Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:51

Urielle schreef:
Nadya schreef:
Dus omdat Salinero niet naar buiten 'mag', mag er voor geen enkel paard opgekomen worden voor zijn welzijn???? Clown

Nadya, je moet gewoon rëeel zijn in sommige dingen.
a) Er is geen plaats voor alle paarden op de wei in de huidige samenleving, zeker niet het jaar rond.
Dat houdt dus in dat er of een hele grote zwik paarden afgemaakt moet worden in Nederland. In eerste instantie gaat iedereen ze proberen te verkopen, waardoor de prijs zo enorm daalt dat je straks een paard bij een pak waspoeder krijgt bij wijze van spreken.
Als de overheid dat toch wil (zie mijn paddockvoorstel) dan zullen er dus de nodige concessies gedaan worden. Wat betekent dat er dus land vrijgemaakt moet gaan worden voor de hippische sector. Wat ze niet willen, want ze zijn het juist zoveel mogelijk aan het inkrimpen!
(en dan kan ik verder gaan over mijn idee dat het gewoon de bedoeling is dat net als de agrarische sector ook de hippische sector zoveel mogelijk failliet gaat en ingekrompen wordt, maar dat staat los van wei ja dan nee)
b) Paarden worden gehouden voor een gebruiksdoel. Het zijn grote dieren om te houden, waar de mens zeer veel tijd en zeer veel geld aan kwijt is en in het grootste deel van de gevallen levert het niks op (koeien leveren nog iets op, paarden niet). Het gebruiksdoel is het dragen van de mens of het trekken van een last, al dan niet in wedstrijdverband. Als het paard niet geschikt is voor het gebruiksdoel of regelmatig uitvalt, zal het in veel gevallen verkocht of afgemaakt worden. Weidegang is een belangrijke oorzaak voor regelmatig uitvallen van paarden voor hun gebruiksfunctie, zeker in groepsverband, want paarden samen kan er wild aan toe gaan. Simpele conclusie is dus dat weidegang zal leiden tot een groot aanbod van paarden op de markt, een kleinere vraag en wellicht dus uiteindelijk ook slacht.
c) Paarden zijn precaire dieren om te houden. De ene wordt snel mager van veel buitenlopen en kou, de andere is snel hoefbevangen, weer een andere vliegt steeds door de omheining, nog een ander paard moet juist met paard X samen of kan helemaal niet samen met een ander dier.
De behoeften en belangen van al deze individuen kan niet gevangen worden in een paar vaste regels. Dus moet je op zoek naar overkoepelende of ruim opgestelde regels waar IEDER paard belang bij zou hebben en de preciese invulling ervan overlaten aan de eigenaar. Die kent zijn dieren wel.

Urielle, ik heb het niet per definitie over 24/7 op het land lopen, hoor. Maar ik vind wel dat ELK paard recht heeft op een aantal uren buitenloop, hetzij in een paddock, hetzij in het land, in de bak, whatever...... Knipoog
Dat is prima realiseerbaar, hoor, als ik hier in de buurt kijk naar de pensionstallingen e.d., waar ze amper buiten komen. Er is echt wel ruimte om zoiets te creeeren. Geloof je me niet, neem ik je graag mee hier in de buurt, dan kan ik het je laten zien. Lachen

Het gebruikersdoel wat jij aangeeft, zie ik zelf in elk geval een stuk ruimer. Ik heb geen paard gekocht om het iets op te laten leveren, maar om er van te genieten. En dat heeft niet alleen maar met rijden e.d. te maken. Is mijn paard onberijdbaar verklaard, maar kan hij nog als grasmaaier dienen, prima, want hij blijft bij ons tot zijn dood. Ik weet dat veel mensen niet zo denken, maar ik weet er toch aardig wat mensen zijn die hun paard voor meer zaken hebben dan (wedstrijden) rijden/mennen of wat dan ook. Een paard biedt je nog zoveel meer!!!

Die zogenaamde invulling van de eigenaren laat helaas nog vaak te wensen over. Helaas al veel meegemaakt. Gisteren nota bij ons op stal nog een paard verloren bij ons Verdrietig (verdronken doordat hij met een te grote deken om liep. Eigenaren waren te beroerd om een goed passende eczeem deken te kopen en hem elke dag te checken, ondanks ons aandringen eens verantwoording te nemen!!!). Helaas hebben nog steeds te veel eigenaren nog steeds niet het idee dat we het hier over een DIER hebben en geen PRODUCT, wat een hoop geld, tijd, zorg en verantwoording kost. Breek me daar de bek niet over open, alsjeblieft......

