Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:58

Je wilt dat ik 30 pagina's door ga lezen?
Volgens mij wil je van me af zijn.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:41

Pipo schreef:
anneliesdj schreef:
Dat is niet wat je net zei, staat Anky gelijk aan 'alle GP-ruiters'?


Het ging toch over Anky. Anky mocht dit toch niet doen omdat haar paarden niet in de wei liepen met een vriendje volgens jullie verklaringen?

Dan doen ze toch wel, ze heeft toch van die speciale kleine ponytjes voor haar paarden om mee op de wei te kunnen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:03

Cyrina schreef:
[
Dan doen ze toch wel, ze heeft toch van die speciale kleine ponytjes voor haar paarden om mee op de wei te kunnen??


Volgens mij wel ja, maar ja, iedereen gaat er maar vanuit dat die beesten alleen hun hok uitkomen voor een uurtje training.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:11

Ik weet niet of het echt veel nut heeft om Anky hier tot in den treure te bespreken..
Eveneens heb ik al eens eerder opgemerkt dat de paarden van de Grand Prix ruiters veelal méér beweging krijgen dan die van de gemiddelde B-Z ruiter. Ookal is dat niet persé weidegang. Ik meen mij echter wel een stuk te herinneren uit de P&S waarin elke maand de hoe en wat van paard X wordt besproken. Dat ging toen over Salinero en daar stond géén losse weidegang met gezellige shet bij. Wel aan de hand stappen en aan de hand grazen.
Dat was bij P&P ook. Die werd elke dag gereden, aan de hand en ik dacht ook in de molen (weet ik niet meer zeker) + longeren.

Misschien wordt eens tijd om beweging niet gelijk te stellen aan = los in de wei/paddock.. P[aarden kunnen wel 2 uur in een paddock staan.. lekker op één plek. Zijn ze wel buiten geweest, maar beweging hebben ze niet gehad.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:13

Maar dat is dan wel de vrije keuze van een paard. En in een weide staan ze nooit stil, daar grazen ze toch voort.
Een paard hoort naar mijn idee keuze te hebben. Keuze of hij wil soezen in de zon. Keuze of hij wil rollen of juist een keer dollen.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:15

Sammie, ik snap jouw post niet. Jij kijkt puur naar het aantal meters dat een paard maakt. Naar mijn idee wordt er met deze campagne voornamelijk vrije beweging bedoeld. Daarbij wordt ook het contact met soortgenoten benadrukt, dus aan de hand stappen, grazen aan de hand, dat vervangt toch zeker niet de weidegang?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:27

Ik zal het proberen uit te leggen wat ik bedoel. Een paard is er voor gemaakt om veel te bewegen. In de natuur doen ze dit door via het graseten veel kilometers te maken. Dit gaat de hele dag zo door. Dit wordt grotendeels bij het 'tamme' paard gedaan via de wei.
Er wordt nu gesteld dat er (te)veel paarden telang op stal staan. Ze missen hier door beweging (ik laat expres even het gedeelte contact met soortgenoten weg, want dat is nu enkel verwarrend). Ze staan de hele dag op stal te niksen.. Er wordt dus nu gesteld dat een paard veel buiten moet komen, zodat hij kan bewegen.
Als ik nu kijk naar de grand prix ruiters wiens paarden niet of amper (los) in de wei komen voor hun 'beweging' en 'vrijheid' en ik leg dit naast de overige ruiters wiens paarden ook te weinig 'beweging' en 'vrijheid' krijgen zie ik in één oogopslag dat de afwisseling en de beweging bij de GP ruiters meer is dan bij Jan en Jantientje. Het ligt er dan maar net aan wat je onder 'vrijheid' verstaat. Een paard aan de handgrazen vervangt geen weidegang. 45 minuten is te kort, maar voor een paard is gras gras en zijn ze 'blij' dat ze dit mogen eten of dit nu aan de hand is of 'los'. Het enige wat ze niet kunnen, en dat is ook de reden waarom het op die manier gebeurd, is lekker uit hun dak gaan en rennen, bokken en dergelijke. Op het moment dat ze dat gaan doen, wordt er gevreest voor een blessure. Dus kiezen sommige ruiters (gelukkig niet allemaal! en wie wel of niet weet ik niet) er voor om de 'beweging' die ze met weidegang zouden krijgen op een andere manier in te vullen.

Ik zeg absoluut niet dat een paard dat buiten enkel stil staat dan maar op stal moet blijven! Ze kiezen er idd voor om stil te staan, te rollen of wat dan ook. Maar het staat niet gelijk aan beweging in de vorm dat het lichaam soepel blijft. En dan zeg ik dat ik weidegang géén vervanging vindt voor beweging. Dus m.a.w. dát paard hoeft vandaag niet gereden te worden, wánt hij heeft vandaag al weidegang/los in de paddocktijd gehad.

