Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:20

Babootje schreef:
Er zijn er die de verklaringen hebben ingezien, waaronder De Telegraaf (blijkens uit de OP). Ook de uitzending van RTL boulevard maakte melding van die verklaringen.
Het is gebruik en zeker als het een stal van goede naam of faam betreft, dat een journalist alvorens een persbericht te plaatsen onderzoekt of dit de juiste informatie bevat. Je hebt zo een schadeclaim aan je broek.

Ahhhhh, we gaan toch niet beweren dat de Telegraaf integer is en te vertrouwen. RTL Boulevard is gewoon één met de Telegraaf (of papegaait ze na), dus je kunt je sterk afvragen of ze uberhaubt wel iets hebben ingezien.

Uit eigen ervaring weet ik dat de Telegraaf zeer partijdig is in het plaatsen van 'bewijsstukken'. In ons geval doorgespeeld door de advocaat van de tegenpartij (zijnde moordenaar): suggestieve berichtgeving door de Telegraaf nav (geheime) dossierstukken. Waarna diezelfde advocaat in de rechtzaak van sommige 'bewijzen' beweerde dat ze niet meer mochten worden gebruikt 'omdat ze in de media bekend waren geworden en derhalve een beïnvloeding van de rechter tot gevolg konden hebben'. Ach, noem mij één voorbeeld van de integriteit van die krant .... :D

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:28

Electra63 schreef:
Ach, Lonneke is ineens heel erg in de "gezondheidswereld" getreden, dus wellicht past een sportpaard daar niet bij en moet U2 nu 24/7 op de wei, ongeschoren zonder dekentje en ijzers zien te overleven. En natuurlijk hoort daar ook bitloos bij. :D ;)

De redenen kunnen divers zijn, misschien heeft Bartels wel gezegd, dat U2 zijn top heeft gehad en niet geschikt is voor de GP. De details weten wij hier niet, al doen sommige bokkers dit wel suggereren.
Misschien is hij wel "versleten", kan ook erfelijk bepaald zijn. Misschien te jong ingereden en te snel gegaan, voordat hij naar Bartels kwam.

Om goed te kunnen beoordelen of zijn lagen "extreem" zijn beschadigd, zou dit met andere paarden van dit niveau vergeleken moeten worden, door een onafhankelijk instituut op wetenschappelijke basis.

Ik vraag mij ook af, wat voor de maandprijs van € 1000 was inbegrepen. Niet het rijden een aantal keren per week door een stalruiter van Bartels, anders is het een koopje. :D

Dat vraag ik me ook af. Als zij haar paard elke dag liet poetsen, losgooien en weet ik wat allemaal nog meer dan is het helemaal niet zoveel want voor simpele training betaal je bij "mindere"stallen al soms 800

FelineNanet

Re: Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:03

Misschien een domme vraag, maar hoe kun je concluderen dat een kaak kapot is bij een paard dat je op stal krijgt? Ik kreeg het idee dat ze die schade alleen konden zien via röntgenfoto's.
Hoe zou de Academy of Micha dat hebben moeten weten dan?

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:04

Electra63 schreef:
Ach, Lonneke is ineens heel erg in de "gezondheidswereld" getreden, dus wellicht past een sportpaard daar niet bij en moet U2 nu 24/7 op de wei, ongeschoren zonder dekentje en ijzers zien te overleven. En natuurlijk hoort daar ook bitloos bij. :D ;)

De redenen kunnen divers zijn, misschien heeft Bartels wel gezegd, dat U2 zijn top heeft gehad en niet geschikt is voor de GP. De details weten wij hier niet, al doen sommige bokkers dit wel suggereren.
Misschien is hij wel "versleten", kan ook erfelijk bepaald zijn. Misschien te jong ingereden en te snel gegaan, voordat hij naar Bartels kwam.

Om goed te kunnen beoordelen of zijn lagen "extreem" zijn beschadigd, zou dit met andere paarden van dit niveau vergeleken moeten worden, door een onafhankelijk instituut op wetenschappelijke basis.

Ik vraag mij ook af, wat voor de maandprijs van € 1000 was inbegrepen. Niet het rijden een aantal keren per week door een stalruiter van Bartels, anders is het een koopje. :D

Lonneke is al sinds 2008 actief in het "gezondheidswereldje" zoals je op haar website http://www.OrganiceYourLife.com kan lezen. Ze was ook een succesvol model. Ze heeft U2 al sinds 2004 wat ik kan zien.