Verder vind ik dat iedereen ten alle tijde moet kijken hoe een dier zich voelt buiten, ik ben ook voor het individu, hoor. Knipoog
Maar DAT een paard elke dag beweging in vrijheid, contact met soortgenootjes hoort te hebben, hetzij in paddock of op het land, lijkt me duidelijk. Ik denk dat er voor een hoop paarden, die erg veel op stal staan, vooral ook in de winter, wel wat mag veranderen......
En daar ben ik zeker voor. Is moeilijk, maar ik zie hoe ellendig sommige dieren het hebben en ik zie hoe weinig verantwoording en kennis sommige paardeneigenaren hebben over het wezen paard. Keiharde regels, prima dus.

En misschien kom ik nu wat fel over, maar ik ben echt ziek van dat verdronken paard bij ons doordat de eigenaren te laks en te gierig waren om te zorgen dat het beestje er goed bij liep........ Verdrietig
(Dit paardje stond overigens 's winters dagen achtereen in een box, omdat eigenaarlief 'maar' 2x per week tijd had voor hem Boos! ).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:13

Nadya schreef:
....... maar ik zie hoe ellendig sommige dieren het hebben en ik zie hoe weinig verantwoording en kennis sommige paardeneigenaren hebben over het wezen paard. Keiharde regels, prima dus.

Ja, misschien zouden we dar ook wel iets over moeten opnemen in een welzijn-top-5, dat eigenaren kennis hebben over paarden en paardenwelzijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:17

Dat is ook echt heel erg, kan me goed voorstellen dat je daar echt ziek van bent. Ach gut

Ik heb geen idee waar jij woont, maar ik woon bij Antwerpen en hier is echt bijna geen groen. Nog sterker: de schrale boompjes die bij ons voor de deur staan, moeten plaats maken voor een tramrails, zodat mensen met hun luie reet die honderd meter niet zelf hoeven lopen (het huidige eindpunt zit 100 meter verderop). Mijn huidige pensionstal zit drie kwartier (auto, over de snelweg) verderop. De enige pensionstal die hier in de buurt zit, daar zit niks van weiland of paddocks bij en de manege is op maandag dicht dus dan staan de paarden gewoon 24 uur per dag op stal. Dus er zijn echt wel regio's waar echt niks van weiland is, en aangezien Belgie over het algemeen nog meer ruimte heeft dan Nederland weet ik zeker dat die gebieden er in Nederland ook zijn.
Vandaar dat ik ook beklemtoon dat de overheid in dat geval ook over de brug moet komen met mogelijkheden. Zelf heb ik een dikke 20 jaar in Tilburg gewoond en ik weet dat weidegang daar ook niet simpel was, omdat alle grond werd opgekocht door de gemeente die er vervolgens bijv. dure kantoorgebouwen neerkwakte. Nu zie je overal lege kantoorgebouwen met borden erop dat ze te koop zijn. Ik bedoel maar.

Het gebruiksdoel denk ik wel degelijk dat erg meespeelt. Bij mijzelf ook trouwens, ik vind mijn paard echt een schat van een beest, maar ik betaal geen 1200 Euro in de maand aan iets waar ik niks mee kan doen. Dan zou ik hem zonder meer verkopen en indien niet mogelijk is het toch echt bye bye zwaai zwaai. En de meeste mensen die ik ken, denken er ook zo over.

Met weidegang en sociaal contact maak je zeker te weten niet ieder paard blij. Die moet je imo niet dwingen, andere mensen vinden 'dat ze dan maar moeten wennen'. Dan sta je ook niet voor je paard maar voor je eigen normen en waarden. 'Mijn paard hoeft niet naar buiten, want alle paarden staan rustig op stal' als je paard nota bene tegen de deur trommelt om eruit te komen is even dieronvriendelijk als 'mijn paard went wel buiten want alle paarden horen op de wei' als je paard de hele dag geschift rondjes aan het rennen is, zichzelf of anderen verwondt en uitbreekt richting stal Clown
Sociaal contact zijn er zelfs nog vrij veel paarden die daar helemaal niet blij mee zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:04

