Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:52

Maar als je een contstante aanleuning hebt, wordt het paard dan niet stijf in de nek?

Daarom hebben we toch ook stelling en buiging, en halsstrekken tussendoor... of begrijp ik het nou verkeerd?

Denk dat het heel moeilijk is om een constante aanleuning te houden, omdat een paard toch zijn hoofd wel eens omhoog gooit, of zijn hoofd naar beneden gooit.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:55

Nee, want bij een goede aanleuning gaat de ruiterhand mee, de nek is dan ook dynamisch. Daarom zal het paard bij een goede verbinding de hand ook volgen. Als een paard "in de krul" loopt en je steekt je handen naar voren en het paard blijft in dezelfde houding heb je dus geen verbinding/aanleuning. Goede verbinding is een elastische verbinding waarin de ruiterhand meegaat in de beweging van het paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:58

Dani62 schreef:
Wendy schreef:
1 woord: antromorphisme :roll:

Antropomorfisme? ;)

Raadpleeg google eens... de spelling die paardnatuurlijk hanteert is niet de enige juiste :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:00

Kymalin schreef:
Nee, want bij een goede aanleuning gaat de ruiterhand mee, de nek is dan ook dynamisch. Daarom zal het paard bij een goede verbinding de hand ook volgen. Als een paard "in de krul" loopt en je steekt je handen naar voren en het paard blijft in dezelfde houding heb je dus geen verbinding/aanleuning. Goede verbinding is een elastische verbinding waarin de ruiterhand meegaat in de beweging van het paard.
.

Precies... Ook hier ontbreekt weer een stukje basiskennis van dressuur bij sommige bokkers hier. Pak een goed boek over dressuur en het skala en zoek op wat er onder aanleuning wordt verstaan (en vooral: hoe de aanleuning zich verhoudt tot de andere apsecten van het skala). Dan kun je niet anders concluderen dat een goede aanleuning zoals men die wil zien in de dressuur geen geforceerde afgedwongen houding is...

Anoniem

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:10

jasmijn78, volledige mee eens. De ware gedachte achter dressuur wordt nergens zo verkracht en verkronkeld als hier op bokt en al zeker in dit topic. HC alleen al met de suggestie dat brood halen met je paard het doel van dressuur is, pure bs natuurlijk en alleen waar in diens omgeving en levensinrichting. Als ik voor mezelf spreek: ik houd van comfort en laat het dus bezorgen, maar dat even terzijde. Met mijn paard werk ik aan zijn atletische vermogen en niet aan zijn vermogen om mijn boodschappen thuis te brengen. Het is werkelijk ongehoord wat sommigen hier over dressuur en paardrijden en in dit hoofd-halsgerichte kader van bitloos rijden dus ook over aanleuning. Werkelijk, ik heb nog nooit zoveel verkeerd uitgelegde bs bij elkaar gezien. Ook over R en P leren, zodra HC evenveel paarden heeft beleerd en vooral gecorrigeerd als ik, praten we over dat gegeven nog wel eens verder. See you when you get there.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:13

Ik ben bereid er alles over te leren, ik vind het namelijk ook leuk om zulke dingen te weten, en te lezen :)

Helaas heeft onze bieb niet zoveel boeken over dressuurrijden, en hier staan er een paar met gebrek aan informatie :+

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:38

Wendy schreef:
Raadpleeg google eens... de spelling die paardnatuurlijk hanteert is niet de enige juiste :+

Oh, echt? Haha, dat wist ik echt niet...! :o *blond*

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:39

Arabesk schreef:
is een bit dan wél geschikt voor hedendaagse dressuur? :roll:

Nee, misschien is hedendaagse dressuur gewoon niet geschikt ;).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:40

Dani62 schreef:
Arabesk schreef:
is een bit dan wél geschikt voor hedendaagse dressuur? :roll:

Nee, misschien is hedendaagse dressuur gewoon niet geschikt ;).

tja... ook mijn gedachte, maar goed da's weer een ander verhaal :7

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:53

En jullie manier van rijden wel? hmmmmmm........
Mijn mening is dat het een goed initiatief van de KNHS is geweest om dit te organiseren. Nu is er in ieder geval een beeld geschetst hoe groot het animo hiervoor is en hoe het met het niveau van de gemiddelde bitloze combinaties gesteld is. Dit is goed voor de combinaties zelf; ze weten nu waar ze staan en waar eventuele verbeterpunten liggen, net als bij een gewoon concours. En de KNHS kan hier ook zijn conclusies aan verbinden en hiermee aan de slag gaan.

Voor mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit of iemand nou met bit of bitloos rijdt, MITS ze het correct weten te hanteren, helaas schort het daar nog wel eens aan en dat geldt voor beide partijen.

Jammer dat het nu stiekum toch uitloopt op een antibit topic, namelijk, voor mij is mede door de filmpjes en de reacties van een aantal mensen hier wederom boven water gekomen dat het, of het nu bitloos is of met bit, het nog altijd de hand van de ruiter is die bepaald hoe scherp een bit of een bitloos hoofdstel inwerkt. Als dan ook nog blijkt dat een aantal niet eens weten wat aanleuning nu eigenlijk inhoudt, dan vindt ik het jammer dat ze niet eens een goed paard hebben gevoeld, anders zouden ze namelijk niet zulke opmerkingen plaatsen.

@Marjoow; ik vind het heel goed van je dat je doorvraagt en bereid bent te leren. Dat is beter dan direct maar een oordeel ergens over te hebben.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:55

Kymalin schreef:
En jullie manier van rijden wel? hmmmmmm........
Mijn mening is dat het een goed initiatief van de KNHS is geweest om dit te organiseren. Nu is er in ieder geval een beeld geschetst hoe groot het animo hiervoor is en hoe het met het niveau van de gemiddelde bitloze combinaties gesteld is. Dit is goed voor de combinaties zelf; ze weten nu waar ze staan en waar eventuele verbeterpunten liggen, net als bij een gewoon concours. En de KNHS kan hier ook zijn conclusies aan verbinden en hiermee aan de slag gaan.

Voor mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit of iemand nou met bit of bitloos rijdt, MITS ze het correct weten te hanteren, helaas schort het daar nog wel eens aan en dat geldt voor beide partijen.

Jammer dat het nu stiekum toch uitloopt op een antibit topic, namelijk, voor mij is mede door de filmpjes en de reacties van een aantal mensen hier wederom boven water gekomen dat het, of het nu bitloos is of met bit, het nog altijd de hand van de ruiter is die bepaald hoe scherp een bit of een bitloos hoofdstel inwerkt. Als dan ook nog blijkt dat een aantal niet eens weten wat aanleuning nu eigenlijk inhoudt, dan vindt ik het jammer dat ze niet eens een goed paard hebben gevoeld, anders zouden ze namelijk niet zulke opmerkingen plaatsen.

@Marjoow; ik vind het heel goed van je dat je doorvraagt en bereid bent te leren. Dat is beter dan direct maar een oordeel ergens over te hebben.

Eigenlijk ben ik het volledig met je eens, vind het ook jammer dat met bit rijden hier door sommigen meteen weer als 'slecht' wordt afgeschilderd.
Ik ken genoeg mensen die hn bit verkeerd gebruiken ja, maar ook genoeg mensen die hun paard bitloos naar de 'afgrond' helpen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:05

Maar die heb je er altijd bij zitten, bij iedere discipline. Ben het dus helemaal met kymalin eens.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:11

horseyfries schreef:
Maar daarvoor moet je je dus daarin verdiepen en het gekke is dat ik dat als fulltime wedstrijd amazone wél doe (en er zo achterkom dat wat hij op zijn site beschrijft ook hetgeen is dat je bij Academy Stal Bartels leert...)

