Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:17

Zilvermoon dat zal, wij hebben het zelf en hoeven dus geen loonwerker in te huren. Vorig jaar is de enige keer dat we een loonwerker erbij hebben gehaald omdat we het anders niet op tijd van het land hadden. Dat was puur omdat die snede niet voor grote balen bedoeld was maar voor kleine balen en het dus langer heeft gelegen.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:20

Hoe bedoel je dat zal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:20

Caira schreef:
ik ga hier niet eens meer op in....

Ik denk dat jij vergeet dat je in het westen woont en Pashon in het oosten haar land heeft liggen, in het westen is het hele leven duurder dan in het oosten. In het westen zijn de lonen ook hoger dan in het oosten.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:22

zilvermoon, dat zal als in de zin van ik kan niet in andermans papieren kijken en kan dus niet oordelen over de uitgaven van een ander. Ik kan enkel oordelen over wat wij kwijt zijn gezien ik die harde feiten heb.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:27

Vorig jaar stond een combinatie van trekker + grote balen pers te koop voor vraagprijs 10.000 euro.
Dan moet je heel wat baaltjes persen wil je onder de 15 euro uitkomen als kostprijs :D

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:29

natuurlijk heeft de loonwerker wat over.Zou wat zijn zeg als hij overal voor niets komt. Wie betaald dan zijn hypotheek.
Als ik ga werken bij de baas hou ik ook graag wat over.
Maar een dikke vetpot zoals hier gesuggereerd wordt? Daar geloof ik niet in.
Dan kocht iedereen wel de machines en ging het zelf doen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:31

wie zegt dat het een dikke vetpot is? De meeste bedrijven die hooi/ voordroog/ kuil aanbieden hebben het als nevenactieviteit erbij dus voor de zogeheten krenten in de pap en echt niet voor de hypotheek.
Ik zeg ook nergens dat loonwerkers het voor niks moeten doen, ik zeg enkel dat die prijs wel doorberekend word en wij die dus niet hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:34

Als de loonwerker alleen ging hooien bleef er niet veel over....maar eerlijk is eerlijk: de loonbedrijven die ik ken doen véél meer. Hooien is slechts een heel klein deel van het bedrijf. Dusse daar wordt de hypotheek sowieso niet van betaald :+ (hier verdienen ze vooral geld door contracten met de gemeente en bedrijven voor onderhoud, sneeuwruimen etc.)
Wij betalen maar 1.60 per pakje. Dus een hele eerlijke prijs :j is incl. maaien, schudden en persen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-10-11 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:35

Moderatoropmerking:
Hierbij nogmaals het verzoek om met respect op elkaar te blijven reageren. Wordt er weer geen gehoor aan gegeven dan gaat het topic op slot.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:35

vuurneon dat vind ik een schappelijke prijs gezien het incl alles is. mag je niks van zeggen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:36

jij hebt aanschaf en onderhoud van je machines.
Jij hebt uren op het veld terwijl ik bij de baas mijn ding doe.
Ik wil niet ruilen met "mijn" loonwerker.
Die overigens alleen loonwerk doet en geen melkvee bedrijf of veel eigen grond heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:42

Pashon schreef:
vuurneon dat vind ik een schappelijke prijs gezien het incl alles is. mag je niks van zeggen.

Wij geven hem ook altijd wat extra's voor de moeite :j Want dit jaar kwamen er maar 37 pakjes vanaf... hij controleert het land ook van te voren op giftige planten.

(dit is wel een aardig groot loonbedrijf, hooien voor de kleinere landjes is meer een hobby want het kost bijna meer geld dan het opleverd :P Dus wij hebben enorm veel geluk! Maar goed, helaas kwam er veel te weinig van ons land af om de paarden mee te voeden de winter)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:47

schrikdraad, bij een loonbedrijf komt er meer bij kijken als enkel hooien (ze doen dus meer als enkel hooien) maar dat zal je zelf ook weten gezien je voor een loonbedrijf werkt.

Vuurneon dan mag je je handen dichtknijpen, vind de prijs die je noemt erg schappelijk en zij zullen daar inderdaad niet veel aan verdienen maar zijn wel reeele prijzen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:48

Ik ben bang dat we er niet uit gaan komen met zijn allen. De een betaald meer als een ander. Dat is een keer zo. Het is natuurlijk heel makkelijk om alleen de kosten van de loonwerker te rekenen en gemakshalve de belastingen, afschrijving van machines enz. Niet mee te nemen in je berekening.