Urielle schreef:
Dat is ook echt heel erg, kan me goed voorstellen dat je daar echt ziek van bent. Ach gut

Ik heb geen idee waar jij woont, maar ik woon bij Antwerpen en hier is echt bijna geen groen. Nog sterker: de schrale boompjes die bij ons voor de deur staan, moeten plaats maken voor een tramrails, zodat mensen met hun luie reet die honderd meter niet zelf hoeven lopen (het huidige eindpunt zit 100 meter verderop). Mijn huidige pensionstal zit drie kwartier (auto, over de snelweg) verderop. De enige pensionstal die hier in de buurt zit, daar zit niks van weiland of paddocks bij en de manege is op maandag dicht dus dan staan de paarden gewoon 24 uur per dag op stal. Dus er zijn echt wel regio's waar echt niks van weiland is, en aangezien Belgie over het algemeen nog meer ruimte heeft dan Nederland weet ik zeker dat die gebieden er in Nederland ook zijn.
Vandaar dat ik ook beklemtoon dat de overheid in dat geval ook over de brug moet komen met mogelijkheden. Zelf heb ik een dikke 20 jaar in Tilburg gewoond en ik weet dat weidegang daar ook niet simpel was, omdat alle grond werd opgekocht door de gemeente die er vervolgens bijv. dure kantoorgebouwen neerkwakte. Nu zie je overal lege kantoorgebouwen met borden erop dat ze te koop zijn. Ik bedoel maar.

Het gebruiksdoel denk ik wel degelijk dat erg meespeelt. Bij mijzelf ook trouwens, ik vind mijn paard echt een schat van een beest, maar ik betaal geen 1200 Euro in de maand aan iets waar ik niks mee kan doen. Dan zou ik hem zonder meer verkopen en indien niet mogelijk is het toch echt bye bye zwaai zwaai. En de meeste mensen die ik ken, denken er ook zo over.

Met weidegang en sociaal contact maak je zeker te weten niet ieder paard blij. Die moet je imo niet dwingen, andere mensen vinden 'dat ze dan maar moeten wennen'. Dan sta je ook niet voor je paard maar voor je eigen normen en waarden. 'Mijn paard hoeft niet naar buiten, want alle paarden staan rustig op stal' als je paard nota bene tegen de deur trommelt om eruit te komen is even dieronvriendelijk als 'mijn paard went wel buiten want alle paarden horen op de wei' als je paard de hele dag geschift rondjes aan het rennen is, zichzelf of anderen verwondt en uitbreekt richting stal Clown
Sociaal contact zijn er zelfs nog vrij veel paarden die daar helemaal niet blij mee zijn.

Ik woon in een dorp in een omgeving waar heel veel weiland is. Er staat alleen amper een paard op, als ik zo rond kijk. Clown
Maar geloof me, genoeg voor alle paarden hier in de buurt, hoor. Knipoog
De maneges hier om de hoek (3 in totaal) hebben plek zat om paddocks te maken. Ze vertikken het. Weet je waarom? Van een eigenaresse weet ik dat ze het niet aandurft, omdat de paardeneigenaren zo zeuren over 'ik wil dat paard niet bij de mijne', blablabla. Haar manegepaarden gooit ze nog wel eens los in de bak en ze heeft inmiddels een stukje land verderop gekocht, waar een aantal paarden wel mag genieten van een zomervakantie buiten. Gaat prima. De rest staat zich rot te vervelen in hun box. Verdrietig

Dat er paarden zijn die niet sociaal zijn etc., komt juist door de opvoeding van die dieren. Ze zijn van jongsaf aan al opgestald met alle gevolgen van dien. Zet je een jong dier gewoon in een gemengde groep, leren ze vanzelf prima om te gaan met buiten staan en te wennen aan andere paarden. Nee, dat gemiep in de jonge jaren, verziekt paarden, verziekt hun sociale gedrag. Zoveel voorbeelden al van gezien, GEK word ik daarvan!!!!

Ik heb in de ruim 30 jaar paarden vrijwel geen paard gezien wat niet om kan gaan met andere paarden. Wel moet er gekeken worden naar de karakters die je bij elkaar zet. Hoe vaak zie je geen 'merries bij de merries' en 'ruinen bij de ruinen', terwijl gemengde groepen ook prima gaan......... Mensen moeten eens gevoel gaan krijgen om de onderlinge verhoudingen tussen paarden te kunnen zien. Helaas zijn de meesten dat talent niet gegeven, vrees ik....

