Lusitana schreef:Ik zal hier zeggen wat ik ook op Facebook heb geuit.
Het verbaast mij dat in Nederland schapen, ander vee en paarden onbewaakt ´snachts buiten blijven.
Als je dat bewust doet, moet je rekening houden met de risico´s daarvan en dat is eerder een persoon die je dier iets aan wil doen of stelen of het uitbreken van je dieren dan een wolven aanval. Het laatste kan zeker voor een verlies zorgen, maar honderd andere oorzaken ook.
Waarom dan een wolf als aartsvijand zien? Pas gewoon beter op je dieren, zou ik zeggen.
Zorg voor schaapherders met honden die wolven verjagen, hebben meteen weer wat mensen en honden werk en /of zorg dat ze ´snachts binnen staan of aan huis met een vorm van bewaking die afgaat als er iets onder je omheining door gaat.
Als je dieren je lief zijn, zorg je ervoor dat ze veilig zijn.
Als je dus je dieren veilig wil houden moet je ze altijd binnen opsluiten want daar komt het op neer. Staat jouw paard 24/7 binnen ??
En hoe zie je een alarm systeem voor je op een vele hectares groot land? Er is geen voordeur he waar de wolf door naar binnen wil glippen.
En zoals al zo vaak genoemd, als je honden wil hebben die de wolf aan kan dan moet je een speciaal ras hebben. Hier niet te koop en deze moet vanaf pup zijnde tussen een kudde leven.
Het is dus allemaal maar makkelijk gezegd van je moet zus of je moet zo achter je toetsenbord!