Laten we het er maar op houden dat, zoals in de titel staat, de prijzen nog steeds hoog zijn. Dat kunnen we niet ontkennen :D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:51

uiteraard zijn de prijzen niet overal hetzelfde. De prijzen van het land zijn al niet te vergelijken door het hele land heen. Dat de prijzen belachelijk hoog zijn en vooral niet nodig zijn is duidelijk.

Uryanne als je doeld op mijn prijzen, daar zit zeker wel alles bij in hoor, nee belasting voor de verkoop niet gezien wij het niet verkopen dus enkel voor privé gebruik hebben. verder zit alles bij onze productie prijs in.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:51

Wat leuk ik ben vanavond ongeschoolt en werk ineens voor een loonbedrijf.
Zal vast wel een lang lopend contract worden met iemand die alleen vooruit op de trekker kan rijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:54

Yep, maar ik kan wel vergelijken met mensen die ook van dat loonbedrijf gebruik maken in de omgeving, daarom heb ik onze vorige hooileverancier verruild voor een eerlijkere := Want er wat aan verdienen is prima, maar zoveel winst erop maken zoals hij deed? Nee... dat gunde ik hem niet! :n
Dat maakt het vergelijken wel makkelijker voor mijzelf :) Helaas pech voor die hooiman ;) (hij is nu bijna alle adresjes kwijt omdat hij zo buitensporig veel vroeg in goede tijden dus wat dat betreft regelt de markt zichzelf ook wel. Je kan ook té veel vragen en dan is de kans klein dat je het jaar erop weer wordt benaderd)

Ben wel erg benieuwd hoe duur mijn stro is... daar krijg ik nog bericht over!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:11

vuurneon tuurlijk moet een loonwerker eraan verdienen voor niets gaat de zon op natuurlijk.
Als men een loonwerker nodig is ben je simpelweg gewoon duurder uit als dat je alles in eigen beheer houd.
Dat een aantal dingen aan de productie duurder zijn geworden is ook niet zo gek in deze tijd, maar de prijzen die gevraagd worden zijn ronduit belachelijk uiteraard zijn er nog altijd wel mensen/ boeren/ bedrijven die wel redelijke bedragen vragen. Het is een simpel sommetje, vraag en aanbod en hoe je het ook wend of keerd mensen zijn toch hun hooi/ voordroog/ kuil nodig voor hun paarden dus ze hebben weinig keus als het gevraagde bedrag neer te tellen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:19

djago schreef:
Lees al een tijdje mee, maar wat een heftige reacties zeg.. Snap best dat sommige mensen balen van de stijgende fourageprijzen. Maar kom op zeg, waar hebben we het over. We hebben allemaal de luxe om een paard te houden, we willen toch allemaal het beste voor ons paard? Ik zou zeggen een paar privelesjes minder of gebruik je winterdeken van vorig jaar in plaats van dit jaar een nieuwe te bestellen.. Zou het kunnen waarderen wanneer jullie je iets meer verdiepen in het boerenleven. Wat het kost om land te onderhouden, kosten gebruikmachines, uurlonen, brandstofprijzen, afschrijvinen etc. Als je het echt gaat doorrekenen zal je schrikken. Ik heb het stro nu vanuit Spanje laten komen voor 150 per ton, vorig jaar nog 90 per ton.. Maar ja, ik wil goede producten, dus moet ik ervoor betalen, mij hoor je niet klagen, want ik ben nog steeds blij dat ik mijn paard goed kan verzorgen.

Helemaal met je eens, bovendien vraag ik mij af, wat de grootste klagers zelf verdienen per dag, vanaf hoeveel geld komen ze hun bed uit?
Ik heb overigens van de week een grote baal (=ongeveer 12 kleine pakjes)voordroog (wat ruikt dat toch lekker) gekocht voor € 40,-.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:20

Ik heb het meer over de hooileverancier :) Niet over het loonbedrijf, want die gaat de prijzen niet eens flink over de kop doen als mensen om schaarste roepen: zij houden toch wel werk.
Ik snap het wel hoor, t is een logisch gevolg als mensen angstig gaan hamsteren. Je lijkt wel gek om nog prijzen te vragen van 2009 als je er veel meer uit kunt halen.
Al moet het natuurlijk wel binnen redelijke grenzen blijven, maar goed: ze snijden zichzelf toch in de vingers uiteindelijk. Als je nu 8 euro gaat vragen voor een pakje hoor, dan gaan de mensen het jaar erop echt wel ergens anders kijken.

