Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:12

Tita- Lastig pakket, zeg. Ik wist niet dat er in jouw omgeving (dacht eerst dat je in de randstad woonde) zo'n schaarste is aan goede pensionstallingen.

Op mijn pensionstal betaal je 75 euro voor 24/7 buiten. Prachtig droog weiland, enorme schuilstal en een fijne kudde.

Per stal betaal je 190 euro. Drie keer mesten in de week, paarden kantooruren naar buiten in de winter en zomers tot 's avonds laat.
Prachtige buitenbak, warme kantine, spuitplaatsen met warm water en mooie grote lichte boxen. Bovendien ligt de stalling aan het bos.

Ik ga zo naar mijn paard en dan ga ik toch maar even beseffen hoe geluk je mag hebben dat je je paard de ruimte kan bieden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:17

dejavu ik woon 20 kn van Dord 30 km rotterdam 30 km van Utrecht en 35 km van Breda...kan alle kanten op maar nergens is er iets echt geschikts.

Jawel Loon op zand maar dat is ruim 60 km verder en word ik niet zo blij van en de site ziet er leuk uit maar wie zegt dat Pwoon dat leuk vond.

Vorig jaar stond ie in Utrecht ik moest toen met een ziek paard naar huis omdat ie vreselijk veel heimwee had.
Ik had kort voordat ie ziek was oproepje op bokt geplaats of ik Pwoon ergens mocht stallen met weidegang voor minimaal 7 maanden.
De kliniek vertelde me dat ik deze Pwoon dus het komende jaar niet mocht verhuizen omdat ie extreem veel heimwee had.

Dit alles is natuurlijk geen arugment

Gister met ouders gepraat en het volgende verteld mochten we de komende maanden geen volledige weidegang hebben (zijn in dec weer weide kwijt geraakt aan gemeente) dan hou ik mijn stalling aan 100 euro per maand en dan verhuis ik hem naar een manege waar ie wel de hele zomer de weide in mag.
Iig hebben ze daar ook maar halve dag weide maar een van de eigenaren vertelde tegen mams dat ze wel voor oude pwoon een uitzondering konden maken. :D

Enige doel wat mij nu rest is dat ie van de zomer minimaal hele dag naar buiten mag :Y)
Laatst bijgewerkt door tita op 05-03-09 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:19

Citaat:
En kun je in het weekend overdag een beurt doen, als je meer tijd hebt...

Helaas in de weekenden is mijn vrije tijd ook erg schaars, zal dan zeker en niet op zitten te wachten om nog meer te moeten doen dan alleen me eigen paarden.

Citaat:
Maar misschien valt het ook mee, misschien kun jij dan de avondvoerbeurten doen op de avonden dat je je paard normaal rijdt, voor je naar huis gaat na het rijden en de mest nog even uit de stallen (of in mijn geval paddock) halen

De meesten zaten er niet op te wachten dat hun paarden pas na 22.00 uur te eten kregen omdat ik dan pas klaar was met mijn eigen paard.

Nu heb ik het lekker makkelijk niemand die klaagt dat mijn paarden al soms om 7 uur 's ochtends gevoerd worden en pas om 22.00 uur hun laatste voer krijgen. Ik doet dit nu alweer 4 jaar lang en ze hebben ook nog nooit koliek gehad, dus mijn paarden hoor ik er ook niet over klagen.

050206051012

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:21

Dejavu, in welke regio woon jij?

Hier is het gewoon heel moeilijk om een stalling te vinden die aan je eisen voldoet (omg. Utrecht). En wat zijn je eisen... Ik heb voor mijn paarden gekozen, wat inhoudt dat er 's zomers genoeg weidegang is, maar 's winters blijft een struikelblok.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:27

Tita: Fijn om te horen dat je paardje van de zomer waarschijnlijk lekker naar buiten kan!
Nobbygaard: Werk je in het weekend ook dan? Dan is het natuurlijk lastig plannen.... En met laat voeren is niets mis, ik neem aan dat dit niet de enige twee momenten op de dag zijn dat ze eten krijgen? Ik voer altijd nog een berg hooi/kuil rond 22.00u

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:40

tita schreef:
dejavu ik woon 20 kn van Dord 30 km rotterdam 30 km van Utrecht en 35 km van Breda...kan alle kanten op maar nergens is er iets echt geschikts.

Jawel Loon op zand maar dat is ruim 60 km verder en word ik niet zo blij van en de site ziet er leuk uit maar wie zegt dat Pwoon dat leuk vond.