U2 liep toch erg verdienstelijk alle klasses door, en is zelfs reserve Kampioen ZZZwaar geworden, check dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=xIl3lgOYn6I

Lijkt mij ook goed dit te vergelijken met andere paarden, maar voorop gesteld dat ELKE beschadiging in de mond door gebruik van bit niet zou mogen!

Normaal kost een pension stal in Noord-Brabant tussen 250-400 euro schat ik. Het lijkt mij dat er bij Academy meer service is. Ze staan ook bekend dat ze het hele management van de paarden overnemen van eigenaren.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:06

FelineNanet schreef:
Misschien een domme vraag, maar hoe kun je concluderen dat een kaak kapot is bij een paard dat je op stal krijgt? Ik kreeg het idee dat ze die schade alleen konden zien via röntgenfoto's.

Volgens sommigen hier hebben ze de plicht om dat te onderzoeken als een paard daar op stal staat :D Morgen toch maar even overleggen met mijn staleigenaren wanneer ze die foto's van die van mij denken te gaan maken ivm bewijslast mocht er ooit iets zijn _O-

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:07

FelineNanet schreef:

Door te voelen in de mond. Een gat in de lagen is ook van buitenaf te zien en te voelen vaak. Ik heb het zelf namelijk ook al een keer gezien bij een paard bij ons op de stal. En vaak zijn paarden heel moeilijk aan de teugel te rijden dan/sterk in de mond /uiten protest, en het hele rijden is gewoon niet makkelijk dan.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:08

Netje schreef:
FelineNanet schreef:

Volgens sommigen hier hebben ze de plicht om dat te onderzoeken als een paard daar op stal staat :D Morgen toch maar even overleggen met mijn staleigenaren wanneer ze die foto's van die van mij denken te gaan maken ivm bewijslast mocht er ooit iets zijn _O-

Maar mag je zoiets zonder toestemming doen van de eigenaar? Ik neem ook aan dat zo'n regel pas gaat gelden wanneer het een duurdere stalling betreft?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:09

MeesG schreef:
FelineNanet schreef:

Door te voelen in de mond. Een gat in de lagen is ook van buitenaf te zien en te voelen vaak. Ik heb het zelf namelijk ook al een keer gezien bij een paard bij ons op de stal. En vaak zijn paarden heel moeilijk aan de teugel te rijden dan/sterk in de mond /uiten protest, en het hele rijden is gewoon niet makkelijk dan.

Dan zou in principe zo'n paard toch ook nooit ZZ-zwaar kunnen lopen zonder enorm veel moeite en kracht van de ruiter?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:10

MeesG schreef:
Electra63 schreef:

Lonneke is al sinds 2008 actief in het "gezondheidswereldje" zoals je op haar website http://www.OrganiceYourLife.com kan lezen. Ze was ook een succesvol model. Ze heeft U2 al sinds 2004 wat ik kan zien.

U2 liep toch erg verdienstelijk alle klasses door, en is zelfs reserve Kampioen ZZZwaar geworden, check dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=xIl3lgOYn6I

Lijkt mij ook goed dit te vergelijken met andere paarden, maar voorop gesteld dat ELKE beschadiging in de mond door gebruik van bit niet zou mogen!

Normaal kost een pension stal in Noord-Brabant tussen 250-400 euro schat ik. Het lijkt mij dat er bij Academy meer service is. Ze staan ook bekend dat ze het hele management van de paarden overnemen van eigenaren.

De bovenste alinea was een grapje :D ;)

U2 is in januari jl. nog ZZZ gestart, toch knap met een zwaar beschadigde kaak.

