Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:58

geerke schreef:
ik zal eerlijk zeggen dat ik de site van PN levensgevaarlijk vind voor leken.
Ze laten hun paard lekker staan rillen want daar wordt hij warm van en hakken zelf een stuk van de hoeven af.
Er staat uiteraard ook goede info op....maar dit is geen site voor een beginner die alles nog moet leren.

Dat is die ook en daar heb ik helaas al eens de resultaten van gezien. De koude rillingen liepen over je rug als je zag hoe dat paard geestelijk mishandeld was. Hij stond ook zonder deken en had een slechte smid, maar hoe dat paard behandeld was, was echt te gek voor woorden.

Overigens zet PN zichzelf in een kwaad daglicht door op die manier informatie te verspreiden. Als je ergens een cursus wil doen (stel dat) dan orienteer je je eerst via de website op wat een organisatie te bieden heeft. Nou, dat is dus niet veel soeps in het geval van PN en iedereen met een beetje gezonde paardenervaring ziet dat binnen een halve minuut (ik lees langzaam).

Ra_chel

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:23

heb net ook even op de site gekeken , en moet eerlijk zeggen dat ik medelijden heb met paarden die volgens deze methode gehouden/verzorgd worden , sommige dingen gingen mijn verbazing te boven.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:33

Zo zo, hier wordt off topic gegaan over PN, net zoals ik deed en deze berichten worden niet verwijderd. Niet correct als je het mij vraagt en ik sta erop dat deze posts ook verwijderd worden, net zoals de mijne hier allemaal verwijderd geweest zijn.
Uw kritiek op PN is dan ook geheel overdreven.
Ik ben akkoord met de inhoud wat PN verkondigt op hun site en weet dat zij volledig voor het welzijn van het dier handelen en al veel veranderd hebben op gebied van paarden-houderij, maar het zijn sommige mensen die daar posten die het om zeep helpen.
Natuurlijk bekappen zoals het daar aangeleerd wordt is inderdaad veel beter omdat je telkens een klein stukje weg neemt en je zo regelmatig kan op toezien dat de stand van de hoeven constant correct is, ipv 1 keer per 3 maanden een stuk laat afhalen door een hoefsmid van wie alles snel snel moet gebeuren. Dat er mensen zijn die de hype van het natuurlijk paard houden misbruiken, daar kan een site niet verantwoordelijk voor gesteld worden. Als je dat niet wil inzien moet je je maar eens de vraag stellen hoeveel je zelf over paarden en paardenhouderij weet vooraleer je zo'n kritiek uit.
Ik ken enkele veeartsen die dankzij PN tot andere en veel betere inzichten gekomen zijn, ten voordele van het paard.
Alleen jammer dat het zo verpest wordt door enkele mensen die daar regelmatig posten die niet meer handelen voor een beter paarden welzijn, maar enkel en alleen maar om hun eigen ego'tje te voeden en hun excentrieke karakter in de verf te zetten zo van: wij zijn anders, wij zijn de beste. van die halsstarrige koppen die alleen graag zichzelf horen balken. Het zijn juist dié mensen die zorgen voor de misverstanden waardoor paarden van leken moeten lijden. Dan zou zo'n site moeten ingrijpen om die mensen aan te manen, maar dat gebeurt (bijna) niet.
Als je dan bij zo'n mensen thuis gaat kijken, is het even schrikken dat het er helemaal niet zo paardnatuurlijk aan toe gaat en hun principes die ze zo luidkeels op internet verkondigen helemaal niet terug te vinden zijn in het echt. Hypocrisie via internet is nu eenmaal heel gemakkelijk...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:28

Citaat:
Als je dat niet wil inzien moet je je maar eens de vraag stellen hoeveel je zelf over paarden en paardenhouderij weet vooraleer je zo'n kritiek uit.

Ik ben 'groot geworden' in de IJslanderscene, waar natuurlijk paardhouden en onderzoek naar álles wat met paarden te maken had, allang aan de orde waren, voor de dames en heren van Paardnatuurlijk ook maar een voet in een stal gezet hadden. ;)

Gek genoeg ben ik later (deels) op mijn natuurlijke schreden teruggekeerd, want ook daar werd al gepropageerd dat íeder paard het buiten kan redden, en ik heb gewoon in de praktijk ervaren dat er wel degelijk grote verschillen in de aanpassing aan het Nederlandse klimaat bestaan.