Vorig jaar stond ie in Utrecht ik moest toen met een ziek paard naar huis omdat ie vreselijk veel heimwee had.
Ik had kort voordat ie ziek was oproepje op bokt geplaats of ik Pwoon ergens mocht stallen met weidegang voor minimaal 7 maanden.
De kliniek vertelde me dat ik deze Pwoon dus het komende jaar niet mocht verhuizen omdat ie extreem veel heimwee had.

Dit alles is natuurlijk geen arugment

Gister met ouders gepraat en het volgende verteld mochten we de komende maanden geen volledige weidegang hebben (zijn in dec weer weide kwijt geraakt aan gemeente) dan hou ik mijn stalling aan 100 euro per maand en dan verhuis ik hem naar een manege waar ie wel de hele zomer de weide in mag.
Iig hebben ze daar ook maar halve dag weide maar een van de eigenaren vertelde tegen mams dat ze wel voor oude pwoon een uitzondering konden maken. :D

Enige doel wat mij nu rest is dat ie van de zomer minimaal hele dag naar buiten mag :Y)

Fijn dat je iets hebt kunnen regelen, Tita! :)
Moet toch als een opluchting voelen om je beestje wat meer weidegang te bieden. (Daarbij hoef je je niet te verdedigen, hoor. Ik lees ik je posten vooral dierenliefde en je wilt het beste voor het beestje!)
Heimwee lijkt me lastig, maar ik denk ook dat een kliniek (neem aan dat je dat bedoelde met Utrecht) een heel andere sfeer heeft dan een pensionstal. Deze verhuizing is een verbetering, en ergens denk ik dat het wel los loopt met zijn/haar heimwee. :)

Quellian schreef:
Dejavu, ik welke regio woon jij?

Nijmegen... Hier in de omgeving is echt zat te vinden qua weidegang in de winter. Zelfs gecombineerd met een binnenbak. De duurste stalling met alles erop en eraan is 240.

Pff, Utrecht, ja zeg! Lastig zeg. Het wordt dan gewoon kiezen of delen en het beste kiezen voor je paard, wat jij ook doet. :)
Kun jij het wel opvangen? Het gebrek aan weidegang? Ook dat lijkt me een struikelblok voor veel mensen. Het betekent iedere dag naar je paard gaan en iedere dag wat met 'm doen. Uiteraard neem ik aan dat je het met liefde doet, maar ook dat is een opgave.

Edit - Quellian, ik herken je (niet irl, maar via hier) aan je hond in je profiel. Ben erg verliefd op Mum! (Erg offtopic)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:46

dejavu schreef:
Nijmegen... Hier in de omgeving is echt zat te vinden qua weidegang in de winter. Zelfs gecombineerd met een binnenbak. De duurste stalling met alles erop en eraan is 240.

Pff, Utrecht, ja zeg! Lastig zeg. Het wordt dan gewoon kiezen of delen en het beste kiezen voor je paard, wat jij ook doet. :)
Kun jij het wel opvangen? Het gebrek aan weidegang? Ook dat lijkt me een struikelblok voor veel mensen. Het betekent iedere dag naar je paard gaan en iedere dag wat met 'm doen. Uiteraard neem ik aan dat je het met liefde doet, maar ook dat is een opgave.

Om eerlijk te zijn? Nee.

De regel op stal is dat elk paard 30 minuten in de paddock mag, zodat je de tijd hebt om je stal uit te mesten, dus als het erg druk is, dan moeten ze het met die 30 minuten doen. Sommige paarden worden overdag wel in groepjes met elkaar in de bak gezet (onderling door stalgenoten), maar mijn paard accepteert niet zo makkelijk andere paarden, dus die blijft al snel binnen staan (stel je eens voor dat het paard van een ander stalgenootje maar 3,5 ipv 4 uur in de bak staat omdat die knollen van Diane er zonodig in moesten).

Dit is voor mij echt een big issue, maar ik zou niet weten waar ik betaalbaar in de buurt terecht kan. Ik heb gezegd dat ik tot 250 euro per paard wil betalen als ze dan worden uitgemest en buiten worden gezet (mag gewoon in de paddock). Heb al genoeg stallen gezien, maar deze komt nog steeds het best uit de verf tegenover mijn paarden (ik rij niet, dus ik hoef geen Agterberg bak etc.). Dan nog betaal ik 165 euro excl. per stal en dan hebben we wei ('s zomers), een bak (soms erg slecht te rijden, is heel erg zwaar) en een paddock die we met 15 paarden moeten delen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:57

Och, die stalgenootjes! :(
Op zich zijn je eisen niet gigantisch, maar voor Utrechtse begrippen toch te groot. Als je toch niet rijdt, kun je de paarden dan niet ergens bij een boer kwijt, om de hoek?
(Of moet ik eens keer het binnenland in trekken en beseffen dat daar maar weinig ongebruikte grond ligt?)
Die 165 euro is excl. Wat moet je bijbetalen? Brok? Stro?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:58

Nobygaard: Hier krijgen de paarden zomers weidegang met 1 of 2x per dag ruwvoer en in andere jaargetijden 3 a 4 keer per dag ruwvoer, afhankelijk of ze nog een dagdeel op de weide gaan, of de hele dag in de paddock staan (evt. 's nachts op stal)
Globaal krijgen ze hier voer tussen 8 en 9uur, tussen 12 en 13uur als ze niet op de wei staan, tussen 15 en 17uu (staat klaar in paddock voor als ze uit de wei worden gehaald, of wordt dan bijgevuld als ze daar al stonden) en dan laatste (grootste) beurt tussen 22 en 23 uur. Ze staan dus nooit lang op hun voer te wachten.

Maar zoals ik al zei, elke situatie is anders.

En een stal moet sowieso bij je passen. Paarden staan hier bijvoorbeeld zoveel mogelijk dag en nacht buiten en alleen met erg slecht weer/natte bodem 's nachts op stal, en ik hoop dat opsluiten vanaf volgend jaar niet meer nodig zal zijn als het ons lukt dan een nieuwe stal klaar te hebben met een 2e, grotere inloopstal en extra stuk bestrating. Krachtvoer doet ieder voor zich, maar wordt hier heel weinig gevoerd omdat de paarden hier niet zoveel nodig hebben (voldoende energie), maar ook daar kun je met goed stalbeleid wel een oplossing voor vinden.

Verder heb ik het geluk dat ik op het moment niet buiten de deur werk, (daarvoor part-time) dus kan heel flexibel de gaten vullen van beurten die de anderen niet kunnen invullen omdat het niet past in hun werktijden en gezinsleven.
Als je hele stal van 8 tot 17 werkt, dan is het natuurlijk veel moeilijker. Dan moet je al ochtend en avond mensen hebben, die het geen probleem vinden om heel vroeg voor hun werk uit paarden te verzorgen, of gelijk na hun werk, of juist 's avonds laat...
Maar op de meeste stallen komen er wel mensen op wisselende tijden, en niet iedereen heeft een 8 tot 17 baan, er zijn ook mensen met wisselende diensten of nachtdienst, vroege of late diensten, 6 dagen werken, 3 dagen vrij, noem maar op. Het gaat erom of er een sfeer heerst van "met zijn allen proberen we het voor de paarden fijner te krijgen"

Het gaat er om dat mensen beseffen dat het niet paardvriendelijk is je paard 23/7 tot 24/7 op stal te laten staan en dat men probeert manieren te bedenken/oplossingen te verzinnen om die paarden vaker en langer uit hun stal te krijgen.
En ook qua stallingkeuze dat er bewust gekozen wordt voor zo paardvriendelijk mogelijke stalling (en een paar uur buiten zetten per dag, hoort daar in mijn ogen bij, tenzij je daar zelf de tijd en mogelijkheden voor hebt)

Tita: fijn dat je moeder zo meedenkt en misschien een goed alternatief heeft geregeld voor deze zomer!

Stalling met binnenbak en vrijwel hele jaar door weidegang is hier bijna niet te vinden. Dat de paarden er even uitkomen in een paddock of buitenbak, begint nu langzaamaan vaker voor te komen. Ken nu 1 stal op 15km afstand die vrijwel hele winter hele dagen weidegang aan heeft geboden en 1 stal dichterbij (4km) waar ze een redelijk groot deel van de winter wel buiten komen, en een andere stal waar ze in een paddock komen (weet niet hoe lang). Er zijn ook wel stallen met alleen buitenbak waar de paarden overdag buiten komen, ofwel in land (grotendeels vertrapt helaas) ofwel een paar uur in een paddock of bak.
Maar nette, droge weidegang, waar echt nog gras staat, dat is hier lastig, omdat het snel te nat is. En droge buitenbakken, laat staan paddocks is ook niet altijd makkelijk...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:04

joyceB; jij zit dus ook met dat probleem... welke regio zit jij?

Dejavu; die 165 euro is incl. hooi (van eigen land) en excl. brok en stro (a 4,50 per baal), tik dus enkel stal en stro af, dat is al 400 euro per maand, dat doet me best zeer als ik bedenk dat mijn paarden óók graag lekker met hun snuit in de zon staan.

