Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:17

Ricie schreef:
Dus ze hebben altijd het recht de ballon terug te krijgen

Ricie, daar maak je toch een hele verkeerde vergelijking.
Dat recht hebben ze dus niet. Net als dat ze het recht niet hebben om overal maar te landen.

Als een paard ontsnapt dan gebeurd dit buiten de schuld van de eigenaar om. Als een luchtballon ergens op iemands grond landt, dan is dit bewust en dus met grove opzet. En dan gaat artikel 23 BW helemaal niet op. wellicht is het goed dat er tijdens de opleiding eens een goede jurist jullie rechten en plichten gaat uitleggen. Want aan jullie juridische kennis mankeer toch wel het e.a.

Artikel 23 burgerlijk wetboek boek 5
• 1 Is een voorwerp of een dier anders dan door opzet of grove nalatigheid van de eigenaar op de grond van een ander terecht gekomen, dan moet de eigenaar van de grond hem op zijn verzoek toestaan het voorwerp of het dier op te sporen en weg te voeren.
• 2 De bij de opsporing en wegvoering aangerichte schade moet door de eigenaar van het voorwerp of het dier aan de eigenaar van de grond worden vergoed. Voor deze vordering heeft laatstgenoemde een retentierecht op het voorwerp of het dier.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 16:00

Keurig, je mag dus gewoon die ballon houden tot alle schade is vergoed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:28

rien10 schreef:
Stel nou, dat je een goed hek om je land hebt. En dat zit op slot en je weigert dat open te maken. Dan kan de grondploeg niet bij de ballon komen. Dat is in ieder geval al iets; een discussiepunt, vertraging zodat de politie kan komen. Of denk ik te simpel?

En wat als je twee weken op vakantie bent en simpelweg het hek niet open kùnt doen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:32

Dan staat die ballon daar twee weken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:36

_O-

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:43

damian23 schreef:
Als een paard ontsnapt dan gebeurd dit buiten de schuld van de eigenaar om. Als een luchtballon ergens op iemands grond landt, dan is dit bewust en dus met grove opzet. .

Het is denk ik binnen de wet tekst geen "grove" opzet.., wel bewust want de ballonvaarder kan immers niks anders.
Nog sterker: denk binnen de wet denken dat er zelfs helemaal geen sprake is van opzet.

Als ik een koe of geit (nog erger :P :D ) bij jou op het erf dump is er sprake van opzet vanaf mijn kant als eigenaar.

Maar een ballon die in de lucht is, MOET immers ergens weer naar beneden.. altijd...daar is geen keuze in en dus geen opzet als je die ergens aan de grond zet.
Er is ook geen sprake van opzet als een vliegtuig(je) in nood ergens probeert een landing te maken, en dat kan in jou land zijn of op de snelweg b.v.

Zou dus zomaar kunnen dat door dit gaatje in de wet, een ballon vaarder altijd beroep kan doen op zijnde een noodsituatie, immers ze MOETEN ergens landen als ze tegen reserve gasfles aanzitten en de rest van de flessen gas leeg is.

Er is genoeg beeldmateriaal online dat bovenstaande gebeurd midden in een woonwijk b.v.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:48

Maar dat weten ze al op het moment dat ze vertrekken, dus dan zit de opzet daar al.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:57

Er is sprake van opzet en geen noodsituatie. Daar heeft de civiele rechter zich al over uitgesproken. Ik verwacht niet dat een strafrechter hier anders over denkt. Je weet vooraf dat je moet landen. Het is op voorhand te voorzien dat je op iemands grond moet landen. Dus in die zin is er sprake van opzet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:08

Door op te stijgen aanvaard iemand de aanmerkelijke kans dat hij op iemands erf land. Dat is voldoende om van opzet te spreken lijkt me.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:13

Peetstap schreef:
damian23 schreef:
Als een paard ontsnapt dan gebeurd dit buiten de schuld van de eigenaar om. Als een luchtballon ergens op iemands grond landt, dan is dit bewust en dus met grove opzet. .

Het is denk ik binnen de wet tekst geen "grove" opzet.., wel bewust want de ballonvaarder kan immers niks anders.
Nog sterker: denk binnen de wet denken dat er zelfs helemaal geen sprake is van opzet.

Als ik een koe of geit (nog erger :P :D ) bij jou op het erf dump is er sprake van opzet vanaf mijn kant als eigenaar.

