GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:22

het aantal wedstrijden -in het verleden - hielp zeker mee om paarden minder snel door te laten stromen naar hogere klasses

hoe vaak trainen ze nu per week/per dag, om klaar te zijn voor de hogere klasse, , hoe vaak rijden ze nu wedstrijden - coronatijd even niet meegerekend - je kunt per weekend 6 proeven rijden en soms door de weeks ook nog,
dat hoef je niet te doen maar de mogelijkheden zijn er

Getup

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:41

Waarom zouden ze wachten, ze scoren nu ook hartstikke hoog en kunnen vrolijk mee naar de OS , mocht het doorgaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:52

Als alle amateurs/hobbyruiters toch eens zouden wachten voor ze echt klaar zijn voor een klasse :) dat zou voor paard, ruiter én jury een verademing zijn. Daarnaast zullen ze dan ook zelf vaker hoge scores rijden, waardoor die 80% die nu gegeven is ineens niet meer torenhoog lijkt :)

Ruiters die +-80% scoren op (inter)nationaal grand prix niveau, verwijten dat ze paarden langer thuis moeten houden omdat niet alles perfect is. De wereld op z’n kop als je het mij vraagt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:02

996981 schreef:
Als alle amateurs/hobbyruiters toch eens zouden wachten voor ze echt klaar zijn voor een klasse :) dat zou voor paard, ruiter én jury een verademing zijn. Daarnaast zullen ze dan ook zelf vaker hoge scores rijden, waardoor die 80% die nu gegeven is ineens niet meer torenhoog lijkt :)

Ruiters die +-80% scoren op (inter)nationaal grand prix niveau, verwijten dat ze paarden langer thuis moeten houden omdat niet alles perfect is. De wereld op z’n kop als je het mij vraagt

Daar heb je zeker een punt. Maar een paard een L proef laten lopen als hij nog maar B is vind ik wel een andere belasting dan een GP proef.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:15

manubres schreef:
996981 schreef:

Daar heb je zeker een punt. Maar een paard een L proef laten lopen als hij nog maar B is vind ik wel een andere belasting dan een GP proef.

Ik durf dat eerlijk gezegd niet zo te stellen. Een B/L paard dat dag in, dag uit, door een beginnende ruiter wordt gereden wordt ook zwaar belast. Niet omdat de oefeningen moeilijk zijn, maar door het gebrek aan lichaamsgebruik, balans en rechtgerichtheid. Daarbij komt dan nog vaak het gebrek aan gevoel en evenwicht van de ruiter.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:27

996981 mee eens. Daarnaast denk ik ook dat het nu ook wel aankomt op een beetje wedstrijdervaring. Total was nu al veel beter hier dan de vorige keer nationaal gp, en bij meer wedstrijdervaring zal de rust ook beter te bewaren zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:43

996981 schreef:

Is het dan zo gek dat er quasi perfectie door de hele proef verwacht wordt wanneer je +80% rijdt? Als ik aan een 80+ proef denk, dan denk ik aan een paard dat zodanig loopt dat eigenlijk iedereen een buiging moet maken, dat discussie onmogelijk en dat dat paard gewoon het summum is van de dressuuratleet. Dan denk ik niet aan een jong paard dat misschien 2 of 3 kunstjes héél erg goed kan, maar voor de rest nog jongig en onervaren door de baan loopt.
Is dat dan echt zo een gekke verwachting van mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:47

emma_evg schreef:
996981 mee eens. Daarnaast denk ik ook dat het nu ook wel aankomt op een beetje wedstrijdervaring. Total was nu al veel beter hier dan de vorige keer nationaal gp, en bij meer wedstrijdervaring zal de rust ook beter te bewaren zijn.

hoeveel wedstrijden heeft hij tussen Tolbert en deze in Opglabbeek gereden/kunnen rijden om ervaring op te doen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:02

MCE schreef:
emma_evg schreef:

hoeveel wedstrijden heeft hij tussen Tolbert en deze in Opglabbeek gereden/kunnen rijden om ervaring op te doen

Geen, want er waren geen wedstrijden ;) :+

Daarnaast zou er dan weer verweten worden dat ze het paard teveel belasten door teveel op concours te gaan...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:03

Gini schreef:
996981 schreef:

Is het dan zo gek dat er quasi perfectie door de hele proef verwacht wordt wanneer je +80% rijdt? Als ik aan een 80+ proef denk, dan denk ik aan een paard dat zodanig loopt dat eigenlijk iedereen een buiging moet maken, dat discussie onmogelijk en dat dat paard gewoon het summum is van de dressuuratleet. Dan denk ik niet aan een jong paard dat misschien 2 of 3 kunstjes héél erg goed kan, maar voor de rest nog jongig en onervaren door de baan loopt.
Is dat dan echt zo een gekke verwachting van mij?