Bij een boer zetten is geen optie. Stan kan sowieso niet 24/7 de wei op (vreet zich dood) en Quell heeft een afwijking waardoor ze eigenlijk helemaal niet meer de wei op mag (ik ben eigenwijs en ze loopt 's zomers toch zo'n 5 uur per dag op de wei).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:14

Maar die dierenbescherming he, die heeft toch over allerlei dingen al jaren de mond vol en heeft mbt broodfok van honden, verkoop van knaagdieren in winkels, fokkerij van pelsdieren en dergelijke nog niets bereikt? Had de DB gewoon zin in een nieuw project en dacht de paardenbezitters wel even aan te pakken? Laat ze een keer resultaat boeken met al die andere speerpunten in hun beleid.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:17

Miriam schreef:
Tita: Fijn om te horen dat je paardje van de zomer waarschijnlijk lekker naar buiten kan!
Nobbygaard: Werk je in het weekend ook dan? Dan is het natuurlijk lastig plannen.... En met laat voeren is niets mis, ik neem aan dat dit niet de enige twee momenten op de dag zijn dat ze eten krijgen? Ik voer altijd nog een berg hooi/kuil rond 22.00u

Ik werk niet in het weekend, maar op zaterdag zal ik mijn huis en tuin moeten doen. En in het weekend zal ik mijn vrienden en familie bij moeten houden, vanwege de paarden en werk lukt dat doordeweeks niet. En mijn vriend heeft vriend heeft een boot, waar we veel samen aan klussen en in de zomer mee gaan varen (gelukkig staan ze dan 24/7 op de wei).
En ja, mijn paarden krijgen maar 2x per dag te eten. Ze krijgen alleen 's ochtends brok en hooi en 's avonds wanneer ze op stal gaan brok en hooi. De rest van de dag krijgen ze geen eten (zal hier veel commentaar op gaan krijgen van een aantal bokkers, maar ze doen het hier al jaren goed op).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:17

Ik woon in het Noorden, regio ZO Friesland/Drie Provincien (Gr, Dr, FR)

Ik heb toen ik mijn pony in pension had ook moeten zoeken naar geschikte stalling, in die tijd (tot 2,5 jaar geleden) was stalling met binnenbak en weidegang of paddock in de winter, voor zover ik wist, niet beschikbaar in de omgeving. Zomers is hier ruim voldoende weidegang mogelijk.

Ik heb dus de paarden aan huis, en moet erg veel moeite doen om hier thuis in de winter weidegang aan te kunnen bieden (heb 3ha voor 4 paarden, dus hoeveelheid grond is het probleem niet, maar wel de soort grond) Ook paddock/bak droog krijgen en houden kost veel moeite en lukt niet altijd, vandaar dat wij hier de paddock (met schuilstal) deels bestraat hebben zodat ze niet in de modder hoeven te staan in erg natte tijden, maar altijd ergens droog kunnen lopen, staan en eten.

Het is erg bodemafhankelijk. Bij mensen aan de overkant, 200meter verderop hebben ze 2 paarden zonder problemen de hele winter op zo'n 1,5ha droge weide en droge (erg mulle) bak gehad. Die zitten op een goede zandkop. Iets verderop lopen weer allemaal pony's op zwarte grond, en nog iets verderop word het net als bij ons helemaal omgeploegd als de paarden er op lopen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:21

:D het is nog niet geregeld ik heb dit zelf besloten.
Mijn ma werkt in een kledingzaak waar een van die eigaren komen, toen ie vroeg of we nog weide hadden zij ma ja maar niet veel waarop zij riep dan breng je hem maar naar ons...dit was vorig jaar maar tita kan goed onthouden

Het eerst wat mijn moeder riep ochhh kind een halve dag is toch ook goed.
Tuurlijk hoop ik dat hij een hele dag mag op mijn huidige stalling want mijn stalling aanhouden + die manege kost mij zeker 400 euro per maand en dat enkel voor een grasmaaier.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:02

Jeetje, wat een ellende nog om een goede plek voor je paard te vinden.

Ik heb die van mij het hele jaar door op de wei lopen, 24/7 in een groep van minimaal zes paarden. 's Winters op 5 ha hoog gelegen land, 's zomers op lager gelegen land, dan wisselen ze veel van weide. Is ook geen echte pensionstalling, maar een boer die zelf 15 paarden heeft lopen en waar ik als 13 jarige smurf de shetten kwam verzorgen :)) Die twee van mij zijn dus ook de enige twee 'pensionpaarden'. Er is een bak, maar die zo'n beetje 1 maand van het jaar te rijden. We mogen trainen in de bak van de buren, die hebben een Agterberg :=
Er zijn drie boxen voor als paarden ziek zijn of wat dan ook.
In de zomer staan ze op gras, als dat in de winter op is komt er voordroog in het land, van eigen land. Brok etc. betaal ik zelf.
Ik betaal €100 per paard.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:47

Lovely schreef:
Laetitia, ik heb nav de beginpost al gevraagd hoe de genoemde cijfers tot stand zijn gekomen, maar daar is tot op heden nog geen antwoord op gegeven. Weet jij het misschien?

