Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:11

suleilitha schreef:
Het eerste paard wat beter ging lopen middels NB moet ik nog tegen komen.


Ik heb er zeker 1 voor je. De 2e heeft nooit op ijzers gestaan dus daar kunnen we geen vergelijking trekken.
Maar de eerste heeft een ijzerverleden van 12 jaar.

Na jaren tobben, niet goed lopen, bolle zolen, gevoelig.... na foto's gemaakt te hebben op de kliniek, met div. hoefsmeden en DA's erbij... dachten ze allemaal dat het hoefbeen gekanteld zou zijn. Niet dus. Prachtige botjes ook. Hoefbeen zat keurig op de plek, wel was hij (chronisch?) hoefbevangen.
Dit was duidelijk te zien aan de fikse deuk in beide voorvoeten en de daarbij behorende eendensnavel.
De conclusie was: vóór ijzers met siliconen en leertjes, achter binnendoor zetten en spatbeslag.
Hij had nl. wél een beginnende spat. Was indertijd trouwens veertien jaar oud.
Ik heb dat advies dus opgevolgd. Maar voelde mij er niet prettig bij!
Hij moest vanwege de ingrijpende korrektie op pijnstillers.
De 1e dag: voorijzer viel eraf. Meteen weer eronder laten slaan. De 2e dag: zelfde voorijzer viel er weer af.
Weer eronder laten slaan, volgens de smid had hij dunne wanden.
Het is 1 week blijven zitten. Toen gleden we bijna onderuit in het bos omdat alle nagels zowat in 1 keer eruit vlogen...
Gevolg: flink stuk hoefwand afgebroken en tot overmaat van ramp vloog ook het andere voorijzer los.
Achter bleef muurvast zitten.
Voor die tijd liep hij gewoon waardeloos. Op eieren, dus gevoelig. Ondanks de beschermende siliconenlaag en het leer.

Tegen alle adviezen in ben ik natuurlijk bekappen gaan leren en heb het toegepast.
Ik had geen andere keuze, met ijzers ging gewoon niet meer.
Ik heb de moeite genomen om die hele website van paard of hoefnatuurlijk door te lezen en heb een beroeps natuurlijk bekapper gebeld.
Die is gekomen en heeft het in een paar keer aan mij geleerd. Ook heeft hij de nog aanwezige achterijzers verwijderd.

En ja..... hij heeft er last van gehad. Niet door het natuurlijk bekappen, wel door zijn jarenlang kunstmatig uitgeholde zolen, zijn bijgesneden stralen en voor 12 jaar lang op ijzers te laten lopen onderontwikkelde voeten en dito straalbeen.
Dus heb ik hem zoveel mogelijk leed bespaard. En hem goede hoefschoenen aangeschaft, maatschoenen van Smit, Rijssen.
Die heb ik zo'n 3 maanden gebruikt. Alleen met hem gewandeld, over asfalt.
Daarna ben ik weer gaan rijden, zonder hoefschoenen. Alleen in stap. Toen dat goed ging... verder gaan trainen.
Hij is inmiddels 19 jaar en kan over asfalt galopperen. Uit respect voor zijn 19-jarige botten zal ik dat niet meer doen.
I.p.v. bolle zolen, heeft hij holle zolen. Hij heeft keiharde voeten. Alleen de schade van de onderontwikkeling kunnen we nooit meer oplossen.
Hij is een importpaard uit de USA, en daar staan ze nu eenmaal met 2 jaar vaak al op ijzers.

Dit is puur mijn eigen ervaring, geschreven zoals het gegaan is.
Ook was dit echt geen fluthoefsmid, maar (nee, ik noem geen namen) 1 die vrij regelmatig voor o.a. BIT schrijft.

Als ik niet natuurlijk was gaan bekappen, tegen zijn advies in...... wat hij hardstikke dood geweest.

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:11

Citaat:
Dan moet je mij eerst vertellen wat jij onder correcte voeten verstaat en onder correct lopen.

We willen toch met z'n allen duidelijkheid, dat begint bij de basis.

HUH? Is dit echt een serieuze vraag???
Ik denk dat jij de enige bent in dit topic die ik dit zou moeten uitleggen. Ik ga er dus ook niet op in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:12

opala schreef:
Lovely schreef:
Opala, dat hebben we gedaan :). Vandaar ook de kritische kanttekeningen :j. Alles van hoefnatuurlijk maar beetje dommig voor zoete koek gaan slikken is wel erg makkelijk, vind je niet.


Had het maar voor zoete koek geslikt, dan had je eerder andere info gegeven. Ik weet niet uit welke romannetjes jij je info haalt, maar ik kan je wel wat boektitels geven, indien serieus geinteresseerd ;)

Nee bedankt, om dezelfde reden waarom ik niks van de Ku Klux Klan lees :). Die info is namelijk ook ernstig van de realiteit verwijderd en ze hebben toch veel aanhangers die er wel bij varen.

Tioro, een opzet verbind wel met de rest van het draagvlak en doet aan het vermogen niks af. Een mustangroll is niet alleen van voren, maar juist zoveel mogelijk rondom (mustangs staan ook veel zijwaarts op de berg, vandaar).

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:13

Hoe een ieder zijn/haar paard wil laten bekappen of beslaan, is ieders eigen keuze. Mijn aanwezigheid alhier is dat ik wel zeer positieve ervaringen heb met NB, nog beter dan met TB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:15

sanne83 schreef:
onderzoek wordt altijd gedaan aan de hand van ideeen die zijn ontstaan uit praktijkervaring, maar dat betekent nog steeds dat je objectief moet zijn en je hypothese moet verwerpen als deze niet overeenkomt met diezelfde praktijkervaring.

het onderzoek waar ik op doel is van v. heel.

het is niet de bedoeling om de toon zover in te korten dat je een bokhoef creeert. Het is de bedoeling dat je de hoef in balans houdt door de voor-achterwaartse balans te houden. met een te lange toon heb je kans op overbelasting van de achterkant van de hoef en met een te korte toon, zou de hoef richting een bokhoef kunnen gaan, maar dan moet de achterkant natuurlijk ook langer worden.

En wat houdt dat onderzoek van V.Heel dan in?

Voor een bokhoef hoeft de achterkant helemaal niet langer te worden, juist niet. Ik zeg ook niet dat het in 1 keer gaat, maar als je nu maar vaak genoeg die toon een stukje inkort, komt de rest vanzelf doordat het been ook anders neergezet gaat worden, want dat is ook het doel.

Ik heb trouwens nog geen antwoord gezien over TOTILAS.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:16

KiWiKo schreef:
opala geloof me....... mensen waar je nu mee aan het discuseren bent, die hebben iets meer dan gemiddeld verstand van een hoef, hoe die eruit moet zien en hoe die bewerkt word.


Dat meen je niet _O-

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:17

Lovely schreef:
Tioro, een opzet verbind wel met de rest van het draagvlak en doet aan het vermogen niks af. Een mustangroll is niet alleen van voren, maar juist zoveel mogelijk rondom (mustangs staan ook veel zijwaarts op de berg, vandaar).


dat klopt niet. Een mustangroll wordt alleen aan de voorkant toegepast, waarom zou je die rondom doe? dan leg je het zwaartepunt meer naar voren ipv naar achteren.

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:17

opala schreef:
KiWiKo schreef:
opala geloof me....... mensen waar je nu mee aan het discuseren bent, die hebben iets meer dan gemiddeld verstand van een hoef, hoe die eruit moet zien en hoe die bewerkt word.


Dat meen je niet _O-


Dat werd ook gedacht van de hoefsmid in mijn verhaal..... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:18

Dat is jouw ervaring Opala en dat is mooi, maar je hebt me nog steeds geen reden gegeven, waarom je de bekapping van een paard met echt goede hoeven, goede stand en zeer goede gangen moet veranderen naar NB. Dat zou een streven zijn om het beter dan best te krijgen, al redt je dat niet want dat bestaat niet.
Mijn beessie heeft uitstekende hoeven durf ik gerust te stellen en het is een fabel dat je die nog kan verbeteren ;)

Kiwiko meent het helaas wel, Opala.......
Ik wacht ook op antwoord over Totilas!!!!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:18

heb de hoeven van totilas nog nooit gezien, dus ik zou het niet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:19

sanne83 schreef:
Lovely schreef:
Tioro, een opzet verbind wel met de rest van het draagvlak en doet aan het vermogen niks af. Een mustangroll is niet alleen van voren, maar juist zoveel mogelijk rondom (mustangs staan ook veel zijwaarts op de berg, vandaar).


dat klopt niet. Een mustangroll wordt alleen aan de voorkant toegepast, waarom zou je die rondom doe? dan leg je het zwaartepunt meer naar voren ipv naar achteren.

Nee, een mustangroll hoort rondom, zo zou de natuur het ook doen op de bergen en de prairie ertussen. Een hoef slijt toch niet alleen van voren, dat zou niet gezond of gebalanceerd zijn :n.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:20

Elke discussie is zinloos wanneer beide partijen niet eerst duidelijk voor ogen heeft wat er precies bedoelt wordt wanneer iemand bepaalde woorden gebruikt, misschien kunnen we eerst een woordenlijst opstellen :+

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:22

Countrygirl: Hoe durf je dit succesverhaal te plaatsen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:23

Opala, jij laat je toch ook niet overtuigen dat jouw paard traditioneel moet worden bekapt? Andersom is hier dus ook het geval!!!!
Sanne, je kent vast de uitspraak: no feet, no horse! (over Totilas)

Thioro

Berichten: 4006
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:23

@Lovely:
Zeker dat NB een mustangroll rondom zet? Ik dacht namelijk ook dat die alleen vooraan gezet werd.
Een roll die volledig rondom gaat lijkt mij idd ook sterk instabiliserend te werken.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:23

ik weet niet hoe jou paard afrolt, maar die van mij doet dat toch echt van achter naar voren :+ hoe kom je erbij dat je een hoef aan de achterkant wil afronden? Hoe vergemakkelijkt dat het afrollen?

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:24

A_lette schreef:
Moderatoropmerking:
Ik heb het topic heropend omdat dit topic voor een groot deel toch een goede en open discussie is geweest, deze sfeer zie ik graag terug in het topic. Hier dus de laatste waarschuwing voor een definitief slotje: Graag ontopic reageren, niet op de man spelen en respectvol naar elkaar blijven. Iedereen heeft een eigen mening en eigen ervaring, accepteer dat ook van elkaar.



En daarom een definitief slotje.