Natuurlijk zitten er wel eens typjes tussen, mede dankzij de mens dus. Clown
Maar owee, als je daar iets van zegt, want geen hond zal het toegeven dat 'ie zijn paard verziekt heeft.

Nogmaals, van mij mogen er KEIHARDE regels komen. En mochten ze nog iemand nodig hebben om hieraan mee te helpen, bied ik me graag aan. Clown
Het lijkt mij een goed plan om eens boetes uit te gaan delen aan stallingen waar paarden alleen maar opgesloten staan. Een paddock is prima te maken, hoor, en anders komen die paardeneigenaren maar eens op de fiets of met OV of zetten ze de auto maar wat verder weg, als daarvoor parkeerplekken opgeofferd moeten worden. Boos!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:43

Ik wil mijn paard ook niet met andere paarden los hebben, alleen met mijn eigen ponytje en dan alleen nog als ze niet hengstig is, want dan probeert ze hem aan te randen, de sl*t Haha!
Maar goed, de mijne is ook bang van andere paarden. Niet omdat hij opgestald is geweest, maar juist omdat ze hem als net gespeend veulen bij twee Belse knollen hebben gegooid die hem de hele dag aan het terroriseren waren (mocht niet eten) en in een later stadium zelfs zo hard in zijn nek is gebeten dat het abces weggesneden moest worden. Hij heeft nu nog een gat in zijn spieren daar. Dat weet ik van de vorige eigenaresse die hem daar heeft weggekocht. Met mijn pony gaat het gelukkig goed, want die staat gewoon met de kop aan de grond om te grazen de hele dag, errug voorspelbaar voor hem Tong uitsteken

Mijn vorige was weer het omgekeerde, die was der mate dominant dat hij andere paarden openhaalde van kop tot staart. Vonden de eigenaren ook niet zo geslaagd. Daar weet ik niks van de veulentijd, maar dat is een tijd goed gegaan tot hij ineens doorsloeg naar andere paarden en toen heb ik hem apart gehouden. Een keer vond iemand nog dat het best kon (nieuwe pensionhouder). Die wou wel een schadeclaim indienen toen mijn paard hun sportpony zo'n knal had gegeven dat hij alleen nog maar voor recreatie kon dienen, maar dat ging dus niet door. Ik had gewaarschuwd, maar ze hadden het toch gedaan, eigen schuld!

Maar goed, ik heb geen moeite met paddockjes, ik zie alleen de praktische mogelijkheden niet in. Je mag van mij best eens bij ons komen kijken, van harte welkom. Er zijn binnen twintig minuten met de auto niet eens stallen, afgezien van die ene Knipoog
Laat staan weiland.

Gelukkig ga ik niks te maken krijgen met de PvdD Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:24

Urielle schreef:
Gesnuffel gaat niet (quarantaine bij ziekte, paarden die niet met elkaar overweg kunnen, pismerries, paarden met territoriumdrang of voedernijd...)
Oogcontact lijkt me overkomelijk, de paarden die hier niet zo happy mee zijn, zijn echt wel uitzonderingen.

Gesnuffel kan prima, als ze niet met elkaar overweg kunnen gillen ze maar een keer, hebben ze iig wel contact. Als het echt te gek is kun je andere paarden bij elkaar zetten. Voedernijd is ook geen excuus, tijdens het voeren kunnen snuffelluikjes dicht of de bakken hangen in tegenovergestelde hoeken van de stal.
Voor territoriumdrang en pismerrie's geld hetzelfde, ze kunnen niet met alle paarden overweg maar er valt altijd een goede oplossing te vinden.

Verplicht stellen van minimaal 2 uur weidegang of vrije uitloop zou geweldig zijn maar dat is niet te controleren.

Minimale afmetingen van de stal is een super regel met daarbovenop dat voor merrie's en veulen dus dubbel gerekend moet worden, uitgaande van de volwassen stokmaat van het veulen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:29

Wij krijgen in de zomer de zogenaamd 'zomerweidegangers'. Paarden die enkele weken tot enkele maanden bij ons op het land komen. Ook daar zitten zogenaamd 'moeilijke' paarden tussen, maar we hebben er nog nooit eentje terug moeten sturen, omdat het niet zou gaan.