Nee ik weet helaas verder niet hoe het onderzoek tot stand is gekomen, werk zelf niet op het landelijk bureau.
Heb je het nagevraagd bij de afdeling pers en voorlichting? Zij houden zich bezig met de landelijke campagnes.

@ Quillian: ik weet dat de DB niet perfect is en dat ze veel niet bereiken, maar er zijn ook veel dingen die ze wel bereiken (zie voorbeelden paar pagina's terug). Ik ben hier ook niet boos om, wat mij boos maakt is dat er zovaak veronderstellingen gedaan worden die van te voren totaal niet uitgezocht zijn...

"En waarom doet de DB dan niets met de bio-industrie?" . Vervolgens zet ik een artikel neer over een actie die de DB in februarie nog gevoerd heeft.

"Ja de DB moet zich maar gaan richten op de maneges ipv de paardeneigenaren".
Hoe komt die persoon erbij dat de DB daar geen aandacht aan besteed? Is daar navraag naar gedaan bij de DB door die betreffende persoon?

Kortom er worden aannames gedaan die onjuist zijn en dat vind ik onterecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:44

Ik hoorde het spotje op de radio vanmiddag, niet verkeerd, maar ik vraag mij af of de mensen waar het voor bestemd is, het ook zullen horen.

De pony van de buren die normaal 24 uur per dag op de wei loopt, ook minimaal 200 kg te dik is, staat nu al onafgebroken een maand op stal omdat de wei is bemest. Ik hoop niet totdat er gehooid is, want dan duurt het nog wel even......Die mensen zullen het spotje niet horen, hebben geen tv en geen radio... |(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:50

Pipo schreef:
anneliesdj schreef:
Ook in de winter? Dat lijkt me dan weer zeldzamer.
Maar ik bedoel maar; een half uur tot een uur stapmolen is ook al flink beweging. Als je ze buiten zet stappen ze niet een uur lang stevig door dus als het puur op de beweging vast zit is een stapmolen beter. En in de molen hebben ze ook nog wat sociaal contact, enige nadeel is dat ze niet echt 'speeltijd' hebben maar sommigen maken er gewoon een feestje van hoor :P

Volgens mij zijn GP ruiters redelijk zuinig op hun paard en zetten ze die liever in de wei dan in de molen.
De vervanger van die molen is de groom die een uur aan de hand gaat wandelen.

Juist omdat ze zo zuinig zijn op hun paarden gaan ze liever in de molen dan in de wei. Ik snap niet watvoor gevaar jij bij de molen ziet en niet in de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:52

De molen kan knap gevaarlijk zijn, mijn paard nooit in een molen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:55

Ja das net hoe je 't bekijkt natuurlijk.
Mijn ervaring is dat ze meer nadelen zien aan een weiland dan aan een molen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:56

anneliesdj schreef:
Juist omdat ze zo zuinig zijn op hun paarden gaan ze liever in de molen dan in de wei. Ik snap niet watvoor gevaar jij bij de molen ziet en niet in de wei?

Nee ze gaan niet in de molen, er gebeuren vrij veel ongelukken in molens en daarom gaan die paarden er dus niet in.
Dat heeft Anky in meerdere interviews zelf gezegd.
Moet ik dat 30 keer herhalen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:27

Dat is niet wat je net zei, staat Anky gelijk aan 'alle GP-ruiters'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:31

anneliesdj schreef:
Dat is niet wat je net zei, staat Anky gelijk aan 'alle GP-ruiters'?

Het ging toch over Anky. Anky mocht dit toch niet doen omdat haar paarden niet in de wei liepen met een vriendje volgens jullie verklaringen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:33

Pipo schreef:
Volgens mij zijn GP ruiters redelijk zuinig op hun paard en zetten ze die liever in de wei dan in de molen.
De vervanger van die molen is de groom die een uur aan de hand gaat wandelen.

Maar blijkbaar ben jij op de hoogte, vertel mij dan maar eens hoe lang en hoe vaak Anky's paarden buiten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:41

anneliesdj schreef:
[

Maar blijkbaar ben jij op de hoogte, vertel mij dan maar eens hoe lang en hoe vaak Anky's paarden buiten komen.

Lees het topic maar eens goed door en die andere ook. Dan vind je je antwoord.