Urielle schreef:Nadya schreef:Dus omdat Salinero niet naar buiten 'mag', mag er voor geen enkel paard opgekomen worden voor zijn welzijn????
Nadya, je moet gewoon rëeel zijn in sommige dingen.
a) Er is geen plaats voor alle paarden op de wei in de huidige samenleving, zeker niet het jaar rond.
Dat houdt dus in dat er of een hele grote zwik paarden afgemaakt moet worden in Nederland. In eerste instantie gaat iedereen ze proberen te verkopen, waardoor de prijs zo enorm daalt dat je straks een paard bij een pak waspoeder krijgt bij wijze van spreken.
Als de overheid dat toch wil (zie mijn paddockvoorstel) dan zullen er dus de nodige concessies gedaan worden. Wat betekent dat er dus land vrijgemaakt moet gaan worden voor de hippische sector. Wat ze niet willen, want ze zijn het juist zoveel mogelijk aan het inkrimpen!
(en dan kan ik verder gaan over mijn idee dat het gewoon de bedoeling is dat net als de agrarische sector ook de hippische sector zoveel mogelijk failliet gaat en ingekrompen wordt, maar dat staat los van wei ja dan nee)
b) Paarden worden gehouden voor een gebruiksdoel. Het zijn grote dieren om te houden, waar de mens zeer veel tijd en zeer veel geld aan kwijt is en in het grootste deel van de gevallen levert het niks op (koeien leveren nog iets op, paarden niet). Het gebruiksdoel is het dragen van de mens of het trekken van een last, al dan niet in wedstrijdverband. Als het paard niet geschikt is voor het gebruiksdoel of regelmatig uitvalt, zal het in veel gevallen verkocht of afgemaakt worden. Weidegang is een belangrijke oorzaak voor regelmatig uitvallen van paarden voor hun gebruiksfunctie, zeker in groepsverband, want paarden samen kan er wild aan toe gaan. Simpele conclusie is dus dat weidegang zal leiden tot een groot aanbod van paarden op de markt, een kleinere vraag en wellicht dus uiteindelijk ook slacht.
c) Paarden zijn precaire dieren om te houden. De ene wordt snel mager van veel buitenlopen en kou, de andere is snel hoefbevangen, weer een andere vliegt steeds door de omheining, nog een ander paard moet juist met paard X samen of kan helemaal niet samen met een ander dier.
De behoeften en belangen van al deze individuen kan niet gevangen worden in een paar vaste regels. Dus moet je op zoek naar overkoepelende of ruim opgestelde regels waar IEDER paard belang bij zou hebben en de preciese invulling ervan overlaten aan de eigenaar. Die kent zijn dieren wel.
Urielle, ik heb het niet per definitie over 24/7 op het land lopen, hoor. Maar ik vind wel dat ELK paard recht heeft op een aantal uren buitenloop, hetzij in een paddock, hetzij in het land, in de bak, whatever......

Dat is prima realiseerbaar, hoor, als ik hier in de buurt kijk naar de pensionstallingen e.d., waar ze amper buiten komen. Er is echt wel ruimte om zoiets te creeeren. Geloof je me niet, neem ik je graag mee hier in de buurt, dan kan ik het je laten zien.

Het gebruikersdoel wat jij aangeeft, zie ik zelf in elk geval een stuk ruimer. Ik heb geen paard gekocht om het iets op te laten leveren, maar om er van te genieten. En dat heeft niet alleen maar met rijden e.d. te maken. Is mijn paard onberijdbaar verklaard, maar kan hij nog als grasmaaier dienen, prima, want hij blijft bij ons tot zijn dood. Ik weet dat veel mensen niet zo denken, maar ik weet er toch aardig wat mensen zijn die hun paard voor meer zaken hebben dan (wedstrijden) rijden/mennen of wat dan ook. Een paard biedt je nog zoveel meer!!!
Die zogenaamde invulling van de eigenaren laat helaas nog vaak te wensen over. Helaas al veel meegemaakt. Gisteren nota bij ons op stal nog een paard verloren bij ons

Verder vind ik dat iedereen ten alle tijde moet kijken hoe een dier zich voelt buiten, ik ben ook voor het individu, hoor.

Maar DAT een paard elke dag beweging in vrijheid, contact met soortgenootjes hoort te hebben, hetzij in paddock of op het land, lijkt me duidelijk. Ik denk dat er voor een hoop paarden, die erg veel op stal staan, vooral ook in de winter, wel wat mag veranderen......
En daar ben ik zeker voor. Is moeilijk, maar ik zie hoe ellendig sommige dieren het hebben en ik zie hoe weinig verantwoording en kennis sommige paardeneigenaren hebben over het wezen paard. Keiharde regels, prima dus.
En misschien kom ik nu wat fel over, maar ik ben echt ziek van dat verdronken paard bij ons doordat de eigenaren te laks en te gierig waren om te zorgen dat het beestje er goed bij liep........

(Dit paardje stond overigens 's winters dagen achtereen in een box, omdat eigenaarlief 'maar' 2x per week tijd had voor hem