Gewoon een kwestie van goed kuddemanagement voeren. Ik geniet al weken van al die kuddes prachtige paarden...... Jammer dat ze over enkele weken weer allemaal naar hun 24/7 stal terug moeten....... Verdrietig

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:32

Ik bedoel inderdaad snuffelen via kleine luikjes zoals ze b.v. in Ermelo gemaakt hebben, dat gaat prima: de stallen in Ermelo worden regelmatig gebruikt voor het verrichtingsonderzoek van 3-jarige hengsten; toch niet de gemakkelijkste groep. De luikjes zitten uiteraard niet in de buurt van de voerbak en ze kunnen elkaar er niet door bijten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:13

Nadya Haha! mijn enigste eigenste kan je niet zomaar bij andere paarden zetten........ merries gaat hij dekken te pas en te onpas........ ruinen gaat hij mee aan de knok en aangezien mijn meneer 176 is met het lijf van een jerommeke, en het "ik wil winnen" karakter......... is dat niet gaaf voor de andere paarden...

De mijne overleeft het wel, maar anderen komen echt geschonden uit de strijd......

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:28

Citaat:
Nadya mijn enigste eigenste kan je niet zomaar bij andere paarden zetten........ merries gaat hij dekken te pas en te onpas........ ruinen gaat hij mee aan de knok en aangezien mijn meneer 176 is met het lijf van een jerommeke, en het "ik wil winnen" karakter......... is dat niet gaaf voor de andere paarden...

De mijne overleeft het wel, maar anderen komen echt geschonden uit de strijd......

En dan heb ik weer de sukkel van de groep met zn 1.72 niet de kleinste en de rankste maar wel altijd lulletje
rozenwater..Dominante paarden zien hem gewoon als pispaal, jaren heeft hij niets terug gedaan..
Tot een paar weken terug mijn zusje beest dik 1 cm zat hem weer eens te terrorisseren, billen bijten, hakken
lopen, wegjagen van zn grassprietjes. Toen heeft hij hem toch flink gepakt, flinke jaap op zn kont en stuk uit
zn nek.. En het rare was , mijne had helemaal niets..Dus het zal wel op zn plek geweest zijn wat hij deed.
Want die gup van mijn zusje is er ook zo een met winaars mentaliteit..Hij zal niet snel een gevecht uitlokken
of aan gaan, maar is hij diegene die constant uitgedaagd wordt. Dan gaat hij er voor 200% voor, tot nu altijd
met succes. Helaas niet voor de andere paarden... Koe

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:32

Dabedoelik Haha! Haha!

hij laat zich wel op zijn huid zitten, maar tot een bepaalde hoogte............ dan gaat hij er vol in.. en dan zijn de rapen gaar zegmaar

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:28

En dus...
dit is dus precies waar het om gaat, dat iedereen bijna weet hoe het zou moeten met dat paardenwelzijn, maar dat het wel precies in zijn/haar eigen straatje moet passen. En dus wordt 't nooit wat:
- de één vindt dat je weidegang of vrije uitloop niet verplicht mag stellen
- de ander vindt dat contact maar onzinnig (of gevaarlijk) is
- nummer drie......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:43

En hoe zou het zijn in een hechte kudde???? Vergeet niet dat DE MENSEN (eigenaren) altijd rommelen met kuddes. Ben overtuigd dat paarden er dan prima uitkomen..... Ook de allerheftigste. Ja
Even een klein voorbeeldje: Ik heb het niet lang geleden nog meegemaakt met een 22-jarig hengstje, die net geruind was en bij ons in de kudde gezet is. Beestje is dus 22 jaar hengst geweest en geisoleerd gehouden. Mijn paard, een jonge ruin, (overigens geen banketstaaf rozenwater Haha!) zat onder de sneeen van de tanden van dat kreng. En net op het moment dat ik dacht ''het gaat niet meer zo'', veranderde er wat in de groep. Kostte even tijd, maar dan heb je ook wat. Knipoog
Nergens last meer van....... Overigens is dat ''hengstje'' nog steeds een neurotische zenuwenlijer eersteklas, maar in de kudde weet hij zijn plek. En die van mij ook. Haha!

Deze groep staat het hele jaar door 24/7 buiten toevallig......... Vandaar dat ik het heb over 'hechte groep'. Overigens staan er ook wel eens paarden bij die 's nachts naar binnen gaan in de winter.