Dat is niet gek, dat zou de logica zelf moeten zijn, en ik vind dat helemaal +:)+ Bit of bitloos, door te studeren wordt stap één tenminste gezet => begrijpen..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:12

Verder zijn het niet alleen de bitloos-fanatiekelingen en de 'tegenstanders' van wedstrijddressuur die het vaak ontbreekt aan een stuk basiskennis van WAT dressuur nu eigenlijk is... Ook de gewone gemiddelde wedstrijdruiter in met name de basissport ontbreekt het vaak hieraan... Haast geen mens die de eerste pagina's van zijn proevenboekje eens gelezen heeft, terwijl daarin ook al veel nuttige informatie staat over de te rijden figuren, gangen en oefeningen....

Marjoow schreef:
Ik ben bereid er alles over te leren, ik vind het namelijk ook leuk om zulke dingen te weten, en te lezen

Helaas heeft onze bieb niet zoveel boeken over dressuurrijden, en hier staan er een paar met gebrek aan informatie

Gewoon wat centjes sparen en boeken bestellen via het internet? Altijd een waardevolle investering als dressuur je passie is. Ik heb door de jaren heen inmiddels een kast vol en ik pak de boeken er nog regelmatig bij.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:27

jasmijn78 schreef:
Verder zijn het niet alleen de bitloos-fanatiekelingen en de 'tegenstanders' van wedstrijddressuur die het vaak ontbreekt aan een stuk basiskennis van WAT dressuur nu eigenlijk is...

Afgezien van mijn persoonlijke achtergrond (even niet terzake, algemene opmerking) wil ik even zeggen dat ik als tegenstander van wedstrijden met dieren nu nog even veel interesse heb in die competitieve details van de sport als bij pakweg wielrennen of duivenmelken. Het is ook helemaal niet nodig kennis te hebben over de gereden figuren en verdere details als je het al oneens bent met de basisprincipes van de gehanteerde rijstijl.
En om het even om te keren, en nog eens een stok te gooien.. ;)
Voor mij zijn het vaak de dressuurruiters die in de overtuiging schijnen te verkeren dat dat de enige manier is waarop je een paard correct kan rijden, en niet in staat zijn nog buiten dat kader te denken. Ze lijken ook geen flauw idee te hebben WAT ethologie nu eigenlijk is. En alle dressuur is Engelse wedstrijddressuur in een rijbak, toch wel een sterke verarming van de realiteit.

Het raam moet ook een beetje open aan de andere kant hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:41

Lovely schreef:
HC alleen al met de suggestie dat brood halen met je paard het doel van dressuur is, pure bs natuurlijk en alleen waar in diens omgeving en levensinrichting..

Wat denk jij wat paardrijden is?

Müseler vat het prachtig samen met: ´Het doel van het paardrijden is tenslotte vooruit te komen´ en in zijn tijd was ringdressuur nog geen doel op zich. Kun je nagaan :)*

Dressuur = de kunst van het dresseren
Dresseren = het aanleren van specifiek gedrag op een specifiek signaal
Dressuurproef = toets van de staat van oplediding

Dat ringdresuur verworden is tot iets wat los staat van paardrijden is triest en geen loffelijk streven.

Wat ´P+´ etcetera betreft verwijs ik slechts naar het simpele feit dat ik niets neerschrijf wat geen elementaire gedragsleer is.
Inderdaad is er daarover weinig kennis in de paardenwereld. Op een uitzondering na loopt deze >50 jaar achter.
Het gebrek aan theoretische kennis is niets om trots op te zijn. Praktijk zonder basis is een natte apen situatie; mist begrip en ontbeert daardoor ook situationele flexibiliteit.

Álle dresseren is gebaseerd op dezelfde (be)leerprincipes.
De vorm is gericht op het gebruiksdoel.
Bij ringdressuur is dat gebruiksdoel de oefening in de omlijnde zandbak op zich geworden. Dat maakt het automatiseren mogelijk en de problemen met scandalig losse stekkertjes voorgeprogrammeerd. Diit geeft de totale loskoppeling van wat paardríjden is aan.

Nu even een scan maken, dan kan ik het verhaal van Müseler per pm sturen; waar geen wil is, is toch geen weg :D

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:46

horseyfries schreef:
[Je kunt als leraar alleen iets leren aan mensen die daadwerkelijk willen leren, dus het begint bij de wil van de leerling om te leren.