Ja, dat is gek. Want dit jonge, onervaren paard heeft de kwaliteiten om over een paar jaar 90% te scoren

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:10

Dus je beoordeelt het potentieel en niet de getoonde proef?

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:10

Ik vind deze score helemaal niet raar. En over die +80, deze proef kreeg geloof ik 77%. Dit paard toont enorm veel kwaliteit in bijna alle oefeningen. En bij sommige oefeningen is er nog wat spanning/hectiek waardoor het een 7 word ipv een 8 of 9, en bij andere oefeningen kan die 8 of 9 wel gegeven worden. Natuurlijk mag er meer rust komen, de neus er meer uit en andere kleine dingetjes maar dat zijn wel dingen die deze score naar een 85% gaan brengen. Er gaan dingen nog niet perfect, maar dat betekend niet dat dat gelijk een 4 moet zijn. En een score van 80% is natuurlijk een gemiddelde van een 8 wat geen quasi perfectie (aka 100%) is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:32

emma_evg schreef:
Ik vind deze score helemaal niet raar. En over die +80, deze proef kreeg geloof ik 77%. Dit paard toont enorm veel kwaliteit in bijna alle oefeningen. En bij sommige oefeningen is er nog wat spanning/hectiek waardoor het een 7 word ipv een 8 of 9, en bij andere oefeningen kan die 8 of 9 wel gegeven worden. Natuurlijk mag er meer rust komen, de neus er meer uit en andere kleine dingetjes maar dat zijn wel dingen die deze score naar een 85% gaan brengen. Er gaan dingen nog niet perfect, maar dat betekend niet dat dat gelijk een 4 moet zijn. En een score van 80% is natuurlijk een gemiddelde van een 8 wat geen quasi perfectie (aka 100%) is.

Als je de proef biomechanisch bekijkt is het toch echt niet zo best te noemen.
Maar moet eerlijk zeggen dat het wel stukken beter was dan in Tolbert. Dat vond ik echt drama met veel te hoge punten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:17

Gini schreef:

Nee. Je leest niet goed. Het momenteel getoonde is goed voor een 8 gemiddeld. In de toekomst kan dit een 9 gemiddeld worden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:36

Kan er niet blij van worden. Aanleuning onrustig, nog steeds te kort in de hals, piaffe om te huilen en het oogt allemaal afgedwongen. Als dat ons boegbeeld moet zijn, dan geef mijn portie maar aan fikkie.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:38

vur schreef:
Kan er niet blij van worden. Aanleuning onrustig, nog steeds te kort in de hals, piaffe om te huilen en het oogt allemaal afgedwongen. Als dat ons boegbeeld moet zijn, dan geef mijn portie maar aan fikkie.

Wat vond je van Toto jr.?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:44

is toto jr zijn proef ook te vinden? die zag ik niet op de FB pagina

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:55

Ayasha schreef:
is toto jr zijn proef ook te vinden? die zag ik niet op de FB pagina

Ik heb abonnement op Horses.nl...dus daar gezien.
Staat een klein stukje op Facebook van Glock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:49

vur schreef:

het mijne ook

mis zo het plezier bij het paard, het is zo moeten, zo werken!!
weliswaar bij de een (Total) iets minder dan de ander (Toto)

mis het paard als atleet die laat zien waartoe het in staat is
maar ja zo is het niet opgeleid
jammer is dat

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:04

manubres schreef:
vur schreef:

Wat vond je van Toto jr.?

Die heb ik helaas niet gezien. Ik zit af en toe Hagen te kijken en dan zie ik toch echt wel een duidelijk verschil tussen zo'n proef als die van Gal als die van de absolute wereldtop. Ook al zie ik daar ook jonge paarden. Ik zou zeggen als ze nog te jong zijn om voor een 9 of 10 te lopen met absolute aanspanning, doe dan wat minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:07

Hagen geeft een mooi beeld hoe het er voor staat, internationaal
dat is kijkplezier

mooie strijd tussen twee merries!! Dalera en Freestyle Mount St. John

Na de Spécial won Charlotte Dujardin vanavond ook de kür. Ze zadelde daarvoor haar jonge talent Gio (Apache x Tango) en kwam met hem op 84,04%.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:35

Ik las een artikel bij Horses dat Toto aanleuningsproblemen zou hebben zoals het hoofd kantelen en achter de LL lopen vanwege zijn "dikke nek" en dat dat Gal's probleem bij Zonik ook een tijdje was...

