Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:33

Miepie77 schreef:
Jennifuur schreef:
Even over de wielsporen, met deze sporen is het de bedoeling om met stompe karteltjes, deze langs de buik van het paard te rollen. Helaas lijkt niet iedere westernruiter dit te begrijpen.
Maar om het duidelijk te maken, deze sporen worden niet zoals engelse ruiters in de buik 'geprikt' maar gerold ;)

Op een enkeling na zie ik ze allemaal schoppen en dan zijn het gewoon hele grote sporen, zonder sporen kan je die ponies niet eens meer rijden dan lopen ze niet meer.

Ah ik neem dat je dit ook zelf ervaren hebt door erop te rijden? Bij ons op stal zijn alle paarden zo aangereden dat ze eigenlijk al op stemgeluidjes reageren, en voor zijgangen, wissels etc egbruiken we onze benen.

johnnyrider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:34

stef schreef:
Eens met chevax.

Ach johnny, over de pleasure is ook genoeg te doen, dus misschien toch maar voor trail kiezen? Lijkt me veiliger :+

Nu t serieus bedoelde bericht: Zolang jij gewoon netjes rijdt en niet zit te harken lijkt me dat er niks aan de hand is :n

Teveel gesleep met die spullen elke keer, trail ;)

Ik snap de hele heisa en ophef rond dit filmpje niet zo.
Net of dit iets nieuws is en nog nooit eerder is gebeurd.

Mensen die al langer bekend zijn in het wedstrijdgebeuren, in welke tak van paardesport dan ook, die weten toch dat dit soort dingen gebeuren ?
Mijn manier van reinen is het niet, maar ja...

Vind het wel jammer dat het imago van de reiningsport weer op die manier een flinke deuk oploopt.

Mensen, zeker niet-paardenmensen hebben daar toch al vaak een verkeerd beeld van.

Als reiner krijg ik dit ook weer maandenlang om mijn oren gezwiept, zeker weten.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:34

Dat geruk en die spin ben ik niet weg van.

Maar dat het paard voor de wand moet stilstaan, gebeurd heel vaak.
Daar vind ik helemaal niets mis mee. Weet je wat er zou gebeuren als ze dat niet deden?
In de mond trekken zodat ze tot stilstand komen. Nee daar word je blij van!

LadyMadonna

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:36

Voor de wand stilstaan is het probleem ook niet zozeer, het ellebogenwerk daarna (lee towers is er niks bij) echter wel

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:37

In de mond trekken NADAT ze tot stilstand is gekomen verdient ook niet de schoonheidsprijs ..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:37

Jennifuur schreef:
Miepie77 schreef:
Op een enkeling na zie ik ze allemaal schoppen en dan zijn het gewoon hele grote sporen, zonder sporen kan je die ponies niet eens meer rijden dan lopen ze niet meer.

Ah ik neem dat je dit ook zelf ervaren hebt door erop te rijden? Bij ons op stal zijn alle paarden zo aangereden dat ze eigenlijk al op stemgeluidjes reageren, en voor zijgangen, wissels etc gebruiken we onze benen.

Ja heb zowel les gehad en op ponies van stalgenootjes gezeten om te kijken wat het was, anders zou ik het niet neerzetten. Evenals wondjes bij de singel van de sporen en gehemeltes die open zijn door de bitten, dan krijgt ie een weekje vrij en gaan ze alsnog doodleuk op wedstrijd, nee ga me niets vertellen dat het allemaal zo aardig en vriendelijk is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:40

En hoe goed waren die ponies van stalgenootjes opgeleid?

Ik heb ooit op een keurig opgeleide quarter (van een bokker) gezeten. Ik stapte op en wilde weg stappen, zoals ik op mijn eigen hafje wilde doen. Ik gaf normaal been (zonder sporen) zoals ik op mijn hafje zou doen, en ik stond in 2 seconde aan de andere kant van de bak ;) Kan je nagaan als ik wel sporen om had gehad en daar mee geschopt had. Had ik er zeer waarschijnlijk afgelegen :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:40

Citaat:
Mensen die al langer bekend zijn in het wedstrijdgebeuren, in welke tak van paardesport dan ook, die weten toch dat dit soort dingen gebeuren ?
Dus dan is het okee?

Citaat:
Mijn manier van reinen is het niet, maar ja...

Dan kan jij het dus niet, heb ik net geleerd :j

Citaat:
Vind het wel jammer dat het imago van de reiningsport weer op die manier een flinke deuk oploopt.

Hoezo? Deze ruiter is wereldtop, als er iemand reclame is voor de sport, is hij het wel :j

Citaat:
Mensen, zeker niet-paardenmensen hebben daar toch al vaak een verkeerd beeld van
.En hoe zou dat nou komen :+

Citaat:
Als reiner krijg ik dit ook weer maandenlang om mijn oren gezwiept, zeker weten.

Ga maar laten zien dat het anders kan dan, maar ja, dat kan niet..