Je krijgt zo pm.
Ik worstel nog wat met de scanner: het boek is 80 jaar oud en net nieuw ingebonden...

hc

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:59

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:
[Je kunt als leraar alleen iets leren aan mensen die daadwerkelijk willen leren, dus het begint bij de wil van de leerling om te leren.

Je krijgt zo pm.
Ik worstel nog wat met de scanner: het boek is 80 jaar oud en net nieuw ingebonden...

hc

Ik ben ook benieuwd :))

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:13

Bandida schreef:
Het is ook helemaal niet nodig kennis te hebben over de gereden figuren en verdere details als je het al oneens bent met de basisprincipes van de gehanteerde rijstijl.

Ik begrijp uberhaupt niet waarom mensen die tegenstanders zijn van wedstrijddressuur zich mengen in discussies over een mogelijke aanpassingen van de reglementen van wedstrijddressuur? Dat is toch zinloos? Laat die discussie over aan de mensen die wel iets hebben met wedstrijddressuur en dat dan je eigen topic over de zin en onzin van wedstrijddressuur an sich. Laat ik vooropstellen dat ik het WEL goed vind dat bepaalde welzijnsaspecten in het kader van wedstrijddressuur (zoals doping, trainingsmethoden etc.) ter discussie worden gesteld. Maar die discussie is zonloos met mensen die zowiezo al tegen wedstrijddressuur zijn.

Bandida schreef:
Voor mij zijn het vaak de dressuurruiters die in de overtuiging schijnen te verkeren dat dat de enige manier is waarop je een paard correct kan rijden, en niet in staat zijn nog buiten dat kader te denken.

Ik geloof best dat er nog 100 manieren zijn om met een paard om te gaan. WAT correct is, is simpelweg wat je ideaal is. Mijn ideaal is (wedstrijd)dressuur, dus mijn mening moet je zien in het referentiekader van (je raad het al...) wedstrijddressuur... Omdat nu eenmaal een grote groep mensen hetzelfde correct vind in deze wedstrijddressuur is door de jaren heel vanalles vastgelegd in normen, reglementen, boeken etc.

Dat jou ideaal en referentiekader anders is, maakt het mijne nog niet minder correct.

Bandida schreef:
Ze lijken ook geen flauw idee te hebben WAT ethologie nu eigenlijk is. En alle dressuur is Engelse wedstrijddressuur in een rijbak, toch wel een sterke verarming van de realiteit.

Dat is jou mening en geen feit.

Huertecilla schreef:
at ringdresuur verworden is tot iets wat los staat van paardrijden is triest en geen loffelijk streven.

Voor jou ook: dat is jouw mening en geen feit. Het is je goed recht om wedstrijddressur niets te vinden. Maar laat de mensen die het WEL wat vinden ook gewoon in hun waarde. Voor andere mensen is boodschappen-doen-met-je-paard weer niet bijzonder/nastrevenswaardig/loffelijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:21

jasmijn78 schreef:
Verder zijn het niet alleen de bitloos-fanatiekelingen en de 'tegenstanders' van wedstrijddressuur die het vaak ontbreekt aan een stuk basiskennis van WAT dressuur nu eigenlijk is... Ook de gewone gemiddelde wedstrijdruiter in met name de basissport ontbreekt het vaak hieraan... Haast geen mens die de eerste pagina's van zijn proevenboekje eens gelezen heeft, terwijl daarin ook al veel nuttige informatie staat over de te rijden figuren, gangen en oefeningen....

Marjoow schreef:
Ik ben bereid er alles over te leren, ik vind het namelijk ook leuk om zulke dingen te weten, en te lezen

Helaas heeft onze bieb niet zoveel boeken over dressuurrijden, en hier staan er een paar met gebrek aan informatie

Gewoon wat centjes sparen en boeken bestellen via het internet? Altijd een waardevolle investering als dressuur je passie is. Ik heb door de jaren heen inmiddels een kast vol en ik pak de boeken er nog regelmatig bij.

