Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:44

Vroegah waren het niet zulke sensibele paarden als nu. De fok heeft totaal ander soort paarden in de sport neergezet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:45

Electra63 schreef:
Marlies,
Ik zie op de foto's van jou onder andere: zwiepende staarten en oren naar achteren. Jullie vinden dat toch altijd een teken van verzet?

Buiten het feit dat ik nergens gezegd heb dan dit verzet is, ik heb eerder al aangegeven dat een open mond niet altijd verzet hoeft te zijn en zo ook met staarten zwiepen etc. Een paard kan daardoor ook aangeven dat het gewoon heel moeilijk is.
De lippizaner gaat bijna in de Levade, erg inspannend en inderdaad dan gaat de staart zwiepen, het is een moeilijke en zware oefening voor een paard. Bij de eerste foto bungelt de staart rustig op en neer, ontspanning. Het 2e paard komt mij niet gespannen over, en het staarten zwiepen valt in mijn ogen nog wel mee. Oren rechtop is concentratie.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:46

Electra63 schreef:
Marlies,
Ik zie op de foto's van jou onder andere: zwiepende staarten en oren naar achteren. Jullie vinden dat toch altijd een teken van verzet?

Dat is toch een teken van "aandacht voor de ruiter", de oren naar achteren?

Maar om nog even op het LDR/Rollkür-verhaal terug te komen; als niet bewezen is dat het NIET schadelijk zou zijn, net zomin als het bewezen is dat het WEL schadelijk zou zijn, neem ik toch maar het zekere voor het ONZEKERE.

In veel foto's en afbeeldingen van LDR-gereden paarden mis ik tact, regelmaat en ontspanning.
Ik geloof toch wel, dat dit basis-voorwaarden zijn?

En jammer genoeg mis ik ook die basis-voorwaarden juist bij de TOP-sportpaarden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:46

[*][quote="xmarliez[/quote]
En dat is nou het verschil tussen een goede piaffe en een foute piaffe. Daarnaast zijn lippizaners niet te vergelijken met kwpn'ers, daarom dat je ze ook zelden in de topsport ziet want deze paarden hebben veel karakter en zijn niet gemakkelijk te 'breken', ze zijn erg meewerkend maar alleen door respect en samenwerken. Ook is deze 'onderhals' van een lippizaner niet alleen onderhals maar ook slokdarm.
Enne ik heb net een nieuwe bril, + 5,5 8-)[/quote]
[*]

M.a.w.: de Lippi's hebben allemaal karakter en zijn niet te breken in tegenstelling tot de KWPN-er die hebben geen karakter en zijn daarom gemakkelijk te breken :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:48

russel schreef:
Vroegah waren het niet zulke sensibele paarden als nu. De fok heeft totaal ander soort paarden in de sport neergezet.

Mag ik vragen wat voor "ander soort paarden in de sport" er nu dan neergezet zijn?

Ik zie heel veel verschillen in al die (top)sportpaarden; neem bv Valegro, Totilas, Parzival etc

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:49

xmarliez schreef:
Electra63 schreef:
Marlies,

Buiten het feit dat ik nergens gezegd heb dan dit verzet is, ik heb eerder al aangegeven dat een open mond niet altijd verzet hoeft te zijn en zo ook met staarten zwiepen etc. Een paard kan daardoor ook aangeven dat het gewoon heel moeilijk is.
De lippizaner gaat bijna in de Levade, erg inspannend en inderdaad dan gaat de staart zwiepen, het is een moeilijke en zware oefening voor een paard. Bij de eerste foto bungelt de staart rustig op en neer, ontspanning. Het 2e paard komt mij niet gespannen over, en het staarten zwiepen valt in mijn ogen nog wel mee. Oren rechtop is concentratie.

Ik zeg ook niet dat JIJ dat zegt, maar ik lees dat continu in de kritieken, zeker die zwiepende staart :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:51

Ach ja ik zie het al aan mij 19 jarige......typisch oude bouw/fok tov de hedendaagse sportpaarden...destijds was hij als een Landgraaf I afstammeling een leuk ogend sportpaard, nu dus echt niet meer........maar als jij de verschillen niet ziet met de veeal veel te hete karakters tov vroegah, zij wij iig uitgepraat..... :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:53

Over dat trainen met het turnen...
Het is niet de manier van trainen qua oefeningen/trainingsmethoden wat het mishandelen is, het is de dwang en geestelijke mishandeling die er achter zit.
De manieren van rekken die gebruikt worden ken ik ook vanuit mijn turn verleden en dat was niet het probleem. Het stretchen tot de grens maar niet eroverheen is erg belangrijk want bij met teveel (verende) druk stretchen loop je risico op erge spierschade waardoor die spier niet meer goed hersteld en juist blessures geeft of extra stijve spieren door littekenweefsel. Als je de spagaat en de spit al makkelijk kan doen op de vloer, dan zoek je een verhoging op om extra te kunnen rekken omdat de vloer alleen niet meer voldoende is om nog leniger te worden.