Je gelooft toch niet echt, dat je een paard in pension kan zetten voor max € 400 bij Bartels?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:11

MeesG schreef:
[

Ik denk dat Bartels meer faciliteiten heeft dan de gemiddelde stal in Brabant en dan nog is het altijd wat de gek er voor geeft. Het kale stalgeld bij Bartels lag (maar dat is al weer een tijdje terug dat het op de site stond) iets van 895 euro zonder training of wat dan ook. Neem daar wat extra kosten bij, zoals hoefsmid e.d. die doorberekend worden aan de eigenaar dan zit je al snel op de 1000 per maand. Wellicht liep hij bijv. ook nog regelmatig in de aquatrainer. Neem aan dat zoiets doorbelast wordt. Nogmaals: niet voor iedereen weggelegd, maar dat is een keuze die vrijwillige is en die Lonneke 3 jaar lang kennelijk geen probleem vond en er daarna commentaar op gaat geven. Weten doen we het niet, maar aangezien Mischa de berijder was, denk ik niet dat er sprake was van overname van het 'management' (wat ik me daar ook bij moet voorstellen).
Laatst bijgewerkt door Netje op 27-03-14 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:11

@ Mees,

Heb jij je speciaal aangemeld op Bokt voor dit topic? :D

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:19

FelineNanet schreef:
Netje schreef:

Maar mag je zoiets zonder toestemming doen van de eigenaar? Ik neem ook aan dat zo'n regel pas gaat gelden wanneer het een duurdere stalling betreft?

Eerder in het topic werd gemeld dat je als staleigenaar (in casu Bartels) de plicht hebt om wanneer zo'n paard bij je op stal komt, je er van te overtuigen dat het gezond is en na conclusie dat dit niet het geval is dit hadden moeten melden aan de eigenaar. Want anders hadden ze het niet moeten accepteren.

Volkomen onzin natuurlijk en waarom (als dit een plicht is) zou dit alleen in het 'duurdere' segment gelden? Het gaat toch over paarden welzijn in het algemeen en het kunnen aantonen van mishandeling later? Dat geldt voor ieder paard lijkt me !

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:29

Electra63 schreef:
@ Mees,

Heel scherp! Erg interessante zaak mbt de commotie in media. Ik hoopte al lang dat er verbetering in dressuur zou komen met al die LDR/rollkur die je overal ziet!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:39

MeesG schreef:
Electra63 schreef:
@ Mees,

Heel scherp! Erg interessante zaak mbt de commotie in media. Ik hoopte al lang dat er verbetering in dressuur zou komen met al die LDR/rollkur die je overal ziet!

Grappig, volgens mij heeft de FEI bepaalt dat er een verschil is in LDR en Rollkur. Rollkur is immers ook verboden.
Ik krijg de indruk, dat jij niet echt objectief in deze zaak staat. :D Je heet toevallig niet Lonneke? ;)

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:59

Haha nee, maar dank je voor het compliment! Ik vind deze zaak net zo interessant als jullie!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:14

Op het filmpje zie je wel rustig stappende paarden maar met name het paard van Imke heeft in de stap absoluut geen ontspannen stang. Integendeel zelfs hij kruipt er zelfs achter.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:25

janderegelaa schreef:
Op het filmpje zie je wel rustig stappende paarden maar met name het paard van Imke heeft in de stap absoluut geen ontspannen stang. Integendeel zelfs hij kruipt er zelfs achter.

Maar is dat paard U2 ???? :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:26

Electra63 schreef:
janderegelaa schreef:

Maar is dat paard U2 ???? :D

Het gaat om de diervriendelijke manier die de academy pretendeert te hebben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:30

Kul. Je moet niet met 'algemeenheden' gaan smijten. Want wie zegt dat ze niet twee tellen later de teugels liet vieren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:42

Ja, jeetje. Iedereen weet toch dat zij en vele andere hun paarden in deze houding trainen. Ik zie in ieder geval geen getrek en met kracht naar achteren getrokken hoofden, maar om te suggereren dat ze paar seconden toevaligge opnames zijn, slaat nou ook weer als een tang op een varken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:07

Netje schreef:
Babootje schreef:
[Zij haalde het paard in eerste instantie daar weg omdat de prestaties achterbleven in verhouding tot de rekening die haar werd gepresenteerd.