Dat is het loslaten van het dogma, ten goede van het paard.

Verder is dit niet offtopic, aangezien deze vorm van 'natuurlijk' paardhouden, in de praktijk wel degelijk tot zéér groot paardenleed kan lijden en direct verband houdt met de gewoonte om warmbloedige dieren op kleine modderlandjes te houden.

Wellicht niet bedoeld door Paardnatuurlijk, maar wel een misvatting die inmiddels leeft, die net zo schadelijk is als het idee dat ieder paard de hele winter fijn in een stalletje moet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:31

randalinpony schreef:
Verder is dit niet offtopic, aangezien deze vorm van 'natuurlijk' paardhouden, in de praktijk wel degelijk tot zéér groot paardenleed kan lijden en direct verband houdt met de gewoonte om warmbloedige dieren op kleine modderlandjes te houden.

Maar ze staan wel lekker buiten en dan is het al gauw goed als je de modale mening hier op bokt mag geloven. Een goede paardenbaas zijn gaat verder dan de keuze tussen buiten of binnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:43

Dolores08 schreef:
Zo zo, hier wordt off topic gegaan over PN, net zoals ik deed en deze berichten worden niet verwijderd. Niet correct als je het mij vraagt en ik sta erop dat deze posts ook verwijderd worden, net zoals de mijne hier allemaal verwijderd geweest zijn.
Uw kritiek op PN is dan ook geheel overdreven.
Ik ben akkoord met de inhoud wat PN verkondigt op hun site en weet dat zij volledig voor het welzijn van het dier handelen en al veel veranderd hebben op gebied van paarden-houderij, maar het zijn sommige mensen die daar posten die het om zeep helpen.
Natuurlijk bekappen zoals het daar aangeleerd wordt is inderdaad veel beter omdat je telkens een klein stukje weg neemt en je zo regelmatig kan op toezien dat de stand van de hoeven constant correct is, ipv 1 keer per 3 maanden een stuk laat afhalen door een hoefsmid van wie alles snel snel moet gebeuren. Dat er mensen zijn die de hype van het natuurlijk paard houden misbruiken, daar kan een site niet verantwoordelijk voor gesteld worden. Als je dat niet wil inzien moet je je maar eens de vraag stellen hoeveel je zelf over paarden en paardenhouderij weet vooraleer je zo'n kritiek uit.
Ik ken enkele veeartsen die dankzij PN tot andere en veel betere inzichten gekomen zijn, ten voordele van het paard.
Alleen jammer dat het zo verpest wordt door enkele mensen die daar regelmatig posten die niet meer handelen voor een beter paarden welzijn, maar enkel en alleen maar om hun eigen ego'tje te voeden en hun excentrieke karakter in de verf te zetten zo van: wij zijn anders, wij zijn de beste. van die halsstarrige koppen die alleen graag zichzelf horen balken. Het zijn juist dié mensen die zorgen voor de misverstanden waardoor paarden van leken moeten lijden. Dan zou zo'n site moeten ingrijpen om die mensen aan te manen, maar dat gebeurt (bijna) niet.
Als je dan bij zo'n mensen thuis gaat kijken, is het even schrikken dat het er helemaal niet zo paardnatuurlijk aan toe gaat en hun principes die ze zo luidkeels op internet verkondigen helemaal niet terug te vinden zijn in het echt. Hypocrisie via internet is nu eenmaal heel gemakkelijk...

Ik vind het klakkeloos volgen van een site of goeroe altijd heel gevaarlijk. Wat iemand ook verkondigt, gewoon je normale verstand gebruiken, je inlezen hier en daar, dus niet alleen websites van gelijkgestemden, maar ook misschien eens van de "tegenpartij" en eens in de keuken van de ander kijken. En wat voor de één geldt, hoeft niet voor de ander te gelden. Je bent van allerlei omstandigheden afhankelijk, ook in dit kleine landje.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:48

Lovely schreef:
randalinpony schreef:

Maar ze staan wel lekker buiten en dan is het al gauw goed als je de modale mening hier op bokt mag geloven. Een goede paardenbaas zijn gaat verder dan de keuze tussen buiten of binnen.