En bij krachttraining keek je echt niet vrolijk, en ik had er ook een hekel aan, maar het was wel nodig om sterker te worden waardoor je je oefeningen weer makkelijker kon doen of om voldoende kracht te krijgen om ze uberhaubt aan te leren. Maar daarbij ging het om dat je eerst bijvoorbeeld en oefening 10x kon achterelkaar, een paar weken later misschien al 20 keer en weer wat later 40 keer fluitend.

En eigenlijk werkt het ook zo bij het trainen van paarden.
Daarbij moet een paard willen werken en beloont worden voor de goede pogingen. Als een paard met zweepslagen, harde schoppen of scherpe bitten gedwongen moet worden met agressie, dan ben je op de "Chinese" manier bezig... Zoek je met je paard de grenzen op tot het paard die grens aan geeft, en probeer je afwisselend onder tot bij die grens te trainen en je paard te belonen voor de goede pogingen, en kun je zo het paard leniger en sterker maken waardoor je steeds later die grens tegen komt, dan ben je op de eerlijke manier aan het trainen in mijn ogen.

Vanuit mijn eigen ervaring met rekken en stretchen, kan ik dus de LDR methode begrijpen en ook dat dat zonder pijn en agressieve dwang kan, mits diegene die het paard traint in staat is de signalen van dat de grens bereikt is opvangt en respecteert, waardoor het bij wat ongemak blijft (zoals je zelf ook aan je grens voelt dat het "trekt" of verzuurd) maar het daarna weer de ontspanning krijgt en door de training alles steeds makkelijker aan kan.

En die manier van grenzen op zoeken, is volgens mij bij alle trainingsmethoden van toepassing, niet alleen bij LDR, maar ook bij Klassieke en acedemische rijkunst of de Duitse klassieke rijkunst. Elke methode probeert het paard te verbeteren. recht te richten, leniger en sterker te maken. Dat is de opbouw.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:55

russel schreef:
Ach ja ik zie het al aan mij 19 jarige......typisch oude bouw/fok tov de hedendaagse sportpaarden...destijds was hij als een Landgraaf I afstammeling een leuk ogend sportpaard, nu dus echt niet meer........maar als jij de verschillen niet ziet met de veeal veel te hete karakters tov vroegah, zij wij iig uitgepraat..... :o

:D
Ik had 35 jaar geleden ook zo'n peerd met een veel te heet karakter :+ ze had ook een redelijk oude bouw/fok (ook al was het een halve volbloed)

En mijn "hedendaagse" paarden hebben ook al zo'n "heet" karakter :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:57

Electra63 schreef:
[*][quote="xmarliez

En dat is nou het verschil tussen een goede piaffe en een foute piaffe. Daarnaast zijn lippizaners niet te vergelijken met kwpn'ers, daarom dat je ze ook zelden in de topsport ziet want deze paarden hebben veel karakter en zijn niet gemakkelijk te 'breken', ze zijn erg meewerkend maar alleen door respect en samenwerken. Ook is deze 'onderhals' van een lippizaner niet alleen onderhals maar ook slokdarm.
Enne ik heb net een nieuwe bril, + 5,5 8-

M.a.w.: de Lippi's hebben allemaal karakter en zijn niet te breken in tegenstelling tot de KWPN-er die hebben geen karakter en zijn daarom gemakkelijk te breken :D

Kwpners geen karakter? Mijn ouwe kwpner heeft nog steeds tig meer kararkter dan mijn anda. Mijn kwpner dwing je niets af, die dwing je ook niet, dan ben je nog niet jarig...in jonge jaren wilde niemand mij helpen met rijproblemen, ze gingen liever normaal dood en ik heb bij lange na niet een top paard, zelfs die mentaliteit mist hij.....

Zou de miepjes met die grote monden hier wel eens een M proefje op Totilas willen zien maken, of lekker even losrijden op vreemd terrein, want hij is toch gebroken, heeft geen karakter en kan je makkelijk dwingen....

Een paard met spierblessures kan niet normaal meer lopen, ook al dwing je hem....zelfs de beste kinesiotape zal hem geen GP proef laten lopen

Anoniem

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:02

Cherie78, volgens moj ben jij pas 34.. }>

Vandaar misschien die :+ :+ }>

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:05

Dat Totilas karakter heeft, heeft hij op de hengstenshow laatst toch wel laten zien?
Volgens mij voelde MAR zich toen echt even niet zo happy op zijn rug :P Leek wel ontploffingsgevaar en hij maar vasthouden...

Verder heb ik een hele lieve KWPN merrie, maar die liet zich ook niet dwingen. Ging je de strijd aan, dan kon je heel wat dingen verwachten, want ze was snel over de rooie en ging dan gekke dingen doen. Ik draaide er liever omheen en probeerde slimmer en handiger te worden, of bij stress voor iets engs buiten er even af te stappen en als we er langs waren en de stress wat gezakt er weer op te stappen, stuk paard- en mensvriendelijker en je bereikte er meer mee...
Heb er meerdere Zruiters opgehad, maar die bereikten ook niets met wel even willen dwingen. Zo lief en braaf als ze leek, zo'n karakter was het toch wel...

Ik geloof dat KWPN-ers toch echt wel karakter hebben en het is niet voor niets dat zo vaak een paard wordt weggedaan vanwege "geen klik" of "onvoldoende ervaring"

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:07

russel schreef:

:D :D
Ik kan je verzekeren dat ik geen 34 meer ben.

En die smiley's stonden er gewoon omdat er vroeger sensibele paarden waren en nu nog steeds.

Al is sensibel niet gelijk aan heet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:12

Ik heb me verkeerd geformuleerd, ik weet ook niet hoe ik het anders moet formuleren :D maar er is wel degelijk verschil met een kwpn'er en een lippizaner, en daar hadden we het even over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:13

xmarliez schreef:
Ik heb me verkeerd geformuleerd, ik weet ook niet hoe ik het anders moet formuleren :D maar er is wel degelijk verschil met een kwpn'er en een lippizaner, en daar hadden we het even over.

Ja, er is ook verschil tussen een NF-pony en een haflinger :?
Wat wil je nu precies zeggen?

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:54

Dit is nou weer een beetje dom. We weten hoe gevoelig hyperflexie ligt in Duitsland (m.i. terecht). Om je dan zo af te zonderen, dat vraagt gewoon om PR moeilijkheden. Sportruiters hebben nog steeds niet door dat goede PR van groot belang is in de paardensport, die uiteindelijk, hoe je het ook draait of keert, afhankelijk is van dieren die nergens om hebben gevraagd. Je moet Britse fora maar eens lezen over Rath en Totilas. Met de grond gelijk, en nee, dat is niet alleen jaloezie, maar ook een kwestie van paardencultuur.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:57

Alenteja schreef:
Dit is nou weer een beetje dom. We weten hoe gevoelig hyperflexie ligt in Duitsland (m.i. terecht). Om je dan zo af te zonderen, dat vraagt gewoon om PR moeilijkheden. Sportruiters hebben nog steeds niet door dat goede PR van groot belang is in de paardensport, die uiteindelijk, hoe je het ook draait of keert, afhankelijk is van dieren die nergens om hebben gevraagd. Je moet Britse fora maar eens lezen over Rath en Totilas. Met de grond gelijk, en nee, dat is niet alleen jaloezie, maar ook een kwestie van paardencultuur.

Hij was niet echt afgezonderd, er stonden 300 mensen aan de kant :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:02

xmarliez schreef:
gummie schreef:
@ xmarliez: daar zakt me de boks van af hoor.... Je wilt aantonen dat LDR als gevolg heeft dat het paard zijn achterhand omhoog drukt. Ik vraag vervolgens: dus jij zegt dat door LDR de paarden het gewicht niet van achteren dragen? Ook niet in de proef? Je zoekt daar een plaatje bij. En dan zeg je: zie je wel: LDR = zakken niet met achterhand.

Maar dan begrijp ik niet hoe jij een goede piaffe voor je ziet hoor.... Dan hebben we echt een heel groot meningsverschil, en met mij vele anderen.

http://29.media.tumblr.com/tumblr_lz9sj ... o1_500.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JCVADOVO.jpg

http://www.kellybauerphotos.com/wp-cont ... 99x300.jpg
VS
http://i45.tinypic.com/4j7szo.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CCASNYYL.jpg
Want dit zijn 10-en, hoe je het wendt of keert.

De door mij gepostte foto's zijn meer waard dan een 10, deze piaffe is ontstaan vanuit het paar ipv de ruiterhand en dat is meer waard dan een puntje.
Deze paard (op de lippi na) zijn niet de meest correct gebouwde paarden maar laten wel een bijna correct piaffe zien.

Willie57, vroeger liepen paarden vol trots de ereronde, omdat ze het door hard werken verdiend hadden. Nu lopen ze die vol spanning of helemaal niet.... dat zegt heel veel over de training.

Ik snap het niet hoor Marlies, jij zegt dat ze met LDR geen correcte piaffe kunnen doen terwijl je de piaffen op de foto's met een 10 kwalificeert. Maar Edward Gal staat er toch echt 2 keer tussen en die rijdt zeker weten LDR.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-04-12 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet, geen foto's quoten aub.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:16

Jan, er is niet goed gequoted. Gummie gaf 10-en voor de piaffes van EG :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:26

xmarliez schreef:

Maar... >;) :wow:

Als den hollansche school met de staart zwiept is het spanning omdat deze karakterloze paarden gebroken zijn, als lippizaners het doen is het omdat het een zware oefening is?

Zonder in te gaan op de huidige discussie, maar wat je nu zegt (als ik je correct begrijp) gaat nérgens over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:53

Asyaa schreef:
xmarliez schreef:

Maar... >;) :wow:

Als den hollansche school met de staart zwiept is het spanning omdat deze karakterloze paarden gebroken zijn, als lippizaners het doen is het omdat het een zware oefening is?

Zonder in te gaan op de huidige discussie, maar wat je nu zegt (als ik je correct begrijp) gaat nérgens over.

Zo had ik het ook begrepen :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:20

Als mijn boere knol gaat rollen, gaat hij eerst met staart zwiepen............spanning? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:31

cherie78 schreef:
russel schreef:

:D :D
Ik kan je verzekeren dat ik geen 34 meer ben.

En die smiley's stonden er gewoon omdat er vroeger sensibele paarden waren en nu nog steeds.

Al is sensibel niet gelijk aan heet.

Jij een punt....

Maar alle Jazz liefhebbers, gribaldi liefhebbers bv........elk jan slul koopt zo een paard en komt tot de concludie dat mooi met verheven gang nog een pondje meer is en dat bedoel ik....zo zijn er nog meer afstammingen die in eerste plaats gefokt zijn louter voor de dressuur sport om te scoren....maar iedereen is op eens dressuurruiter....

Ken een trackener, niet voor iedereen, trackeners staan bekend om sensibel, trots en heet, een hele goede in de sport, zal je spanningsproblemen mee kunnen houden, daar moet je dan ook aan werken, paard is geconcentreerd in het werk, is klaar mag om zich heen kijken en wordt overvoerd door van alles, dus ja spanning
.....de dure basis knollen zoals de bokkers hier, tja die karakters......laten we daar nou net met en zonder problemen leuk basis mee hobbelen....en dan zijn er nog zat doodsbang voor hun knol, zie dat toch om mij heen??? :D terwijl dit helemaal niet nodig is, gewoon omdat ze zelf niet rustig en zeker genoeg zijn om met hun paarden om te gaan.....

Nogmaals heden ten dage zie je gewoon veel meer mooie, luxe, paarden in de sport, mooie afstamming, maar steeds minder door basis netjes te rijden.....veel spanning, veel getrek, veel vlak gereden gangen....maar omdat die paarden zoveel beweging hebben, hebben ze dat zelf niet in de gaten....dieren zijn plat gereden omdat ze anders niet met ze weg durven....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:51

Tja, iedereen probeert de nieuwe Totilas te fokken... En zie hoe de paardenmarkt er nu uit ziet.
Vervolgens probeert iedereen de nieuwe Totilas te kopen, het liefst voor zo min mogelijk geld. En zie hoe het wedstrijdterrein er uit ziet.

Niet iedere ruiter is geschikt om ieder paard te rijden, en niet ieder paard is geschikt om door iedere ruiter bereden te worden.

Dat, in combinatie met het zichzelf willen aanleren van wat een succesvolle trainingsmethode lijkt te zijn, leidt tot pijnlijke taferelen, paarden die van hand tot hand gaan omdat ze "onhandelbaar" zouden zijn, en druk bezette klinieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:55

Precies! Het wezen paard is dan nog geen moment in de ogen gekeken.....