Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:03

Janneke2 schreef:
Misschien las ik het niet goed.

Zoönosen breken uit bij voorkeur waar dieren dicht op elkaar zitten.

En wat betreft de puinbak:
Mohanas Gandhi zei het al:
'de wereld kan prima voorzien in ieders behoefte,
maar niet in ieders begeerte'.

(Waarbij begeerte, westers consumptie patroon en fatalisme/ egoïsme nogal dicht bijeen liggen.)

Dat vind ik wel heel kort door de bocht, overbevolking is gewoon een probleem hoe je het ook wend of keert. Ik vind het veel egoistischer om leven op de Aarde te blijven zetten terwijl je weet dat het geen goed leven kan worden.

Janneke2

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:31

Als ik even kort door de bocht blijf: als moeder en oma gesproken : je WEET dat leven problemen met zich mee brengt - maar je hoopt dat het leven wel de moeite waard is. Letterlijk : die moeite die er bij hoort de zaak niet laten vergallen.

... één van de redenen om mij grote zorgen te maken over het nieuwe klimaat dat wd inmiddels hebben.

De kern van de milieuproblemen is voor mij niet 'dit kan de wereld nu eenmaal niet aan', die 7 miljard mensen (maar ik las het hier wel).

De kern is, dat 7 miljard mensen die een westers consumptiepatroon volstrekt normaal vinden (van vlees eten tot weekendje weg per vliegtuig) - "omdat het kan".

Beste mensen, reuze sorry - maar het kan niet.
Al jaren niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:36

Tja, en ik denk dat dat nooit door gaat dringen bij al deze mensen..zolang het kan, blijven ze het doen. Ookal kan het eigenlijk niet meer...totdat het te laat is...daar maak ik me zorgen over.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:03

Ik snap dan weer niet dat mensen zich daar zo'n zorgen om maken.

De natuur kan met 1 vulkaanuitbarsting het leven zo veranderen dat we de halve wereldbevolking kwijt zijn en het klimaat in 1 klap zo veranderd is dat het voor de andere helft moeilijk overleven wordt.
Hoef je niets voor te doen en de menselijke inbreng daarvan is 0.

Verder dacht men bij alle grote momenten in de geschiedenis dat dit het einde was van de mens, maar bleek innovatie toch echt sterker.
(In 2017 nog bleek de nederlandse landbouw de laagste milieuimpact ter wereld te hebben, ja zelfs met co2 meegerekend)

Dat extreme doemdenken mbt het klimaat is gewoon een geloof voor sommigen mensen geworden, iets wat je leven doel geeft.

Moeten we meer aandacht besteden aan natuur en milieu? Jazeker!
Is de oplossing door het hele land natuurgebieden aanleggen (veel van die gebieden zijn de jaren daarvoor gekocht als landbouwgrond en benoemd tot natuur) en daarna een wet aannemen die je eigen bevolking keihard in de vingers snijdt en vooral: geen enkel realistische doelstelling heeft en nu al bekend is dat dit niet haalbaar is maar toch maar doorduwen..terwijl dit mensen hun levenswerk en voortbestaan kost.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:54

Sunnda schreef:
De natuur kan met 1 vulkaanuitbarsting het leven zo veranderen dat we de halve wereldbevolking kwijt zijn en het klimaat in 1 klap zo veranderd is dat het voor de andere helft moeilijk overleven wordt.
Hoef je niets voor te doen en de menselijke inbreng daarvan is 0.

Ja, en...?

'Omdat Moeder Natuur Yellowstone kan laten klappen mogen wij de boel ook slopen'...?
Citaat:
Verder dacht men bij alle grote momenten in de geschiedenis dat dit het einde was van de mens, maar bleek innovatie toch echt sterker.

Quatsch.

Ja, Albert Einstein zei het bij het ontwikkelen van de atoombom.

Maar bij het uitvinden van de stoommachine, het vaccineren, het ontwikkelen van het internet en nog zo wat zaken stond men te juichen.

Citaat:
Dat extreme doemdenken mbt het klimaat is gewoon een geloof voor sommigen mensen geworden, iets wat je leven doel geeft.

