Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:22

Ninx schreef:
De vergoelijkende toon waarop bloed in de mond en spoorwonden besproken worden vind ik wel zorgelijk.
Babootje zegt zelfs: “als dat alles is”.
Dit zegt toch iets over de ruwheid die men blijkbaar acceptabel vindt.

Ik denk dat dat ligt aan hoe die wonden daar komen..? komt dat door ruw rijden (waarschijnlijk wel) of door een ongelukje (dat kan ook)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:24

@ZwarteHeks: Dus jij ging dagelijks de monden van 30 paarden langs om te kijken of ze een kloofje hadden. :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:27

ZwarteHeks schreef:
BeFunny schreef:
Maar het kan ook een reden zijn voor een programma om hem eens onder de loep te nemen en iemand te betalen voor beelden die aantonen dat daar misstanden zijn. En als je die beelden wil maken dan kun je die beelden makkelijk op elke stal wel maken.

Nou, niet makkelijk op elke stal. Dressuurstal waar ik heb gewerkt, werd er echt heel netjes met de paarden omgegaan. Ruiters reden bijna altijd in de binnenbak, waar de stallen omheen stonden en poetsplaatsen tegenover. Ik kon dus altijd de rijderij zien van de ruiters. Geen enkel paard had kapotte mondhoeken/kloofjes, geen enkel paard had wondjes van de sporen en geen enkel paard had zweepstriemen. Ik heb daar anderhalf jaar gewerkt en in die tijd heeft geen één paard iets gehad, behalve als ze terugkwamen van de paddock/wei door het spelen. Dit was een stal van gemiddeld 30 paarden, waaronder 4 dekhengsten.

Niet iedere professionele stal is zoals hierboven beschreven, daar heb ik ook mijn ervaring mee. Er zijn genoeg stallen waar er zeker misstanden plaatsvinden, dat zijn geen incidenten, maar dat er tegen willens en wetens in dingen worden gedaan om paarden te truken in onder andere de benen etc.

Laten we nou eerlijk zijn, waar presteren wordt gevraagd van een dier, zeker als geld in de achtergrond meespeelt, hebben mensen minder geduld en zullen er de kantjes er vanaf worden gespeeld voor snellere resultaten/verkoop.

Helemaal eens hoor. Ik heb dat ook wel gezien. Vandaar ook dat ik al genoemd heb belicht stallen van andere topsport ruiters dan ook maar eens. En het zal mij dus ook niks verbazen als er misstanden zijn.

Ik heb in een eerder stuk genoemd dat er ook dingen kunnen gebeuren bij iedereen op stal. Ook op stallen waar juist paarden welzijn voorop staat. Zoals het kreupele paard dat struikelde en ook nog twee kapotte knieën heeft. Als je daar een fragment van maakt dan kijkt het net of er niet goed met dat paard wordt omgesprongen maar in werkelijkheid ligt dat genuanceerder.

Dat er in de paardenwereld heel veel misstanden zijn dat is wat mij betreft een feit en wat mij betreft mogen die juist ook aan het licht. Maar dus transparant :j

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:33

Babootje schreef:
@ZwarteHeks: Dus jij ging dagelijks de monden van 30 paarden langs om te kijken of ze een kloofje hadden. :+

Waarom een clown smiley? Een kloofje bestaat niet na 1 dag, maar na meerdere dagen ruwhandig een paard in de mond aanpakken. En ja, ik voerde de paarden 6 dagen in de week 's ochtends, brok + hooi. Ik had elke dag die 30 paarden in mijn handen gehad, of dat nou van het poetsen en opzadelen was, tot het buitenzetten in de wei, in de stapmolen zetten etc. Ik heb liep heel wat kilometers op zo'n dag met die paarden. Halster op, halster af, vliegenkap om, vliegenkap af, deken om, deken af, beschermers om, beschermers af.

Als groom (en ik hoop ook andere paardenmensen) kijk je altijd even naar de ogen, mond, neus, lichaam, benen. Even je handen over de benen halen voor wondjes, scrammetjes etc. Als je dat niet doet, vraag ik me af wij jij naar kijkt als jij een paard van stal haalt of van de wei afhaalt? Ik was verantwoordelijk voor de gezondheid van de paarden. Dat was mijn baan. Dusja, ik keek zeker dagelijks alle paarden na. Heb je zo gedaan ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:38

Babootje schreef:

Uhm, dat is toch je werk als groom? De paarden dagelijkse verzorging geven en dus ook checken op wondjes?

Dat was bij de stallen waar ik gewerkt heb iig wel de duidelijke instructie. Dagelijks checken op (schaaf)wonden en wanneer nodig deze verzorgen. Dus ook de monden/mondhoeken werden gecheckt. Ik ken niet anders dan dat het zo gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:55

Ninx schreef:
De vergoelijkende toon waarop bloed in de mond en spoorwonden besproken worden vind ik wel zorgelijk.
Babootje zegt zelfs: “als dat alles is”.

Dit zegt toch iets over de ruwheid die men blijkbaar acceptabel vindt.

Ik houd er niet zo van als mijn woorden uit zn verband worden getrokken. In die context heb ik dat niet gezegd.

Wat ik wel heb gezegd is, dat op een stal met 50 handelspaarden en 50 actief dekkende hengsten het best kan voorkomen dat je een paard vindt met bv sporen van de zweep op de billen. Maar dat hoeft helemaal niet te maken hebben met mishandeling. Een steigerend paard kan voor de ruiter veel gevaar opleveren. Zo'n paard MOET vooruit. En dan kan het soms nodig zijn de zweep te gebruiken. Een foto of filmpje van een paard met bloed in de mond zegt niets als je niet weet wat daarvan de oorzaak is. Het kan ook een losse tand zijn.
Zo kun je een boel beelden aan elkaar plakken om de indruk van mishandeling te wekken terwijl dat misschien helemaal niet zo is.
Daarom moet je bij alles wat je constateert weten wat er is gebeurd wil je kunnen zeggen dat er sprake is van mishandeling. Oorzaak en gevolg moet je aan elkaar kunnen verbinden. En daarom is het kunnen zien van de ruwe beelden zo belangrijk. Want bij gemonteerde beelden kun je het er zo laten uitzien dat het bij je doel past.

Als er echt sprake is van mishandeling vind ik dat net zo erg als jullie dat allemaal vinden. (Dat heb ik ook al meerdere keren zo gezegd) En mag Helgstrand van mij ook aan de hoogste boom. Maar daar is het nu nog veel te vroeg voor.
Speculeren mag meestal op bokt niet. Daar is bokt normaal gesproken heel scherp op. Maar hier wordt onbeschaamd op los gespeculeerd. Maar weinig kans dat Helgstrand hier meeleest natuurlijk, dus who cares.. :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:00

ZwarteHeks schreef:
Babootje schreef:

Waarom een clown smiley? Een kloofje bestaat niet na 1 dag, maar na meerdere dagen ruwhandig een paard in de mond aanpakken.

Dat is een onjuiste aanname. Toevallig weet ik dat dan weer.

En excuus voor mijn opmerking. Als je groom bent geweest kijk je natuurlijk de paarden na waar je de zorg voor hebt. Maar 30 paarden is een hoop voor 1 groom. Die indruk had ik dus niet

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:41

Babootje schreef:
ZwarteHeks schreef:
Waarom een clown smiley? Een kloofje bestaat niet na 1 dag, maar na meerdere dagen ruwhandig een paard in de mond aanpakken.

En excuus voor mijn opmerking. Als je groom bent geweest kijk je natuurlijk de paarden na waar je de zorg voor hebt. Maar 30 paarden is een hoop voor 1 groom. Die indruk had ik dus niet

Wat is jouw ervaring met kloofjes?

30 paarden voor 1 groom is niet te doen, uiterraad waren we minsten met z'n tweeën of drieën, maar ieder paard had ik die dag in wel m'n handen gehad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:57

fransje23 schreef:
Ik heb het idee dat je misschien het topic niet helemaal hebt bijgelezen, Nikass.

De beelden zijn gemaakt door een journalist, niet door een dierenrechtenorganisatie. Een journalist wil dingen aan het licht brengen.

Ik heb het zeker wel doorgelezen, maar blijkbaar heb ik niet alles even goed opgeslagen, vandaar ook mijn vraagteken.
Maar de vraag blijft hetzelfde: wat is nou precies het doel? Alleen een goede journalistieke prestatie? Of echt iets aan de dierenmishandeling doen?

Blijft ook staan dat jij op een vraag van mij reageert met een opmerking die geen antwoord geeft op de vraag.
Ben je uiteraard niet verplicht om te doen hoor. Ik constateer het alleen maar even :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:59

Nikass schreef:
fransje23 schreef:
Ik heb het idee dat je misschien het topic niet helemaal hebt bijgelezen, Nikass.

De beelden zijn gemaakt door een journalist, niet door een dierenrechtenorganisatie. Een journalist wil dingen aan het licht brengen.

Ik heb het zeker wel doorgelezen, maar blijkbaar heb ik niet alles even goed opgeslagen, vandaar ook mijn vraagteken.
Maar de vraag blijft hetzelfde: wat is nou precies het doel? Alleen een goede journalistieke prestatie? Of echt iets aan de dierenmishandeling doen?

Blijft ook staan dat jij op een vraag van mij reageert met een opmerking die geen antwoord geeft op de vraag.
Ben je uiteraard niet verplicht om te doen hoor. Ik constateer het alleen maar even :D

Het doel lijkt me misstanden aan het licht brengen :). In dezelfde rij als Boos, Zeeman confronteert en wat heb je nog meer.

Elisa2

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:03

Als ik jullie berichten lees wordt ik eigenlijk alleen nog maar nieuwsgieriger wat er nu op die beelden te zien gaat zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:11

BeFunny schreef:
_San87_ schreef:
Maar ik mis even waarom dat specifieke doel een probleem is. Als er geen misstanden zijn, is er niks te filmen en heb je geen programma. Hetzelfde met die uitzending over de zorgboerderij en de slachthuizen, bijvoorbeeld. Daar filmen ze niet omdat het koek en ei is. En waarschijnlijk hebben ze een tip gehad dat dat bij Helgstrand ook niet zo is, en hebben daarop besloten een programma te maken.

Ik heb het programma opgezocht, en het is geen Shownieuws, zeg maar. Wat winnen zij met knip en plakwerk van ongelukjes en random wondjes die ieder paard wel eens heeft? Dat komt de geloofwaardigheid van zo'n programma niet ten goede. Het kan dat dat het is, natuurlijk, maar ik denk het eerlijk gezegd niet.

Sommige dingen kunnen lijken op misstanden. Zeker als er aan geknipt en geplakt wordt. En zeker als er verschillende fragmenten over enkele maand bij elkaar gevoegd worden.

Als je misstanden in beeld wilt brengen en daarvoor undercover op een stal bent en daar gaat filmen dan is er echt altijd iets. Neemt niet weg dat er ook daadwerkelijk spraken kan zijn van misstanden. Dat moet dan echter nog wel echt blijken.

Er is maanden nodig geweest zoals ik begreep om een filmpje van 1,5 uur met materiaal te hebben. Waar nog eens niet heel veel op te zien is. Dat zegt mij dat de journalist wel erg zijn best heeft moeten doen om uberhoubt iets in beeld te hebben wat spectaculair is.

Zo lang dat nog niet echt aangetoond is kun je daar dus ook nog niet van spreken.

Het is voor mij belangrijk wat het doel is. (Of je het doel een probleem vindt, kun je pas zeggen als het doel bekend is)Er is een verschil in benadering als je
-dierenmishandeling wil aanpakken, of
-je reputatie als journalist wil vestigen, of
- een einde wil aan de paardensport
Ik heb te weinig inhoudelijke informatie om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is van dierenmishandeling.
Ook moet dan eerst duidelijk zijn waar de grens ligt wat mishandeling is en wat niet.
Vanuit mijn eigen normen zou het me niet verbazen als ik het geen prettige beelden/werkwijze vind. Maar dat is relatief niet zo relevant :+
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-08-23 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:12

Babootje schreef:
ZwarteHeks schreef:

ZwarteHeks schreef:
Wat is jouw ervaring met kloofjes?

30 paarden voor 1 groom is niet te doen, uiterraad waren we minsten met z'n tweeën of drieën, maar ieder paard had ik die dag in wel m'n handen gehad.

Het materiaal van het bit kan al zorgen voor een vervelend kloofje bij paarden die daar gevoelig voor zijn.
We hebben er 1 die als jong paard snel een kloofje had. Daar hoefde echt niet iets geks voor te gebeuren.
Heel wat getob met uitvinden hoe dit te voorkomen was want een kloof je zit er zo, maar is niet zomaar weg.
UIteindelijk is ie er gewoon "overheen" gegroeid. En hij heeft gewoon zachte mondhoeken, nog steeds.
Onze merrie stond een keer met bloed en wonden in de mond. Bij nadere inspectie en dierenarts erbij bleken het blaren, mogelijk veroorzaakt door "iets" in het hooi. Zag er naar uit.
Mijn paarden staan altijd (los)vast op de poetsplaats en nooit aan de kettingen die ervoor hangen, want ook daar vreselijke dingen met schade in de mond van gezien. Gelukkig niet bij mij.
Kortom, een ongeluk met paarden zit in een klein hoekje en niet alles is wat het lijkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:17

BeFunny schreef:
Als de beelden uitgezonden mogen worden zal dat zijn omdat de ernst mee speelt. Als dat niet zo is dan is dat omdat het idd onrechtmatig verkregen is.

Dit kan als het gewoon moet kunnen overal gebeuren. Er is echt altijd wel iets.

Stel je voor een pendionstal. Een gewone dag. Binnen 30 min gebeuren er een aantal vervelende dingen. Die als er net iemand stiekem staat te filmen helemaal niet lekker uitkomen. Dit is wat er gebeurd.

Stal eigenaar loopt net een rondje en ziet op de wei een bebloed paard die gaat dichterbij en ziet een flinke jaap in de hals met loshangend vel. Uiteraard belt die de dierenarts en de eigenaar. Paard had zich opengehaald aan het hek. Waar een ander paard of dezelfde waarschijnlijk een trap tegen gegeven had die nacht en een stuk is afgebrokkeld. Maargoed alleen het paard met die verschrikkelijke bebloede Jaap wordt gefilmd.

Een pension klant loopt met niet zuiver lopend paard aan longeertouw even een rondje om stal om toch wat beweging te geven. Paard weet het voor elkaar te krijgen om te struikelen en komt terug met twee kapotte knieën. Lekker uitvergroten voor de sensatie, kreupel paard wordt aan het werk gezet en komt bebloed terg.

Bij één van de stallen is iemand bezig met een jong paard om weer een stukje te rijden die zijn nog aan het inrijden. Paard met bit in weigerde keurig mee te lopen naar de bak maar begint met een ruk te steigeren en stoot daarbij nog zijn/haar hoofd en dan rukt die helemaal hard waardoor de teugels los gelaten worden. Gelukkig gebeurde dit binnen en kan het paard nergens heen. Maar hij heeft zich wel bezeerd en dit kan heel ellendig overkomen in beeld.

Op de wei is iemand inmiddels bezig drollen te rapen maar een van de jonge pubers die er staan die probeerde eerst te vervelen bij de kruiwagen eigenlijk gewoon voor aandacht. Maar als er meer paarden bij komen staan begint het paard te dreigen opeens staat het paard met zijn/haar kont naar de persoon die drollen schept toe en de andere paarden staan ook rond de kruiwagen paard haalt uit en raakt de kruiwagen paard gaat weer dreigen om uit te halen en de persoon die ook een emmer mee heeft haakt uit met de emmer om eigenlijk een schrik reactie te veroorzaken wat gelukkig gebeurd waardoor het paard een stuk weg rent. Als net die uithaal met die emmer gefilmd wordt. Dan is dat ook geen lekker beeld.

We kennen ook allemaal wel singelwondjes. En zwarte zeep is net schoensmeer.

Als op de beelden te zien is dat er tijdens het rijden of werken met paarden zo hard getrokken wordt dat er bloed ontstaat in de mond dan is dat duidelijk dat daar echt iets fout gaat. Maar als er een keer een paard met bloed bij de mond heeft gestaan is dat nog geen bewijs tot mishandeling.

Als er wondjes zijn bij paarden die echt dicht gesmeerd worden met schoensmeer om het te verdoezelen is er ook iets mis. Maar als ze in werkelijkheid verzorgd worden met zalf geeft dat al een heel ander beeld en daardoor kan de hele context verduidelijking geven.

Een journalist wil iets aan het ligt brengen. Maar een journalist wordt vaak benaderd en gevraagt om iets in beeld te brengen en dan is het maar net wat ze willen dat men ziet en vaak gaat het om sensatie. En dat mag in het kader van journalistieke vrijheid. Maar als die zich voor heeft gedaan als iemand anders en stiekem heeft gefilmd dan is maar net de vraag of wat er daadwerkelijk op staat of dat misstanden zijn en dat het in algemeen belang is dat dat tentoongespreid wordt.

Op wat voor stallen sta/kom jij in vredesnaam?
In 30 jaar paarden hebben kom ik niet eens aan al jou voorbeelden. := en ik kwam ook op genoeg stallen als jonkie.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:23

Ondertussen staat er een filmpje online van Dinja en Hermes volgens mij die wat moeite hebben om de ring in te gaan. Ze heeft het zo enorm vriendelijk opgelost, geen proef gereden en op een goede manier afgesloten. Maar de oplossing staat niet op het filmpje en wat moest ze het ontgelden want niet ze was niet diervriendelijk 8)7

Ik ben blij dat nog zoveel mensen hier het vertrouwen hebben dat het én niet compleet uit de context kan/zal worden getrokken én dat de 90% van kijkers (ja, dat is een gokje) die niets met paarden heeft, dat allemaal enorm goed zal kunnen beoordelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:25

Ik ben iets minder blij dat nog zoveel mensen denken dat topsportpaarden het zo fantastisch goed hebben en hun welzijn boven het geld gaat. :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:26

Ja die werd toen helemaal afgemaakt op het internet inderdaad, ook door Dier en Recht en aanverwante sites. Alleen maar de staakmomenten er uit geplukt en geframed. De super goede en vriendelijke oplossing was niet te zien.

Ik vind dat echt heel naar dat mensen dat doen, herken ook wel dat leken er door beinvloed raken en iedereen die iets met paarden doet als een mishandelaar gaan zien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:32

Is dat niet een beetje wat hier nu ook gebeurd? Men vindt van alles, en er is nog niks te zien geweest? Alleen wat (vertaalde) uitspraken...

En ik las hier toch ook dat dingen niet verknipt zouden worden, want iets met journalistiek (geen idee hoe het er ookalweer stond)

Aan de andere kant,als een paard staakt dan wil ie blijkbaar niet, hij probeert je wat te vertellen, en misschien moet daar dan wel naar geluisterd worden...

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:39

Ayasha schreef:
Ik ben iets minder blij dat nog zoveel mensen denken dat topsportpaarden het zo fantastisch goed hebben en hun welzijn boven het geld gaat. :(:)

Dat is niet iets wat ik persé denk. Maar ik mis gewoon af en toe een heleboel nuance. Als een journalist een artikel schrijft en daar een regel over de getuigenis van Helgstrand in zet, wat zijn eigen interpretatie is volgens mij, dan kun je gewoon niets zeggen over de hele getuigenis. Ik weet niet hoe het gaat in de rechtbanken daar, maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat Andreas maar 5 seconden heeft gepraat :')

Ook daar is het dus, we pakken een ienimienie stukje en geven er misschien nog wel een draai aan voor het meest dramatische effect.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:45

Cer schreef:
Is dat niet een beetje wat hier nu ook gebeurd? Men vindt van alles, en er is nog niks te zien geweest? Alleen wat (vertaalde) uitspraken...

En ik las hier toch ook dat dingen niet verknipt zouden worden, want iets met journalistiek (geen idee hoe het er ookalweer stond)

Aan de andere kant,als een paard staakt dan wil ie blijkbaar niet, hij probeert je wat te vertellen, en misschien moet daar dan wel naar geluisterd worden...

Ze heeft er ook naar geluisterd toch? :Y)
Het is natuurlijk niet dat ie haar heeft verteld dat hij geen zin had en 10 minuten later zou gaan staken. Gebeurde om wat voor reden dan ook naast de ring en wat moet je dan? Zeg ajb niet direct afstappen _O-

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:49

Ayasha schreef:

Sommige paarden hebben het wel fantastisch goed hoor, om meteen iedereen over één kam te scheren is niet eerlijk. Sommige mensen doen écht hun best. Carl Hester zet ze lekker met z'n tweetjes dag en nacht op de wei, om maar meteen een groot voorbeeld te noemen. Carl Hedin rijdt ook internationaal, zet ze ook in groepjes op de wei, zonder helemaal ingepakt te zijn. Er zijn echt wel goede voorbeelden, maar is helaas wel uitzondering op de regel. De meesten staan nog wel veel binnen en mogen geen tot weinig vrije beweging, terwijl er zo'n wetenschappelijk bewijs is dat dat zo slecht is voor paarden.

Ik snap de knelpunten, topsport kan zo mooi zijn, maar wanneer geld een te grote rol gaat spelen, is het paard de dupe. :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:50

Ayasha schreef:

Je ziet ze in ieder geval doorgaans niet kreupel door de baan gaan. Dat is al heel fijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:51

Bielsje schreef:
Ayasha schreef:

Dat is niet iets wat ik persé denk. Maar ik mis gewoon af en toe een heleboel nuance. Als een journalist een artikel schrijft en daar een regel over de getuigenis van Helgstrand in zet, wat zijn eigen interpretatie is volgens mij, dan kun je gewoon niets zeggen over de hele getuigenis. Ik weet niet hoe het gaat in de rechtbanken daar, maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat Andreas maar 5 seconden heeft gepraat :')

Ook daar is het dus, we pakken een ienimienie stukje en geven er misschien nog wel een draai aan voor het meest dramatische effect.

Dat is journalistiek. Het helpt niet dat Helgstrand niet bepaalt "onbesproken" is.

Het stuk van Dinja heb ik zelfs niet mee gekregen hier of op facebook dus daar zie je het verschil al een klein beetje.. Reputatie speelt ook mee in dit soort gevallen en die is bij Helgstrand al niet zo denderend..

zwarteheks: "sommige" is niet goed genoeg. :)

Babootje schreef:
Ayasha schreef:

Je ziet ze in ieder geval doorgaans niet kreupel door de baan gaan. Dat is al heel fijn.

In welke zin sluit deze opmerking aan op mijn bericht?

edit: Zinvollere vraag gesteld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:01

Ayasha schreef:

Dat denk ik inderdaad niet. Helaas bepaald geld over het algemeen het beleid en het welzijn. Maar niet speciaal in de topsport. Dat geldt in alle takken van de paardenwereld. En naast geld speelt (on)kunde ook een belangrijke rol.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:04

ZwarteHeks schreef:
Ayasha schreef:

Sommige paarden hebben het wel fantastisch goed hoor, om meteen iedereen over één kam te scheren is niet eerlijk. Sommige mensen doen écht hun best. Carl Hester zet ze lekker met z'n tweetjes dag en nacht op de wei, om maar meteen een groot voorbeeld te noemen. Carl Hedin rijdt ook internationaal, zet ze ook in groepjes op de wei, zonder helemaal ingepakt te zijn. Er zijn echt wel goede voorbeelden, maar is helaas wel uitzondering op de regel. De meesten staan nog wel veel binnen en mogen geen tot weinig vrije beweging, terwijl er zo'n wetenschappelijk bewijs is dat dat zo slecht is voor paarden.

Ik snap de knelpunten, topsport kan zo mooi zijn, maar wanneer geld een te grote rol gaat spelen, is het paard de dupe. :n

Helemaal eens hier met jou.

Punt is wel dat er misstanden voorkomen dat geld voor zowel die topsporters maar geloof ook echt wel op handelsstallen en ik vind zelf dat er op maneges (en dit zal zeker niet overal zijn) nog veel winst te behalen valt.

Eigenlijk wel een mooie discussie