

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:23

De gemeentes werken niet mee omdat die het ook wel zat zijn dat er op elke hoek een paard staat, en landerijen verpest worden met bakken, stallen en god weet wat voor de paarden. Zij nemen wel de verantwoording dat je paarden niet overal maar kunt houden en dat landschap beheerd moet worden en dat je binnen de bebouwde kom wel een leefbare plek moet hebben voor iedereen en niet alleen de paarden liefhebbers...

Drafsport opzet is idd om de keelopening te openen voor meer luchttoevoer, bij dressuurhulpteugels knellen ze die lekker af, maar een en ander heeft niks met elkaar te maken.
Ik denk dat de weerstand tegen de opzet komt uit het boek "Black Beauty" van twee eeuwen oud(!), waarbij het mishandeling was dat de paarden met opzet tegen bergen op moesten trekken. Een paard kan nl niet goed zware lasten bergopwaarts trekken zonder de hals neer te laten.
Maar bij drafsport trekken ze geen zware lasten bergopwaarts.
Is een totaal ander iets.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:27

RoyalMemory schreef:
geerke schreef:
ik denk dat ze de opzet teugel bedoelen,gebruikt in de drafsport.
Het paard word dan gedwongen met zijn hoofd erg hoog te lopen...krijgt hij meer lucht,of zoiets. :(

Of ze bedoelen de 'hulp'teugels in de dressuursport, dan wordt het paard gedwongen met zijn hoofd omlaag te lopen, gebruikt hij zijn rug beter of zoiets. :+

Overigens is de oorspronkelijke bedoeling van een opzet het paard te ondersteunen; bij verkeerd gebruik zijn alle middelen (zelfs je handen) paard-onvriendelijk

edit: kleine toevoeging

@Geerke en lusitana: die opzetteugel heet een sjek(weet niet hoe ik het moet schrijven maar zo spreek je het uit) Deze zorgt ervoor dat het paard hoofd omhoog houdt waardoor die niet zijn hoofd omlaag kan brengen om aan te gallopperen. Deze wordt meteen na de finish erafgetrokken, de grooms trekken hem al dravend eraf. Die teugel ondersteund het paard dus om te blijven draven en is neit bedoeld om de keel open te houden.

Met het vastzetten van het hoofd worden de paarden die op stands gehouden worden bedoeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:29

Janine1990 schreef:
Vastbinden aan het hoofd :=

Geeft het niveau van de DB wel weer aan.. :')

Je mag je paard niet vastbinden aan het hoofd... van een ander paard. Of aan het hoofd van een olifant? Kameel dan? Cavia? Je eigen hoofd?

Als dat diploma zoiets moet worden als het ruiterbewijs dan vrees ik met grote vreze.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:03

hestejente schreef:
Als dat diploma zoiets moet worden als het ruiterbewijs dan vrees ik met grote vreze.

_O- hahahaha! helemaal met je eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:24

Nogmaals: de DB heeft ook geld nodig en december is een mooie maand om nieuwe leden en donateurs te werven. Met Anky om de aandacht te trekken, kan er haast niks meer misgaan voor de DB toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:34

Lovely schreef:
Nogmaals: de DB heeft ook geld nodig en december is een mooie maand om nieuwe leden en donateurs te werven. Met Anky om de aandacht te trekken, kan er haast niks meer misgaan voor de DB toch?

Nou...het handje blijft hier op het knipje :D

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:35

Lovely schreef:
Nogmaals: de DB heeft ook geld nodig en december is een mooie maand om nieuwe leden en donateurs te werven.

ze kunnen toch ook gewoon een kerstkaart sturen? :+

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:40

Oké, ik snap dat paarden tot de verbeelding spreken met hun mooie grote ogen, zachte neus en weelderige manen.... maaaarrrr, waarom zou dit alleen voor paarden gelden?
Ik zie varkens in een stal als lucifers in een doosje, koeien die nooit de wei meer inmogen, kippen die niet ouder worden dan max. 6 weken, vissen die eindeloos rondzwemmen in een ronde glasbol, vogels in kooitjes, konijnen in kleine hokjes, vanalles in een dierentuin wat zich niet natuurlijk kan uiten en ga zo maar door.
Wat heeft de DB nu met paarden? Ook een graantje meepikken met het kunnen controleren op naleven van regeltjes? Bioindustrie te groot om aan te pakken? Economisch teveel waarde?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:41

