Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:29

Die van mij is wel geschoren, heeft een deken en ik rijd er M2 dressuur mee, maar de staldeur staat altijd open en hoe hard het ook regent of sneeuwt of waait, hij staat werkelijk 9 van de 10 keer gewoon buiten in de bak of wei.
Dus als ze zelf kunnen kiezen weten ze het wel. Maar dat zou wellicht ook wel van het paard af kunnen hangen. Misschien dat ze niet allemaal zo gek zijn als die van mij :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:36

Brainless schreef:
Je krijgt dan ook handel in diploma's??
Dat ik bv wel mijn diploma haal en dan jouw paard op mijn naam zet en gewoon (op papier) bij jou stal.

@BK
Ik zal stoppen met berekeningen maken hahahaha

Ach evengoed is het wel leuk om een beetje te weten wat het zou gaan kosten natuurlijk :P Maar je weet nooit wie hier allemaal meelezen natuurlijk, misschien zitten ze nu wel druk te vergaderen aan de hand van deze berekeningen ;)
Ik denk dat als ze de paarden belasting zouden invoeren, dat ze die 30 euro evengoed verdubbellen, want wat is nou 30 euro per jaar, ik denk niet dat dat mensen zou weerhouden om een paard te kopen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:39

AmonRe schreef:
Die van mij is wel geschoren, heeft een deken en ik rijd er M2 dressuur mee, maar de staldeur staat altijd open en hoe hard het ook regent of sneeuwt of waait, hij staat werkelijk 9 van de 10 keer gewoon buiten in de bak of wei.
Dus als ze zelf kunnen kiezen weten ze het wel. Maar dat zou wellicht ook wel van het paard af kunnen hangen. Misschien dat ze niet allemaal zo gek zijn als die van mij :D

Dat vind ik nou echt top :) ondanks dat je er wedstrijden mee rijdt komt je paardje toch lekker veel buiten :)

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:47

Eerst schoor ik hem niet en dan kwam ik met een paard met berenvacht de M2 ring in haha (soms zelfs met allemaal krulletjes als hij had staan springen in de trailer, dat was een beetje te gek) :o :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:57

JoviBan schreef:
Jenny21 schreef:
Maar dan komt Anky ook met een reactie dat ze het er mee eens is!! Alsof een Painted Black of een Salinero 4 uur per dag op de weide mogen, geloof er geen r**t van!!! :(

Die Anky mag zich in een heel donker hoekje van de stal gaat zitten rotschamen.

Omdat zij alle paarden in de wei doet? Dat vind ik dan weer vreemd.

sonjim

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:03

Nee omdat ze er 2 heeft die nooit los de wei op mogen lijkt mij.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:07

Ik ben het er wel mee eens, maar idd wie bepaald wat er goed is? En wie controleert dat?

Ik ben vooral eens met het naar buiten laten, wij voelen hier ons ontzettend schuldig als ze niet uit de stal komen dus ze gaan er altijd uit! Dan doen ze tenminste ook niet gek.

En dat van het kan niet op sommige plaatsen niet kan ik niet bij maak een zand paddock hang hooinetten oid op en klaar.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:09

Ik vraag me af of iemand hier überhaupt weet hoe anky haar paarden houdt, of ze op de wei komen of niet en zo ja, voor hoelang.
Dus ik denk niet dat het nodig is om haar daarom de grond in te trappen.
Als zij dr paarden niet op de wei laat, dan is het hypocriet om dat nu te gaan promoten (om het maar even zo te noemen) maar als zij dat wel doet, dan kan ik het alleen maar toejuichen dat zij zich daarvoor inzet.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:14

Eerlijk toegegeven als ik zulke paarden had gehad die zoveel waard zijn, ik ook wel voorzichtiger zou zijn... maar naar buiten zouden ze gaan...

en dit soort acties hebben toch veel meer zin als een bekend gezicht het promoot, ongeacht of zij het zelf ook doet of niet! of niet?

starpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:18

misschien zou een fokverbod wat kunnen opleverenm zodat vraag en aanbod beter op elkaar worden afgestemd.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:19

Maar hoe wil je een fokverbod uitvoeren en controleren? Er zij zóveel fokkers, zowel professioneel als particulier

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:22

En dan nog, niet iedereen houd van een paard met hetzelfde karakter en niet iedereen doet hetzelfde met een paard. Er zal altijd vraag blijven naar verschillende paarden en als er een fokverbod komt zal er meer vraag komen naar paarden met bepaalde eigenschappen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:25

blue_kim schreef:
Ik vraag me af of iemand hier überhaupt weet hoe anky haar paarden houdt, of ze op de wei komen of niet en zo ja, voor hoelang.
Dus ik denk niet dat het nodig is om haar daarom de grond in te trappen.
Als zij dr paarden niet op de wei laat, dan is het hypocriet om dat nu te gaan promoten (om het maar even zo te noemen) maar als zij dat wel doet, dan kan ik het alleen maar toejuichen dat zij zich daarvoor inzet.