Ik ben helemaal akkoord met wat je schrijft, dat zei ik al eerder in mijn posts, maar die werden om een of andere reden verwijderd door de moderator hier op aanvraag van een bokker. Waarom, ik weet het niet.
Mijn mening is dat het tot grote misverstanden kan leiden wat verkondigt wordt op PN door mensen die er posten en dat ze bepaalde zaken niet zo zwart-wit mogen stellen, omdat wij sukkels van paarden gecreeërd hebben door onze ongelukkige fok selectie met als voornaamste criterium: groter, imposanter en met gangen die bijna geen ruiter meer kan meezitten met als enig doel: puntjes scoren en bewondering oogsten van omstaanders. NIET in het welzijn van het paard zelf, want al wat natuurlijk is hebben wij weg gefokt. Zo'n paarden kunnen niet meer puur-natuur gehouden worden.
Veel mensen zien dan staan op PN: paarden moeten 24u per dag buiten, beslaan is slecht, ontwormen is ongezond en ipv de andere voorwaarden er ook bij te nemen, namelijk akkoord 24 u buiten, maar met een diepe, goed onderhouden degelijke schuilstal met mogelijk om te liggen die elke dag schoongemaakt wordt, akkoord beslaan is niet goed, maar dan moet je nauwgezet de hoeven onderhouden zodat ze mooi afgerond en sterk worden ipv het paard met veel te lange hoeven te laten lopen en ontwormen is inderdaad niet gezond, maar niet ontwormen is dat nog vééééééééééél meer, dat ze dat maar eens goed in hun oren knopen op PN.
Voor de rest hebben ze veel ogen geopend, maar inderdaad, zoals de post hierboven zegt, klakkeloos volgen van een goeroe is gevaarlijk, hoe graag die goeroe dat ook zou willen, enkel en alleen om zijn ego te strelen en niet ivm het welzijn van het paard. Dat is wat er wel gebeurd door de posters op PN en waar er al veel ingeduikeld zijn ten koste van hun paard.
Laatst bijgewerkt door Dolores08 op 12-02-12 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:52

Ik ga helemaal niet akkoord met 24/7 buiten, er is niets mis mee, als je paard 's nachts binnenstaat. Daar is nog nooit een paard van dood gegaan of ziek van geworden. Wel van verkeerd bekappen, geen of slecht voerbeleid, niet op tijd ontwormen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:52

Dolores08 nogmaals, je kan niet zeggen dat het ene wel moet en het andere niet mag omdat voor elk paard anders kan zijn. Dat heeft niet zozeer te maken met welke websites je leest,maar meer met praktijkervaring en gezond verstand.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:58

Electra63 schreef:
Ik ga helemaal niet akkoord met 24/7 buiten, er is niets mis mee, als je paard 's nachts binnenstaat. Daar is nog nooit een paard van dood gegaan of ziek van geworden. Wel van verkeerd bekappen, geen of slecht voerbeleid, niet op tijd ontwormen e.d.

Ik vind 's nachts binnen ook niet zo erg, maar nog leuker is als alle deurtjes open blijven en het paard zelf kan kiezen, geen enkel wezen is graag opgesloten.
@ Lovely, inderdaad, je moet kijken naar je paard in eerste plaats. Daar ben ik ook zeker van overtuigd! Met dit weer zijn er paarden die echt zouden afzien 24u per dag buiten, maar dan moet je je ook weer de vraag stellen waarom ze er niet tegen kunnen, dan is er ook weer iets grondig mis met het paard. Paarden hun comfort temperatuur ligt tussen de -10 en de plus 10. Wellicht kunnen ze er niet tegen omdat je zelf je paard verzwakt hebt. Door ofwel verkeerde fokselectie, dekentjes , scheren omdat jij zo nodig moet rijden...ik begrijp dat wel, maar dan moet je je afvragen hoe leuk het nog is voor je paard om zo'n leven te leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:03