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:42

flyer schreef:
In de mond trekken NADAT ze tot stilstand is gekomen verdient ook niet de schoonheidsprijs ..

Ik doelde niet op zijn rijstijl, maar over het algemeen. Zag een reactie voorbij komen dat dat voor de wand stilstaan not done is maar daar ben ik het dus niet mee eens.
:)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:43

stef schreef:
En hoe goed waren die ponies van stalgenootjes opgeleid?

Ik heb ooit op een keurig opgeleide quarter (van een bokker) gezeten. Ik stapte op en wilde weg stappen, zoals ik op mijn eigen hafje wilde doen. Ik gaf normaal been (zonder sporen) zoals ik op mijn hafje zou doen, en ik stond in 2 seconde aan de andere kant van de bak ;) Kan je nagaan als ik wel sporen om had gehad en daar mee geschopt had. Had ik er zeer waarschijnlijk afgelegen :j

doen aan alle grote wedstrijden mee ook NK, stalruiter geeft dit voorbeeld dus doen de lesklanten het ook zo he, helaas en felle exemplaren heb je altijd, kan je ook niet gaan vergelijken met een haflinger

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:44

heeft niks met fel te maken, paard was niet fel, paard stond alleen keurig scherp aan de hulpen (wat een haf ook kan trouwens, alleen de mijne niet (wat dan weer niet aan haar lag)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:47

stef schreef:
heeft niks met fel te maken, paard was niet fel, paard stond alleen keurig scherp aan de hulpen (wat een haf ook kan trouwens, alleen de mijne niet (wat dan weer niet aan haar lag)

jij wil graag je zin hebben he, wat je ook zegt, het blijft een onvriendelijke manier van rijden, heb er genoeg van gezien, ja op wedstrijd lopen ze ze ineens te kloppen of gaan ze ernaast lopen alsof ze maatjes zijn om de jury te beinvloeden, verder laat ik het hierbij

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:49

Ik ben eigenlijk écht wel benieuwd wat de FEI hierover zal komen zeggen... Hoe lang duurt dat gewoonlijk? :+

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:51

Miepie77 schreef:
stef schreef:

jij wil graag je zin hebben he, wat je ook zegt, het blijft een onvriendelijke manier van rijden, heb er genoeg van gezien, ja op wedstrijd lopen ze ze ineens te kloppen of gaan ze ernaast lopen alsof ze maatjes zijn om de jury te beinvloeden, verder laat ik het hierbij

Dus het is onvriendelijk rijden als je paard scherp aan de hulpen staat?
Ik maak mijn paard scherp aan de hulpen door deze eerst zacht te geven.
Wanneer er geen reactie is, iets harder, weer geen reactie, iets harder.
Hierdoor snapt hij dat hij het beste natuurlijk bij zachte druk kan reageren, en wordt zo fijn aan de hulpen :)
Geen onvriendelijke rijstijl lijkt me

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:54

dit ziet er voor mij niet meer uit als topsport , ik walg van het geruk in de mond , er werd ergens in dit topic geopperd dat deze training hoort bij het niveau , en dat het niet anders aangeleerd zou kunnen worden:???? dan maar geen topsport meer voor mij :n

ik vind dat de jury in had moeten grijpen , en de ruiters had moeten schorsen.

johnnyrider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:55

Onzin, ik schrijf nergens dat het ok of niet ok is.
Het is niks nieuws. Er is een discussie over gaande op internet, staat er. Er is over van alles en nog wat discussie op internet.
Ik zou graag de mening van mensen willen horen die er echt over kunnen oordelen, prominenten uit de paardensport, artsen, deskundigen, daar ben ik benieuwd naar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:00

johnnyrider schreef:
Het is niks nieuws. Er is een discussie over gaande op internet, staat er. Er is over van alles en nog wat discussie op internet.
Ik zou graag de mening van mensen willen horen die er echt over kunnen oordelen, prominenten uit de paardensport, artsen, deskundigen, daar ben ik benieuwd naar.

de prominent die de hoofdrol speelde in het filmpje wilde dit filmpje niet op het internet hebben...ik denk dat dat genoeg zegt.

Wishful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:00

Francis schreef:
Cowgirl, de Quarterhorse business is BIG business, daar gaan miljarden in om. Het is zo erg dat een paar topfokkers in Amerika zo'n vette vinger in de pap hebben dat ze bepaalde regelwijzigingen bij de AQHA hebben kunnen tegen houden. 'Prijzengeld omlaag' gaat echt niet gebeuren (overigens valt het prijzengeld op de rassenshows vaak nog wel mee, het zijn met name de Futurities en de NRHA wedstrijden waar de $$ te winnen zijn).

