Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:49

Lusitana schreef:
De wolf zorgt echt niet voor tientallen slachtoffers. Die pakken veel liever kleinere beesten.

Pagina hiervoor : bewezen schotse hooglanders aangevallen door een wolf.
Daarnaast ook tientallen schapen inmiddels bewezen door een wolf.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:51

Caesar schreef:
Wauw wat een kortzichtigheid. Ik verbaas me er over dat er mensen zijn die denken dat hun dier s nachts meer risico loopt dan overdag qua honden, loslaten etc.

Wie bedoel je hiermee? Hier lopen weinig honden dus dat risico is mn s'nachts (dan worden ze niet uitgelaten) niet groot.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:12

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:16

LDRD schreef:
Zie de bijgaande link en kijk vooral ook het filmpje:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/07 ... in-duffel/

Duidelijk toch?
Dat filmpje waar de wolf achter de paarden aangaat.

Is toch echt niet midden in de nacht gefilmd.

En wat zegt sprookjesverhalenverteller Loos hierover:
Volgens Loos zou de wolf een mannetjesdier zijn, dat op doortocht is. "Het dier is op zoek naar een eigen territorium en een partner. Maar de kans is heel klein dat hij in Duffel zal blijven, omdat dat geen geschikt leefgebied is. Het kan wel zijn dat hij er nog enkele dagen of weken zal blijven rondzwerven." Daarom krijgen dierenhouders ook de raad om hun dieren op te hokken.

Kinke

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:22

Ik heb nog nooit antwoord gekregen op de vraag hoe wij dan in vredesnaam de kosten voor 10 ha. wolfproof omheining moeten gaan betalen? Zien jullie het echt voor je? Ieder weiland waar eventuele prooien voor wolven wat omheind is?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:28

Dat betalen die pro-wolf mensen toch wel voor je.
Je weet wel die zelf hooguit een tuintje hebben van 12x10 :P
En daarom zo makkelijk l.llen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:29

ik kan natuurlijk ook 5 getrainde honden uit de lucht toveren en 24 uur per dag de boel in de gaten houden ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:33

Lusitana schreef:
Ik zal hier zeggen wat ik ook op Facebook heb geuit.
Het verbaast mij dat in Nederland schapen, ander vee en paarden onbewaakt ´snachts buiten blijven.
Als je dat bewust doet, moet je rekening houden met de risico´s daarvan en dat is eerder een persoon die je dier iets aan wil doen of stelen of het uitbreken van je dieren dan een wolven aanval. Het laatste kan zeker voor een verlies zorgen, maar honderd andere oorzaken ook.
Waarom dan een wolf als aartsvijand zien? Pas gewoon beter op je dieren, zou ik zeggen.
Zorg voor schaapherders met honden die wolven verjagen, hebben meteen weer wat mensen en honden werk en /of zorg dat ze ´snachts binnen staan of aan huis met een vorm van bewaking die afgaat als er iets onder je omheining door gaat.
Als je dieren je lief zijn, zorg je ervoor dat ze veilig zijn.

Als je dus je dieren veilig wil houden moet je ze altijd binnen opsluiten want daar komt het op neer. Staat jouw paard 24/7 binnen ??
En hoe zie je een alarm systeem voor je op een vele hectares groot land? Er is geen voordeur he waar de wolf door naar binnen wil glippen.
En zoals al zo vaak genoemd, als je honden wil hebben die de wolf aan kan dan moet je een speciaal ras hebben. Hier niet te koop en deze moet vanaf pup zijnde tussen een kudde leven.
Het is dus allemaal maar makkelijk gezegd van je moet zus of je moet zo achter je toetsenbord!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:05

Toen in december bij ons in de buurt een wolf was, mochten mijn paarden ca 2 uur per dag naar buiten.
Dit is niet paardwaardig voor langere tijd.

Ook iets met alarm werkt niet bij mij, als ik vanaf thuis moet komen heb ik een reistijd van ca 6 minuten, ben ik op het werk, duurt het al gauw 18 minuten, maar in de spits veel langer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:23

Sansevieria schreef:
Volgens Loos zou de wolf een mannetjesdier zijn, dat op doortocht is. "Het dier is op zoek naar een eigen territorium en een partner. Maar de kans is heel klein dat hij in Duffel zal blijven, omdat dat geen geschikt leefgebied is. Het kan wel zijn dat hij er nog enkele dagen of weken zal blijven rondzwerven." Daarom krijgen dierenhouders ook de raad om hun dieren op te hokken.