Erger nog, vorig jaar woonde ik een lezing bij van een Z jury met zijn vrouw die Lichte Tour jureert en hij zei over wijken "dat er voldoende buiging in het lichaam moest zijn".
Ik denk " hij vergist zich" en vraag "u bedoelt stelling?"
Waarop zowel hij als zijn vrouw de hele zaal uitgebreid gaan vertellen dat er stelling én buiging gevraagd wordt in het wijken in de L.....
Jammer genoeg had ik mijn dressuurproevenboekje op dat moment niet bij me, maar het gaf me wel te denken. Hoe kan ik als ruiter nog vertrouwen op de opmerkingen op mijn coupon als degene in het hokje niet eens weet hoe het gevraagde eruit hoort te zien?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:26

Bandida schreef:
horseyfries schreef:
Maar daarvoor moet je je dus daarin verdiepen en het gekke is dat ik dat als fulltime wedstrijd amazone wél doe (en er zo achterkom dat wat hij op zijn site beschrijft ook hetgeen is dat je bij Academy Stal Bartels leert...)

Dat is niet gek, dat zou de logica zelf moeten zijn, en ik vind dat helemaal +:)+ Bit of bitloos, door te studeren wordt stap één tenminste gezet => begrijpen..

En met begrip van de principes kan je die als raamwerk op élke vorm van dressuur toepassen. Begrip geeft flexibiliteit. Zonder begrip is als een aap die een kunstje nadoet.

Aangezien ik op mijn site wetenschappelijk onderbouwde informatie samenvat is het logisch dat je dit in andere wetenschappelijk onderbouwde info ook vindt.

De ´denkende ruiter´ is een vereiste en aan bijvoorbeeld de Spaanse Rijschool in Wenen is zeker de eerste jaren meer tijd voor theoriestudie dan voor praktijk ingeruimd. Let wel; dit zíjn al erg goede en veelbelovende ruiters als ze bínnen komen.

hc

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:28

Het kan toch zijn dat mensen dressuur rijden om het paard op te leiden en te verbeteren en dat testen door af en toe wedstrijden te rijden. Verschillende mensen die bitloos rijden willen ook hun niveau en ontwikkeling onafhankelijk laten testen door voor een jury te rijden. En als het dan goed gaat, en je wint, dan zal dat ook heel fijn zijn. Dat blijft, bit of geen bit, denk ik hetzelfde.

Wat ik jammer vond was dat de KNHS bitloos starten niet toe stond en er van alles bij gehaald werd over veiligheid, alsof het een extra risico voor de overige ruiters zou zijn.
Maar ook met bit vliegen de paarden en pony's soms door (andermans) banen, of het publiek, met of zonder ruiter...

Hoe was de veiligheid op de bitloze wedstrijd? Nog mensen gevallen? Paarden die er vandoor gingen? (met normale toegestane bitloze optomingen) Waren ze een gevaar voor anderen?

De rest van de argumenten tegen de mogelijkheid bitloos te rijden in de dressuur zijn in mijn ogen bijzaak. Het doel van dressuur is je paard fijn aan de hulpen, fijn door zijn lijf laten lopen en dan je dressuuroefeningen in de ring op het juiste moment kunnen tonen. Of je dat met of zonder bit wilt doen moet in mijn ogen niet uit maken.
Hoogstens dat je qua aanleuning misschien af moet van de strak gespannen teugeltjes met druk, maar accepteren dat sommige mensen die druk niet nodig hebben en met doorhangende teugels, een aanleuning met het gewicht van de teugel, ook hun paard fijn aan het lopen kunnen hebben en de oefeningen uit kunnen voeren. (al dan niet met bit er in)

Dus KNHS: Stel vast in de regelementen met welke optomingen gereden mag worden in welke klasse en probeer een open en positieve houding van juryleden te kweken tegenover het bitloze rijden, zodat men neutraal kan kijken naar het paard en de combinatie en men niet zo zeer let op of het paard wel of geen bit in heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:36

jasmijn78 schreef:
Het is je goed recht om wedstrijddressur niets te vinden.