Ja, en...?
Doemdenken is niet goed - maar dat we momenteel afstevenen op meer dan twee graden opwarming is no laughing matter.
(Ik begrijp je neiging om het klein te maken volkomen.)

Citaat:
Is de oplossing door het hele land natuurgebieden aanleggen (veel van die gebieden zijn de jaren daarvoor gekocht als landbouwgrond en benoemd tot natuur)

?
De huidige natuur is er al belabberd aan toe.
Inclusief de bodem van driekwart van de agrarische bedrijven.
Citaat:
en daarna een wet aannemen die je eigen bevolking keihard in de vingers snijdt en vooral: geen enkel realistische doelstelling heeft en nu al bekend is dat dit niet haalbaar is maar toch maar doorduwen..terwijl dit mensen hun levenswerk en voortbestaan kost.

... ik geloof niet in het verhaal van de agrofirms.
Dat dit de enige mogelijke productiewijze zou zijn.

Wel denk ik dat het de enige manier is om miljarden winst per jaar te maken.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:47

Even vanuit dit topic waar ik op wil reageren;

[NM] Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Er reageerde iemand dat we een mestoverschot in Nederland hebben.

Dat is niet waar, de overheid maakt dat wij mest moeten afvoeren. Wij mogen namelijk niet alle mest zelf gebruiken. We hebben een max wat we op het land mogen rijden en de rest moeten we aanvullen met kunstmest.
Waarom? Waarschijnlijk omdat de overheid aan kunstmest meer verdiend…

Daarnaast las ik ook nog dat omdat de akkerbouw door mag gaan loonwerkers zich geen zorgen hoeven te maken.
Er zijn veel gebieden waar alleen veeteelt is en gebieden waar alleen akkerbouw is.
Dus als jij als loonwerker je tussen de veehouders begeeft dan komt het echt niet goed met je…

Dan het gemekker over de export, allereerst wij zijn een mini landje, in Duitsland zou het geen export heten maar we zitten nou eenmaal als klein landje omringd met grote landen die veel van ons voedsel kopen.
En er zijn er paar grote (boeven) die vee importeren, mesten en dan exporteren.
Ook dat is allemaal ivm omzeilen van regeltjes.
Doe wat aan de grote boeven, maar dat doen ze niet want die schuiven de overheid teveel toe.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 23:00

Balko schreef:

Dat is niet waar, de overheid maakt dat wij mest moeten afvoeren. Wij mogen namelijk niet alle mest zelf gebruiken. We hebben een max wat we op het land mogen rijden en de rest moeten we aanvullen met kunstmest.

Daarnaast las ik ook nog dat omdat de akkerbouw door mag gaan loonwerkers zich geen zorgen hoeven te maken.
Er zijn veel gebieden waar alleen veeteelt is en gebieden waar alleen akkerbouw is.
Dus als jij als loonwerker je tussen de veehouders begeeft dan komt het echt niet goed met je…

Dan het gemekker over de export, allereerst wij zijn een mini landje, in Duitsland zou het geen export heten maar we zitten nou eenmaal als klein landje omringd met grote landen die veel van ons voedsel kopen.
Doe wat aan de grote boeven, maar dat doen ze niet want die schuiven de overheid teveel toe.

En ze hebben niet in de gaten, dat de export geld oplevert.
Als de schatkist minder gespekt word, dan word alles nog duurder.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 23:02

Nou, als we naar minder voedsel gaan, is het sowieso ‘schaarster’ en dus duurder.

Want wat wij niet meer maken, kunnen onze buurlanden niet meer kopen. Dus ook zij moeten gaan importeren van andere landen.
Minder vee is minder mest, minder mest is minder akkerbouw, minder akkerbouw is minder eten. Minder eten voor ons en minder eten voor andere landen.
Wordt flink consuminderen dan……

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 23:04

OleJon schreef:
Balko schreef:

1.4% van het bbp. Niet schokkend veel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:24

Citaat:

Ik zal eerst eerlijk bekennen dat ik op de middelbare school soms dacht terug te zijn op de kleuterschool.

Nu ja: men neme 1 blokje 'dat is Nederland' en men exporteert.
Goederen eruit, geld er in.
Reuze simpel en op zich prima.

... maar meer export betekent ook meer vervoer plus uitstoot.
En als we het over kalveren hebben : hun mest blijft hier.