En als je de pech hebt dat de wolf zich toch in jouw paarden en schapenweitje vestigt omdat er voldoende te eten staat. (tis net de supermarkt voor ze). dan wordt het weitje waar jouw paarden staan door EU bestempeld als Natura 2000 gebied voor de wolf en mag zijn leefgebied niet worden verstoord. En ben jij je weitje voor je paarden kwijt. Dat is echt niet ondenkbaar. Wolven blijken helemaal niet zo schuw, want ze bevinden zich regelmatig in ons leefgebied. Net als vossen. Ik ben serieus een keer een vos tegengekomen in de stad die op zn dooie gemak de straat overstak na vuilnisbakken te hebben geschooierd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:23

Kinke schreef:
ik kan natuurlijk ook 5 getrainde honden uit de lucht toveren en 24 uur per dag de boel in de gaten houden ;)

En je moet natuurlijk ook zelf herder worden of een herder inhuren. :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:29

Babootje, dat is zeker niet ondenkbaar.
Maar sommige mensen kijken niet verder dan hun neus lang is, men mist i.m.o. de lange-termijn visie.

Beseft niet wat dit bijvoorbeeld met dijkonderhoud, natura2000 enzovoorts doet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:49

Sansevieria schreef:
Babootje, dat is zeker niet ondenkbaar.
Maar sommige mensen kijken niet verder dan hun neus lang is, men mist i.m.o. de lange-termijn visie.

Beseft niet wat dit bijvoorbeeld met dijkonderhoud, natura2000 enzovoorts doet.

Dat hebben de fluitketels die dit wolf is inheems doorgedrukt hebben ook niet bedacht vermoed ik zo. Zonder dijk zitten die waarschijnlijk ook op het dak ivm 2m water rondom/binnnen.

Er zal op zijn minst een betere balans moeten komen tussen wat mag om het vee te beschermen qua stallenbouw/omheiningen en wat er mag bij blijvende overlast. Dit afwachten en wolfje leren omheininkje springen gaat ons heel veel meer geld en ellende kosten dan nu goed doorpakken en grenzen stellen aan wat wel en niet mogelijk/realistisch is in NL.
Want ook al zouden we van de wolf af komen/dat probleem veilig, wolf & vee vriendelijk kunnen oplossen, dan is er ook nog een lynx (bomenklimmers, dus ellende qua omheiningen ivm geen natuurlijke schaduw/beschutting meer mogelijk wegens omheining nutteloos dan) en goudjakhals onderweg. Algemenere maatregelen qua hoe kunnen we veilig samenleven met grote(re) roofdieren zonder schade en met fatsoenlijk dierenwelzijn en bv dijkonderhoud is wel degelijk iets om kritischer over na te denken dan enkel de tijdelijke doekjes voor het bloeden die nu vanuit de overheid toegestaan worden. Echter zal die druk vanuit bv de LTO moeten komen en er zal helaas wel degelijk geld bij moeten naast aanpassen regelgeving zodat wat noodzakelijk is ook mogelijk wordt, ook als dat "het wijdse uitzicht" zou verstoren (of wat er dan ook als standaard excuus voor weigering opgevoerd wordt).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:11

Babootje schreef:
Sansevieria schreef:

En als je de pech hebt dat de wolf zich toch in jouw paarden en schapenweitje vestigt omdat er voldoende te eten staat. (tis net de supermarkt voor ze). dan wordt het weitje waar jouw paarden staan door EU bestempeld als Natura 2000 gebied voor de wolf en mag zijn leefgebied niet worden verstoord. En ben jij je weitje voor je paarden kwijt. Dat is echt niet ondenkbaar. Wolven blijken helemaal niet zo schuw, want ze bevinden zich regelmatig in ons leefgebied. Net als vossen. Ik ben serieus een keer een vos tegengekomen in de stad die op zn dooie gemak de straat overstak na vuilnisbakken te hebben geschooierd.