(overigens hoor je mij sowieso niet echt klagen, paarden zijn toch een dure hobby en ik betaal maar eten voor 1 paard. Dus in vergelijk met vorig jaar ben ik zelfs wat minder kwijt aan kosten omdat ik toen een fouragebedrijf in moest zetten... dat was even een hele grote zucht en slik := Maar met meerdere paarden kunnen de kosten dit jaar wel aardig oplopen! En als ze bedrag per maand op pensionstal verhogen is dat ook even slikken natuurlijk)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:23

vuurneon dat is ook wel zo, maar ook de voorraad bij de mensen die er minder voor vragen raakt een keer op en sneller gezien iedereen er als de kippen bij is. Dus dan zitten mensen wel vast dat ze naar de duurdere leverancier moeten.
Verkijk je er niet op hoeveel tijd loonbedrijven nog kwijt zijn met het hooien en dus ook wat winst daar wegpakken, zet geen zoden aan de dijk, maar zijn wel de krenten in de pap en dat doet voor een gros van de mensen toch ook wel wat.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:25

Een beetje slimmerik gaat dan niet volgend jaar elders kijken maar dit jaar.
Om te bedonderen zijn nog altijd 2 partijen nodig.
Als je zelf zo dom bent om 8 euro te betalen moet je niet alleen de leverancier boos aankijken maar nog meer jezelf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:29

Is ook zeker zo, want meestal komt het toch door te laat reageren. Stro heb ik ook wat te laat geregeld dit jaar, maar wij zijn de vaste afnemers al jaren en weten dat hij amper uitlevert :) Dus daar maak ik mij niet veel zorgen om.

(in ons geval moesten wij ons blauw betalen aan de fouragehandelaar om niemand in de regio meer iets had... grrrr net even dat laatste maandje dat ze nog bij de stal stonden)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:51

schrikdraad schreef:
Een beetje slimmerik gaat dan niet volgend jaar elders kijken maar dit jaar.
Om te bedonderen zijn nog altijd 2 partijen nodig.
Als je zelf zo dom bent om 8 euro te betalen moet je niet alleen de leverancier boos aankijken maar nog meer jezelf.

Oh absoluut. Maar als je net als ik amper opslag hebt, dan ben je toch ergens afhankelijk van je vaste leverancier. Want ik kan wel ergens anders naartoe gaan, maar daar ben ik dan geen vaste klant dus is het ook maar weer afwachten wat je krijgt. En om nou weg te gaan terwijl hij dus wel altijd zorgt voor prima kwaliteit ondanks dat de prijzen nu omhoog schieten, vindt ik ook weer zo wat.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik pas het laatste jaar ineens zo idioot veel ben gaan betalen, het is nu momenteel gewoon verdubbelt in prijs.. En dat doet toch best zeer stiekem ook al heb ik dan "maar" 1 paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:38

Djago, de luxe om je paard bij je huis te houden is op deze manier geen hobby meer, het is onderhand dus goedkoper aan het worden om hem in pension te zetten.

Dan is de luxe bij velen zo dat er dus paarden om deze reden weg moeten.

Als je 6 euro per dag aan hooi moet voeren is de lol er snel af en daar hebben we het dus over, dus om het zo makkelijk af te doen.....en 3jaar geleden nog niet voor dit probleem kwam te staan, is het dus wel een issue...

En ik vind het wel sneu dat de loonbedrijven en de boeren afhankelijk zijn van die kleine particulier die met zijn trailertje voor komt rijden om 3 x 30 pakjes op te komen halen. Die hoeveelheden verdwijnen in de portemonne en idd is voor velen de krenten in de pap.

Als je even 500 euro aflapt voor wat hooi en daar voorts na 3 maanden niets meer van over hebt.....is dat niet zo leuk meer als je voorheen voor 500 euro heel je voorraad binnen had voor een jaar...en iedereen weet heus wel dat daar geen belasting over wordt afgedragen, dat zijn andere bedragen en andere aantallen....dit gaat buiten de boeken om.

Dat zielige gedoe van al die boeren en loonbedrijven, daar wordt ik behoorlijk zuur van hoor...

Dan te weten dat je neus en je onbekende gezichtje een belachelijke prijs kan opleveren tov je bekendegezichtstaande overbuurman die dezelfd komt halen....Als je ook nog eens geen schuur hebt waar je een ton aan hooi af kan laten leveren in grote pakken, dan ben je gewoon het melkkoetje.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-11 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt