Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kymalin schreef:Nee, want bij een goede aanleuning gaat de ruiterhand mee, de nek is dan ook dynamisch. Daarom zal het paard bij een goede verbinding de hand ook volgen. Als een paard "in de krul" loopt en je steekt je handen naar voren en het paard blijft in dezelfde houding heb je dus geen verbinding/aanleuning. Goede verbinding is een elastische verbinding waarin de ruiterhand meegaat in de beweging van het paard.
.
Kymalin schreef:En jullie manier van rijden wel? hmmmmmm........
Mijn mening is dat het een goed initiatief van de KNHS is geweest om dit te organiseren. Nu is er in ieder geval een beeld geschetst hoe groot het animo hiervoor is en hoe het met het niveau van de gemiddelde bitloze combinaties gesteld is. Dit is goed voor de combinaties zelf; ze weten nu waar ze staan en waar eventuele verbeterpunten liggen, net als bij een gewoon concours. En de KNHS kan hier ook zijn conclusies aan verbinden en hiermee aan de slag gaan.
Voor mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit of iemand nou met bit of bitloos rijdt, MITS ze het correct weten te hanteren, helaas schort het daar nog wel eens aan en dat geldt voor beide partijen.
Jammer dat het nu stiekum toch uitloopt op een antibit topic, namelijk, voor mij is mede door de filmpjes en de reacties van een aantal mensen hier wederom boven water gekomen dat het, of het nu bitloos is of met bit, het nog altijd de hand van de ruiter is die bepaald hoe scherp een bit of een bitloos hoofdstel inwerkt. Als dan ook nog blijkt dat een aantal niet eens weten wat aanleuning nu eigenlijk inhoudt, dan vindt ik het jammer dat ze niet eens een goed paard hebben gevoeld, anders zouden ze namelijk niet zulke opmerkingen plaatsen.
@Marjoow; ik vind het heel goed van je dat je doorvraagt en bereid bent te leren. Dat is beter dan direct maar een oordeel ergens over te hebben.
horseyfries schreef:Maar daarvoor moet je je dus daarin verdiepen en het gekke is dat ik dat als fulltime wedstrijd amazone wél doe (en er zo achterkom dat wat hij op zijn site beschrijft ook hetgeen is dat je bij Academy Stal Bartels leert...)
Marjoow schreef:Ik ben bereid er alles over te leren, ik vind het namelijk ook leuk om zulke dingen te weten, en te lezen
Helaas heeft onze bieb niet zoveel boeken over dressuurrijden, en hier staan er een paar met gebrek aan informatie
jasmijn78 schreef:Verder zijn het niet alleen de bitloos-fanatiekelingen en de 'tegenstanders' van wedstrijddressuur die het vaak ontbreekt aan een stuk basiskennis van WAT dressuur nu eigenlijk is...
Lovely schreef:HC alleen al met de suggestie dat brood halen met je paard het doel van dressuur is, pure bs natuurlijk en alleen waar in diens omgeving en levensinrichting..
Bandida schreef:Het is ook helemaal niet nodig kennis te hebben over de gereden figuren en verdere details als je het al oneens bent met de basisprincipes van de gehanteerde rijstijl.
Bandida schreef:Voor mij zijn het vaak de dressuurruiters die in de overtuiging schijnen te verkeren dat dat de enige manier is waarop je een paard correct kan rijden, en niet in staat zijn nog buiten dat kader te denken.
Bandida schreef:Ze lijken ook geen flauw idee te hebben WAT ethologie nu eigenlijk is. En alle dressuur is Engelse wedstrijddressuur in een rijbak, toch wel een sterke verarming van de realiteit.
Huertecilla schreef:at ringdresuur verworden is tot iets wat los staat van paardrijden is triest en geen loffelijk streven.
jasmijn78 schreef:Verder zijn het niet alleen de bitloos-fanatiekelingen en de 'tegenstanders' van wedstrijddressuur die het vaak ontbreekt aan een stuk basiskennis van WAT dressuur nu eigenlijk is... Ook de gewone gemiddelde wedstrijdruiter in met name de basissport ontbreekt het vaak hieraan... Haast geen mens die de eerste pagina's van zijn proevenboekje eens gelezen heeft, terwijl daarin ook al veel nuttige informatie staat over de te rijden figuren, gangen en oefeningen....Marjoow schreef:Ik ben bereid er alles over te leren, ik vind het namelijk ook leuk om zulke dingen te weten, en te lezen
Helaas heeft onze bieb niet zoveel boeken over dressuurrijden, en hier staan er een paar met gebrek aan informatie
Gewoon wat centjes sparen en boeken bestellen via het internet? Altijd een waardevolle investering als dressuur je passie is. Ik heb door de jaren heen inmiddels een kast vol en ik pak de boeken er nog regelmatig bij.
Bandida schreef:horseyfries schreef:Maar daarvoor moet je je dus daarin verdiepen en het gekke is dat ik dat als fulltime wedstrijd amazone wél doe (en er zo achterkom dat wat hij op zijn site beschrijft ook hetgeen is dat je bij Academy Stal Bartels leert...)
Dat is niet gek, dat zou de logica zelf moeten zijn, en ik vind dat helemaalBit of bitloos, door te studeren wordt stap één tenminste gezet => begrijpen..
jasmijn78 schreef:Het is je goed recht om wedstrijddressur niets te vinden.
horseyfries schreef:Jammer genoeg had ik mijn dressuurproevenboekje op dat moment niet bij me, maar het gaf me wel te denken. Hoe kan ik als ruiter nog vertrouwen op de opmerkingen op mijn coupon als degene in het hokje niet eens weet hoe het gevraagde eruit hoort te zien?
Huertecilla schreef:Ik heb wel iets tegen elke vorm van dressuur die los is van het gebruiksdoel en vind dat het in wedstrijdverband toetsen op zich geen doel mag zijn omdat dit leidt tot verwording van de principes.
horseyfries schreef:De andere houding en losse teugels bij de westernsport bijv., die exact datgene zijn waar bitloos voor gemaakt is.