Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:11

Eline wat geweldig!! Jammer dat het niet helemaal gelukt is maar wat hebben jullie het goed gedaan! Ik snap dat het eng was! Echt respect voor jullie!!!

Heerlijk beeld die etende paarden!

Ik heb echt het gevoel dat het bij de organisaties niet meer om de dieren gaat maar puur een principe kwestie is waarin ze niet toe willen geven dat ze fout zitten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:15

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:19

Hoe zit het met water? Ook al is het niet volgens beleid, maar de voerders zijn voor mij helden!

Als staatsbosbeheer zich houdt aan een maximaal per m2 en deze kuddes elke winter bijvoert en eventueel de ouderen afschiet m kuddebestand te handhaven, dan is het een diervriendelijk project.

Benieuwd wat het buitenland vind van dit dierenmishandeling project! Dat een instantie verhongeren van kuddes op veel te kleine oppervlaktes handhaaft!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:22

Politiek denkt vast, kom juffen en meesters, we gaan excursie oostvaarderplassen doen en irl kunnen jullie zien wat natuurlijke selectie is.....eindelijk weer irl ipv ps4 op computer...

Nou dat was een belevenis, zag je die magere veulens en die dieren hard brullen en kermen, zag je ze vallen en iet meer op kunnen staan? Geweldig! Dit weekend gaan we weer kijken!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:32

Grote gebieden zijn afgesloten voor het publiek om de dieren "rust" te gunnen.
Hier zijn dus honderden of duizenden dieren de hongersnood nabij, en dat mogen we niet op beeld krijgen.

Op Facebook anti Oostvaardersplassen staat een verslag van iemand die vanuit een uitkijktoren dagelijks (!) wagens vol lijken ziet afgevoerd worden.

Iloveiswan

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:34

Zag net via de trein ook een auto van SBB en zon lijkenwagen. Zag niet veel dieren staan eigenlijk. Staan altijd veel verder weg.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:36

Schadalig, met een drone beelden maken en vollop naar allerlei nieuwsdiensten sturen zodat alles gespamd wordt, dan wordt eht een soort dierentuin met een normale graasdruk per hectare en bijvoerderplaatsen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:43

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1734748/

Dit is het eerder genoemde nieuwsbericht uit de Amerongse Bovenpolder.

Sterregoud: dat idee heb ik dus ook, dat je er niet bij mag omdat er dingen gebeuren waarvan ze niet willen dat het grote publiek dit weet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:45

Petje af voor de mensen die de dieren gaan voederen.
Ik hoop dat jullie de actie rustig en waardig kunnen laten verlopen en kunnen verhindeen dat er bv hekken doorgeknipt worden. Hoe rustiger en doordachter de actie verloopt, hoe sterker de argumenten om de situatie voor de toekomst te veranderen. Er waren ook al dierenartsen die protesteerden tegen de situatie daar, kunnen zij niet helpen om te bepalen hoe de dieren het best gevoederd worden?
Dat SSB het hooi terug weghaalt vind ik puur sadisme. Bestaat er in NL geen wet tegen dierenmishandeling? Want dat is het toch. Kunnen de juristen niet uitzoeken of het eventueel mogelijk is daar klacht tegen in te dienen?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:47

De balen zouden losgeschud moeten worden over een lang pad, zodat wegnemen moeilijk gaat....

En die bekeuring wil ik wel betalen...als er een groep omtstaat om midden in de nacht daar te gaan met hooi en water, ben ik van de partij...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:52

Indestal schreef:
De balen zouden losgeschud moeten worden over een lang pad, zodat wegnemen moeilijk gaat....

En die bekeuring wil ik wel betalen...als er een groep omtstaat om midden in de nacht daar te gaan met hooi en water, ben ik van de partij...

Maar volgens ElineS was daar geen tijd voor.

Het is een mooi statement.

Ik denk dat er ook nog maar wat brieven naar de PVV moeten. Geert Wilders is altijd goed aanwezig in de 2e kamer. Tijd voor weer eens wat kamer vragen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:25

Houdt SBB de boel 's nachts ook in de gaten dan?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:25

Wat ik begrepen heb vallen de ovp niet onder een te beheren gebied omdat de oppervlakte te groot is. Dat het grootste deel daarvan water beslaat is natuurlijk zogenaamd vergeten.

IK probeer er zondag te zijn. Er moet iets gebeuren hier.
Dit is geen natuur, zelfs geen nabootsing ervan....

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:39

Maar die dieren op de foto van het voeren zien er toch niet slecht uit? Of mis ik nou iets? Ik geloof best dat er iets moet veranderen en wel NU, maar ik zie daar geen uitgemergelde paardjes.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:48

ElineS, wat een geweldige actie. Prachtig die foto waar ze in alle rust staan te eten. Helemaal met deze bittere kou een welkome verrassing! :j

Ik zat nog te denken n.a.v. die artikelen uit de Wet natuurbescherming. Die uitspraak van de rechter,
is die niet gedaan onder de oude Flora- en faunawet? Per 1 januari 2017 is inderdaad de Wet natuurbescherming ingegaan.
En zoals ik eerder las, lijkt het of daar een gat in zit, wat bijvoeren van de paarden en runderen wel toe zou moeten staan.
De rechter krijgt dan een ander/nieuw toetsingskader... Maar misschien heb ik het wel helemaal mis. :o

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:01

Dank je Eline, je bent geweldig.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:04

Geweldig Eline,

Is het misschien een idee om de politie op een of andere manier te slim af te zijn door ze af te lijden met bv een auto en aanhanger met 1 baal hooi.. Zodat je tijd genoeg hebt om de rest van het hooi over het hek te gooien? Misschien dat je dan zelfs nog tijd hebt om het een beetje te verstoppen zodat het niet weg gehaald word..