Wat een onzin en als je twee tellen de moeite had genomen om uit te zoeken wat Natura 2000 inhoudt, dan had je deze reactie nooit geschreven. De EU bestempelt geen gebieden tot Natura 2000 gebieden. De Nederlandse overheid moet een gebied actief aanmelden bij de EU en als er een gebied een Natura 2000 gebied wordt, dan moet de Nederlandse overheid daar een beheersplan voor schrijven. En aangezien de Nederlandse overheid bepaalt hoe het beheren eruit komt te zien, zijn zij degene die bepalen wat er wel en wat er niet in zo'n gebied kan.

Als je dingen beweert, neem dan de moeite om te zorgen dat je weet waar je over praat. En als je dat niet weet, zorg er dan in ieder geval voor dat je je er een klein beetje in verdiept hebt, zodat je geen totale onzin staat te spuien.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:46

Kuggur schreef:
Veulen84 schreef:
[
Honden doden schapen, wolven doden schapen, vossen doden schapen. Het blijven roofdieren die een makkelijke prooi zien.

Honden doden zeer zeer zelden schapen, want ze zijn niet wild, en zo goed als altijd met eigenaar onder appèl/aangelijnd als ze buiten zijn.
Vossen doden geen schapen ( als je het beter weet, geef me dan eens één link van filmpje van een vos die een schaap aanvalt...)
Wolven zijn de enige wilde predatoren die in Nederland een serieuze bedreiging zijn voor vee.

Onzin':

https://www.wolveninnederland.nl/wolven ... apen-1.pdf
Met op blz 17/18 een overzicht van aanvallen door vossen en honden. Onderzoek is over de periode 2002-2012.

Bij12 registreerde 17 aanvallen van vossen en 20 door honden de afgelopen 3/4 jaar. Aangezien die alleen gemelde en twijfelachtige gevallen onderzoeken, zal het aantal hoger liggen. DNA liegt niet.
Het zijn er geen 1000den. Maar het zijn er echt wel genoeg.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:56

er zin ook staatjes waarbij staat hoeveel honden hoeveel schapen hebben gedood en dan zie je een paar wolven die dan heel wat meet schapen gedood hebben dan die hoeveelheid honden. Dus wie is er dan gevaarlijker voor een schaap 1 wolf of 20 honden?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:06

Het ging er niet om dat wolven of vossen of honden er meer of minder doden. Maar wel over het feit dat er misschien wel veel meer redenen zijn om je schapen te beschermen. De meeste roofdieren laten zich slecht tegenhouden door alleen een slootje. We zijn in nederland gewoon erg makkelijk met ons cultuurlandschapje en we zijn er nogal aan gehecht. Maar ideaal is het gewoon niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:14

tamary schreef:
Dat hebben de fluitketels die dit wolf is inheems doorgedrukt hebben ook niet bedacht vermoed ik zo. Zonder dijk zitten die waarschijnlijk ook op het dak ivm 2m water rondom/binnnen.

Er zal op zijn minst een betere balans moeten komen tussen wat mag om het vee te beschermen qua stallenbouw/omheiningen en wat er mag bij blijvende overlast. Dit afwachten en wolfje leren omheininkje springen gaat ons heel veel meer geld en ellende kosten dan nu goed doorpakken en grenzen stellen aan wat wel en niet mogelijk/realistisch is in NL.
Want ook al zouden we van de wolf af komen/dat probleem veilig, wolf & vee vriendelijk kunnen oplossen, dan is er ook nog een lynx (bomenklimmers, dus ellende qua omheiningen ivm geen natuurlijke schaduw/beschutting meer mogelijk wegens omheining nutteloos dan) en goudjakhals onderweg. Algemenere maatregelen qua hoe kunnen we veilig samenleven met grote(re) roofdieren zonder schade en met fatsoenlijk dierenwelzijn en bv dijkonderhoud is wel degelijk iets om kritischer over na te denken dan enkel de tijdelijke doekjes voor het bloeden die nu vanuit de overheid toegestaan worden. Echter zal die druk vanuit bv de LTO moeten komen en er zal helaas wel degelijk geld bij moeten naast aanpassen regelgeving zodat wat noodzakelijk is ook mogelijk wordt, ook als dat "het wijdse uitzicht" zou verstoren (of wat er dan ook als standaard excuus voor weigering opgevoerd wordt).

Dit is nu exact waar het om gaat, in sommige gebieden mag niks/niet veel wat betreft stallen of afrastering.
Dat betekend in de praktijk als daar geen regelgeving op aangepast gaat worden dat veel mensen met hun vee moeten stoppen (schapen, paarden of andere dieren).

De meesten onder ons zullen immers bij een baas (of als zelfstandige) moeten werken voor de kost, en kunnen niet zoals Lusitana voorsteld dag en nacht bij hun dieren kunnen bivakkeren.
Is leuk als je niet hoeft te gaan werken, voor het gros van de mensen stel ik me dat toch niet zo gemakkelijk voor.

Men zou de mogelijkheden hierin, en ja, mogelijk afschot van een "problematische wolf" zoals die in Schneverdingen indertijd bijv. opnieuw moeten bekijken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:27

Veulen84 schreef:
[
Onzin':

https://www.wolveninnederland.nl/wolven ... apen-1.pdf
Met op blz 17/18 een overzicht van aanvallen door vossen en honden. Onderzoek is over de periode 2002-2012.

Bij12 registreerde 17 aanvallen van vossen en 20 door honden de afgelopen 3/4 jaar. Aangezien die alleen gemelde en twijfelachtige gevallen onderzoeken, zal het aantal hoger liggen. DNA liegt niet.
Het zijn er geen 1000den. Maar het zijn er echt wel genoeg.

"Aanvallen" door vossen? Ja, ze vreten dode schapen aan. DNA liegt niet, maar uit de aanwezigheid kunnen voorbarige conclusies worden getrokken :+
Zoals ik al opmerkte, als vossen schapen aanvallen moet er beeldmateriaal van bestaan ( dichtbevolkte gebieden, iedereen heeft een camera op zak...). Ik heb het nog nooit gezien, jij wel?
En zoals ik óók al opmerkte je moet de hondenaantallen zien in relatie tot de totale hoeveelheid honden, dan is de incidentie niet meer zo indrukwekkend. ( er zijn best veel bijtincidenten met honden per jaar, waarom vinden we dat acceptabel, zelfde reden, relatief zeldzaam).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:46

Ik vind het ook vreselijk / net zo erg / misschien wel erger als schapen door honden worden doodgemaakt.
Nu heeft een hond een eigenaar en een wolf niet, dat vind ik toch wel een verschil...

Over de vossen: ik denk dat bij ons wel eens een lam is opgevreten door een vos. Maar dat is zeldzaam en niet zo heel erg.... Want, ik heb het vaker gezegd, als er heel af en toe een wolf is die een schaap opvreet vind ik dat ook niet zo heel erg. Wel ontzettend jammer, maar 'part of the deal' of zoiets. Het probleem zit 'em wat mij betreft vooral in de blijkbaar onbeheersbare moordpartijen van de wolf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:17

Babootje schreef:
Sansevieria schreef:

Dat is m. Grote dikke vos. Liep in de Pisuissestraat in Den Haag op klaarlichte dag (ochtend) op weg naar Ockenburg (mini landgoed en natura 2000 gebied). Dan moet je ook even met je ogen knipperen hoor.

Afbeelding

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:35

Ohja maar dieren passen zich makkelijk aan. De vossen hier zijn schuw, maar in Amsterdam heb je stadsvossen, in Londen bv. ook. En reigers die hier wegvliegen als ik naar de sloot loop, zitten in grote steden bij viskramen te schooien. Het zal zover niet komen, maar als je wolven hun gang laat gaan vestigt zo'n roedel zich waarschijnlijk uiteindelijk ook gewoon in stedelijke omgeving.

Overigens is dit exemplaar nu al bijna een week niet gesignaleerd. Ik kijk het nog even aan en dan blijven de stallen snachts gewoon weer lekker open. Vond het vorige week zo sneu, overdag 28 graden en dan is stal de koelste plek, met schemer staan ze er ook vanwege de muggen en dan net snachts als ze lekker buiten kunnen staan kwam ik ze opsluiten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:39

ze denken toch dat hij nu in Belgie rondrent?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:45

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:11

Oehlala schreef:
ze denken toch dat hij nu in Belgie rondrent?

Hij? Bedoel je de terror wolf van Hedikhuizen etc?

Er zitten zoveel meer wolven dan er gedacht wordt. Denk ik.