En topsport boycotten.. ja, dat roep ik ook vaak genoeg.. Maar zijn jullie dan ook bereid om niet meer naar die trainer te gaan die op paarden rijdt die voor dit doel gefokt zijn? Zijn jullie bereid om geen paard meer te kopen uit bloedlijnen van fokkers die zich hiermee bezig houden? Zijn jullie bereid je merrie niet meer te laten dekken door hengsten uit deze industrie? Als je met 'boycotten' niet meer gaan kijken bedoelt dan zal geen trainer/ruiter daar een traan om laten, daar merken zijn niks van (ja, lekker rustig rond de ring, kun je nog meer je gang gaan). Als je wilt boycotten moet je mensen raken waar het telt, in hun portemonaie. En dat red je alleen als je je ook helemaal afzijdig houd met alles wat ook maar enigszins met deze mensen/paarden/trainers/methoden in aanraking komt.
En dat hebben de meesten er niet voor over, want ja... we willen wel les van die trainer, we willen wel een paard uit zo'n bloedlijn en we willen wel een jasje/zadel/dekje met de naam van die ruiter er op...

Iedereen die hier afgeeft op bepaalde praktijken zal dus eerst hand in eigen boezen moeten steken en eens GOED naar zijn/haar eigen daden moeten kijken om te zien in hoeverre hij/zij mee werkt aan het in stand houden van deze praktijken. Deze topsporters staan aan het ene eind van 'de industrie', maar die wordt gevoed door de brede basis aan de andere kant.

Francis, je verwoordt het precies zoals ik het ook beleef. Ik had het niet anders/beter kunnen zeggen.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:05

is het NRHA rulebook ergens online in te zien dat je weet QuarterH?

Maar goed, dat het volgens het rulebook mag zegt natuurlijk nog niet dat het ethisch verantwoord is, of handig....

martine: Ik weet dat je met een shank bijv eenhandig dient te rijden, maar ik zie dat hij regelmatig 2 handen aan de reins heeft. Doet hij dit tijdens de wedstrijd volgt er uitsluiting, maar in de losrijring mag dit kennelijk wel? (ik zie het er meer doen)

Rulebook staat online bij de Nrha, maar je mag je paard op 2 handen losrijden, dit om hem meer in te buigen etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:06

Miepie77 schreef:
stef schreef:

:?

Ik vind western een onvriendelijke manier van rijden bedoel je nu? Want als je dat bedoelt kan je er niet verder naast zitten. Ik vind western rijden nl een hele mooie sport, en als mijn jaarling oud genoeg is wordt ze ook western beleerd. En dat die quarter van die bokker zo scherp aan de hulpen stond vond ik alleen maar heel erg positief, en waarmee ik erop doel dat je een goed opgeleid paard niet hoeft te schoppen in reactie op wat je hier zegt.

Miepie77 schreef:

maar goed, ik geloof idd zoals iemand eerder al op merkte dat er steeds selectiever gelezen wordt.... jammer

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:09

Ook ik vind het geen porum om het te zien, doe m'n ogen dicht zodra ik die bakrand zie, en ben misselijk van het rondjes draaien..
Ik had dit soort western eigenlijk nog niet gezien... Bah rotte appels.. #)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:10

kleinvosje schreef:
Ik ben niet partijdig hoor, maar ben wel blij dat er nu ook eens een keer zulke filmpjes van andere ruiters dan dressuurruiters opduiken. Er wordt altijd maar afgegeven op de dressuursport, zijnde grof en hardhandig, met twee bitten en te strakke stangen etc.

Ik snap niet heel goed dat je daar 'blij' om kan zijn, maar dat zal wel aan mij liggen.

In elke tak van deze sport zijn er miskleunen die hun paard pijnigen en kwellen om iets te bereiken, of je nu dressuur rijdt of springt, of western rijdt of dravers draaft. Jammere is wel dat nav dit soort filmpjes meteen die hele tak wordt veroordeeld en tegenstanders een lekkere stok hebben om mee te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:13

ik hoop dat de hele carierre van de mneer naar de knoppen gaat!
Hoe het hij?
AAntal artikels over maken

johnnyrider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:19

geerke schreef:
johnnyrider schreef:

de prominent die de hoofdrol speelde in het filmpje wilde dit filmpje niet op het internet hebben...ik denk dat dat genoeg zegt.

Van mensen die een onafhankelijke rol hebben natuurlijk.

Waar het mij om gaat is dat ik al die ophef niet begrijp. Wat zie je nu eigenlijk ? ? Een vent die een paard flink in zijn bek trekt. Iets wat ik de afgelopen 25 jaar duizenden malen heb gezien, mannen,vrouwen, dressuur en western.
Nog wel veel en veel erger. Op wedstrijden, met trainingen.

Dat is dus al tig jaren aan de gang en nu is de wereld te klein voor alle boosheid hier over en allen die reageren zijn ineens roomser dan de paus....
Dat bevreemdt mij wat.

Vind het filmpje net zo boeiend als het YouTube fimpje van Sjef van Oekel die in een fietstas van Ing. Evert vdr Pik kotst.
Laatst bijgewerkt door johnnyrider op 27-05-11 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:22

johnnyrider , de ophef ontstaat nu om dit filmpje , maar de opheft zal altjd blijven bestaan na elk nieuw ander gruwelijk filmpje denk ik ,,,,,