En hoeveel steenrijke boeren vanwege kalverexport hebben we precies...?

Exporteer die kalveren niet,
qua export "geen inkomen",
maar de plaatselijke slager die de beesten verkoopt heeft wel degelijk inkomen.
(Accoord: minder kalveren nodig. Qua mest is dat gunstig.)

Hoezo wordt de schatkist 'minder' gespekt? (Bij minder kalveren en kalverexport is er ook minder kooldioxide en stikstof uitstoot - dat is winst, ook in economische / financiële zin.)

Citaat:
Minder mest is minder akkerbouw

Tot plm 1920 was dat hier in Drenthe waar. Te weinig schapemest: schraal jaar op komst.

Sinds 1980 wordt gesproken over mestoverschotten.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:13

Nou vraag een gemiddelde akkerboer maar of ie er makkelijk aan kan komen.
We hebben nogmaals geen overschot maar een beperking van de overheid tot gebruik van eigen mest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:36

.... ehm, een beperking van de overheid klinkt mij in de oren alsof er veel spul is.

En ik herinner mij levendig dat sommige boeren 'snachts zodra het 15 februari (sorry als het een andere dag was) was de boel uit overvolle kelders op het grasland injecteerden.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:40

Omdat we niet het hele jaar uit mogen rijden, de overheid bepaald wanneer we dit mogen doen.

En beperking is omdat ze aan kunstmest verdienen en aan eigen mest niet. Ze verdienen er wel weer aan als we het moeten afvoeren :roll:.
Dus wat ik niet aan eigen mest op het land mag rijden, moet ik aanvullen met kunstmest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:44

Na 1 februari..inderdaad door regels.

Net een artikel in de krant, Otterlo wil woningen bouwen naast een natura2000 gebied. Mag niet vanwege stikstof, een boer stopt er "vrijwillig" mee. Nu kunnen zijn stikstofrechten overgekocht worden. "Probleem opgelost" en huizen mogen gebouwd worden.

Wie nu nog niet door heeft dat dit de enige reden is waarom boeren zo aangepakt worden...het gaat puur en alleen om huizen bouwen. Echt niet om de natuur.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:51

Elisa2 schreef:

Net een artikel in de krant, Otterlo wil woningen bouwen naast een natura2000 gebied. Mag niet vanwege stikstof, een boer stopt er "vrijwillig" mee. Nu kunnen zijn stikstofrechten overgekocht worden. "Probleem opgelost" en huizen mogen gebouwd worden.

Wie nu nog niet door heeft dat dit de enige reden is waarom boeren zo aangepakt worden...het gaat puur en alleen om huizen bouwen. Echt niet om de natuur.

Yep. Inderdaad

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 13:00

Elisa2 schreef:

Daar ben ik ook van overtuigd, helaas...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 13:23

Elisa2 schreef:

In de wetenschap heet dit 'anekdotisch bewijs'.
"Vandaag /deze keer is het zo, maar vaar er niet blind op."

En ik vind het glad verkeerd van de gemeente Otterloo: er kan prima gebouwd worden met zaken als stro, lisdodde etc zodat er geen stikstofrechten nodig zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 15:03

Elisa2 schreef:

Is overal.
Een boer van de week op het nieuws zei dat hij zijn bedrijf wilde beëindigen (stikstofrechten), maar zijn grond wilde houden.

Maar dat wilden ze niet. Ze willen de grond.
Het is gewoon een schande dat dit soort praktijken gebeuren in een democratisch land als Nederland.
Onder valse voorwendselen mensen onteigenen terwijl ze zelf niet eens ontkennen dat de wet niet haalbaar is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 15:52

En wat is de andere kant van het verhaal? Als die boer bijvoorbeeld een flinke smak geld ontvangt voor zijn bedrijf en de gemeente als voorwaarde heeft dat de grond eigendom wordt van de gemeente dan is het logisch dat die boer niet kan zeggen ‘ik wil het geld wel maar wil ook de grond houden’.
Elke boer kan gewoon stoppen zonder grond kwijt te raken, maar dan krijgen ze geen geld voor hun grond.
Jullie doen alsof het een of ander complot is vanuit de overheid, maar het zijn de gemeentes of provincie die eigenaar worden/zijn van de grond en bepalen wat ermee gebeurt.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 15:58

Een flinke smak geld, ja klinkt mooi.
Maar allereerst is het ons huis, ons thuis en dat vaak generaties lang opgebouwd.
Boeren is geen hobby maar een leven.

Daarnaast, er zit op de meeste boerderijen een flinke hypotheek. Waarom? Omdat wij boeren mega investeringen moeten doen omdat er constant vanuit de overheid beslissingen worden genomen waar wij ons maar aan aan moeten passen. Dat kost tonnen.

En dan nog wat anders, uitkopen is zelden vrijwillig. Wij hebben het hier in het dorp ook meegemaakt inclusief wij zelf. Je MOET je grond afstaan en doe je het niet dan onteigenen ze je via de rechter voor minder geld.

En daarnaast wij krijgen geld voor de grond maar bouwgrond is veel meer geld waard, dus wie word er weer beter van? Niet de boer hoor.

Ik erger mij echt enorm aan mensen die praten alsof ze snappen hoe het werkt, maar totaal geen idee hebben hoe het echte verhaal is en de impact van alles op een boerengezin.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 16:08

8nnemiek schreef:
En wat is de andere kant van het verhaal? Als die boer bijvoorbeeld een flinke smak geld ontvangt voor zijn bedrijf en de gemeente als voorwaarde heeft dat de grond eigendom wordt van de gemeente dan is het logisch dat die boer niet kan zeggen ‘ik wil het geld wel maar wil ook de grond houden’.
Elke boer kan gewoon stoppen zonder grond kwijt te raken, maar dan krijgen ze geen geld voor hun grond.
Jullie doen alsof het een of ander complot is vanuit de overheid, maar het zijn de gemeentes of provincie die eigenaar worden/zijn van de grond en bepalen wat ermee gebeurt.

Heel knap als je een ,,flink smak geld,, uit kunt onderhandelen...

Mensen praten zo makkelijk. Vraag me af of ze dat ook doen als ze bij jou met 4 man aan tafel komen zitten bluffen en jij je een heel klein mens gaat voelen want zo intimiderend werkt dat proces van ,,uitkopen,,!
Hun werk is jou voor zo weinig mogelijk geld weg te krijgen.

Dan komt nog de emotie er bij kijken als een boerderij al generaties lang in een familie zit. Die emoties zijn niet met geld te betalen!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 16:18

8nnemiek schreef:

Sorry maar je snapt er duidelijk niets van.

De stikstofreductie zou de oorzaak zijn dus als jij je bedrijf vrijwillig beëindigd kun je de 'stikstofrechten' verkopen. Je grond is een heel ander verhaal.

Maar de overheid wil dus niet de stikstofrechten, maar de grond hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 16:34

Overheden hebben dat hele stikstofverhaal niet nodig hoor, om aan grond te komen. Het stikstofgedoe is vooral van nu, bouwplannen en de daarbij al dan niet vrijwillige grondverkrijging is van alle dag. De meeste gemeenten hebben ook voldoende grond in "exploitatie" om nu al te gaan bouwen.

Het verzoek aan boeren om hun bedrijf te veranderen, te downsizen of te stoppen gaat nu echt 100% om het stikstofplan.
Dat het samenvalt met enkele bouwplannen van een paar gemeenten is puur toeval.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:22

Dees schreef:
Overheden hebben dat hele stikstofverhaal niet nodig hoor, om aan grond te komen. Het stikstofgedoe is vooral van nu, bouwplannen en de daarbij al dan niet vrijwillige grondverkrijging is van alle dag. De meeste gemeenten hebben ook voldoende grond in "exploitatie" om nu al te gaan bouwen.

Het verzoek aan boeren om hun bedrijf te veranderen, te downsizen of te stoppen gaat nu echt 100% om het stikstofplan.
Dat het samenvalt met enkele bouwplannen van een paar gemeenten is puur toeval.

Ze hebben de grond inderdaad vaak al lang in handen,maar zitten met stikstofcompensatie. De enige bij wie dat te halen is, zijn de boeren.
De industrie voldoet namelijk nog lang niet aan de regels.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:26

Afbeelding