Tja doloros08 in deze discussie kun je je ook afvragen wie er nu wel of niet open staat voor andere ideeën. Veel mensen hebben een paard om op te rijden of in te spannen en daarmee wordt ook bepaald hoe het paard het beste gehouden kan worden zodat die gezond en sterk blijft.
Het is maar hoe je het bekijkt.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:07

Ok, je hebt gelijk. Ik denk hier elke dag vaak over na. Daarom praatte ik er ook graag even over want altijd het beste doen is niet makkelijk ;). Ik heb ook veel verkeerd gedaan uit onwetendheid, maar al doende leert men é?

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:15

randalinpony schreef:

Wellicht niet bedoeld door Paardnatuurlijk, maar wel een misvatting die inmiddels leeft, die net zo schadelijk is als het idee dat ieder paard de hele winter fijn in een stalletje moet staan.

Dit is mooi verwoord ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:10

Dolores08, nu komen we nader tot elkaar. Tja, dat posts weggumbeleid hier op bokt daar valt ook geen chocola van te maken...

Lovely schreef:
Tja doloros08 in deze discussie kun je je ook afvragen wie er nu wel of niet open staat voor andere ideeën. Veel mensen hebben een paard om op te rijden of in te spannen en daarmee wordt ook bepaald hoe het paard het beste gehouden kan worden zodat die gezond en sterk blijft.
Het is maar hoe je het bekijkt.

Maar hier is het paard, én zijn behoefte aan het ontplooien van natuurlijk gedrag, wél ondergeschikt gemaakt aan het doel dat jij als ruiter/menner/shower enz voor ogen hebt. En dat daar dan gemakkelijk een frictie optreedt tussen gebruiksdoel en de daarvoor geeigende manier van houden, en de behoeften van het paard, lijkt voor mij zo klaar als een klontje...

Ik vind het dan ook jammer dat die natuurlijke behoeftes dan in sommige gevallen soort van weggegumd worden, alsof een 'sport'paard níet meer de behoefte heeft aan gezelschap, aan vrije beweging, bijv een lekker spelen of rollen, aan een buik vol ruwvoer, enz...

Er is natuurlijk een middenweg, maar de dure pensionstallen waar de weidegang szomers per schema gaat en ze niet dagelijks de benen kunnen strekken, en in de winter beperkt blijft tot stapmolens, waar het paard totdat het baasje komt het moet doen met 3X3, twee scheppen biks en 2 plukjes hooi en de radio, zijn in mijn ogen geen optimale situatie.

Nou hadden we al vastgesteld dat op veel lokaties er een middenweg is, zeker particulieren hebben vaak een uitloop, snachts stal enz, en vele stallen (helaas veel ook niet...) hebben tegenwoordig ook wel paddocks. Dat kan met de huidige dekens ook geen enkel bezwaar meer zijn, zelfs geschoren paarden in training moeten toch minstens enkele uren buiten kunnen lopen met het prachtige materiaal van tegenwoordig.

Ik heb zelf ook paarden gehouden en gereden die tot stalarrest veroordeeld waren voor maanden of soms jaren, maar ik ben mij er toch altijd van bewust gebleven dat dat een inbreuk maakt op de behoeften die paarden hebben.

In mijn ogen is het dan ook zelfs bij de zwaarste vormen van training van paarden altijd nog mogelijk om ze minimaal enkele uren per dag de benen te laten strekken in gezelschap van andere paarden en ze te laten genieten van buitenlucht.

Nou denk ik wel dat paarden als soort een grote sprong voorwaarts gemaakt hebben door tot huisdieren te evolueren, want dat heeft hen óók overduidelijk een groot aantal voordelen opgeleverd.
Permanent toegang tot voeding, water, veiligheid tegen roofdieren en beschutting om er maar wat te noemen, zaken die in de natuur bijlange na niet gegarandeerd zijn. Op steppes lopen over het algemeen ook geen VA's rond, allemaal zaken waar onze dieren van profiteren in ruil voor het werk dat ze voor ons doen.