Ik zou graag helpen mocht het nodig zijn!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:14

Grinnik. Het is geen James Bondfilm. En je denkt toch niet dat SBB/de politie hier niet meeleest? Die struinen heel internet af om te kijken waar er acties worden beraamd en door wie...

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:17

Hahaha :') 'bergt bivakmuts weer op :( '. Nee maar ff serieus, ik denk niet dat de politie hier meeleest. En als ze dat wel doen, dan wil ik ze verzoeken om boeven te gaan vangen ipv die beesten te laten verhongeren :)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:18

Ik denk ook dat er een spelletje gespeeld moet gaan worden, politie afleiden, met inderdaad een aantal auto's met een baal hooi op een karretje en de anderen voeren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:19

Ik vraag me nu wel af of de acties niet vooral symbolisch zijn? De kudde bij het hek ziet er redelijk goed uit, waarschijnlijk zijn de zwakkere dieren op plekken waar je niet kunt komen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:19

JewEmm schreef:
Ibbel schreef:
Natuurlijk is een roundup niet haalbaar. Dat weet ik ook wel :+ Maar in een ideale wereld begin je opnieuw met een leeg vlak.

En toch wordt het in discussies over de OVP altijd weer aangedragen als oplossing...

Ibbel schreef:
Maar waarom zou je als ecoloog meteen 'het perfecte aantal' van te voren moeten willen weten? Wat is er mis met: we beginnen met 300 stuks, en we bekijken van jaar tot jaar of dat te veel of te weinig is?
Waarom zou je in hemelsnaam denken dat je meteen een kant en klaar evenwichtig systeem daar neer kunt poten?
Wat is er mis met gezond boerenverstand ipv alles vooraf te willen theoretiseren?

Daar gaat het fout bij SBB. Ze denken het op papier te kunnen bepalen, voeren het vervolgens uit, en denken daarna totaal niet meer zelf na 'want het is doorgerekend en dús moet het kloppen'.

Ik zeg nergens dat het meteen het perfecte aantal moet zijn. Ik vraag me alleen af op basis waarvan je een aantal kiest. Is dat dus gewoon willekeurig? Dat lijkt mij dan nog steeds vreemd, omdat het gewoon zo'n complex systeem is. Maar ja, misschien moet je daarom juist wel een willekeurig aantal nemen en zien wat er gebeurt.
En dat laatste is dus wat SBB heeft gedaan. Helemaal zien wat er gebeurd.

En wat is er soms mis met gezond boerenverstand? Vaak niets. Maar het gaat gewoon niet altijd goed. En dit is misschien maar het laatste wat ik er over ga zeggen, anders wordt ik nog eens gefrustreerd over natuurbescherming in het algemeen.
Voorbeeld 1: Vogelbescherming door boeren. En vooral onder Bleeker is dit als "de ultieme oplossing" aangedragen. Maar volledige vogelbescherming lukt gewoon niet. Dat gaat altijd ten koste van de winst van een boer. Daarin moeten keuzes gemaakt worden en is de vogel de dupe. Okee, dit generaliseer ik heel hard, dat weet ik, maar het is niet voor niets dat de weidevogels het dramatisch slecht doen.
Voorbeeld 2: Oryxen in het midden oosten. I know, dit ligt een beetje ver uit ons plaatje, maar het is wel een perfect voorbeeld van hoe on ze goede bedoelingen toch voor dieren slecht kan zijn. In het midden oosten leven Oryxen. Een soort gazelle die is aangepast om bestand te zijn tegen lange periodes droog en met amper voedsel. Ze leven immers in de woestijn. De bevolking begint de Oryxen water en eten te geven. Natuurlijk, ze hebben honger en dorst! Maar wat er daardoor gebeurt is dat ze fysiologisch zich gaan aanpassen aan de hoeveelheid eten en water die ze krijgen. Vervolgens kunnen ze veel slechter tegen de periodes van droogte en voedselschaarste, en hebben ze de mens nodig om te blijven leven.

Dus. Laat ik nog een keer zeggen wat ik wil zeggen, maar dan super kort samengevat, en daarna verlaat ik deze discussie.
Het is allemaal niet zo simpel in de OVP.
Los daarvan vind ik zelf wel dat er te veel dieren zijn. In mijn ogen de meest realistische oplossing? Meer dieren en eerder afschieten.

Weet je waarom de weidevogels het zo slecht doen? De vossen hebben niet genoeg te eten en roven alle nesten leeg.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:20

Wat maakt het uit of er meegelezen wordt? Controle is er toch wel. Desondanks zou ik graag willen helpen als er mensen gaan (proberen) te voeren. Dus mocht er iemand bekend zijn met acties hoor ik het graag. Ik krijg denk nog wel wat mensen mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:20

Niemand met een helikopter :') , nee zonder grappen de meest trieste dieren kun je idd niet bijkomen lijkt het

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:22

Nou niets is onmogelijk als je maar voldoende mensen hebt en een goed plan hebt! Volgens mij weet Eline ook wel waar je deze dieren kan vinden. Zoals ik al zei ik wil het best wel wagen hoor, maar heb er niets aan als ik daar in mijn eentje sta!