De wereld op z'n kop als je het mij vraagt..aanleuningsproblemen op dit niveau zijn grote basisfouten die dusdanig afgestraft moeten worden.

Overigens heb ik de proef niet gezien, maar was dit vorig jaar op het NK ook het geval en daar heb ik ze wel live gezien. Imo kwam het toen voornamelijk door het op druk rijden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:43

996981 schreef:
Ik snap was je bedoelt qua deelnemersveld. De internationale juryleden scoren de proeven echter ongeveer gelijk met de Nederlandse. Daar was ook twijfel over, of de scores representatief waren.

Sorry, late reactie maar ik had niet eerder de tijd om het filmpje te bekijken.

Ik vind het algemene beeld in deze proef wel fijner als in de proef in Tolbert, wat natuurlijk ook logisch is bij zo'n jong dier dat er progressie in zit. Het is minder hectisch, minder opgefokt. Wel vind ik EG heel strak zitten. Heb het idee dat hij vroeger ontspannener zat. Weet niet meer of dat in Tolbert ook zo was, maar het viel me nu echt op. Ik ben nooit een fan van EG geweest, maar eigenlijk is zo'n strakke zit waar zijn eigen lijf echt in een gefixeerd frame lijkt gezet mij nooit eerder opgevallen. Had altijd het idee dat hij zelf in zijn lijf wel meer ontspannen was.

Maar goed als ik dan kijk naar de scores, dan is deze fijnere proef wel lager gepunt. In het internationale topveld is 77% of meer dan 80% echt wel een enorm verschil in waar je eindigt in de ranking.

Maar goed, we gaan het zien. Ik ben echt heel benieuwd naar de OS en hoe de top combinaties tegen elkaar geplaatst gaan worden want ik denk echt dat dat beeldbepalend gaat worden waar de dressuur de komende 10 jaar naar toe gaat.

Ben ik trouwens de enige die bij Total vraagtekens zet bij rechts achter? Ik zie hem er niet onregelmatig op lopen, dat niet, maar ik zie hem wel een paar keer in de proef (niet continue) net of hij daarin doorzwikt of balans verliest op het moment dat rechtsachter vol belast wordt. Ook vind ik hem daar kort stappen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:49

996981 schreef:
Gini schreef:

Nee. Je leest niet goed. Het momenteel getoonde is goed voor een 8 gemiddeld. In de toekomst kan dit een 9 gemiddeld worden.

En dat is dus wat hier bediscussieerd wordt. Is het momenteel getoonde goed voor een 8 gemiddeld? Daar zijn de meningen dus over verdeeld.
Wat in de toekomst kan, is in deze dus weinig relevant. Dat kan, dat kan ook niet, zal de toekomst uitwijzen. Een paard dat de kracht nog niet heeft om de hele proef aan enkele basisvereisten te voldoen (aanleuning, balans), maar dan wel hoog scoort omdat die zijn kunstjes zo goed kan, vind ik persoonlijk een jammere zaak, voor het paard, voor de ruiter, voor het deelnemersveld,... Als dat de algemene visie is/wordt, dan is het wel zo eerlijk om dressuur te herdefiniëren. Dan gaat het namelijk niet meer om het gehoorzaam en correct gereden paard, maar om kunstjes zo spectaculair mogelijk uitvoeren.
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-04-21 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:50

Elisa2 schreef:
Ik las een artikel bij Horses dat Toto aanleuningsproblemen zou hebben zoals het hoofd kantelen en achter de LL lopen vanwege zijn "dikke nek" en dat dat Gal's probleem bij Zonik ook een tijdje was...

Jij noemt nou Zonik, en dat blijf ik mij toch afvragen, wat is er met Zonik gebeurt?

Want met Zonik had Gal een paard dat makkelijk in de 80% scoorde in het internationale veld, maar die is zomaar met stille trom van het toneel verdwenen. Zonik zou toch een veel stabielere waarde kunnen zijn voor het team bij de OS als deze superjonge en onervaren paarden.

En ik snap best dat met Total en Toto er 2 jongere paarden voor de toekomst, dat hij Zonik er niet ook nog bij kan hebben, maar het is toch eeuwig zonde dat dit paard niet meer meedoet. Heeft toch veel meer capaciteiten in mijn ogen als bv een Dreamboy, dus waarom pakt HPM hem dan niet op als Gal geen tijd meer heeft?