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:30

Alsjeblieft voor iedereen die zeurde over de weidegang van ANky der toppaarden :D

Jasmijn76 schreef:
Afbeelding


:D =Salinero in de wei

kon het niet laten :D

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:32

Dat begrepen we al.
Maar wordt het welzijn er zo door verhoogd? Ja er is beweging en dat is goed, dat is waar. En dat is zeker beter als het stalpaard van een gewone ruiter die geen groom heeft om te stappen.
Maar al de rest van het paard wordt toch aan voorbij gegaan. En geen enkel paard heeft er om gevraagd GP paard te zijn. En het grappige is wel. Springruiters gooien wel alles gewoon los buiten. Natuurlijk met bescherming om. Maar die zijn heel wat nuchterder wat dat betreft. Die weten donders goed dat ze ook in een oxer kunnen landen. Die gunnen hun paard wel het paard zijn.
En dan gaan we nog maar niet spreken over de mensen die nog maar amper Z zijn en al roepen dat hun paard een sportpaard is en denken dat hij van porselein is.

En weidegang met maatje is zeker wel een vervanging. Dan heb ik het niet over een zandbak.
Dan zijn ze de hele dag in beweging. En dat merk je met losrijden heel goed. Je hoeft eigenlijk amper los te rijden, wat je wel voelt als je ze recht uit stal haalt.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:43

Sammie schreef:
Ik zal het proberen uit te leggen wat ik bedoel. Een paard is er voor gemaakt om veel te bewegen. In de natuur doen ze dit door via het graseten veel kilometers te maken. Dit gaat de hele dag zo door. Dit wordt grotendeels bij het 'tamme' paard gedaan via de wei.
Er wordt nu gesteld dat er (te)veel paarden telang op stal staan. Ze missen hier door beweging (ik laat expres even het gedeelte contact met soortgenoten weg, want dat is nu enkel verwarrend). Ze staan de hele dag op stal te niksen.. Er wordt dus nu gesteld dat een paard veel buiten moet komen, zodat hij kan bewegen.
Als ik nu kijk naar de grand prix ruiters wiens paarden niet of amper (los) in de wei komen voor hun 'beweging' en 'vrijheid' en ik leg dit naast de overige ruiters wiens paarden ook te weinig 'beweging' en 'vrijheid' krijgen zie ik in één oogopslag dat de afwisseling en de beweging bij de GP ruiters meer is dan bij Jan en Jantientje. Het ligt er dan maar net aan wat je onder 'vrijheid' verstaat. Een paard aan de handgrazen vervangt geen weidegang. 45 minuten is te kort, maar voor een paard is gras gras en zijn ze 'blij' dat ze dit mogen eten of dit nu aan de hand is of 'los'. Het enige wat ze niet kunnen, en dat is ook de reden waarom het op die manier gebeurd, is lekker uit hun dak gaan en rennen, bokken en dergelijke. Op het moment dat ze dat gaan doen, wordt er gevreest voor een blessure. Dus kiezen sommige ruiters (gelukkig niet allemaal! en wie wel of niet weet ik niet) er voor om de 'beweging' die ze met weidegang zouden krijgen op een andere manier in te vullen.

Ik zeg absoluut niet dat een paard dat buiten enkel stil staat dan maar op stal moet blijven! Ze kiezen er idd voor om stil te staan, te rollen of wat dan ook. Maar het staat niet gelijk aan beweging in de vorm dat het lichaam soepel blijft. En dan zeg ik dat ik weidegang géén vervanging vindt voor beweging. Dus m.a.w. dát paard hoeft vandaag niet gereden te worden, wánt hij heeft vandaag al weidegang/los in de paddocktijd gehad.


Maar Sammie, ik ben niet blond, maar ik snap jou nog steeds niet. :)
Wat jij stelt, staat naar mijn idee haaks op deze campagne. Deze campagne strijdt voor meer vrije beweging.

Een paard maakt wellicht meer meters bij een 'gp'er' en er zal meer met hem getuttebeld worden, als in veel de box uit en een stukje grazen, stappen, wandelen, rijden, maar daar gaat het nu toch helemaal niet om?
Jah, die sportpaarden maken veel meters, maar de eigenaren voldoen niet aan de eisen die in het artikel gesteld worden.

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:45

Jongens, er staat inmiddels een foto van Salinero hierboven. In de wei, zonder vast te staan aan een groom!!!!!!

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:48

Ja, Pipo, ik heb het gezien en ik heb nooit gezegd dat sportpaarden niet/amper in de wei staan. Ik vraag Sammie het een en ander.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:54

Maar dejavu... ik stel niet dat jij blond bent, ik leg enkel uit wat ik bedoel. Dat je het nog steeds niet snapt wat ík bedoel en vind.. kan ik niks aan doen... Dan zitten we gewoon op 2 aparte golflengtes.

+:)+ Wat leuk voor hem Pipo.... ;) Hij voelt zich gelijk een stuk blijer :D :D Je kan alsnog een hoop reacties verwachten zoals.. ja maar hoe groot is die wei... en wanneer was dat... en weet ik het wat er nog op aan te merken valt. Nu kan ik best de P&S erbij gaan pakken om te kijken wat er nu precies bij stond, maar ik denk niet dat het er echt toe doet... Mij interesseert het eigenlijk ook niet echt. Hij krijgt meer beweging/afleiding/variatie dan menig ander paard. Ik denk niet dat het nodig is om op één persoon/paard te gaan spelen.. maar in het algemeen een doel- of liever gezegd een gebruikersgroep te bespreken lijkt mij meer van nut. En dan nog moet je uitkijken dat je niet alles over één kam gaat scheren.