Over welke vorm van dressuur heb je het?
Ik neem aan FEI klasieke ringdressuur?
Er zijn namelijk veel vormen van dresseren welke in een dressuurproef geformaliseerd in een wedstrijdverband uitgevoerd worden.
Veel hebben uit het gebruiksdoel van de betreffende dressuurvorm elementen gehaald om de inhoudelijke waarde zo goed mogelijk te toetsen en gehouden. Bv. het werk met levende koeien bij western dressuur.

Ik heb niets tegen toesten van de staat van de opleiding binnen een dressuurvorm.
Ik heb niets tegen het toesten in wedstrijdverband zo lang de ruiterambitie het welzijn van het dier niet ondersneeuwd.
Ik heb wel iets tegen elke vorm van dressuur die los is van het gebruiksdoel en vind dat het in wedstrijdverband toetsen op zich geen doel mag zijn omdat dit leidt tot verwording van de principes.
Dit laatste is op het moment duidelijk het geval bij FEI klassiek ringdressuur.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:47

Het is maar wat je bijzaak noemt Joyce B. Ik begin steeds meer te begrijpen wat HC bedoelt en als ik dan naar andere sporten kijk, beginnen er steeds meer kwartjes te vallen. De andere houding en losse teugels bij de westernsport bijv., die exact datgene zijn waar bitloos voor gemaakt is.

Als er bitloos dressuur moet komen zou je eigenlijk nieuwe proeven moeten schrijven waarin je mensen verplicht om met licht doorhangende teugels te rijden. Al denk ik dat de animo om mee te doen dan al een stuk minder zal worden ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:53

horseyfries schreef:
Jammer genoeg had ik mijn dressuurproevenboekje op dat moment niet bij me, maar het gaf me wel te denken. Hoe kan ik als ruiter nog vertrouwen op de opmerkingen op mijn coupon als degene in het hokje niet eens weet hoe het gevraagde eruit hoort te zien?

Ik ben ook van mening dat er nog een hoop te verbeteren valt in de wedstrijddressuur. Maar die discussie is al lastig genoeg tussen de 'voorstanders' van wedstrijddressuur :D Van belang is wel dat de deelnemers van de discussie uiteindelijk hetzelfde ideaal voor ogen hebben.... Pas dan kun je discussieren over hoe het er uit hoort te zien.

Huertecilla schreef:
Ik heb wel iets tegen elke vorm van dressuur die los is van het gebruiksdoel en vind dat het in wedstrijdverband toetsen op zich geen doel mag zijn omdat dit leidt tot verwording van de principes.

Dat is dus je goed recht om dat te vinden. Ik heb er geen moeite mee dat dressuurrijden een doel op zich is. Ik train mijn paarden voor dressuurwedstrijden, het gebruiksdoel van mijn paarden IS het rijden van dressuur en ik wil dat graag zo goed mogelijk doen en daarom vind ik het erg leuk om mijn graad van africhting te laten toetsen in competitieverband. Ik zie niet in wat daar mis mee is? (en verder snijdt het mes wat mij betreft aan meerdere kanten: ondanks dat ik mijn paarden niet specifiek train op boodschappen doen, kan ik door mijn dressuurmatige training wel met een gerust hart een strandrit maken en een ijsje halen in het dorp)

Verder zie ik ook wel dat dressuurijden bij veel mensen wel leidt tot het rijden van kunstjes... en dat is jammer... Maar ik ben het dus wel eens met de principes van onze huidige wedstrijddressuur. Dat we ze niet altijd terug zien in de praktijk is een andere discussie.

horseyfries schreef:
De andere houding en losse teugels bij de westernsport bijv., die exact datgene zijn waar bitloos voor gemaakt is.

Ik deel die mening ook dat bitloos niet echt geschikt is voor dressuur binnen de normen van de FEI, maar dat heb ik al vaker aangegeven in discussies over bitloos toestaan op wedstrijden.