Maar een ballon die in de lucht is, MOET immers ergens weer naar beneden.. altijd...daar is geen keuze in en dus geen opzet als je die ergens aan de grond zet.
Er is ook geen sprake van opzet als een vliegtuig(je) in nood ergens probeert een landing te maken, en dat kan in jou land zijn of op de snelweg b.v.

Zou dus zomaar kunnen dat door dit gaatje in de wet, een ballon vaarder altijd beroep kan doen op zijnde een noodsituatie, immers ze MOETEN ergens landen als ze tegen reserve gasfles aanzitten en de rest van de flessen gas leeg is.

Er is genoeg beeldmateriaal online dat bovenstaande gebeurd midden in een woonwijk b.v.

MOET landen. Zeker.
Maar MOET niet opstijgen :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:13

Gypsy schreef:
Door op te stijgen aanvaard iemand de aanmerkelijke kans dat hij op iemands erf land. Dat is voldoende om van opzet te spreken lijkt me.

Jij zegt t beter dan ik. :j

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:10

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:17

enjoymyhorse schreef:
https://www.ad.nl/breda/stress-door-luc ... ~a0fb988b/

En dus niet alleen Vee, paarden en honden kunnen er verschrikkelijk bang van zijn.

Wat erg! Die man zijn levenswerk, dat kan hij nooit meer overdoen ;(
En die arme papegaaien. Jeetje wat kan ik hier boos om worden. Nou kan die man nog gaan zitten bewijzen wie de schuldige is. Er zal wel weer geen ballonvaarder het lef hebben om zichzelf even te melden -:(-

Edit: de schade is mi nog hoger dan de 113.000 euro, gezien de impact die dit ook heeft voor dit zeldzame ras.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:54

Verschrikkelijk voor die man. Ieder overleden dier door die rotballonnen is er een te veel. In Nederland is gewoon geen plek voor deze schadeveroorzakende "hobby.

Laat alle deelnemers aan dat ballonfestifal de kosten maar lekker delen en die man schadeloos stellen. Dus dat ze alle schade vergoeden is dus een groot leugen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:12

Vreselijk bericht zeg! ;( Ik snap niet dat de bestuurder van die ballon zichzelf nog kan aankijken. :n

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:19

Afschuwelijk. Hier vreest iedere diereigenaar voor. De luchtballonvaart geeft teveel slachtoffers en ellende. Dit moet stoppen, Nederland is te vol hiervoor.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:21

Nee dat schade vergoeden zoals ze zo trots beweren is dus geen klap van waar.

En hoe zit het eigenlijk met wilde vogels?
Hoe bang zijn die er eigenlijk van?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:14

De emotionele schade voor de papegaaien man is natuurlijk nooit te vergoeden. Afschuwelijk dit.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:27

Dat sowieso niet.
Ik heb ook recreatie paarden lopen die niet veel waard zijn in geld. Maar in emotie zijn ze onbetaalbaar.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:49

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:03

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:12

Wel een les voor ons allemaal: altijd foto's maken, al is het later maar voor de buurman. Iemand die zelf zijn dieren in paniek heeft zal er niet zo snel aan denken.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:23

Triest dat je na zo'n tragisch verlies ook nog een juridisch traject in moet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:43

Lees al een tijdje mee, maar tot nu toe nooit geen landende balonnen in de buurt gehad.

Gisteren gebeurde waar ik al jaren bang voor ben: er landde een ballon op de wei van de buurman. Gelukkig zat er toch zeker 200/300 meter tussen de paarden en de ballon. Mijn pony keek niet eens en mijn paard ging rustig staan kijken, dat viel dus 100% mee

Gelukkig waren ze op het mais deel geland en niet op het net bewerkte stuk grond wat erop aansloot. Het bedrijf kwam netjes bij ons aanbellen of dat ze met de auto de wei op mochten. Ze gingen nooit zonder toestemming het land op met de auto zei hij.
Het was niet ons land, maar we hadden de boer al gebeld en die was er zo en gaf ook toestemming.

Gelukkig dus een voor ons positieve ervaring met dit bedrijf.

Afbeelding

Al blijf ik erbij dat het raar is dat je zomaar overal mag landen. Gelukkig staan op onze eigen grond veel bomen, dus daar zullen ze niet landen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:45

Wat erg zeg met die papegaaien. Hij is niet alleen zijn prachtige dieren kwijt, maar zit nu ook ongewild in een juridische procedure tegen een ballonvaarder, terwijl hij die ballonvaarder niet heeft uitgenodigd om te landen. En de ballonvaarder geen verantwoording nemen. Verbied die rotballonnen maar!