Ik vind paarden dus niet zielig, ik vind wel dat er soms wat weinig bewustzijn van hun natuur is. En als ik dan de folder van Agradi inzie en daar een 'boxspeeltje' zie worden aangeprezen, waar je fleurige likstenen in kan stoppen met, lach niet, de smaken banaan, appel, framboos en niet te vergeten, Drop.... dan vraag ik me toch af of de paardenhouderij niet aan het verworden is tot een toevluchtsoord voor oud geworden meisjes die nooit een barbiepaard kregen van hun ouders, of die het paard als een kindsubstituut beschouwen...

Want met dierwelzijn heeft dat alles niets te maken, wel met het sussen van een geweten.

De vraag blijft dan ook: hoe ver wil ik gaan in het stellen van mijn eigen behoeften boven die van het paard (want eerlijk is eerlijk, we hebben dat dier altíjd voor eigen behoeften aangeschaft. ;) )

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:49

Ik vind het ook zeer mooi verwoord dat tekstje hierboven. Ik zei al eerder dat zwart-wit denken niet mogelijk is als je met paarden omgaat.
Ik denk dat er gewoon nood is aan een logische wet, met aantal voorwaarden waar aan moeten voldaan worden om op een ethische manier zo'n groot dier te houden. Kun je daar niet aan voldoen, dan zou je onverbiddellijk je dier moeten afstaan aan iemand die er wel kan voor zorgen. Ook al heb je centjes neergeteld voor een paard, wil dat nog niet zeggen dat je met dat paard kan doen wat je wil zoals nu het geval is. Je bezit een dier niet, je bent er vooral verantwoordelijk voor. Ook vind ik dat het fokken meer aan banden zou gelegd moeten worden, veel strengere regels moeten er komen om teveel aan paarden en ondoordacht fokken tegen te gaan.
Nu raken teveel paarden van de regen in de drop uiteindelijk in het slachthuis na een lange lijdensweg. Ook al eindigt een paard in de koelkast, ook dat paard heeft recht op een goed leven.
Dat er nog steeds geen zo'n wet is en er zo weinig aan gedaan wordt, dat vind ik schrijnend. De registratie's die er nu gebeuren er vooral moeten komen in het voordeel van het dier en niet om mensen extra geld uit de zakken te kloppen zoals nu het geval is (bvb camionettes die rondrijden om te controleren of je schapen ingeschreven zijn, daar trekken ze wel voldoende tijd voor uit ). Ik weet niet of dat er al is, maar zit er in de politiek ook een partij bij jullie die voor de dieren instaat? In plaats van al dat nutteloze gepalaver in de politiek, ze zouden daar eens moeten voor kijken. Desnoods vrijwilligers aannemen die steekproeven gaan doen bij de mensen, ik wil echt heel graag meehelpen aan zo iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:20

Dan zullen de controles op de paarden op meerdere dagen op meerdere uren moeten gebeuren, want alleen zo heb je een helder beeld. Als ik op het werk zit, staan mijn paarden binnen, maar ik ben nooit 40 uur ex werktijden aan het werk, maar wel onregelmatig en er voor of er na gaan ze naar buiten...zijn wij niet thuis, staan de paarden op stal...krijg ik 2 keer controle en ze staan binnen, heb ik dus een probleem???

Laat ik ze buiten dan heb ik geen zicht op wat er gebeurd, zoals gisteren vond een jonge hengst het nodig om de omheining te slopen zodat hij bij het gras kon aan de andere kant...als wij niet thuis waren geweest was hij verder gegaan met slopen, er over heen gestapt, maar of dat zonder verwonding was gegaan, dat is dan gissen..dus ik bedoel maar. Is een houten omheining, en de bovenbalken waren allemaal gebroken,dus eventueel splinters...met de vorst was de stroom niet goed doorgevoerd.... }:0

RD, ben het eens met je post hoor...maar zo is het niet altijd de eigenaar te verwijten...want soms moet je wel op een pension staan en zou je graag willen dat de regels niet zo zijn...wil je wel dat ze buiten komen, is het ook de afspraak, maar wordt het niet altijd nageleefd en dan moet je of weg of laten gaan...want zeuren is uiteindelijk ook weer weg gaan...