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:59

Volgens mij is dat de cursus 'Weet wat je doet als je iets groens ontmoet' waar Sali nu mee bezig is. Hij hoeft niet naar London, hij hoeft waarschijnlijk ook niet naar Vegas en over niet al te lange tijd zal zijn pensioen aanbreken en tja, dan moet je wel weten wat je moet doen met dat groene spul. Trainen, trainen, trainen.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:02

Gezien de lengte van het gras heeft hij het niet veel ontmoet :) En lijkt het best wel zomer daar.

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:05

Het is misschien het bekende Anky demontabele en draagbare gras, maar ik mis alleen het logo duidelijk in beeld :?.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:30

kazary schreef:
En geen enkel paard heeft er om gevraagd GP paard te zijn.

En geen enkel paard heeft er om gevraagd B paard te zijn bij een hobbelruiter.
Kan het even niet laten, maar kom net terug van een jurycursus B/L....
Vreselijk!! Ook al loop je dag en nacht in de wei, als ik paard was zou ik toch liever Salinero zijn dan B-paard bij een hobbelruiter.

Alles is relatief........

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:38

..oke...omdat we het zo op anky toesplitsen en we daar allemaal elke dag komen om te checken hoelaat de paarden elke dag naar buiten gaan en of ze niet te veel/weinig lopen...een kleine link waar je vooral het boverstaande even moet lezen...en daar kunnen we allemaal onze eigen mening uit halen

http://www.anky.nl/index.asp?page=stal& ... jf&lang=nl

voor de rest deel ik de mening van Sammie

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:44

Lovely schreef:
Het is misschien het bekende Anky demontabele en draagbare gras, maar ik mis alleen het logo duidelijk in beeld :?.

bron = anky.nl

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:47

kazary schreef:
Gezien de lengte van het gras heeft hij het niet veel ontmoet :) En lijkt het best wel zomer daar.

denk niet dat ze elke keer als ze een paard in de wei zetten dat ze daar een foto van gaan maken ;)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:52

Jasmijn... wil je misschien de 'wijzig' knop gebruiken :) Dat leest een stuk prettiger voor de rest..

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:47

Sammie schreef:
Ik weet niet of het echt veel nut heeft om Anky hier tot in den treure te bespreken..
Eveneens heb ik al eens eerder opgemerkt dat de paarden van de Grand Prix ruiters veelal méér beweging krijgen dan die van de gemiddelde B-Z ruiter. Ookal is dat niet persé weidegang. Ik meen mij echter wel een stuk te herinneren uit de P&S waarin elke maand de hoe en wat van paard X wordt besproken. Dat ging toen over Salinero en daar stond géén losse weidegang met gezellige shet bij. Wel aan de hand stappen en aan de hand grazen.
Dat was bij P&P ook. Die werd elke dag gereden, aan de hand en ik dacht ook in de molen (weet ik niet meer zeker) + longeren.

Misschien wordt eens tijd om beweging niet gelijk te stellen aan = los in de wei/paddock.. P[aarden kunnen wel 2 uur in een paddock staan.. lekker op één plek. Zijn ze wel buiten geweest, maar beweging hebben ze niet gehad.

En júíst dat vind ik wel belangrijk.

Ik vind dat een paard speeltijd moet hebben, tijd waarin hij helemaal zelf mag weten wat hij doet.
Als hij los in de bak staat mag hij helemaal zelf beslissen of hij in de zon staat te luieren, of ie gaat rollen en waar, kan hij ineens bokkend wegrennen, een hapje gras eten enz.
Waarom moet je als eigenaar exact bepalen wat je paard doet en wanneer? Gun hem toch gewoon zijn vrije uurtje, wordt ie een beter paard van.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:52

Pipo schreef:
Jongens, er staat inmiddels een foto van Salinero hierboven. In de wei, zonder vast te staan aan een groom!!!!!!

Dus?
Ik kan ook wel een foto plaatsen van mijn paard in de wei, dat wil niet zeggen dat hij ook elke dag 4 uur weidegang krijgt.
Ik wil niet vervelend zijn ofzo maar dit bewijst niets.

Maar goed, voor nu krijgt ze het voordeel van de twijfel, ik zou alleen graag weten hoe lang en hoe vaak maar blijkbaar weet jij dat ook niet, anders dan je suggereerde ;)

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:55

Ik suggereer niets, dat maak jij ervan. Maar nogmaals, lees het topic maar eens door. Want waarom zou ik dat voor je over gaan typen als je zelf te lui bent om te lezen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 02:00

Op stal vanavond hoorde ik dat spotje van de DB.. Met zo'n hinnekend ponytje..Alle paarden op stal begonnen te hinneken

okey voegt niets toe aan dit topic ...maar het was wel erg grappig. :D