Dat staat toch gewoon op haar eigen website, hoe ze haar paarden houdt.

http://www.anky.nl/home?p=altijdalwillenweten&i=46 = het dagprogramma van haar paarden.

blue_kim

Een fokverbod is praktisch niet uitvoerbaar. Wie gaat er bepalen emt welke paarden er wel en niet gefokt mag worden. Of gaan we dan een wachtlijst opstellen. Er zijn dit jaar zoveel paarden overleden, dus er mogen weer zoveel veulentjes gefokt worden. oh kijk Pietje staat boven aan de lijst dus die mag aangeven met welk paard hij wilt fokken.

AmonRe

Ik denk inderdaad dat Totilas ook niet los door de bevroren wei huppelt :D :(:)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:26

@Nicolletje, daar heb ik me nooit in verdiept, zal er eens naar gaan kijken.

[edit] heb t doorgelezen, en tsjah het is inderdaad stom om te roepen dat het paard er 4 uur uit moet als je je eigen paarden alleen aan de hand eruit laat. Maar ik maak er wel uit op, dat de andere paarden wel gewoon op de wei komen... maar voor hoelang staat er weer niet op. een half uur? of 4 uur?
Laatst bijgewerkt door blue_kim op 15-12-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:27

sonjim schreef:

Waarvan een een dekhengst is.

En die twee wordt meer dan voldoende mee gedaan. Die staan niet in een box of weitje te verpeiteren.
Painted mag zowiezo al twee a 3 keer per week dekken..

Nou als dat niet een leuk uitje is :D

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:28

Veeeeeeeeeel leuker dan al die andere activiteiten haha

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:31

NatasjavE schreef:
sonjim schreef:

Waarvan een een dekhengst is.

En die twee wordt meer dan voldoende mee gedaan. Die staan niet in een box of weitje te verpeiteren.
Painted mag zowiezo al twee a 3 keer per week dekken..

Nou als dat niet een leuk uitje is :D

Tsjah maar dit is ook alleen in het dekseizoen lijkt mij... en de rest van het jaar? denk dat ie het toch leuker zou vinden om lekker los in de wei te komen...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:35

Iedereen heeft een ander idee over wat het beste is voor zijn of haar paard.... denk dat het goed is om te beginnen bij paarden die er NOOIT uitkomen en tot hun oren in hun eigen zeik en stront staan, nooit een hoefsmid of DA zien. Ja, de paarden die er alleen uitkomen om te rijden is ook niet goed, maar die komen er tenminste nog uit en staan vaak op zulke dure stallen dat daar wel gemest en gevoerd wordt, dan staan ze in elk geval droog en schoon!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:35

Nou wat ik er lees is dat het paard van Anky nooit los mag, zelfs niet in de stapmolen, altijd aan de hand, longe of onder zadel.
Het is voor elk paard (volgens mij) fijn om even her en der te huppelen, te snuffelen, net als honden die vinden dat ook gewoon leuk, ze zijn enorm nieuwsgierig, het lijkt me gewoon zo frustrerend als je alleen aan de hand los komt.
Maar dat is ook vaak het geval met 'gewone' paarden die in de winter 24/7 op stal staan en alleen eruit mogen om bereden of gelongeerd te worden. Als ze er eens uit komen staan ze vervolgens weer vastgebonden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:36

Waarom kunnen friese dekhengsten die hoog in de sport lopen wel naar buiten? En als het land te erg is gewoon in de bak minstens 3 keer per dag?

Blijft een heen en weer verhaal. Maar mijn mening paard hoort los iedere dag al is het al voor de doorbloeding van het lichaam.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:37

allemaal leuk en aardig hoor, maar hoe gaan ze dat controleren?
*ziet het al helemaal voor zich: brengt paard naar de wei en er staat een mannetje met een stopwatch..vier uur later klokt hij af en mag het paard weer naar binnen*

Joh vier uur lang staan wachten bij een wei :D zo krijg je je tijd ook wel vol ja.

Een paardendiploma. Kan er ook nog wel bij. Dan heb ik mn plakboek bijna vol:
zwemdiploma
strikdiploma
pietendiploma
fietsdiploma
ehbodiploma
knutseldiploma
legodiploma
en natuurlijk mijn paardendiploma *super trots, plakboek bijna vol!*

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:38

blue_kim schreef:
Tsjah maar dit is ook alleen in het dekseizoen lijkt mij... en de rest van het jaar? denk dat ie het toch leuker zou vinden om lekker los in de wei te komen...

Nee volgens mij alleen niet in aanloop naar (grote)concoursen. Er word ook veel voor het buitenland enzo ingevroren.

Maar verder 2 x per dag trainen, stappen aan de hand, grazen aan de hand. De sportmasseur.

Bedenk dat het een professionele stal is. Niet een pensionstal waar het grootste deel van de dag niets gebeurt omdat iedereen op z'n werk zit.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:43

@wouterpaard: omdat iedereen nou eenmaal andere ideeen heeft over het hoe en wat....