Ik denk dat het gewoon heel moeilijk is om regels te stellen...de een vind een stal al vies met een paar verse drollen, de ander pot op en vind en natten zwarte stal lekker zacht en warm voor in de winter...dan laat de een zijn paard moddervet eten en vind dat mooi rond en gespierd, want die ziet vet aan voor spieren...de ander vind dat een paard een goede conditie laat zien als het skelet zichtbaar is, want hij is goed getraind, ze rijden elke dag...dan zijn er mensen die stro voeren omdat dat zo een goede vezel is en dan zijn er weer mensen die graag koeienkuil geven...
Hoe kan je regels stellen, als er al niet eens een eensluidend verzorgingsritueel is.
Pure verwaarlozing is al iets wat heel duidelijk zichtbaar is, daar is geen discussie over.

Stel paarden lopen van 07.00 tot 24.00 uur buiten op een flinke stuk grond...heel groot stuk wei, maar gaan in de nacht op een 3 x 3 stal, geen dik pak stro...eigenlijk weinig stalbedekking en niet echt schoon, maar alleen om ze in de nacht veilig binnen te hebben...Is dat per definitie slecht? Die paarden hebben heel wat uren de vrijheid, kunnen liggen, rollen, heel de dag eten...stel zo een dier staan u ineens wel een dag binnen door omstandigheden...en je krijgt controle..???
Paarden zijn dieren, het is eigenlijk nog vee, maar nu steeds meer lippenstiftdieren...
Echt met verstand met paarden omgaan zonder dat die roze dekens met prachtige biezen van belang zijn, maar al zouden ze die hebben, nou en....maar echt met verstand verzorgen en tegen gevaar/letsel beschermen, dat is iets als paardenverstand....dat kan je leren, ALS je dat wil en wil IEDEREEN dat??

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:52

Misschien in eerste instantie iets doen aan de schrijnende omstandigheden? Ik bedoel daarmee, dieren die echt verwaarloosd worden waar het hier in feite echt over gaat?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:18

Nou... de dooi is ingetreden dus hebben we straks allemaal weer modderige bakjes. Zijn we weer terug bij het begin van dit topic en kunnen degene die toen riepen dat je maar geen paard moest hebben als je dat niet kunt voorkomen, weer uit de kast komen. :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:23

En kan de andere helft weer terugroepen dat als je niet ééns een modderig stukje hebt, je ook geen paard moet houden. :')

Constructief. :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:24

Mijn paardjes staan straks nog steeds droog!
Alleen mijn bak wordt waarschijnlijk ietsjes nat.

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:44

Het is niet mijn gewoonte om hier te posten, ik ga hier ook niet reageren op antwoorden, maar wil wel even wijzen op wat misvattingen over ons die hier de ronde doen.

1) Wij hebben helemaal geen cursus over het houden van paarden. De informatie op onze website is bedoeld om een idee te geven hoe je paarden beter kunt houden dan algemeen gebruikelijk is. Wie meer wil weten kan hiervoor geen cursus volgen maar kan wel ons boek kopen waar alles veel gedetaileerder wordt uitgelegd en waarin staat hoe je de bekende problemen (paarde die afvallen, paarden die het koud hebben) kunt oplossen. Inderdaad: oplossen, want al dit soort problemen komen wel vaker voor en daar zijn goede en beproefde oplossingen voor. Met een goede aanpak kunnen alle paarden prima buiten blijven. Onze paarden stonden de afgelopen periode ook gewoon buiten en zijn niet eens de schuilstal ingeweest. Voor wie een boekje te duur is kun je veel van deze informatie ook vinden via ons forum, door je twijfels, vragen en problemen voor te leggen aan talloze ervaringsdeskundigen die je voor zijn gegaan.

2) Wij bevelen nergens aan om paarden in de modder te zetten, wij bevelen aan om ze buiten te zetten, maar dat is heel wat anders. In ons boek en op ons forum komen tal van oplossingen voor het modderprobleem voorbij. Modder hoeft geen excuus te zijn om je paard maar binnen te houden.