Vorig jaar nog een draver gehad, die volgens de eigenaresse overal de sloot in geduwd werd. Onderdanig, angstig, veel gedoe elke keer. Hij heeft bij ons in een rustige kudde gestaan, niets aan de hand. Zoek gewoon de juiste karakters erbij en laat ze met rust. Dat geklooi van de mens doet ze meer kwaad dan goed. Daar ben ik van overtuigd. Daarbij voeden ze elkaar dan wel op. Knipoog

Overigens kan je een paard toch ook alleen op het land of in de paddock zetten? Als het al zo'n gedoe zou zijn met andere paarden, moet zo'n paard dan maar 24/7 op stal leven??? Wat een onzin!!! Rolleyes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:02

maar Nadya daar was je ook niet in eerste instantie van overtuigd.......... dat dit goed ging komen....

Ik als uber traditional heb je wel gezegd dat je het moest laten gaan en dat het wel goed kwam..........

Ik ben gewoonweg niet meuterig, ze zoeken het maar uit, en zeker op het land als het niet in het werk staat......... komt altijd goed!

nou ben ik een ankyfan, ben pro haar rijden ben pro haar trainen.... ik zie de voordelen op DAT niveau......

maar dat betekend niet dat ik niet kan zien wat het basispaard waar wij ons dingetje op onze manier mee doen niet meer zie Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:12

KiWiKo schreef:
maar Nadya daar was je ook niet in eerste instantie van overtuigd.......... dat dit goed ging komen....

Ik als uber traditional heb je wel gezegd dat je het moest laten gaan en dat het wel goed kwam..........

Ik ben gewoonweg niet meuterig, ze zoeken het maar uit, en zeker op het land als het niet in het werk staat......... komt altijd goed!

nou ben ik een ankyfan, ben pro haar rijden ben pro haar trainen.... ik zie de voordelen op DAT niveau......

maar dat betekend niet dat ik niet kan zien wat het basispaard waar wij ons dingetje op onze manier mee doen niet meer zie Lachen

Dat weet ik wel, KiWiKo, maar ik moest er even zo op reageren. Knipoog
En velen zien dat basispaard allang niet meer. Scheve mond

Overigens, was ik inderdaad destijds niet overtuigd, maar mijn paard is natuurlijk mijn grote schat en het deed me echt pijn hem zo te zien. Ik was vol emoties die tijd. Nu achteraf, tja..... Bloos
Ben blij dat het goed gaat inmiddels, maar het kostte even tijd. Tijd die de meesten er niet eens voor nemen.

Hou het maar op enorme liefde hebbend en me daardoor te veel zorgen makend over mijn gekke Sammy destijds. Lachen
Het zijn soms net je kinderen, he....... Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:17

Ben ook heel blij voor je hoor Haha! Haha! en dat je je zorgen maakt dat siert je alleen maar als mens Lachen

en het is inderdaad wel heel erg waar dat er veel te veel paarden als "sporter" gehouden worden die nog niet het predicaat "boshobbelknol" verdienen ( en dat is absoluut niet denegerend bedoeld voor de mensen die heerlijk buitenritjes maken met hun dier, maar dat is voor de mensen die denken heeeeeeeel hard te moeten trainen om hun puntjes in de B of L te halen.......... en daar hun paard alles voor ontzeggen)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:00

gho ja ieder heeft zijn eigen manier op paarden houden of paardenwelzijn. zelf ben ik voorstander om een paard dagelijks los te laten, echter zondig ikzelf wel eens. als het regent of te modderig laat ik ze binnen, hoewel met een regendik dik opgelost zou kunnen zijn. Maar het verplicht maken om een paard weidegang te geven, vind ik belachelijk. niet elk paard vind het leuk om buiten te staan, in groep te functioneren etc. ik kan mijn hengst niet bij mijn ruin zetten, zelfs niet naast elkaar of er komen ongelukken van. dus gaat hij ofwel buiten als er geen buiten staat of de hengstenpaddock in, maar vaak komt het er op neer dat ie dus gewoon de stapmolen invliegt. is dit verkeerd, mss maar paarden worden nu eenmaal anders gehouden dan pakweg 20 jaar geleden. Paarden kosten geld (prof of amateur maakt hierin voor mij niks uit) dus zien we niet graag dat onze paarden iets overkomen. misschien gaan we vaak in overbescherming en maken we ze hierdoor eigenlijk zwakker. maar waar heeft het paard baat bij, extra bandages of wol(al dan niet modegericht) of met pijn geblesseerd op stal. Paardenwelzijn mag niet te vermenselijkt worden, maar we moeten ons wel bewust zijn over de manier waarop paarden geevolueerd zijn en hoe we ze nu houden. een beetje menselijk verstand en het beste voor hebben doet denk ik al veel. helaas worden er momenteel veel veranderen doorgevoerd op hoger niveau dat maakt dat dit een veelbesproken topic zal worden. Zowel in Belgie als Nederland, wordt de hippische sector momenteel onder de loep genomen, zowel qua regelgeving, fiscaal ed. Hierop willen ze een soort beleid op uit stippelen, maar dan komen we tot de kwestie, een paard is geen koe(landbouw) maar ook geen wandelschoen (recreatie).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:30

anneve schreef:
Ik bedoel inderdaad snuffelen via kleine luikjes zoals ze b.v. in Ermelo gemaakt hebben, dat gaat prima: de stallen in Ermelo worden regelmatig gebruikt voor het verrichtingsonderzoek van 3-jarige hengsten; toch niet de gemakkelijkste groep. De luikjes zitten uiteraard niet in de buurt van de voerbak en ze kunnen elkaar er niet door bijten.

Maar ze houden de luikjes vast dicht als er twee hengsten niet met elkaar overweg kunnen die naast elkaar staan. Het gaat niet om gillen, wel om tegen de muren slaan, bokken of steigeren. Als eigenaar van een potentiele dure dekhengst of topsportpaard wil je je paard ook niet terug met een kreupel been of piephakken...
En dat luikje dichtdoen, dat mag niet als je snuffelen verplicht stelt.

Ik kan overigens ook niet lachen als het paard van de buren schimmel blijkt te hebben, of droes, of influenza... en hij staat uitgebreid te neuzen met de mijne.

En mijn paard lacht uberhaupt niet met contact op stal, die wil gewoon tot rust komen in veilige omgeving zonder andere enge bedreigende paarden ernaast. Hij zuigt al lucht op het zien van andere paarden, meer hoeft het niet te worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:33

KiWiKo schreef:

In the end wel een keer Kim, nadat je paard vijftien keer kreupel heeft gestaan door verkeerde combinaties, je wekenlang niet hebt kunnen rijden omdat paard onder de beten en zwellingen zit waar je zadel opmoet en hij onder de witte littekens zit.
Nee bedankt, dat doen de mensen maar die hun paarden WEL met anderen willen zetten. Ik zit daar niet op te wachten en mijn zwartje ook niet.
Als ze het hier gaan verplichten gaan Wrangler en Coco en ik een sitdownstaking in de voortuin van de desbetreffende politicus doen. Vork

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 00:05

offtopic

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 00:08

Weltevreden schreef:
offtopic

Haha! Is het al úúúren!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 00:14

Urielle schreef:
In the end wel een keer Kim, nadat je paard vijftien keer kreupel heeft gestaan door verkeerde combinaties, je wekenlang niet hebt kunnen rijden omdat paard onder de beten en zwellingen zit waar je zadel opmoet en hij onder de witte littekens zit.
Nee bedankt, dat doen de mensen maar die hun paarden WEL met anderen willen zetten. Ik zit daar niet op te wachten en mijn zwartje ook niet.

Dit wordt wel erreg praktisch zo, maar weidegang hoeft toch niet altijd te betekenen bij een ander paard in? Ik heb ook meer paarden op stal en als er wat niet past, dan gaat er gewoon één alleen in een weitje. Op dit moment (doordat er drie merries met veulens zijn) zijn al mijn vaste koppels ontkoppeld en lopen er 3 paarden alleen - het zij zo. Het ligt er maar aan hoe je het oplost, net als met dat contact op stal. Ik pruts net zo lang totdat alles zo staat dat er geen gedoe is onderling, lukt altijd...(voordeel is wel dat we een redelijk vaste kudde hebben).

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 00:24

Wel heel LANG OFFTOPIC!!!!!!!!!!!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 00:41

maybritt schreef:

We maken een lijstje van dingen die erger zijn dan Hyperflexie zodat Voorn zich daarvoor in kan zetten. Schijnbaar trekt hij zich het lot van het paard enorm aan, dus willen we hem een handje helpen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:44

maybritt schreef:

En jij brengt wel wat interessants in??? Clown