Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:16

Oh haha dan heb vast grote cavia's gehad (en kleine broodtrommeltjes) Tong uitsteken

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:34

katiavl schreef:
je kan er zes in stoppen als je wilt Lachen weet niet hoe groot jou cavias zijn maar een gemiddeld brood is groter hoor Tong uitsteken

Das meer een loopstal dan.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:48

Maak maar weer geintjes ik vind het anders diep triest! Dat een paard zo moet leven. Op stal is voor mij het zelfde als een gevangenis!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:48

Misschien even het hele topic doorlezen en dan reageren? Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:54

Ik heb alles al gelezen hoor. Maar kan er nog steeds niet om lachen!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:13

Zeeuwtje68 schreef:
Ik heb alles al gelezen hoor. Maar kan er nog steeds niet om lachen!

Het was maar een grapje, imo zijn we verder toch heel serieus?? Volgens mij zijn de meesten het er wel mee eens dat er iets aan de problematiek gedaan moet worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:43

Zeeuwtje, het was een grapje.
Ik kan ook niet lachen om al die paarden die maar zo lang in boxen (of stands, zie ander topic Knipoog ) staan. En helaas ken ik er veel te veel die 23/7 of 24/7 in boxen staan, zeker in deze tijd van het jaar, maar helaas ook in de zomer. Huilen

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:30

hallo,
ik heb mijn paard(en) aan huis staan. ik heb een gelderse merrie en haar upperville veulen van dit jaar. die word nu afgespeend maar komt als het goed is over 2 weken naar huis. ik heb 2 buitenboxen van 3 bij 3 volgens mij..... als ik de afmetingen van andere stallen hoor dan denk ik oei.... maar mijn stallen zijn helemaal niet klein!! mijn merrie kan gewoon languit liggen. verder zit er in de de muur tussen de 2 stallen een gedeelte traliewerk zodat ze elkaar kunnen zien en lkr kunnen snuffelen.ik heb natuurlijk een deuren in de stallen zien waarvan je de bopvenkant open kan laten en er zit een luik in de stal met tralies die je open of dicht kan doen. om mijn stal heb ik een paddock liggen waar ze heel de dag op staan (nu in de winter) snachts staan ze binnen omdat het nu zo nat is. in de zomer staan ze heel de dag op de wei en snachts slapen ze lkr buiten op de paddock. mijn paard staat nu overigens niet helemaal alleen hoor. er zijn nog veel meer weides naast die van onze en ze staat altijd lkr met haar buurman te vrijen.

ik vind het heel erg goed als de nieuwe regelgeving er door heen komt... ik hoop iig dat ik nu al een beetje voldoe aan de eisen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:47

Nadya schreef:
Zeeuwtje, het was een grapje.
Ik kan ook niet lachen om al die paarden die maar zo lang in boxen (of stands, zie ander topic Knipoog ) staan. En helaas ken ik er veel te veel die 23/7 of 24/7 in boxen staan, zeker in deze tijd van het jaar, maar helaas ook in de zomer. Huilen

Ja ik weet het wel, maar kon er gister best wel boos om worden. Zeker als je leest dat nog veel te veel mensen een stalpaard houden Boos! En daar kan ik echt niet tegen. Die mensen zijn geen paard waard!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:30

er moet zeker een betere regelgeving komen voor paarden, laten ze dan ook even de honden en katten, kippen en varkens meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:59

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:38

Cayenne schreef:
Maar daarmee bedoel ik vooral maneges zoals De Hollandsche manege. (Die volgens mij geen stallen hebben maar stands? )

Op de Hollandsche zijn ook boxen hoor. Een groot deel van de paarden en de pony's staat echter wel nog in een ruime stand.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:07

PattyOosten schreef:
Cayenne schreef:
Maar daarmee bedoel ik vooral maneges zoals De Hollandsche manege. (Die volgens mij geen stallen hebben maar stands? )

Op de Hollandsche zijn ook boxen hoor. Een groot deel van de paarden en de pony's staat echter wel nog in een ruime stand.

En dat is dus iets wat echt niet meer van deze tijd is...stands.. Daar kan ook makkelijk een verbod op komen, is ook goed te controleren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:20

Hoe groot is het verschil tussen een ruime stand en een box? In een box kan een paard een rondje om z'n eigen as draaien.... No Cheer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:02

Nou dan hebben ze wel een erg kleine box, normaal gesproken kunnen ze een rondje lopen zonder dat ze de wanden raken. Een paard in een ponybox is zoals jij beschrijft en dat komt helaas ook voor. Maar ook ponies in paardenboxen, dat komt dan overeen als een paard van ongeveer 1.65 in een box van 3 x 4 wat steeds meer een normale afmeting aan het worden is.

De boxen die mijn paard altijd heeft gehad is 3.20 x 3, 3x4 en 3x5. Op deze stal had hij ook 3.20 bij 3.10 en nu staat hij in een nieuwe box van 3 x 3 en die vind ik te klein. Legio paarden staan zo, maar ik vind hem te klein, rondje om zijn as is het dan nog niet, maar gewoon te klein. Verdrietig Ze worden zo verkocht door de heren stallenbouwers, in dit geval Bedaf en dat is heel jammer, maar commercieel gezien natuurlijk heel slim!! Dus regelvorming beginnende bij de levering zal al heel wat doen.