Nee, ranna.. De aaibaarheids factor. Meer niet. Lovely heeft gelijk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:55

De paarden zien ze tenminste nog, buiten in de sneeuw de arme beesten :(:)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:06

Nicolletje schreef:

Een paard met een goeie wintervacht kan heus wel tegen een stootje hoor. De meeste vinden het zelfs leuk om(als ze geschoren zijn/dunne vacht met waterdichte deken) een paar uurtjes in de sneeuw te dollen. :D

Ik denk dat de meeste paarden gelukkiger zijn in een mooie wei met schuilstal(en vriendjes natuurlijk), dan in een luxe manege waar ze geschoren zijn, met dikke deken op stal staan, alleen contact door de tralies en 1-2 uur uit de stal!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:12

De mijne is in elk geval superhappy buiten met dit weer (incl. dikke vacht en lekker eten)! :j

Maarre... ik zou zooooo blij zijn als er eens een wet komt die het verbiedt om paarden te lang op te stallen in donkere, gore stallen. Zodra die komt, geef ik meteen een paar stallingen aan. Reken maar van YES!!

Heb jaren geleden de DB eens gebeld uit pure wanhoop van wat ik zag op een stalling waar ik het amper 3 weken volgehouden heb, mede omdat ik als een speer een andere plek moest zoeken van mezelf. Ze konden niets doen, as usual. Vond het verschrikkelijk. Zou toch fijn zijn als hierin ooit eens iets kan gaan veranderen. :j

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:52

Ik vind het goed dat ze aandacht vragen voor dit onderwerp. Agenderen van dit onderwerp is een eerste stap op de ladder naar paardvriendelijker paardenhouden. Handhaven (natuurlijk ook belangrijk) staat verderop de ladder.

En er zijn al ruim 600 reacties hier.... voelt men zich aangesproken ofzo. En zoals gezegd met het vastzetten van het hoofd worden denk ik de paarden die op stands worden gehouden, bedoeld. Stands zijn IMO niet meer van deze tijd.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:00

Maar stands worden nog veel gebruikt op maneges. Ik ken ieg 2 maneges die ze nog hebben! We zouden ze eens in kaart moeten brengen...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:06

EskeGirl schreef:
Nicolletje schreef:

Een paard met een goeie wintervacht kan heus wel tegen een stootje hoor.

Het was sarcastisch ;)

Ik had al eerder gepost:

ikzelf schreef:
Waar mij deze berichtgeving om gaat, is dat de DB weer helemaal hoog van de toren blaast in de media over zoooooveeeeel paarden die zielig zijn, met als gevolg dat de telefoon straks weer roodgloeiend staat vanwege shetjes in de sneeuw, want mensen lezen niet verder of weten niks over paarden.
'Wij' zien namelijk liever allemaal paarden met dekentjes op in aangeveegde stallen in een box dan vies buiten in rotweer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:38

...en zo gebeurt er vast weer helemaal niets.

Er gaan alleen maar meer paarden bij komen, wordt de spoeling nóg dunner, gaan de prijzen verder omhoog en gaat voor de paarden in een groep 24/7 buiten nog verder de vergetelheid in.

De ruiterij kiest er voor.
Echte paardenliefhebbers hoor...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:29

Adrija schreef:
Stands zijn IMO niet meer van deze tijd.

Een paard vastbinden en/of in een vak(stand) zetten in een grote loopstal tijdens het voeren/eten, zodat je kunt controleren wat ze binnen krijgen, moet mogelijk zijn.
Ik heb al eerder gezegd dat richtlijnen prima zijn, maar er moet wel ruimte zijn voor aanpassingen en uitzonderingen.