3) Wij beweren nergens dat je je paard niet moet ontwormen; we leggen alleen uit waarom het onverstandig is om je paard *nodeloos* te ontwormen. Iedereen die enige kennis heeft op dit gebied weet dat we met het huidige ontwormbeleid hard op weg zijn om resistente parasieten te kweken en dat er straks geen werkzaam middel meer is om paarden te ontwormen die het echt nodig hebben. Het is beter om je paard selectief te ontwormen, alleen op momenten dat het zinnig is.

4) Natuurlijk zijn er mensen die onze site verkeerd lezen en hun paard verwaarlozen. Maar evengoed worden er paarden op stal verwaarloosd, ook door verkeerd begrepen informatie. Er staan paarden in een stal in de drek, ze staan te hoesten in het stof, ze krijgen te weinig eten, te weinig beweging, geen hoefonderhoud, etc. Verwaarlozing heeft niets met stal of buiten te maken, maar alleen maar met mensen die gewoon niet in staat zijn verantwoordelijk voor een dier te zorgen. Dat heeft niets met onze website te maken; wij doen er alles aan om mensen duidelijk te maken wat wij verstaan onder verantwoord paardenhouden. Je paard in de modder zetten, onbeperkt laten rillen, laten verhongeren, niet ontwormen terwijl het wel nodig is, etc. hoort daar allemaal uitdrukkelijk niet bij. Als ik een paard eenzaam in de modder zie staan, rillend van de kou, zonder hooi, dan bel ik ook de dierenbescherming. (Hoewel ik die neiging evengoed heb wanneer ik zogenaamd "goed verzorgde" paarden in stallen zie wegkwijnen, luchtzuigend of wevend, veel te dik door verkeerde voeding en te weinig beweging, met pijnlijke hoeven, hoestend door het stof, en allerlei andere narigheid, dan prik ik toch dwars door die keurig opgestrooide stal heen. En dat is lekker even zwart/wit neergezet als wat die mensen schrijven die dat "natuurlijke" maar niks vinden en allerlei misstanden aangrijpen om ons maar even door het slijk te halen.)

5) Ons forum is anders van opzet dan bokt. Juist vanwege de beladen onderwerpen streven we naar volledige openheid, en dat betekent dat er niet wordt gecensureerd, geen slotjes op discussies worden geplaatst, etc. Natuurlijk waren er mensen die deze vrijheid niet aankonden en er misbruik van maakten. Inmiddels heeft het forum een nieuwe vorm gekregen waarbij de openheid nog steeds volledig is maar het voor raddraaiers minder aantrekkelijk is geworden. Het forum is nu veel prettiger van toon en voortdurend worden nieuwkomers geholpen met onder andere de problemen die in deze bokt-discussie zijn genoemd. Juist omdat er op ons forum zoveel mensen zijn die ook ooit eens de overstap naar natuurlijk hebben gemaakt en zelf precies dezelfde problemen hebben meegemaakt.

6) De grootste critici tref je aan onder de mensen die onze site niet goed hebben gelezen, niet eens weten dat we geen cursussen geven over paardenhouden, niet eens weten dat we een boek hebben laat staan dat ze het hebben gelezen, en niet weten dat ons forum al lang geleden is veranderd. Tsja, als je niet verder komt dan "buiten=modder, ruvwoer=vermageren, ijzerloos=pijnlijke hoefjes, bitloos=ongecontroleerd" enzovoorts dan houdt het voor ons ook op; tegen onwil om jezelf goed te informeren helpt ook een overvloed aan goed beargumenteerde informatie niet.

7) Ten slotte: Het bewijs telt. Onze paarden staan al jaren uisluitend buiten, krijgen al jaren geen krachtvoer meer, zijn in die "erbarmelijke omstandigheden" drachtig geworden, hebben gezonde veulens gebaard, hebben ook tijdens de zoogperiode niks extra's gehad, en ook onze veulens zijn in precies diezelfde omstandigheden uitgegroeid tot prachtige volwassen dieren. En nee, we zijn niet begonnen met superpaarden, maar met paarden met slechte hoeven, hoefbevangenheid, zomereczeem, ziektes, etc. Diezelfde paarden zijn aanzienlijk opgeknapt sinds we ze houden op de manier zoals we uitleggen op onze website en in ons boek.
Wat is meer: velen hebben precies dezelfde ervaring opgedaan met hun eigen paarden. Al met al hebben we een aanzienlijke bijdrage geleverd aan het paardenwelzijn in Nederland en Belgie.