Hoho, dat zijn weer aannames: wij weten geen van allen wat de redenen zijn geweest voor het weghalen van U2 bij Bartels. Dus of dat met de rekening of met de prestaties te maken hebben weten we helemaal niet. Misschien wilde ze hem wel gewoon bij iemand anders in training zetten? We kunnen alleen maar gissen, maar de 2 redenen die jij noemt zijn niet door haar aangegeven. Láter in het verhaal heeft ze het over de kosten gehad in verhouding tot de gevonden blessure (volgens haar), maar dat heeft niets te maken met het weghalen. Ze geeft immers aan dat ze dit pas allemaal 'láter' heeft geconstateerd (toen hij al weg was)

Ik baseer me gewoon even op het artikel in horses.nl Netje, ervan uitgaande dat dit afkomstig is van Lonneke zelf. Dus geen aannames van mijzelf:

Door haar carrière als fotomodel en een periode van ziekte zag Engel haar paard weinig. Mischa Koot bracht U2 uit op Lichte Tour-niveau en was hem aan het opleiden voor de Grand Prix. Bij terugkomst in Nederland was Lonneke Engel van mening dat het paard niet geweldig presteerde en dat ze wel pittige rekeningen ontving. Ze besloot daarom in januari haar paard op te halen.

Ze heeft haar paard 31 januari opgehaald en 24 februari schrijft ze zelf op twitter en publiceert horses.nl een artikel dat het paard om gezondheidsredenen wordt teruggetrokken uit de sport. Daar zitten ongeveer 3 weken tussen. In die periode zijn er twee onderzoeken door veeartsen uitgevoerd: een van haar eigen en een van de universiteitskliniek in Gent. Met name het laatste onderzoek heeft tot de uiteindelijke conclusie geleid dat het paard afgeschreven is voor de sport.

De volgende ochtend ontdekte ze dat haar paard niet goed kon eten, apathisch was en last had van zijn lijf. “Na een paar dagen lieten we de dierenarts komen die een soort tying-up constateerde en forse spierdystrofie. Door verkeerde voeding waren bovendien zijn darmen beschadigd. In zijn mond werd een ontstoken fistel geconstateerd. Toen wisten we nog niet van de schade aan de kaak. Dat is later in Gent vastgesteld.

Hoeveel "pas later" wil je hebben. In mijn ogen is er vrij snel gehandeld, zeker gezien het tijdsbestek waarbinnen e.e.a. zich heeft afgespeeld.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:35

oke, ik kijk even een paar dagen niet en er is complete oorlog. waar gaat dit over? iemand een pb-uitleg misschien? :O
het gaat hier toch over zaken waar we helemala niks over kunnen zeggen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:40

Lees ik dan goed dat ze pas na 2 a 3 weken constateerde dat U2 slecht at?

En ik gok dat de voeding bij Bartels op stal geen beschadigde darmen veroorzaakt, denk niet dat ze er stenen doorheen gooien ofzo.
Zoiets kan ook ontstaan door koliek oid.

Maar ook hiervan moeten we maar afwachten wat de uitslag zal worden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:59

palousa_boy schreef:

En ik gok dat de voeding bij Bartels op stal geen beschadigde darmen veroorzaakt, denk niet dat ze er stenen doorheen gooien ofzo.

Nee dat lees je niet goed. De dag nadat ze het paard had opgehaald werd geconstateerd dat het niet goed at. Direct daarna werd de veearts gebeld. Het paard is binnen enkele dagen nadat het bij de Academy weg was onderzocht door een veearts. Daarna is het paard nog in Gent onderzocht waar de beschadigde kaak middels rontgen onderzoek aan het licht kwam. Ca 3 weken nadat het paard bij de Acadamy weg was, heeft men moeten concluderen dat het paard afgeschreven kon worden. Allemaal best in een vrij kort tijdsbestek nadat het paard bij de Academy is weggehaald.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:02

Babootje schreef:
palousa_boy schreef:

Nee dat lees je niet goed. De dag nadat ze het paard had opgehaald werd geconstateerd dat het niet goed at. Direct daarna werd de veearts gebeld. Het paard is binnen enkele dagen nadat het bij de Academy weg was onderzocht door een veearts. Daarna is het paard nog in Gent onderzocht waar de beschadigde kaak middels rontgen onderzoek aan het licht kwam. Ca 3 weken nadat het paard bij de Acadamy weg was, heeft men moeten concluderen dat het paard afgeschreven kon worden. Allemaal best in een vrij kort tijdsbestek nadat het paard bij de Academy is weggehaald.

Er stond in het persbericht "daags na de verhuizing". Dus dat kan ook een aantal dagen zijn. En ik las ook iets over tying up. Dat kan ook gewoon accuut zijn.