Een schuur bouwen met 10 boxen van 3 x 3 is kleiner, dus de vergunning is ook makkelijker, minder ruimte meer boxen is ook kassa voor de pensionhouder.. Luxe pensionstallen weten al dat ze beter in de markt liggen met een stal van minimaal 3 x 4...Maar daar zit een keerzijde aan, want ik ken zo een stal die onlangs meer stallen heeft laten zetten van die afmeting. Reden: voor de paarden die overdag niet naar buiten gaan!!! Dat is echt te triest voor woorden en het is niet die pensioneigenaar die beslist dat die paarden overdag binnen blijven!!!

Wat ik van stands haat is dat ze met een halster aan de muur vaststaan. Het opperste van dierenkwelling voor welk dier ook!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:06

russel schreef:
De boxen die mijn paard altijd heeft gehad is 3.20 x 3, 3x4 en 3x5. Op deze stal had hij ook 3.20 bij 3.10 en nu staat hij in een nieuwe box van 3 x 3 en die vind ik te klein. Legio paarden staan zo, maar ik vind hem te klein, rondje om zijn as is het dan nog niet, maar gewoon te klein. Verdrietig Ze worden zo verkocht door de heren stallenbouwers, in dit geval Bedaf en dat is heel jammer, maar commercieel gezien natuurlijk heel slim!! Dus regelvorming beginnende bij de levering zal al heel wat doen.

JAMMER, dat je het weer aangeeft. Ik had al eerder gereageerd in dit topic op jouw reactie over bedaf.
Ik heb ook stallen van Bedaf. Deze "heren" maken de stallen gewoon op maat als je dat wil. Het ligt niet aan Bedaf, maar aan degene die de stallen heeft besteld. Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:09

3 x 3 is standaard zo is het iig wel via onze stalhouder bij ons terecht gekomen en ook bij hun. Natuurlijk kan je als klant op maat gemaakte boxen krijgen als je er om vraagt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:16

Ik ben bij Bedaf geweest om stallen te bestellen. 3x3 is wettelijk standaard voor paarden, maar je kan toch begrijpen dat Bedaf liever grotere , dus duurdere stallen wil verkopen?
Het ligt niet aan Bedaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:24

Het is de afmeting van de boxen naar elkaar toe, groter hoeven ze niet te worden daardoor. Wat ik nl ook niet begrijp dat er een schuur wordt neergezet met aan weerszijden stallen, alles dicht, nok dicht, aan de buitenkant boven de stallen, dus onder het dak bij de dakgoot en alleen twee schuifdeuren aan de voorzijde die open kunnen. De paarden bij de schuifdeuren staan dus kontinue op de wind als de deuren open staan. Maar die deuren kunnen niet dicht, want daar komt de frisse lucht vandaan. Dan moet er dus een volledige circulatie over een gang van 30 meter komen. Zodra de temperatuur tot over de 15 graden stijgt is het een benauwd hok en als het niet waait staat de circulatie stil.

Mijn stalhouder gaat helemaal af op de verhalen van Bedaf omdat hij bang is voor valse luchtstromen en dat er tocht ontstaat. Hij durft absoluut niet de nok open te maken, want dan komt er een schoorsteeneffect met dus veel tocht.

Ik kan dus niet begrijpen dat Bedaf zo stallen verkoopt, als het warm is dan stikt het als de pieter naar de ammoniak en is het bloedheet binnen.

Jij hebt mazzel met Bedaf, maar ik vind het gewoon commercieel gebeuren om zoveel mogelijk naar de klant te praten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:32

russel schreef:
Jij hebt mazzel met Bedaf, maar ik vind het gewoon commercieel gebeuren om zoveel mogelijk naar de klant te praten.

Ben je erbij geweest?

Ik heb idd een goed gevoel gekregen bij Bedaf. Juist niet dat "ze" (was de eigenaar) me iets probeerde aan te smeren. Hij was juist erg behouden met advies, tenzij ik er om vroeg.

Daarna nog een x planken en een paar hekken van hardhout voor de bak besteld. Ook erg tevreden daarover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:33

Nou fijn voor jouw toch?? Wij zijn iig niet tevreden met dit nieuwe hok.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:40

russel schreef:
Nou fijn voor jouw toch?? Wij zijn iig niet tevreden met dit nieuwe hok.

maar degene die daar verantwoordelijk voor is, is nog altijd de eigenaar. Die heeft het besteld.
Hij heeft de keuze om overal te bestellen en naar iedereen te luisteren. Zijn fout als hij van 1 persoon/bedrijf wil
horen en niet verder kijkt. (want ja, ik ben ook bij meerde bedrijven geweest)

Ik vind het niet netjes als je daardoor een bedrijf de schuld geeft.
Zij doen wat de eigenaar heeft besteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:48

Of ze gaan af op het advies.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:02

russel schreef:
Of ze gaan af op het advies.

Nu val ik in herhaling. Dat advies kun je aanvragen bij verschillende bedrijven.
Tis niet een klein bedrag wat je gaat uitgeven én niet iets wat je snel gaat vervangen, dús
lijkt het mij verstandig om niet bij 1 bedrijf langs te gaan.
Het kan ook veel geld opleveren om meerdere bedrijven langs te gaan. Prijzen kunnen ook aardig verschillen namelijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:20

russel schreef:
Wat ik van stands haat is dat ze met een halster aan de muur vaststaan. Het opperste van dierenkwelling voor welk dier ook!

Inderdaad en als er dan nog eens rubber tussen de voorste stukken staat is het donker en kijken ze heel de tijd op de muur