Ik hoop hiermee wat misvattingen te hebben rechtgezet.

Frans Veldman,
Paard Natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:56

Frans, niet echt, maar bedankt voor je moeite.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:01

Als je toch niet gaat reageren, waarom post je dit dan hier is mijn gedachte.
Ik heb er namelijk wel wat vragen bij.
En je geeft nu af op iemand, die daar wel op kan reageren, maar geen duidelijke uitleg zal krijgen.
Dat is gewoon een kwestie van je even afreageren en de ander slikt maar. Zo werkt helaas een discussieforum niet!

Waaronder:
Ik heb paarden om dressuur en springen in de wedstrijdsport mee te rijden en wil ze 's nachts dus niet buiten hebben staan. Ik zie niet in, wat daar mis mee is.

Zwart wit neerzetten doe je inderdaad, maar waarom niet accepteren, dat er genoeg mensen zijn, die hun paarden inderdaad gewoon goed verzorgd op een stal hebben staan?

Waarom roepen jullie zo hard, dat je het allemaal goed doet en anderen er niets van weten, terwijl ze dat van jullie niet over jullie mogen zeggen.

En wat lopen jullie paarden in de sport?
Mijn paarden hebben geen slechte voeten, geen ziektes en zijn niet hoefbevangen. Ook mijn shet niet. Perfecte voeten zegt de smid!
Die van mij staan wel 14 uur op stal, maar hebben behalve de ene een keer koliek en de ander een peesblessure en mijn merrie een hartritmestoornis nog nooit iets gehad.
En de eerste 2 zaken hadden beiden hun oorsprong in het land en de laatste is iets wat ieder mens en paard kan krijgen...

Maar goed een antwoord zal ik natuurlijk nooit krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:27

Frans, ik heb wel moeite met het genezen van paarden van zomerexceem door ze gewoon buiten te laten. Als dat de oplossing is, dan deed iedereen dat, want zo een paard hebben is geen lol, die mensen doen er alles aan om dat te verzachten

Gelukkig heb ik nog niet zo een paard, maar woon wel in een knutten gebied...en ze buiten laten staan met heel veel jeuk, opengekrabde wonden zonder bescherming...vind ik niet paardvriendelijk..

In zijn algemeenheid heb je zeker wel gelijk. Maar het is juist waar ligt de grens en die grens wordt gewoon veel te vaak niet gezien..het kan nl altijd wel weer een ietsjes meer, want bij een ander is het altijd erger.....en daar gaat het dan fout.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:54

@Frans Veldeman, een preventief wormonderzoek voor het ontwormen is geen waterdicht systeem, want die tests zijn NIET altijd betrouwbaar, dat wist ik vooraf dus ook niet. Ik heb er serieus problemen mee gehad ondanks dat ik het goed wou doen volgens de site van paardnatuurlijk.

Nu ik regelmatig ontworm, merk ik dat de paarden beter worden, wellicht zat er een besmetting op de weide.
Ook heb ik bij super gevoelige paarden geen problemen gezien door het ontwormingsmiddel, integendeel, want er wordt beweerd dat ontworming heel schadelijk is voor het paard. Niets van gemerkt.
Ik ben akkoord als je niet veel paarden hebt en die paarden ook niet echt op verplaatsing gaan, dat je kunt ontwormen volgens dit systeem, maar met jonge dieren, waar er nogal eens van plaats veranderd wordt, dieren bijkomen is het noodzakelijk om echt regelmatig te gaan ontwormen.

Nog iets, ik vind het +:)+ dat het forum veranderd is (heb ik trouwens ook al opgemerkt), ik hoop dat ze nu wat meer openstaan voor nieuwe mensen en advies willen geven zonder dat belerende vingertje. Als je dan als voorbeeldige site voor de dag wil komen moet iedereen daar aan meewerken.
Laatst bijgewerkt door Dolores08 op 13-02-12 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt